Delhaize heeft het aan de stok met de varkenshouders

Delhaize heeft het aan de stok met de varkenshouders

De Vereniging van Varkenshouders Veva en de Boerenbond zijn niet te spreken over de verkoopspraktijken van winkelketen Delhaize. Die zou haar leveranciers van varkensvlees onder druk zetten, en daar dreigt de varkenssector – die het zo al moeilijk heeft – de dupe van te worden. Veva herdoopte Delhaize-De Leeuw zelfs in Delhaize-De Hyena.

“Pure guerrilla”

Volgens de varkenshouders riep Delhaize begin maart al zes leveranciers van varkensvlees samen om hen te vragen een lagere prijs te aanvaarden. In ruil zou de keten grotere hoeveelheden aankopen. De ene leverancier zou een offerte hebben ingediend met een maximale korting van 2%, terwijl anderen verder gingen in functie van toename van volume. Volgens Veva werd degene die niet méér wilde geven dan 2% een tijdlang overstelpt met bestellingen. De leverancier die bereid was verder te gaan dan 2%, kreeg daarentegen minder bestellingen.

 

“Zodoende werd degene die de grootste korting gaf, moreel verplicht om een nog grotere korting te geven, gaande tot 6%, die na verloop van tijd 7,5% blijkt te zijn. Daarna werden allen die niet op het hoogste kortingspercentage zaten nader geroepen om toch ook mee te doen aan die 6 à 7,5%. Ongeacht het verschil in kwaliteit, service en stiptheid van leveren. Dit is puur guerrilla!” sneert Veva in een communiqué op zijn website.

“Kwestie van efficiëntie”

De landbouworganisaties vrezen dat de varkenskwekers uiteindelijk het slachtoffer zullen worden van deze praktijken: “De lagere prijzen zullen doorgerekend worden aan de boeren, en die komen nu al nauwelijks rond,” zegt Veva. Volgens de Boerenbond legt Delhaize zijn leveranciers zelfs een zwijgplicht op.

 

Delhaize ziet het natuurlijk anders: “Wij vragen enkel kortingen voor het leveren van grote hoeveelheden. Het is efficiënter om een volle vrachtwagen te leveren, dan één die niet helemaal vol is”, weerlegt woordvoerder Hans Michiels de kritiek. “De marktprijs voor de varkenskwekers staat hier helemaal los van.”

 

De Boerenbond wil alvast zo snel mogelijk een onderhoud met de verantwoordelijken van Delhaize. “Als Delhaize de mond vol heeft over duurzaamheid en eerlijke prijzen, willen we graag horen hoe ze dit rijmen met hun aankooppolitiek”, klinkt het bij de grootste landbouwersorganisatie.
 

De Vereniging van Varkenshouders Veva en de Boerenbond zijn niet te spreken over de verkoopspraktijken van winkelketen Delhaize. Die zou haar leveranciers van varkensvlees onder druk zetten, en daar dreigt de varkenssector – die het zo al moeilijk heeft – de dupe van te worden. Veva herdoopte Delhaize-De Leeuw zelfs in Delhaize-De Hyena.

“Pure guerrilla”

Volgens de varkenshouders riep Delhaize begin maart al zes leveranciers van varkensvlees samen om hen te vragen een lagere prijs te aanvaarden. In ruil zou de keten grotere hoeveelheden aankopen. De ene leverancier zou een offerte hebben ingediend met een maximale korting van 2%, terwijl anderen verder gingen in functie van toename van volume. Volgens Veva werd degene die niet méér wilde geven dan 2% een tijdlang overstelpt met bestellingen. De leverancier die bereid was verder te gaan dan 2%, kreeg daarentegen minder bestellingen.

 

“Zodoende werd degene die de grootste korting gaf, moreel verplicht om een nog grotere korting te geven, gaande tot 6%, die na verloop van tijd 7,5% blijkt te zijn. Daarna werden allen die niet op het hoogste kortingspercentage zaten nader geroepen om toch ook mee te doen aan die 6 à 7,5%. Ongeacht het verschil in kwaliteit, service en stiptheid van leveren. Dit is puur guerrilla!” sneert Veva in een communiqué op zijn website.

“Kwestie van efficiëntie”

De landbouworganisaties vrezen dat de varkenskwekers uiteindelijk het slachtoffer zullen worden van deze praktijken: “De lagere prijzen zullen doorgerekend worden aan de boeren, en die komen nu al nauwelijks rond,” zegt Veva. Volgens de Boerenbond legt Delhaize zijn leveranciers zelfs een zwijgplicht op.

 

Delhaize ziet het natuurlijk anders: “Wij vragen enkel kortingen voor het leveren van grote hoeveelheden. Het is efficiënter om een volle vrachtwagen te leveren, dan één die niet helemaal vol is”, weerlegt woordvoerder Hans Michiels de kritiek. “De marktprijs voor de varkenskwekers staat hier helemaal los van.”

 

De Boerenbond wil alvast zo snel mogelijk een onderhoud met de verantwoordelijken van Delhaize. “Als Delhaize de mond vol heeft over duurzaamheid en eerlijke prijzen, willen we graag horen hoe ze dit rijmen met hun aankooppolitiek”, klinkt het bij de grootste landbouwersorganisatie.
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top