Delhaize vergroent wagenpark en ambities

Delhaize vergroent wagenpark en ambities

Delhaize België heeft vandaag op een persvoorstelling laten zien zich niet alleen te willen profileren als de belangrijkste concurrent voor Albert Heijn in de prijzenslag in Brasschaat. Om de daad bij het woord te voegen na de theoretische uiteenzettingen over groen ondernemen op het Forum van GS1, presenteerde Delhaize een elektrische Smart, een vrachtwagen op aardgas en een aantal groene resultaten en voornemens.

 

Kleine ingrepen met grote resultaten

Delhaize werkt immers hard om zijn duit in het zakje te doen om de Kyotonormen te halen. Dat kan al met heel simpele ingrepen: deuren installeren op de frigo's in de winkels haalt het energieverbruik meteen met meer dan een derde omlaag. Geen extra kartonnen doos meer om de ontbijtgranen doen: een besparing van 16 ton karton per jaar. 

 

Ook andere, meer structurele maatregelen laten de energiefactuur zakken en de ecologische voetafdruk krimpen. Van zonnepanelen op de winkels over betere isolatie tot een recyclagepercentage van 72%: Delhaize scoort groene punten met een geïntegreerde aanpak. "We recycleren nu jaarlijks meer dan 31.000 ton afval", getuigt CEO Michel Eeckhout. "We proberen ook zo veel mogelijk producten lokaal aan te kopen", zegt hij nog. Ook dat zorgt uiteraard voor een immense impact op de CO2-uitstoot. 

 

Met stroom en aardgas richting Kyoto

Het ging echter niet enkel om wat er al gebeurd was, er werden ook twee nieuwigheden officieel voorgesteld. Deelstaatminister voor leefmilieu Schauvliege mocht de eerste meters in de elektrische Smart rijden, die Delhaize zal gebruiken om medewerkers tussen de verschillende kantoren te laten carpoolen. Daarnaast stond Delhaizes eerste vrachtwagen op aardgas te blinken, die ook vandaag werd ingehuldigd. Die is niet alleen twee keer zo stil als een conventionele vrachtwagen, maar stoot ook 84% minder fijn stof uit.

 

De minister was erg opgetogen met de inspanningen van Delhaize: "Een geïntegreerde aanpak zoals die van Delhaize waarbij ook het elektriciteitsverbruik en de verwarming van de winkels onder de loep genomen werden, is een belangrijke stap in de goede richting". Ze benadrukte ook dat de industrie en de landbouw al grote inspanningen op dit vlak hebben geleverd, en dat het nu aan de distributiesector is om het verschil te maken. "We willen nog steeds om de Europese doelstelling van een emissiereductie van minimum 20% tegen 2020 halen", aldus de minister.

Delhaize België heeft vandaag op een persvoorstelling laten zien zich niet alleen te willen profileren als de belangrijkste concurrent voor Albert Heijn in de prijzenslag in Brasschaat. Om de daad bij het woord te voegen na de theoretische uiteenzettingen over groen ondernemen op het Forum van GS1, presenteerde Delhaize een elektrische Smart, een vrachtwagen op aardgas en een aantal groene resultaten en voornemens.

 

Kleine ingrepen met grote resultaten

Delhaize werkt immers hard om zijn duit in het zakje te doen om de Kyotonormen te halen. Dat kan al met heel simpele ingrepen: deuren installeren op de frigo's in de winkels haalt het energieverbruik meteen met meer dan een derde omlaag. Geen extra kartonnen doos meer om de ontbijtgranen doen: een besparing van 16 ton karton per jaar. 

 

Ook andere, meer structurele maatregelen laten de energiefactuur zakken en de ecologische voetafdruk krimpen. Van zonnepanelen op de winkels over betere isolatie tot een recyclagepercentage van 72%: Delhaize scoort groene punten met een geïntegreerde aanpak. "We recycleren nu jaarlijks meer dan 31.000 ton afval", getuigt CEO Michel Eeckhout. "We proberen ook zo veel mogelijk producten lokaal aan te kopen", zegt hij nog. Ook dat zorgt uiteraard voor een immense impact op de CO2-uitstoot. 

 

Met stroom en aardgas richting Kyoto

Het ging echter niet enkel om wat er al gebeurd was, er werden ook twee nieuwigheden officieel voorgesteld. Deelstaatminister voor leefmilieu Schauvliege mocht de eerste meters in de elektrische Smart rijden, die Delhaize zal gebruiken om medewerkers tussen de verschillende kantoren te laten carpoolen. Daarnaast stond Delhaizes eerste vrachtwagen op aardgas te blinken, die ook vandaag werd ingehuldigd. Die is niet alleen twee keer zo stil als een conventionele vrachtwagen, maar stoot ook 84% minder fijn stof uit.

 

De minister was erg opgetogen met de inspanningen van Delhaize: "Een geïntegreerde aanpak zoals die van Delhaize waarbij ook het elektriciteitsverbruik en de verwarming van de winkels onder de loep genomen werden, is een belangrijke stap in de goede richting". Ze benadrukte ook dat de industrie en de landbouw al grote inspanningen op dit vlak hebben geleverd, en dat het nu aan de distributiesector is om het verschil te maken. "We willen nog steeds om de Europese doelstelling van een emissiereductie van minimum 20% tegen 2020 halen", aldus de minister.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


AB InBev investeert kwart miljard in Nigeria

24/11/2017

Brouwer AB InBev gaat 250 miljoen euro investeren in Nigeria, om er een vierde brouwerij neer te poten. Die brouwerij wordt de op één na grootste van AB InBev in Afrika en moet volgend jaar al de deuren openen.

Aantal drankenhandels voorbije tien jaar met 6% gedaald

24/11/2017

Het aantal drankenhandelaars in België is de voorbije tien jaar met 6% gedaald, blijkt uit de cijfers van brancheorganisatie FEBED. Het aantal drankenhandels met personeel is daarentegen wel gestegen.

Filet Pur: Sympathieke snoodaards

24/11/2017

De prijzen stijgen, de supermarkt wordt in z’n voortbestaan bedreigd en merkfabrikanten mogen nog altijd de rekening betalen. Ja, foodretailers, het blijven bandieten hoor, zoals blijkt uit dit alweer vrolijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

FMCG-consumptie groeit, prijzen stijgen

24/11/2017

Voor dagelijkse producten als voeding, verzorging en huishoudproducten stegen de verkoopprijzen voor de Europese consumenten met 2,5% in het derde kwartaal van 2017. De sterkste stijging in vier jaar.

Nestlé Belgilux heeft een nieuwe CEO

23/11/2017

Nestlé heeft bekend gemaakt dat Michel Mersch aan de slag gaat als de nieuwe CEO van Nestlé Belgilux. Hij volgt in die functie Alexander von Maillot op, die een nieuwe positie krijgt op het hoofdkantoor in Zwitserland.

Dure cognacs van Rémy Cointreau doet het goed in Azië

23/11/2017

De Franse drankengroep Rémy Cointreau pakt uit met uitstekende cijfers: vooral de duurdere flessen cognac gaan vlot over de toonbank. Zeker in China, Japan en Singapore is de groei opzienbarend.

Back to top