Delhaize schenkt 7 miljoen maaltijden op 5 jaar tijd

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg
Delhaize

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

Dagelijks 150 maaltijden per supermarkt

Al meer dan 26 jaar werkt Delhaize samen met de Voedselbanken en andere verenigingen om onverkochte voedingswaren te herverdelen onder wie ze het hardst nodig heeft. Sinds 2012 ligt de focus op ‘lokaal’ en ‘vers’: lokale organisaties kunnen bij de supermarktketen terecht voor onverkocht vers brood, verse producten in snelverkoop en droge voeding waarvan de houdbaarheidsdatum bijna is overschreden.

 

Vijf jaar na datum maakt Delhaize de balans op, samen met de 200 verenigingen die in meer dan 500 Delhaizewinkels in België en Luxemburg de strijd tegen voedselverspilling aangaan. Delhaize schat dat de deelnemende supermarkten elk voor zo’n 150 maaltijden per dag zorgen, goed voor 7 miljoen maaltijden op 5 jaar tijd die het bedrijf wegschenkt aan wie de hulp goed kan gebruiken. En dat aantal loopt op: 15,1% van de bevolking leeft vandaag onder de armoedegrens in België. Vorig jaar alleen al klopten 144.000 mensen aan bij de Voedselbanken voor voedselpakketten en maaltijden. 

 

Verspilling halveren

Bijna de helft van de producten die Delhaize schenkt aan liefdadigheidsorganisaties zijn fruit en groenten, een cijfer dat jaarlijks stijgt en bemoedigend is, want ook wie krap bij kas zit moet toegang hebben tot gezonde voeding. Brood, vleesproducten en bereide maaltijden blijven populair; het laatste jaar blijken ook zuivelproducten aan een opmars bezig.

 

Alle producten recupereren is in de praktijk zeer moeilijk, klinkt het bij Delhaize: verse producten zijn slechts beperkt houdbaar en moeten tijdig de doelgroepen bereiken. Veel is daarbij afhankelijk van de logistieke capaciteit en de stockagemogelijkheden van de verschillende verenigingen. Met voortdurende procesverbeteringen en nieuwe samenwerkingen hoopt de supermarktketen alvast tegen 2020 de helft van de onverkochte producten een nieuwe bestemming te geven. Zo hoopt Delhaize bij te dragen tot de doelstellingen voor duurzame ontwikkeling van de Verenigde Naties: tegen 2030 het voedselverlies per capita halveren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Filet Pur: De duurste supermarkt van West-Europa

25/05/2018

Waarom Carrefour het nieuws beheerste, Colruyt failliet gaat, multinationals moeten leren rekenen en de voedingsindustrie 3.0 voor de deur staat? Dat verneemt u in het slechts min of meer GDPR-conforme weekoverzicht van RetailDetail Food!

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.