Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg
Delhaize

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

Dagelijks 150 maaltijden per supermarkt

Al meer dan 26 jaar werkt Delhaize samen met de Voedselbanken en andere verenigingen om onverkochte voedingswaren te herverdelen onder wie ze het hardst nodig heeft. Sinds 2012 ligt de focus op ‘lokaal’ en ‘vers’: lokale organisaties kunnen bij de supermarktketen terecht voor onverkocht vers brood, verse producten in snelverkoop en droge voeding waarvan de houdbaarheidsdatum bijna is overschreden.

 

Vijf jaar na datum maakt Delhaize de balans op, samen met de 200 verenigingen die in meer dan 500 Delhaizewinkels in België en Luxemburg de strijd tegen voedselverspilling aangaan. Delhaize schat dat de deelnemende supermarkten elk voor zo’n 150 maaltijden per dag zorgen, goed voor 7 miljoen maaltijden op 5 jaar tijd die het bedrijf wegschenkt aan wie de hulp goed kan gebruiken. En dat aantal loopt op: 15,1% van de bevolking leeft vandaag onder de armoedegrens in België. Vorig jaar alleen al klopten 144.000 mensen aan bij de Voedselbanken voor voedselpakketten en maaltijden. 

 

Verspilling halveren

Bijna de helft van de producten die Delhaize schenkt aan liefdadigheidsorganisaties zijn fruit en groenten, een cijfer dat jaarlijks stijgt en bemoedigend is, want ook wie krap bij kas zit moet toegang hebben tot gezonde voeding. Brood, vleesproducten en bereide maaltijden blijven populair; het laatste jaar blijken ook zuivelproducten aan een opmars bezig.

 

Alle producten recupereren is in de praktijk zeer moeilijk, klinkt het bij Delhaize: verse producten zijn slechts beperkt houdbaar en moeten tijdig de doelgroepen bereiken. Veel is daarbij afhankelijk van de logistieke capaciteit en de stockagemogelijkheden van de verschillende verenigingen. Met voortdurende procesverbeteringen en nieuwe samenwerkingen hoopt de supermarktketen alvast tegen 2020 de helft van de onverkochte producten een nieuwe bestemming te geven. Zo hoopt Delhaize bij te dragen tot de doelstellingen voor duurzame ontwikkeling van de Verenigde Naties: tegen 2030 het voedselverlies per capita halveren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Private-equitybedrijf KKR dicht bij overname margarines Unilever

15/12/2017

Unilever en het private-equitybedrijf KKR hebben een deal bereikt voor de overname van de margarinedivisie van Unilever. KKR zou ongeveer 6,8 miljard euro neertellen en de transactie moet midden volgend jaar afgerond zijn.

Filet Pur: Hallucinante waanbeelden? Eén adres!

15/12/2017

Jef Colruyt is een onverstoorbaar toonbeeld van sereniteit, en de pata negra ham is de bitcoin van de charcuterie. Slechts twee conclusies uit een alweer leerrijke FMCG-week, voor u op smaak gebracht door RetailDetail Food!

Deze retailers pakken uit met knappe kerstcommercials

15/12/2017

Heel wat internationale retailers pakken in de aanloop naar de eindejaarsfeesten uit met ambitieuze kerstcommercials. RetailDetail selecteerde twaalf opmerkelijke reclamespots. Laat u ook een traantje van ontroering?

Ellis Gourmet Burger zoekt partner voor internationale expansie

15/12/2017

De Belgische hamburgerketen Ellis Gourmet Burger wil na België, Nederland en Frankrijk ook andere landen veroveren en is daarom op zoek naar een investeerder om die expansie te financieren. Mogelijk komt er een nieuwe meerderheidsaandeelhouder.

Heineken gaat Mort Subite internationaal uitrollen

15/12/2017

Heineken gaat het Belgische biermerk Mort Subite wereldwijd aan de man proberen te brengen. Dat deed het eerder ook al met Affligem en dat werd een groot succes. Mort Subite wordt beschikbaar in alle landen waar Heineken te vinden is.

RetailDetail Food #26 staat online

15/12/2017

Zijn sales reps nog welkom op de winkelvloer? Die vraag stelden we in het 26ste nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers. De antwoorden liepen uiteen.

Back to top