Einde maaltijdcheques komt (opnieuw) in zicht | RetailDetail

Einde maaltijdcheques komt (opnieuw) in zicht

Einde maaltijdcheques komt (opnieuw) in zicht

CD&V, N-VA en Open VLD willen dan toch de maaltijdcheques afschaffen en vervangen door een (belastingvrij) stukje extra loon. Als nu ook die andere regeringspartij, de MR van premier Michel, akkoord gaat, staat niets nog hun plannen in de weg.

Maaltijdvergoeding op loonbrief

Het huidige systeem is "weggegooid geld", zegt Stefaan Vercamer (CD&V) in De Tijd. Het parlementslid dient samen met Egbert Lachaert en Vincent Van Quickenborne (allebei Open VLD) een wetsvoorstel in om de maaltijdcheques af te schaffen. Maaltijdcheques hebben immers een kostenplaatje: bedrijven betalen 43 miljoen euro per jaar aan de uitgevers van de cheques, en handelaars die de cheques moeten verzilveren, zijn ook nog eens zo'n 30 à 40 miljoen euro kwijt.

 

Het idee om de fiscaal interessante maaltijdcheque te vervangen door een maaltijdvergoeding op de loonbrief, is echter niet nieuw: in de lente van vorig jaar, onder de regering-Di Rupo, probeerden Rik Daems (Open VLD) en Etienne Schouppe (CD&V) al eens om het systeem af te schaffen. Dat stuitte echter op verzet van de uitgevers van de maaltijdcheques (die voorspelden dat er 500 jobs zouden sneuvelen) en de vakbonden, die de steun kregen van de PS. Uiteindelijk besliste de regering dat vanaf 2016 enkel nog de elektronische variant van de maaltijdcheque toegelaten is.

 

In ons land krijgen 1,65 miljoen mensen maaltijdcheques, 60% elektronisch en 40% nog altijd op papier. De vervanging van de maaltijdcheques door een belastingvrije maaltijdvergoeding kan volgens de indieners van het wetsvoorstel een eerste stap zijn naar de invoering van een zogeheten 'loopbaanrekening', waarbij alle extralegale voordelen (bijvoorbeeld ook de bedrijfsauto) in cash zouden worden omgezet.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Een wervelende slechtnieuwsshow

22/06/2018

Ook al deden flink wat foodspelers hafslachtige pogingen om hun beroerde berichten weg te moffelen, Filet Pur achterhaalde ze wel. Hier is het ietwat pijnlijke maar alweer leerrijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.