Docks Bruxsel mikt op twintig foodservicezaken

Docks Bruxsel mikt op twintig foodservicezaken

Het Brusselse winkelcentrum Docks Bruxsel, dat op 20 oktober 2016 de deuren opent, zal twintig eetgelegenheden tellen. De kandidaat-huurders werden vandaag op de site ontvangen door de projectontwikkelaars.

Dubbel zoveel oppervlakte als tien jaar geleden

Eetgelegenheden worden steeds belangrijker voor Europese winkelcentra: twintig jaar geleden namen ze amper 3% van de commerciële oppervlakte in, maar dat aantal groeide gestaag over 7% tien jaar geleden naar ongeveer 15% nu: twee opeenvolgende decennia met een verdubbeling qua voeding dus. In Docks Bruxsel zal foodservice goed zijn voor 5.400 m², oftewel 11% van de oppervlakte van het centrum.

 

“Voeding was vroeger een sociaal gebeuren: men sprak af om ergens gezamenlijk te eten. Nu komt dat terug: na de werktijd heeft men immers de behoefte om met vrienden en familie af te spreken. Bovendien is de tijd die men ervoor uittrekt opnieuw gestegen en dat geldt ook voor de sommen die men eraan uitgeeft", zegt Jonathan Dougthy, hoofd foodserviceconsulting voor Europa en het Midden-Oosten bij Coverpoint Consultancy, dat Docks bijstaat in het ontwikkelen van zijn foodserviceactiviteiten.

 

Volgens Dougthy wordt voeding voor het nieuwe winkelcentrum Docks Bruxsel dan ook erg belangrijk: “Naar een winkelcentrum gaan is veel meer dan aankopen doen. Het transactionele is immers deels verschoven naar het internet. Shoppen is dan ook ontspannen, ervaringen opdoen: foodservice kan daardoor nieuwe mensen aantrekken naar het winkelcentrum.”

 

Combinatie retail en gastronomie moet bezoekers lokken

Dougthy: “Het voordeel van Docks Bruxsel is dat het een combinatie wordt van retail, ontspanning en gastronomie. Wie een dagje gaat shoppen, wil ook wel iets kunnen eten. Hetzelfde geldt voor wie naar de cinema gaat. Die cinema – Belga Films trekt een complex op van zeven zalen met een totale capaciteit van duizend plaatsen – is erg belangrijk: ze zal er immers voor zorgen dat er ook ’s avonds iets te beleven valt.”

 

"We verwachten dat 60% van de cinemabezoekers op Docks voor of na de film ter plaatse iets zal eten. Voeg daar nog bij dat er ook ruimte is voor economische activiteiten, wat ook overdag voor een aanwezigheid van mensen zal zorgen."

 

Docks mikt op een ruime variatie aan eetgelegenheden. “We willen daarmee inspelen op de trend naar etnisch eten. Zo is er vandaag veel belangstelling voor de keukens uit Azië en het Midden-Oosten met onder meer die van Libanon, Syrië en Israël”, aldus nog Dougthy. “De bedoeling is dat er voor iedere consument een voedingsaanbod zal zijn, zowel voor mensen die snel iets goedkoop willen eten als voor wie iets meer beleving wil en daarvoor bereid is om iets meer te betalen.”

 

Aantal ketens heeft stek al gereserveerd

De huurprijzen voor de restaurateurs werden “draaglijk” gehouden. “In Parijs liggen ze 2,5 keer zo hoog als hier. En ook op de duurdere locaties van Brussel moet meer betaald worden dan aan het kanaal.” Er is een groot scala aan oppervlakten beschikbaar: “We kunnen gaan tot honderd zitplaatsen en we kunnen ook buitenterrassen aanbieden”, aldus Dougthy. Centraal in het hele winkelcomplex komt alvast een grote Brusselse brasserie.

 

Il Gelato, Mc Donald’s, Capoue, Boulangerie Paul, les Délices de Mon Moulin en Planet Yougurt hebben al bevestigd dat ze een stek willen openen in Docks Bruxsel. Daarnaast komen er meer innovatieve concepten als ‘Les Secrets du Chef’, die zijn intrek zal nemen in de gerestaureerde voormalige ‘Indiennerie’ of ‘Kathedraal’. Geïnteresseerden zullen er opleidingen kunnen volgen, bereidingen proeven en advies krijgen van specialisten op het vlak van keukenartikelen.

 

Bij de voorstelling van de plannen voor de foodservice werden een 75-tal geïnteresseerden verwacht, goed voor 25 à 30 enseignes.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Gratis is het nieuwe duur

22/09/2017

Wat een week! De ene na de andere retailer wordt onder curatele geplaatst, en een omgekeerde driehoek zet de foodsector op zijn kop. Klinkt mysterieus? Lees dan gauw het FMCG-overzicht van RetailDetail Food.

Spar Good Food verbindt retail met horeca

22/09/2017

Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.

RetailDetail Food #22 staat online

22/09/2017

In het nieuwe nummer van RetailDetail Food maken we een stand van zaken op met enkele franchiseformules. Waar zijn ze momenteel mee bezig, bij Spar Colruyt Group, Lambrechts, Delhaize, Carrefour en Alvo?  

Passendale. Proef de traditie van bij ons.

22/09/2017

(publireportage) Passendale, een Belgische kaas, traditioneel bereid volgens een origineel recept. Elke Passendale bol wordt met de nodige zorg en vakkundigheid vervaardigd onder het wakend oog van onze kaasmeesters. 

Breaking: François-Melchior de Polignac weg bij Carrefour Belgium

22/09/2017

De redactie verneemt dat de CEO van Carrefour Belgium het bedrijf verlaat. Guillaume de Colonges, zopas benoemd tot directeur exécutif Europe du Nord et de l’Est, zal rechtstreeks de directie van Carrefour Belgium op zich nemen. 

Louis Delhaize lanceert huismerk ‘Louis’

22/09/2017

In het groeiende segment van buurtwinkels en petrolshops zet Delfood meer dan ooit in op differentiatie. Het nieuwe huismerk Louis wil een merk op mensenmaat zijn, met een uitgesproken Belgisch karakter. 

Back to top