Btw voor foodtrucks gaat omhoog | RetailDetail

Een snelle snack bij de foodtruck wordt duurder

Een snelle snack bij de foodtruck wordt duurder
Shutterstock

Wie de wereld op een plastic bordje wil proeven, zal voortaan dieper in de buidel moeten tasten. Ook foodtrucks betalen vanaf nu 12% btw; de meest succesvolle krijgen bovendien een witte kassa achter de toonbank.

Foodtrucks worden dienstverleners

Steeds meer evenementen worden dezer dagen opgevrolijkt door foodtrucks in bonte kleuren en met lekkers uit alle hoeken van de wereld. Niet alleen op muziekfestivals, maar ook op vaste plekken in de stad zijn inmiddels een kleine 400 geregistreerde restaurants op wielen te vinden. Het succes is makkelijk te verklaren: de investering is gering, de vrijheid groot. Voor jonge koks en foodies is deze vorm van 'guerrilla cooking' bovendien aantrekkelijker dan koken aan huis of als traiteur, want de meeste foodtrucks betalen slechts 6% btw aan de fiscus. Daar komt nu echter verandering in.

 

Zodra een foodtruck bestek, een stoel of hoge tafel of zelfs een matje voor de truck aanbiedt, kan men voortaan spreken van dienstverstrekking en geldt er dus een btw-tarief van 12%. Dat staat te lezen in een omzendbrief van minister van Financiën Johan Van Overtveldt, die met de btw-aanpassing de ongelijkheid tussen foodtrucks en andere horeca-ondernemers wil wegwerken. “Als de klant zijn hapje ter plaatse kan nuttigen, dan is er sprake van dienstverlening,” zo redeneert Van Overtveldt.

 

Tot dusver genoten mobiele eetgelegenheden onder bepaalde voorwaarden van een voordeeltarief van 6%, een heffing die in de regel enkel van kracht is voor het leveren van goederen. Als dienstverstrekkers zullen foodtrucks met een omzet van meer dan 25.000 euro per jaar bovendien een ‘witte kassa’ moeten installeren, net zoals een kleine 20.000 andere horecazaken in België. Een wijziging die u ongetwijfeld zal merken in de prijs van een bakje lekkers deze zomer, maar de concurrentie wordt zo alvast een pak eerlijker…

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Listeriabesmetting brengt Greenyard in problemen

16/07/2018

Groentenproducent Greenyard ligt onder vuur na een listeriabesmetting in zijn Hongaarse fabriek. Het bedrijf zegt alle nodige maatregelen te nemen, maar de beurskoers keldert.

Eerste OKay met Collect&Go-afhaalpunt opent in Heusden

16/07/2018

OKay, de buurtsupermarkt van Colruyt Group, opent een eerste vestiging met Collect&Go-afhaalpunt in Heusden. De nieuwe vestiging test de afhaalservice, die bij succes ook naar andere OKay-winkels wordt uitgerold.

Carrefour doet inspanning voor werknemers met brugpensioen

16/07/2018

In het kader van haar transformatieplan voorziet Carrefour Belgium een bijkomende premie tot 500 euro voor werknemers die in het SWT-stelsel stappen, als ze een opleiding volgen voor een knelpuntberoep.