Btw voor foodtrucks gaat omhoog | RetailDetail

Een snelle snack bij de foodtruck wordt duurder

Een snelle snack bij de foodtruck wordt duurder
Shutterstock

Wie de wereld op een plastic bordje wil proeven, zal voortaan dieper in de buidel moeten tasten. Ook foodtrucks betalen vanaf nu 12% btw; de meest succesvolle krijgen bovendien een witte kassa achter de toonbank.

Foodtrucks worden dienstverleners

Steeds meer evenementen worden dezer dagen opgevrolijkt door foodtrucks in bonte kleuren en met lekkers uit alle hoeken van de wereld. Niet alleen op muziekfestivals, maar ook op vaste plekken in de stad zijn inmiddels een kleine 400 geregistreerde restaurants op wielen te vinden. Het succes is makkelijk te verklaren: de investering is gering, de vrijheid groot. Voor jonge koks en foodies is deze vorm van 'guerrilla cooking' bovendien aantrekkelijker dan koken aan huis of als traiteur, want de meeste foodtrucks betalen slechts 6% btw aan de fiscus. Daar komt nu echter verandering in.

 

Zodra een foodtruck bestek, een stoel of hoge tafel of zelfs een matje voor de truck aanbiedt, kan men voortaan spreken van dienstverstrekking en geldt er dus een btw-tarief van 12%. Dat staat te lezen in een omzendbrief van minister van Financiën Johan Van Overtveldt, die met de btw-aanpassing de ongelijkheid tussen foodtrucks en andere horeca-ondernemers wil wegwerken. “Als de klant zijn hapje ter plaatse kan nuttigen, dan is er sprake van dienstverlening,” zo redeneert Van Overtveldt.

 

Tot dusver genoten mobiele eetgelegenheden onder bepaalde voorwaarden van een voordeeltarief van 6%, een heffing die in de regel enkel van kracht is voor het leveren van goederen. Als dienstverstrekkers zullen foodtrucks met een omzet van meer dan 25.000 euro per jaar bovendien een ‘witte kassa’ moeten installeren, net zoals een kleine 20.000 andere horecazaken in België. Een wijziging die u ongetwijfeld zal merken in de prijs van een bakje lekkers deze zomer, maar de concurrentie wordt zo alvast een pak eerlijker…

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Filet Pur: De duurste supermarkt van West-Europa

25/05/2018

Waarom Carrefour het nieuws beheerste, Colruyt failliet gaat, multinationals moeten leren rekenen en de voedingsindustrie 3.0 voor de deur staat? Dat verneemt u in het slechts min of meer GDPR-conforme weekoverzicht van RetailDetail Food!

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.