Delhaize heeft het aan de stok met de varkenshouders | RetailDetail

Delhaize heeft het aan de stok met de varkenshouders

Delhaize heeft het aan de stok met de varkenshouders

De Vereniging van Varkenshouders Veva en de Boerenbond zijn niet te spreken over de verkoopspraktijken van winkelketen Delhaize. Die zou haar leveranciers van varkensvlees onder druk zetten, en daar dreigt de varkenssector – die het zo al moeilijk heeft – de dupe van te worden. Veva herdoopte Delhaize-De Leeuw zelfs in Delhaize-De Hyena.

“Pure guerrilla”

Volgens de varkenshouders riep Delhaize begin maart al zes leveranciers van varkensvlees samen om hen te vragen een lagere prijs te aanvaarden. In ruil zou de keten grotere hoeveelheden aankopen. De ene leverancier zou een offerte hebben ingediend met een maximale korting van 2%, terwijl anderen verder gingen in functie van toename van volume. Volgens Veva werd degene die niet méér wilde geven dan 2% een tijdlang overstelpt met bestellingen. De leverancier die bereid was verder te gaan dan 2%, kreeg daarentegen minder bestellingen.

 

“Zodoende werd degene die de grootste korting gaf, moreel verplicht om een nog grotere korting te geven, gaande tot 6%, die na verloop van tijd 7,5% blijkt te zijn. Daarna werden allen die niet op het hoogste kortingspercentage zaten nader geroepen om toch ook mee te doen aan die 6 à 7,5%. Ongeacht het verschil in kwaliteit, service en stiptheid van leveren. Dit is puur guerrilla!” sneert Veva in een communiqué op zijn website.

“Kwestie van efficiëntie”

De landbouworganisaties vrezen dat de varkenskwekers uiteindelijk het slachtoffer zullen worden van deze praktijken: “De lagere prijzen zullen doorgerekend worden aan de boeren, en die komen nu al nauwelijks rond,” zegt Veva. Volgens de Boerenbond legt Delhaize zijn leveranciers zelfs een zwijgplicht op.

 

Delhaize ziet het natuurlijk anders: “Wij vragen enkel kortingen voor het leveren van grote hoeveelheden. Het is efficiënter om een volle vrachtwagen te leveren, dan één die niet helemaal vol is”, weerlegt woordvoerder Hans Michiels de kritiek. “De marktprijs voor de varkenskwekers staat hier helemaal los van.”

 

De Boerenbond wil alvast zo snel mogelijk een onderhoud met de verantwoordelijken van Delhaize. “Als Delhaize de mond vol heeft over duurzaamheid en eerlijke prijzen, willen we graag horen hoe ze dit rijmen met hun aankooppolitiek”, klinkt het bij de grootste landbouwersorganisatie.
 

De Vereniging van Varkenshouders Veva en de Boerenbond zijn niet te spreken over de verkoopspraktijken van winkelketen Delhaize. Die zou haar leveranciers van varkensvlees onder druk zetten, en daar dreigt de varkenssector – die het zo al moeilijk heeft – de dupe van te worden. Veva herdoopte Delhaize-De Leeuw zelfs in Delhaize-De Hyena.

“Pure guerrilla”

Volgens de varkenshouders riep Delhaize begin maart al zes leveranciers van varkensvlees samen om hen te vragen een lagere prijs te aanvaarden. In ruil zou de keten grotere hoeveelheden aankopen. De ene leverancier zou een offerte hebben ingediend met een maximale korting van 2%, terwijl anderen verder gingen in functie van toename van volume. Volgens Veva werd degene die niet méér wilde geven dan 2% een tijdlang overstelpt met bestellingen. De leverancier die bereid was verder te gaan dan 2%, kreeg daarentegen minder bestellingen.

 

“Zodoende werd degene die de grootste korting gaf, moreel verplicht om een nog grotere korting te geven, gaande tot 6%, die na verloop van tijd 7,5% blijkt te zijn. Daarna werden allen die niet op het hoogste kortingspercentage zaten nader geroepen om toch ook mee te doen aan die 6 à 7,5%. Ongeacht het verschil in kwaliteit, service en stiptheid van leveren. Dit is puur guerrilla!” sneert Veva in een communiqué op zijn website.

“Kwestie van efficiëntie”

De landbouworganisaties vrezen dat de varkenskwekers uiteindelijk het slachtoffer zullen worden van deze praktijken: “De lagere prijzen zullen doorgerekend worden aan de boeren, en die komen nu al nauwelijks rond,” zegt Veva. Volgens de Boerenbond legt Delhaize zijn leveranciers zelfs een zwijgplicht op.

 

Delhaize ziet het natuurlijk anders: “Wij vragen enkel kortingen voor het leveren van grote hoeveelheden. Het is efficiënter om een volle vrachtwagen te leveren, dan één die niet helemaal vol is”, weerlegt woordvoerder Hans Michiels de kritiek. “De marktprijs voor de varkenskwekers staat hier helemaal los van.”

 

De Boerenbond wil alvast zo snel mogelijk een onderhoud met de verantwoordelijken van Delhaize. “Als Delhaize de mond vol heeft over duurzaamheid en eerlijke prijzen, willen we graag horen hoe ze dit rijmen met hun aankooppolitiek”, klinkt het bij de grootste landbouwersorganisatie.
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s. De informatie op de verpakking van de Special K graanreep met Rode Vruchten is misleidend volgens de consumentenorganisatie.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Delhaize krijgt saladebars van Foodmaker

19/06/2018

In de Delhaize-supermarkt van de Antwerpse Stadsfeestzaal is voortaan een saladbar van Foodmaker te vinden. De gezonde fastfoodketen zal daarnaast ook andere eilanden in Delhaizes krijgen: er liggen al een vijftal projecten vast.