Delhaize heeft het aan de stok met de varkenshouders

Delhaize heeft het aan de stok met de varkenshouders

De Vereniging van Varkenshouders Veva en de Boerenbond zijn niet te spreken over de verkoopspraktijken van winkelketen Delhaize. Die zou haar leveranciers van varkensvlees onder druk zetten, en daar dreigt de varkenssector – die het zo al moeilijk heeft – de dupe van te worden. Veva herdoopte Delhaize-De Leeuw zelfs in Delhaize-De Hyena.

“Pure guerrilla”

Volgens de varkenshouders riep Delhaize begin maart al zes leveranciers van varkensvlees samen om hen te vragen een lagere prijs te aanvaarden. In ruil zou de keten grotere hoeveelheden aankopen. De ene leverancier zou een offerte hebben ingediend met een maximale korting van 2%, terwijl anderen verder gingen in functie van toename van volume. Volgens Veva werd degene die niet méér wilde geven dan 2% een tijdlang overstelpt met bestellingen. De leverancier die bereid was verder te gaan dan 2%, kreeg daarentegen minder bestellingen.

 

“Zodoende werd degene die de grootste korting gaf, moreel verplicht om een nog grotere korting te geven, gaande tot 6%, die na verloop van tijd 7,5% blijkt te zijn. Daarna werden allen die niet op het hoogste kortingspercentage zaten nader geroepen om toch ook mee te doen aan die 6 à 7,5%. Ongeacht het verschil in kwaliteit, service en stiptheid van leveren. Dit is puur guerrilla!” sneert Veva in een communiqué op zijn website.

“Kwestie van efficiëntie”

De landbouworganisaties vrezen dat de varkenskwekers uiteindelijk het slachtoffer zullen worden van deze praktijken: “De lagere prijzen zullen doorgerekend worden aan de boeren, en die komen nu al nauwelijks rond,” zegt Veva. Volgens de Boerenbond legt Delhaize zijn leveranciers zelfs een zwijgplicht op.

 

Delhaize ziet het natuurlijk anders: “Wij vragen enkel kortingen voor het leveren van grote hoeveelheden. Het is efficiënter om een volle vrachtwagen te leveren, dan één die niet helemaal vol is”, weerlegt woordvoerder Hans Michiels de kritiek. “De marktprijs voor de varkenskwekers staat hier helemaal los van.”

 

De Boerenbond wil alvast zo snel mogelijk een onderhoud met de verantwoordelijken van Delhaize. “Als Delhaize de mond vol heeft over duurzaamheid en eerlijke prijzen, willen we graag horen hoe ze dit rijmen met hun aankooppolitiek”, klinkt het bij de grootste landbouwersorganisatie.
 

De Vereniging van Varkenshouders Veva en de Boerenbond zijn niet te spreken over de verkoopspraktijken van winkelketen Delhaize. Die zou haar leveranciers van varkensvlees onder druk zetten, en daar dreigt de varkenssector – die het zo al moeilijk heeft – de dupe van te worden. Veva herdoopte Delhaize-De Leeuw zelfs in Delhaize-De Hyena.

“Pure guerrilla”

Volgens de varkenshouders riep Delhaize begin maart al zes leveranciers van varkensvlees samen om hen te vragen een lagere prijs te aanvaarden. In ruil zou de keten grotere hoeveelheden aankopen. De ene leverancier zou een offerte hebben ingediend met een maximale korting van 2%, terwijl anderen verder gingen in functie van toename van volume. Volgens Veva werd degene die niet méér wilde geven dan 2% een tijdlang overstelpt met bestellingen. De leverancier die bereid was verder te gaan dan 2%, kreeg daarentegen minder bestellingen.

 

“Zodoende werd degene die de grootste korting gaf, moreel verplicht om een nog grotere korting te geven, gaande tot 6%, die na verloop van tijd 7,5% blijkt te zijn. Daarna werden allen die niet op het hoogste kortingspercentage zaten nader geroepen om toch ook mee te doen aan die 6 à 7,5%. Ongeacht het verschil in kwaliteit, service en stiptheid van leveren. Dit is puur guerrilla!” sneert Veva in een communiqué op zijn website.

“Kwestie van efficiëntie”

De landbouworganisaties vrezen dat de varkenskwekers uiteindelijk het slachtoffer zullen worden van deze praktijken: “De lagere prijzen zullen doorgerekend worden aan de boeren, en die komen nu al nauwelijks rond,” zegt Veva. Volgens de Boerenbond legt Delhaize zijn leveranciers zelfs een zwijgplicht op.

 

Delhaize ziet het natuurlijk anders: “Wij vragen enkel kortingen voor het leveren van grote hoeveelheden. Het is efficiënter om een volle vrachtwagen te leveren, dan één die niet helemaal vol is”, weerlegt woordvoerder Hans Michiels de kritiek. “De marktprijs voor de varkenskwekers staat hier helemaal los van.”

 

De Boerenbond wil alvast zo snel mogelijk een onderhoud met de verantwoordelijken van Delhaize. “Als Delhaize de mond vol heeft over duurzaamheid en eerlijke prijzen, willen we graag horen hoe ze dit rijmen met hun aankooppolitiek”, klinkt het bij de grootste landbouwersorganisatie.
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Gratis is het nieuwe duur

22/09/2017

Wat een week! De ene na de andere retailer wordt onder curatele geplaatst, en een omgekeerde driehoek zet de foodsector op zijn kop. Klinkt mysterieus? Lees dan gauw het FMCG-overzicht van RetailDetail Food.

Spar Good Food verbindt retail met horeca

22/09/2017

Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.

RetailDetail Food #22 staat online

22/09/2017

In het nieuwe nummer van RetailDetail Food maken we een stand van zaken op met enkele franchiseformules. Waar zijn ze momenteel mee bezig, bij Spar Colruyt Group, Lambrechts, Delhaize, Carrefour en Alvo?  

Passendale. Proef de traditie van bij ons.

22/09/2017

(publireportage) Passendale, een Belgische kaas, traditioneel bereid volgens een origineel recept. Elke Passendale bol wordt met de nodige zorg en vakkundigheid vervaardigd onder het wakend oog van onze kaasmeesters. 

Breaking: François-Melchior de Polignac weg bij Carrefour Belgium

22/09/2017

De redactie verneemt dat de CEO van Carrefour Belgium het bedrijf verlaat. Guillaume de Colonges, zopas benoemd tot directeur exécutif Europe du Nord et de l’Est, zal rechtstreeks de directie van Carrefour Belgium op zich nemen. 

Louis Delhaize lanceert huismerk ‘Louis’

22/09/2017

In het groeiende segment van buurtwinkels en petrolshops zet Delfood meer dan ooit in op differentiatie. Het nieuwe huismerk Louis wil een merk op mensenmaat zijn, met een uitgesproken Belgisch karakter. 

Back to top