Delhaize schenkt 7 miljoen maaltijden op 5 jaar tijd

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg
Delhaize

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

Dagelijks 150 maaltijden per supermarkt

Al meer dan 26 jaar werkt Delhaize samen met de Voedselbanken en andere verenigingen om onverkochte voedingswaren te herverdelen onder wie ze het hardst nodig heeft. Sinds 2012 ligt de focus op ‘lokaal’ en ‘vers’: lokale organisaties kunnen bij de supermarktketen terecht voor onverkocht vers brood, verse producten in snelverkoop en droge voeding waarvan de houdbaarheidsdatum bijna is overschreden.

 

Vijf jaar na datum maakt Delhaize de balans op, samen met de 200 verenigingen die in meer dan 500 Delhaizewinkels in België en Luxemburg de strijd tegen voedselverspilling aangaan. Delhaize schat dat de deelnemende supermarkten elk voor zo’n 150 maaltijden per dag zorgen, goed voor 7 miljoen maaltijden op 5 jaar tijd die het bedrijf wegschenkt aan wie de hulp goed kan gebruiken. En dat aantal loopt op: 15,1% van de bevolking leeft vandaag onder de armoedegrens in België. Vorig jaar alleen al klopten 144.000 mensen aan bij de Voedselbanken voor voedselpakketten en maaltijden. 

 

Verspilling halveren

Bijna de helft van de producten die Delhaize schenkt aan liefdadigheidsorganisaties zijn fruit en groenten, een cijfer dat jaarlijks stijgt en bemoedigend is, want ook wie krap bij kas zit moet toegang hebben tot gezonde voeding. Brood, vleesproducten en bereide maaltijden blijven populair; het laatste jaar blijken ook zuivelproducten aan een opmars bezig.

 

Alle producten recupereren is in de praktijk zeer moeilijk, klinkt het bij Delhaize: verse producten zijn slechts beperkt houdbaar en moeten tijdig de doelgroepen bereiken. Veel is daarbij afhankelijk van de logistieke capaciteit en de stockagemogelijkheden van de verschillende verenigingen. Met voortdurende procesverbeteringen en nieuwe samenwerkingen hoopt de supermarktketen alvast tegen 2020 de helft van de onverkochte producten een nieuwe bestemming te geven. Zo hoopt Delhaize bij te dragen tot de doelstellingen voor duurzame ontwikkeling van de Verenigde Naties: tegen 2030 het voedselverlies per capita halveren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Listeriabesmetting brengt Greenyard in problemen

16/07/2018

Groentenproducent Greenyard ligt onder vuur na een listeriabesmetting in zijn Hongaarse fabriek. Het bedrijf zegt alle nodige maatregelen te nemen, maar de beurskoers keldert.

Eerste OKay met Collect&Go-afhaalpunt opent in Heusden

16/07/2018

OKay, de buurtsupermarkt van Colruyt Group, opent een eerste vestiging met Collect&Go-afhaalpunt in Heusden. De nieuwe vestiging test de afhaalservice, die bij succes ook naar andere OKay-winkels wordt uitgerold.

Carrefour doet inspanning voor werknemers met brugpensioen

16/07/2018

In het kader van haar transformatieplan voorziet Carrefour Belgium een bijkomende premie tot 500 euro voor werknemers die in het SWT-stelsel stappen, als ze een opleiding volgen voor een knelpuntberoep.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.