RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

“E-commerce zet klassiek onderscheid tussen consument en shopper op de helling”

icon
Food22 september, 2021

Nieuwe spelers knagen aan het marktaandeel van de klassieke supermarkt. Het koopgedrag van jongere generaties vergt een nieuwe, holistische kijk op consument- en shoppersegmentatie. “De klassieke kompassen volstaan niet meer.”

 

Nieuwe generaties

Tegen 2030 zullen millennials en jongere generaties 30% van de koopkracht vertegenwoordigen in de consumentenmarkt. Hun consumptiegedrag verschilt fundamenteel van dat van welgestelde babyboomers, waarvan het belang in de markt nu stelselmatig afneemt. Voor retailers en FMCG-fabrikanten is het van cruciaal belang om te begrijpen wat hun aankoopbeslissingen drijft: welke producten kopen ze waar, wanneer en hoe?
 

Opmerkelijk daarbij is, dat het klassieke onderscheid tussen ‘consument’ en ‘shopper’ vervaagt, zegt shoppermarketingexpert Luc Demeulenaere. Dat heeft te maken met het groeiend belang van online, convenience en on-the-go consumptie. “De consument wordt onmiddellijk shopper op het moment dat ze de smartphone bovenhaalt, producten bekijkt en op ‘koop’ klikt. In feite moeten we naar een geïntegreerde consument- en shoppersegmentatie. En ook naar e-commerce category management: merkaanwezigheid is in de winkel helemaal anders dan online.”

 

Nieuwe spelers

Om dat multichannelgedrag te begrijpen, is een holistische benadering nodig. Een brede kijk die data uit verschillende bronnen en invalshoeken aan elkaar koppelt. “Iedereen focust op de klassieke kompassen, zoals de winkel- en consumentenpanels die enkel de klassieke huishoudelijke aankopen meten. Maar dat is de wereld van vandaag niet meer: het gebeurt daarbuiten”, weet Dirk Vanderveken van Shopperware, die het nieuwe shoppergedrag onderzoekt.
 

De enorme groei van e-commerce in voeding betekent volgens hem wel degelijk een bedreiging voor klassieke supermarkten: nieuwe spelers zijn aan de winnende hand. “Ze zijn nog wel niet rendabel, maar je moet dat in kaart brengen. Als je alleen naar het supermarktuniversum kijkt, dan mis je een deel van het beeld: dat stuk van de taart wordt enkel kleiner. Je kan het fantastisch doen binnen dat universum, maar dan bedrieg je jezelf.”

 

Gemiste kansen

Voor de consument-met-de-smartphone is er immers meer dan de traditionele foodretail. “Die heeft zoveel keuze: wordt het Collect&Go of een snelle hap voor vandaag? Neem ik snel iets mee bij de tankshop? Of blijf ik ergens ter plaatse eten? De vraag wie waar koopt en waarom, is vandaag veel complexer dan vijf jaar geleden.” De consument is een kameleon, die verschillende gedaantes aanneemt naargelang de missie: een urgentie onderweg, voorraadaankopen bij Colruyt, voor een bereide maaltijd naar Delhaize… “Of de consument nu langs McDonald’s gaat of langs Carrefour, het is dezelfde consument.”
 

Foodretailers missen soms voor de hand liggende kansen, vindt Luc Demeulenaere. “Veel slagers hebben nu een koeling buiten staan, waar je buiten de openingsuren de producten kan afhalen die je online besteld hebt. Tijdens de lockdown boomde dat. Slagers gaan zo de concurrentie aan met de gemakswinkels. Foodretailers actualiseren wel hun proximiteitsconcepten, maar waar staat die frigo? Ze missen die boot. En bij Collect&Go moet je soms twee dagen wachten… Men denkt niet holistisch.”

 

Datakwaliteit

Het gaat om data en inzichten: “Amazon troeft traditionele retailers af omdat ze veel beter weten wat de onlineconsument wil. Klassiek retailers doen online er maar bij, ze brengen hun fysieke winkel online. Ook de datakwaliteit van fabrikanten is vaak te zwak om online te kunnen meespelen, blijkt uit de ervaring van GS1. Multinationals betalen miljoenen aan Amazon voor advertising. Colruyt loopt dat geld mis, waardoor ze minder competitief zijn.”
 

Nochtans kan het anders. Luc Demeulenaere en Dirk Vanderveken koppelen een nieuw shoppermarketingmodel aan een representatief multichannel consumentenpanel. Dat shopperonderzoek kan verder worden uitgediept door Artificiële Intelligentie toe te passen op het vastgestelde koopgedrag. Zo geven ze bedrijven de nodige richtingaanwijzers om niet verloren te lopen in de nieuwe consumer-shopper-journey. Hun benadering is niet enkel weggelegd voor de grote multinationals: “We werken pragmatisch. Als je weet wat je moet weten – en vooral ook wat je niét moet weten – dan hoef je niet alles te meten. Bovendien, de nieuwe generaties liggen niet echt wakker van merken. Ook als KMO kan je echt iets betekenen, als je onderscheidend bent.”

 

Afspraak op 30 september

Save the date: met Luc Demeulenaere en Dirk Vanderveken brengt RetailDetail de Belgische (en Europese) top op het vlak van shoppermarketing naar Antwerpen. Demeulenaere doorliep een internationale carrière bij Procter & Gamble en is coauteur van het standaardwerk ‘Category management yesterday, today and tomorrow’ van ECR Europe (waaraan ook Dr. Brian Harris, één van de absolute grondleggers van het categoriemanagement, meewerkte). Vanderveken vervulde nationale en internationale functies bij GfK vooraleer hij z’n eigen marktonderzoeksbedrijf Shopperware oprichtte.
 

Tijdens het Trade & Shopper Marketing Congress van RetailDetail en LD&Co op 30 september delen ze het podium met sprekers van onder andere Carrefour en PepsiCo. Niet te missen! Het wordt een hybride event: er zijn 200 tickets beschikbaar voor deelnemers die het congres coronaveilig ter plaatse willen beleven, in de eventlocatie van RetailDetail in Shopping Stadsfeestzaal in Antwerpen. Anderen kunnen vanop afstand de livestream volgen. Via deze link vind je meer informatie over het programma en kan je tickets bestellen.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food17 december, 2025
    Barry Callebaut overweegt cacaodivisie af te splitsen

    De Zwitsers-Belgische chocoladegigant Barry Callebaut onderzoekt een mogelijke afsplitsing van zijn wereldwijde cacaodivisie. Zo wil het bedrijf de blootstelling aan volatiele cacaoprijzen verminderen, nu er de voorbije jaren uitzonderlijke schommelingen zijn op de cacaomarkt.

  • icon
    Food17 december, 2025
    Huismerken maken plantaardige alternatieven goedkoper

    Voor het eerst zijn plantaardige basisproducten in Belgische supermarkten significant goedkoper dan hun dierlijke tegenhangers. Dat kantelpunt is te danken aan de opkomst van huismerken.

  • icon
    Food17 december, 2025
    Frites Atelier zet eerste stap buiten Benelux met vestiging in Londen

    Frites Atelier, het gastronomische frituurconcept van driesterrenchef Sergio Herman, opent zijn eerste vestiging buiten de Benelux. In het Londense Soho, aan Old Compton Street 34, wil de keten een nieuw internationaal publiek aanspreken.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN