Delhaize vergroent wagenpark en ambities

Delhaize vergroent wagenpark en ambities

Delhaize België heeft vandaag op een persvoorstelling laten zien zich niet alleen te willen profileren als de belangrijkste concurrent voor Albert Heijn in de prijzenslag in Brasschaat. Om de daad bij het woord te voegen na de theoretische uiteenzettingen over groen ondernemen op het Forum van GS1, presenteerde Delhaize een elektrische Smart, een vrachtwagen op aardgas en een aantal groene resultaten en voornemens.

 

Kleine ingrepen met grote resultaten

Delhaize werkt immers hard om zijn duit in het zakje te doen om de Kyotonormen te halen. Dat kan al met heel simpele ingrepen: deuren installeren op de frigo's in de winkels haalt het energieverbruik meteen met meer dan een derde omlaag. Geen extra kartonnen doos meer om de ontbijtgranen doen: een besparing van 16 ton karton per jaar. 

 

Ook andere, meer structurele maatregelen laten de energiefactuur zakken en de ecologische voetafdruk krimpen. Van zonnepanelen op de winkels over betere isolatie tot een recyclagepercentage van 72%: Delhaize scoort groene punten met een geïntegreerde aanpak. "We recycleren nu jaarlijks meer dan 31.000 ton afval", getuigt CEO Michel Eeckhout. "We proberen ook zo veel mogelijk producten lokaal aan te kopen", zegt hij nog. Ook dat zorgt uiteraard voor een immense impact op de CO2-uitstoot. 

 

Met stroom en aardgas richting Kyoto

Het ging echter niet enkel om wat er al gebeurd was, er werden ook twee nieuwigheden officieel voorgesteld. Deelstaatminister voor leefmilieu Schauvliege mocht de eerste meters in de elektrische Smart rijden, die Delhaize zal gebruiken om medewerkers tussen de verschillende kantoren te laten carpoolen. Daarnaast stond Delhaizes eerste vrachtwagen op aardgas te blinken, die ook vandaag werd ingehuldigd. Die is niet alleen twee keer zo stil als een conventionele vrachtwagen, maar stoot ook 84% minder fijn stof uit.

 

De minister was erg opgetogen met de inspanningen van Delhaize: "Een geïntegreerde aanpak zoals die van Delhaize waarbij ook het elektriciteitsverbruik en de verwarming van de winkels onder de loep genomen werden, is een belangrijke stap in de goede richting". Ze benadrukte ook dat de industrie en de landbouw al grote inspanningen op dit vlak hebben geleverd, en dat het nu aan de distributiesector is om het verschil te maken. "We willen nog steeds om de Europese doelstelling van een emissiereductie van minimum 20% tegen 2020 halen", aldus de minister.

Delhaize België heeft vandaag op een persvoorstelling laten zien zich niet alleen te willen profileren als de belangrijkste concurrent voor Albert Heijn in de prijzenslag in Brasschaat. Om de daad bij het woord te voegen na de theoretische uiteenzettingen over groen ondernemen op het Forum van GS1, presenteerde Delhaize een elektrische Smart, een vrachtwagen op aardgas en een aantal groene resultaten en voornemens.

 

Kleine ingrepen met grote resultaten

Delhaize werkt immers hard om zijn duit in het zakje te doen om de Kyotonormen te halen. Dat kan al met heel simpele ingrepen: deuren installeren op de frigo's in de winkels haalt het energieverbruik meteen met meer dan een derde omlaag. Geen extra kartonnen doos meer om de ontbijtgranen doen: een besparing van 16 ton karton per jaar. 

 

Ook andere, meer structurele maatregelen laten de energiefactuur zakken en de ecologische voetafdruk krimpen. Van zonnepanelen op de winkels over betere isolatie tot een recyclagepercentage van 72%: Delhaize scoort groene punten met een geïntegreerde aanpak. "We recycleren nu jaarlijks meer dan 31.000 ton afval", getuigt CEO Michel Eeckhout. "We proberen ook zo veel mogelijk producten lokaal aan te kopen", zegt hij nog. Ook dat zorgt uiteraard voor een immense impact op de CO2-uitstoot. 

 

Met stroom en aardgas richting Kyoto

Het ging echter niet enkel om wat er al gebeurd was, er werden ook twee nieuwigheden officieel voorgesteld. Deelstaatminister voor leefmilieu Schauvliege mocht de eerste meters in de elektrische Smart rijden, die Delhaize zal gebruiken om medewerkers tussen de verschillende kantoren te laten carpoolen. Daarnaast stond Delhaizes eerste vrachtwagen op aardgas te blinken, die ook vandaag werd ingehuldigd. Die is niet alleen twee keer zo stil als een conventionele vrachtwagen, maar stoot ook 84% minder fijn stof uit.

 

De minister was erg opgetogen met de inspanningen van Delhaize: "Een geïntegreerde aanpak zoals die van Delhaize waarbij ook het elektriciteitsverbruik en de verwarming van de winkels onder de loep genomen werden, is een belangrijke stap in de goede richting". Ze benadrukte ook dat de industrie en de landbouw al grote inspanningen op dit vlak hebben geleverd, en dat het nu aan de distributiesector is om het verschil te maken. "We willen nog steeds om de Europese doelstelling van een emissiereductie van minimum 20% tegen 2020 halen", aldus de minister.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Tesco gaat in heel Verenigd Koninkrijk zelfde dag leveren

25/07/2017

De Britse supermarktketen Tesco heeft zijn online service verder uitgebreid en gaat voortaan vrijwel in heel het Verenigd Koninkrijk same-day delivery aanbieden. Zo wil het de strijd aangaan met Amazon Fresh.

Supermarktgroep Mestdagh schroeft verlies terug

25/07/2017

De supermarktgroep Mestdagh heeft in 2016 opnieuw een verlies van enkele miljoenen geleden, maar deed het wel al een stuk beter dan een jaar eerder. Die prestatie was vooral te danken aan de franchisewinkels.

Hema wil stappen ondernemen tegen Hema van Alibaba

24/07/2017

De Nederlandse warenhuisketen Hema bekijkt of het iets kan doen aan de supermarktketen Hema die in China wordt uitgebaat door retailreus Alibaba. Die keten heeft ondertussen al dertien vestigingen.

Managementwissel bij Savencia Benelux

24/07/2017

Algemeen directeur Toni Di Renzo verlaat Savencia om een eigen onderneming op te richten. Hij wordt opgevolgd door Nicolas Gruener. 

Delhaize zet expansie verder

24/07/2017

De supermarktketen opende dit jaar al 13 winkels en plant nog eens 16 openingen in de tweede jaarhelft. Bovendien worden in totaal wel 120 winkels in een nieuw jasje gestoken. 

AB InBev neemt producent energiedrankjes over

24/07/2017

AB InBev heeft met Hiball een producent van energiedrankjes overgenomen. Hiball is een kleine speler in de markt die biologische energiedrankjes maakt. Daarnaast heeft het bedrijf nog een eigen merk van bruiswaters en frisdrank.

Back to top