Delhaize kondigt Europese koepel en nieuwe CEO aan

Delhaize kondigt Europese koepel en nieuwe CEO aan

(update) Dirk Van den Berghe wordt vanaf 1 januari 2012 het nieuwe hoofd van Delhaize België. Hij volgt Michel Eeckhout op, die volgend jaar met pensioen gaat. Ook op groepsniveau vindt een grote verandering plaats. Stéfan Descheemaeker, financieel groepsdirecteur en huidig nummer twee van Delhaize, wordt CEO van de gloednieuwe koepelorganisatie Delhaize Europa.

Delhaize Europa als platform en forum

Delhaize Europa ziet het daglicht als koepel voor alle Europese activiteiten van de supermarktgroep, meer bepaald die in België en Zuid-Oost Europa. Het doel van de organisatie is de nationale takken op alle mogelijke vlakken ondersteunen (gaande van HR over juridische zaken tot IT), de samenwerking bevorderen en synergieën mogelijk maken.

 

Stéfan DescheemaekerVolgens bestuursvoorzitter Pierre-Olivier Beckers is de oprichting van Delhaize Europa is een belangrijke stap voor Delhaize Groep: “Het is volledig in lijn met onze New Game Plan strategie. De groei van onze Europese activiteiten, voornamelijk na de recente overname van Delta Maxi in Zuidoost-Europa en de ervaring die we hebben opgedaan met de oprichting van Delhaize America in 2010 hebben ons overtuigd om deze structuur op te zetten.”


 
Aan het hoofd van de organisatie komt Stéfan Descheemaeker te staan. Al is zijn aanstelling tot CEO van Delhaize Europa verrassend te noemen. Descheemaeker dook pas in 2009 op bij Delhaize. Tot dan had hij zijn strepen verdiend bij AB InBev, eerst als specialist fusies en overnames, later ook in een aantal operationele leidinggevende functies.

 

Het is nog onduidelijk wie Stéfan Descheemaeker straks zal opvolgen als financieel directeur van de groep. In een eerste fase zou hij zijn huidige job alvast nog een tijdje combineren met zijn nieuwe functie. Bovendien wordt gefluisterd dat de aanstelling van Descheemaeker tot CEO van Delhaize Europa weleens een een aanloop naar de topjob, die van CEO Delhaize Group, zou kunnen zijn.

Ook nieuwe Belgische CEO vanaf januari

Ook op Belgisch niveau zijn er veranderingen op til. Huidig aankoopdirecteur Dirk Van den Berghe zou in januari de fakkel overnemen van de huidige CEO van Delhaize België, Michel Eeckhout. Eeckhout volgde halfweg 2007 Arthur Goethals op en zou nu met pensioen gaan.

 

Michel EeckhoutDirk Van den Berghe was tot nu toe Senior Vice President Logistics, Procurement and Quality bij Delhaize België, maar stond eerder ook al aan het hoofd van Delvita, de intussen verkochte Tsjechische poot van Delhaize, en Delhaizes Indonesische activiteiten. Vooraleer de doctor in de economie bij Delhaize Groep aan de slag ging, was hij nochtans tien jaar actief als diplomaat.

 

Onder zijn leiding werd binnen het aankoopdepartement van Delhaize België gestart met een golf van herformuleringen van recepturen van huismerkproducten en werden ook gamma’s zoals Delhaize Traiteur, Delhaize Baby en Delhaize Kids gelanceerd. Het is echter vooral uitkijken naar de reactie van de leveranciers, want Van den Berghe was ook de man die meer druk zette op de leveranciers zodat Delhaize de voorbije jaren zijn prijsimago kon bijspijkeren.

 

In de aanloop van zijn benoeming tot CEO moet Van den Berghe zich vanaf nu tot eind dit jaar inwerken als Chief Operating Officer. Michel Eeckhout geeft dan op 1 januari de fakkel door, maar blijft nog actief voor Delhaize als Executive Vice President van Delhaize Groep en lid van het Executief Comité. In die hoedanigheid zal hij naar eigen zeggen « cruciale groeiprojecten van de Groep ondersteunen ».


 

(update) Dirk Van den Berghe wordt vanaf 1 januari 2012 het nieuwe hoofd van Delhaize België. Hij volgt Michel Eeckhout op, die volgend jaar met pensioen gaat. Ook op groepsniveau vindt een grote verandering plaats. Stéfan Descheemaeker, financieel groepsdirecteur en huidig nummer twee van Delhaize, wordt CEO van de gloednieuwe koepelorganisatie Delhaize Europa.

Delhaize Europa als platform en forum

Delhaize Europa ziet het daglicht als koepel voor alle Europese activiteiten van de supermarktgroep, meer bepaald die in België en Zuid-Oost Europa. Het doel van de organisatie is de nationale takken op alle mogelijke vlakken ondersteunen (gaande van HR over juridische zaken tot IT), de samenwerking bevorderen en synergieën mogelijk maken.

 

Stéfan DescheemaekerVolgens bestuursvoorzitter Pierre-Olivier Beckers is de oprichting van Delhaize Europa is een belangrijke stap voor Delhaize Groep: “Het is volledig in lijn met onze New Game Plan strategie. De groei van onze Europese activiteiten, voornamelijk na de recente overname van Delta Maxi in Zuidoost-Europa en de ervaring die we hebben opgedaan met de oprichting van Delhaize America in 2010 hebben ons overtuigd om deze structuur op te zetten.”


 
Aan het hoofd van de organisatie komt Stéfan Descheemaeker te staan. Al is zijn aanstelling tot CEO van Delhaize Europa verrassend te noemen. Descheemaeker dook pas in 2009 op bij Delhaize. Tot dan had hij zijn strepen verdiend bij AB InBev, eerst als specialist fusies en overnames, later ook in een aantal operationele leidinggevende functies.

 

Het is nog onduidelijk wie Stéfan Descheemaeker straks zal opvolgen als financieel directeur van de groep. In een eerste fase zou hij zijn huidige job alvast nog een tijdje combineren met zijn nieuwe functie. Bovendien wordt gefluisterd dat de aanstelling van Descheemaeker tot CEO van Delhaize Europa weleens een een aanloop naar de topjob, die van CEO Delhaize Group, zou kunnen zijn.

Ook nieuwe Belgische CEO vanaf januari

Ook op Belgisch niveau zijn er veranderingen op til. Huidig aankoopdirecteur Dirk Van den Berghe zou in januari de fakkel overnemen van de huidige CEO van Delhaize België, Michel Eeckhout. Eeckhout volgde halfweg 2007 Arthur Goethals op en zou nu met pensioen gaan.

 

Michel EeckhoutDirk Van den Berghe was tot nu toe Senior Vice President Logistics, Procurement and Quality bij Delhaize België, maar stond eerder ook al aan het hoofd van Delvita, de intussen verkochte Tsjechische poot van Delhaize, en Delhaizes Indonesische activiteiten. Vooraleer de doctor in de economie bij Delhaize Groep aan de slag ging, was hij nochtans tien jaar actief als diplomaat.

 

Onder zijn leiding werd binnen het aankoopdepartement van Delhaize België gestart met een golf van herformuleringen van recepturen van huismerkproducten en werden ook gamma’s zoals Delhaize Traiteur, Delhaize Baby en Delhaize Kids gelanceerd. Het is echter vooral uitkijken naar de reactie van de leveranciers, want Van den Berghe was ook de man die meer druk zette op de leveranciers zodat Delhaize de voorbije jaren zijn prijsimago kon bijspijkeren.

 

In de aanloop van zijn benoeming tot CEO moet Van den Berghe zich vanaf nu tot eind dit jaar inwerken als Chief Operating Officer. Michel Eeckhout geeft dan op 1 januari de fakkel door, maar blijft nog actief voor Delhaize als Executive Vice President van Delhaize Groep en lid van het Executief Comité. In die hoedanigheid zal hij naar eigen zeggen « cruciale groeiprojecten van de Groep ondersteunen ».


 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Breaking: François-Melchior de Polignac weg bij Carrefour Belgium

22/09/2017

De redactie verneemt uit betrouwbare bronnen dat de CEO van Carrefour Belgium het bedrijf verlaat.

Louis Delhaize lanceert huismerk ‘Louis’

22/09/2017

In het groeiende segment van buurtwinkels en petrolshops zet Delfood meer dan ooit in op differentiatie. Het nieuwe huismerk Louis wil een merk op mensenmaat zijn met een uitgesproken Belgisch karakter. 

Zwak eerste kwartaal voor General Mills

21/09/2017

De Amerikaanse voedingsproducent General Mills, bekend van merken als Yoplait, Cheerios en Häagen-Dazs, heeft er een teleurstellend kwartaal op zitten. Zowel de omzet als de winst ging achteruit.

Carrefour Market Groenplaats levert binnen uur aan huis

21/09/2017

De Carrefour Market aan de Groenplaats in Antwerpen is in een volledig nieuw jasje gestoken, met aandacht voor milieu en doorstroming. Bijzonder is dat de winkel voortaan binnen het uur aan huis levert bij zijn klanten.

Voedingsproducenten willen houdbaarheidsdatum duidelijker aangeven

21/09/2017

Een groep van 400 voedingsproducenten, die samen actief zijn in meer dan zeventig landen, wil tegen 2020 de aanduiding van de houdbaarheidsdatum op verpakkingen vereenvoudigen en zo voedselverspilling tegengaan.

Carrefour Express ziet brood in ‘blurring’

21/09/2017

De proximiteitsformule van Carrefour verkent de mogelijkheden van ‘food to go’ en consumptie ter plaatse. De nieuwste generatie winkels voegt diensten en restauratie toe: het onderscheid tussen retail en horeca vervaagt.

Back to top