Delhaize vergroent wagenpark en ambities | RetailDetail

Delhaize vergroent wagenpark en ambities

Delhaize vergroent wagenpark en ambities

Delhaize België heeft vandaag op een persvoorstelling laten zien zich niet alleen te willen profileren als de belangrijkste concurrent voor Albert Heijn in de prijzenslag in Brasschaat. Om de daad bij het woord te voegen na de theoretische uiteenzettingen over groen ondernemen op het Forum van GS1, presenteerde Delhaize een elektrische Smart, een vrachtwagen op aardgas en een aantal groene resultaten en voornemens.

 

Kleine ingrepen met grote resultaten

Delhaize werkt immers hard om zijn duit in het zakje te doen om de Kyotonormen te halen. Dat kan al met heel simpele ingrepen: deuren installeren op de frigo's in de winkels haalt het energieverbruik meteen met meer dan een derde omlaag. Geen extra kartonnen doos meer om de ontbijtgranen doen: een besparing van 16 ton karton per jaar. 

 

Ook andere, meer structurele maatregelen laten de energiefactuur zakken en de ecologische voetafdruk krimpen. Van zonnepanelen op de winkels over betere isolatie tot een recyclagepercentage van 72%: Delhaize scoort groene punten met een geïntegreerde aanpak. "We recycleren nu jaarlijks meer dan 31.000 ton afval", getuigt CEO Michel Eeckhout. "We proberen ook zo veel mogelijk producten lokaal aan te kopen", zegt hij nog. Ook dat zorgt uiteraard voor een immense impact op de CO2-uitstoot. 

 

Met stroom en aardgas richting Kyoto

Het ging echter niet enkel om wat er al gebeurd was, er werden ook twee nieuwigheden officieel voorgesteld. Deelstaatminister voor leefmilieu Schauvliege mocht de eerste meters in de elektrische Smart rijden, die Delhaize zal gebruiken om medewerkers tussen de verschillende kantoren te laten carpoolen. Daarnaast stond Delhaizes eerste vrachtwagen op aardgas te blinken, die ook vandaag werd ingehuldigd. Die is niet alleen twee keer zo stil als een conventionele vrachtwagen, maar stoot ook 84% minder fijn stof uit.

 

De minister was erg opgetogen met de inspanningen van Delhaize: "Een geïntegreerde aanpak zoals die van Delhaize waarbij ook het elektriciteitsverbruik en de verwarming van de winkels onder de loep genomen werden, is een belangrijke stap in de goede richting". Ze benadrukte ook dat de industrie en de landbouw al grote inspanningen op dit vlak hebben geleverd, en dat het nu aan de distributiesector is om het verschil te maken. "We willen nog steeds om de Europese doelstelling van een emissiereductie van minimum 20% tegen 2020 halen", aldus de minister.

Delhaize België heeft vandaag op een persvoorstelling laten zien zich niet alleen te willen profileren als de belangrijkste concurrent voor Albert Heijn in de prijzenslag in Brasschaat. Om de daad bij het woord te voegen na de theoretische uiteenzettingen over groen ondernemen op het Forum van GS1, presenteerde Delhaize een elektrische Smart, een vrachtwagen op aardgas en een aantal groene resultaten en voornemens.

 

Kleine ingrepen met grote resultaten

Delhaize werkt immers hard om zijn duit in het zakje te doen om de Kyotonormen te halen. Dat kan al met heel simpele ingrepen: deuren installeren op de frigo's in de winkels haalt het energieverbruik meteen met meer dan een derde omlaag. Geen extra kartonnen doos meer om de ontbijtgranen doen: een besparing van 16 ton karton per jaar. 

 

Ook andere, meer structurele maatregelen laten de energiefactuur zakken en de ecologische voetafdruk krimpen. Van zonnepanelen op de winkels over betere isolatie tot een recyclagepercentage van 72%: Delhaize scoort groene punten met een geïntegreerde aanpak. "We recycleren nu jaarlijks meer dan 31.000 ton afval", getuigt CEO Michel Eeckhout. "We proberen ook zo veel mogelijk producten lokaal aan te kopen", zegt hij nog. Ook dat zorgt uiteraard voor een immense impact op de CO2-uitstoot. 

 

Met stroom en aardgas richting Kyoto

Het ging echter niet enkel om wat er al gebeurd was, er werden ook twee nieuwigheden officieel voorgesteld. Deelstaatminister voor leefmilieu Schauvliege mocht de eerste meters in de elektrische Smart rijden, die Delhaize zal gebruiken om medewerkers tussen de verschillende kantoren te laten carpoolen. Daarnaast stond Delhaizes eerste vrachtwagen op aardgas te blinken, die ook vandaag werd ingehuldigd. Die is niet alleen twee keer zo stil als een conventionele vrachtwagen, maar stoot ook 84% minder fijn stof uit.

 

De minister was erg opgetogen met de inspanningen van Delhaize: "Een geïntegreerde aanpak zoals die van Delhaize waarbij ook het elektriciteitsverbruik en de verwarming van de winkels onder de loep genomen werden, is een belangrijke stap in de goede richting". Ze benadrukte ook dat de industrie en de landbouw al grote inspanningen op dit vlak hebben geleverd, en dat het nu aan de distributiesector is om het verschil te maken. "We willen nog steeds om de Europese doelstelling van een emissiereductie van minimum 20% tegen 2020 halen", aldus de minister.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.