Delhaize vergroent wagenpark en ambities

Delhaize vergroent wagenpark en ambities

Delhaize België heeft vandaag op een persvoorstelling laten zien zich niet alleen te willen profileren als de belangrijkste concurrent voor Albert Heijn in de prijzenslag in Brasschaat. Om de daad bij het woord te voegen na de theoretische uiteenzettingen over groen ondernemen op het Forum van GS1, presenteerde Delhaize een elektrische Smart, een vrachtwagen op aardgas en een aantal groene resultaten en voornemens.

 

Kleine ingrepen met grote resultaten

Delhaize werkt immers hard om zijn duit in het zakje te doen om de Kyotonormen te halen. Dat kan al met heel simpele ingrepen: deuren installeren op de frigo's in de winkels haalt het energieverbruik meteen met meer dan een derde omlaag. Geen extra kartonnen doos meer om de ontbijtgranen doen: een besparing van 16 ton karton per jaar. 

 

Ook andere, meer structurele maatregelen laten de energiefactuur zakken en de ecologische voetafdruk krimpen. Van zonnepanelen op de winkels over betere isolatie tot een recyclagepercentage van 72%: Delhaize scoort groene punten met een geïntegreerde aanpak. "We recycleren nu jaarlijks meer dan 31.000 ton afval", getuigt CEO Michel Eeckhout. "We proberen ook zo veel mogelijk producten lokaal aan te kopen", zegt hij nog. Ook dat zorgt uiteraard voor een immense impact op de CO2-uitstoot. 

 

Met stroom en aardgas richting Kyoto

Het ging echter niet enkel om wat er al gebeurd was, er werden ook twee nieuwigheden officieel voorgesteld. Deelstaatminister voor leefmilieu Schauvliege mocht de eerste meters in de elektrische Smart rijden, die Delhaize zal gebruiken om medewerkers tussen de verschillende kantoren te laten carpoolen. Daarnaast stond Delhaizes eerste vrachtwagen op aardgas te blinken, die ook vandaag werd ingehuldigd. Die is niet alleen twee keer zo stil als een conventionele vrachtwagen, maar stoot ook 84% minder fijn stof uit.

 

De minister was erg opgetogen met de inspanningen van Delhaize: "Een geïntegreerde aanpak zoals die van Delhaize waarbij ook het elektriciteitsverbruik en de verwarming van de winkels onder de loep genomen werden, is een belangrijke stap in de goede richting". Ze benadrukte ook dat de industrie en de landbouw al grote inspanningen op dit vlak hebben geleverd, en dat het nu aan de distributiesector is om het verschil te maken. "We willen nog steeds om de Europese doelstelling van een emissiereductie van minimum 20% tegen 2020 halen", aldus de minister.

Delhaize België heeft vandaag op een persvoorstelling laten zien zich niet alleen te willen profileren als de belangrijkste concurrent voor Albert Heijn in de prijzenslag in Brasschaat. Om de daad bij het woord te voegen na de theoretische uiteenzettingen over groen ondernemen op het Forum van GS1, presenteerde Delhaize een elektrische Smart, een vrachtwagen op aardgas en een aantal groene resultaten en voornemens.

 

Kleine ingrepen met grote resultaten

Delhaize werkt immers hard om zijn duit in het zakje te doen om de Kyotonormen te halen. Dat kan al met heel simpele ingrepen: deuren installeren op de frigo's in de winkels haalt het energieverbruik meteen met meer dan een derde omlaag. Geen extra kartonnen doos meer om de ontbijtgranen doen: een besparing van 16 ton karton per jaar. 

 

Ook andere, meer structurele maatregelen laten de energiefactuur zakken en de ecologische voetafdruk krimpen. Van zonnepanelen op de winkels over betere isolatie tot een recyclagepercentage van 72%: Delhaize scoort groene punten met een geïntegreerde aanpak. "We recycleren nu jaarlijks meer dan 31.000 ton afval", getuigt CEO Michel Eeckhout. "We proberen ook zo veel mogelijk producten lokaal aan te kopen", zegt hij nog. Ook dat zorgt uiteraard voor een immense impact op de CO2-uitstoot. 

 

Met stroom en aardgas richting Kyoto

Het ging echter niet enkel om wat er al gebeurd was, er werden ook twee nieuwigheden officieel voorgesteld. Deelstaatminister voor leefmilieu Schauvliege mocht de eerste meters in de elektrische Smart rijden, die Delhaize zal gebruiken om medewerkers tussen de verschillende kantoren te laten carpoolen. Daarnaast stond Delhaizes eerste vrachtwagen op aardgas te blinken, die ook vandaag werd ingehuldigd. Die is niet alleen twee keer zo stil als een conventionele vrachtwagen, maar stoot ook 84% minder fijn stof uit.

 

De minister was erg opgetogen met de inspanningen van Delhaize: "Een geïntegreerde aanpak zoals die van Delhaize waarbij ook het elektriciteitsverbruik en de verwarming van de winkels onder de loep genomen werden, is een belangrijke stap in de goede richting". Ze benadrukte ook dat de industrie en de landbouw al grote inspanningen op dit vlak hebben geleverd, en dat het nu aan de distributiesector is om het verschil te maken. "We willen nog steeds om de Europese doelstelling van een emissiereductie van minimum 20% tegen 2020 halen", aldus de minister.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Opinie: Grotere zorgen om Colruyt dan om Ahold Delhaize

23/06/2017

Zowel Ahold Delhaize als Colruyt kregen ferme klappen op de beurs. Beleggers leken het vertrouwen in supermarktaandelen helemaal kwijt. Maar de ene retailer is de andere niet. Ahold Delhaize lijkt er bovenop te komen, Colruyt heeft zorgen. 

Kassaloze supermarkt Amazon nog altijd niet open

23/06/2017

Amazon Go, de kassaloze supermarkt van het internetbedrijf, is nog steeds niet geopend voor het grote publiek. Nu verlaat bovendien ook een van de directeuren die achter de winkel Amazon. 

Danone stroomlijnt Europese organisatie

23/06/2017

Zuivelproducent Danone optimaliseert haar Europese structuur: België, Nederland, Verenigd Koninkrijk en Ierland vormen voortaan één cluster. Kris Geeraert, general manager Benelux, verlaat het bedrijf. 

Filet Pur: Een bende incompetente kwasten

23/06/2017

Sinds vorige vrijdag is het helder: slechts één retailer op aarde weet waar de klepel hangt. De anderen modderen maar wat aan. Of ze nu Jef, Dick of Alexandre heten. Hier is alweer een frisse kijk op de week, door RetailDetail Food

Diageo koopt tequilamerk George Clooney voor 620 miljoen

22/06/2017

Het Britse drankenconcern Diageo legt 700 miljoen dollar, omgerekend ruim 620 miljoen euro, op tafel voor Casamigos. De uiteindelijke deal voor het premium tequilamerk van George Clooney kan zelfs oplopen tot één miljard dollar.

Geen bouwvergunning voor Lidl in Kalmthout

22/06/2017

Versdiscounter Lidl krijgt geen bouwvergunning voor een 2.375 m² grote winkel in Kalmthout. Problemen met de verkeersveiligheid en -doorstroming (en een administratieve fout van Lidl zelf) deden de distributeur de das om.

Back to top