Delhaize vergroent wagenpark en ambities

Delhaize vergroent wagenpark en ambities

Delhaize België heeft vandaag op een persvoorstelling laten zien zich niet alleen te willen profileren als de belangrijkste concurrent voor Albert Heijn in de prijzenslag in Brasschaat. Om de daad bij het woord te voegen na de theoretische uiteenzettingen over groen ondernemen op het Forum van GS1, presenteerde Delhaize een elektrische Smart, een vrachtwagen op aardgas en een aantal groene resultaten en voornemens.

 

Kleine ingrepen met grote resultaten

Delhaize werkt immers hard om zijn duit in het zakje te doen om de Kyotonormen te halen. Dat kan al met heel simpele ingrepen: deuren installeren op de frigo's in de winkels haalt het energieverbruik meteen met meer dan een derde omlaag. Geen extra kartonnen doos meer om de ontbijtgranen doen: een besparing van 16 ton karton per jaar. 

 

Ook andere, meer structurele maatregelen laten de energiefactuur zakken en de ecologische voetafdruk krimpen. Van zonnepanelen op de winkels over betere isolatie tot een recyclagepercentage van 72%: Delhaize scoort groene punten met een geïntegreerde aanpak. "We recycleren nu jaarlijks meer dan 31.000 ton afval", getuigt CEO Michel Eeckhout. "We proberen ook zo veel mogelijk producten lokaal aan te kopen", zegt hij nog. Ook dat zorgt uiteraard voor een immense impact op de CO2-uitstoot. 

 

Met stroom en aardgas richting Kyoto

Het ging echter niet enkel om wat er al gebeurd was, er werden ook twee nieuwigheden officieel voorgesteld. Deelstaatminister voor leefmilieu Schauvliege mocht de eerste meters in de elektrische Smart rijden, die Delhaize zal gebruiken om medewerkers tussen de verschillende kantoren te laten carpoolen. Daarnaast stond Delhaizes eerste vrachtwagen op aardgas te blinken, die ook vandaag werd ingehuldigd. Die is niet alleen twee keer zo stil als een conventionele vrachtwagen, maar stoot ook 84% minder fijn stof uit.

 

De minister was erg opgetogen met de inspanningen van Delhaize: "Een geïntegreerde aanpak zoals die van Delhaize waarbij ook het elektriciteitsverbruik en de verwarming van de winkels onder de loep genomen werden, is een belangrijke stap in de goede richting". Ze benadrukte ook dat de industrie en de landbouw al grote inspanningen op dit vlak hebben geleverd, en dat het nu aan de distributiesector is om het verschil te maken. "We willen nog steeds om de Europese doelstelling van een emissiereductie van minimum 20% tegen 2020 halen", aldus de minister.

Delhaize België heeft vandaag op een persvoorstelling laten zien zich niet alleen te willen profileren als de belangrijkste concurrent voor Albert Heijn in de prijzenslag in Brasschaat. Om de daad bij het woord te voegen na de theoretische uiteenzettingen over groen ondernemen op het Forum van GS1, presenteerde Delhaize een elektrische Smart, een vrachtwagen op aardgas en een aantal groene resultaten en voornemens.

 

Kleine ingrepen met grote resultaten

Delhaize werkt immers hard om zijn duit in het zakje te doen om de Kyotonormen te halen. Dat kan al met heel simpele ingrepen: deuren installeren op de frigo's in de winkels haalt het energieverbruik meteen met meer dan een derde omlaag. Geen extra kartonnen doos meer om de ontbijtgranen doen: een besparing van 16 ton karton per jaar. 

 

Ook andere, meer structurele maatregelen laten de energiefactuur zakken en de ecologische voetafdruk krimpen. Van zonnepanelen op de winkels over betere isolatie tot een recyclagepercentage van 72%: Delhaize scoort groene punten met een geïntegreerde aanpak. "We recycleren nu jaarlijks meer dan 31.000 ton afval", getuigt CEO Michel Eeckhout. "We proberen ook zo veel mogelijk producten lokaal aan te kopen", zegt hij nog. Ook dat zorgt uiteraard voor een immense impact op de CO2-uitstoot. 

 

Met stroom en aardgas richting Kyoto

Het ging echter niet enkel om wat er al gebeurd was, er werden ook twee nieuwigheden officieel voorgesteld. Deelstaatminister voor leefmilieu Schauvliege mocht de eerste meters in de elektrische Smart rijden, die Delhaize zal gebruiken om medewerkers tussen de verschillende kantoren te laten carpoolen. Daarnaast stond Delhaizes eerste vrachtwagen op aardgas te blinken, die ook vandaag werd ingehuldigd. Die is niet alleen twee keer zo stil als een conventionele vrachtwagen, maar stoot ook 84% minder fijn stof uit.

 

De minister was erg opgetogen met de inspanningen van Delhaize: "Een geïntegreerde aanpak zoals die van Delhaize waarbij ook het elektriciteitsverbruik en de verwarming van de winkels onder de loep genomen werden, is een belangrijke stap in de goede richting". Ze benadrukte ook dat de industrie en de landbouw al grote inspanningen op dit vlak hebben geleverd, en dat het nu aan de distributiesector is om het verschil te maken. "We willen nog steeds om de Europese doelstelling van een emissiereductie van minimum 20% tegen 2020 halen", aldus de minister.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Recordomzet voor BelOrta

19/01/2018

Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Het volume steeg met 2,5% en nadert de 500 miljoen kilogram.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Back to top