Eindelijk weer winststijging voor Carrefour.

Eindelijk weer winststijging voor Carrefour.

Voor het eerst in zes jaar groeide de winst van Carrefour België in  het afgelopen vierde kwartaal. De nettowinst steeg met een bescheiden 1,5%, genoeg voor het supermarkt supermarktenseigne om kreten van opluchting en hoop te slaken. De ingrijpende saneringen van het afgelopen jaar lijken hun vruchten af te werpen.

Hoopvol vierde kwartaal.

Opvallende stijger was de verkoop van voeding. De food-divisie van Carrefour in België groeide 2,2% ten aanzien van Q4 in het vorige boekjaar. Op basis van een gelijke verkoopoppervlakte (like-for-like) presteerde Carrefour een iets hogere omzet dan verleden jaar, met name een totale omzet van €1,144 miljard euro. Dat heeft de supermarktketen vooral te danken aan de goede prestaties van de franchisewinkels. Hun omzet steeg 3,9%.


Eigen supermarkten kenden een omzettoename van 1,2% op vergelijkbare basis. Het is evenwel opvallend dat de resterende en hervormde hypermarkten geen nieuwe groeischeut hebben gekregen in het vierde kwartaal. De geboekte omzet bleef er nagenoeg stabiel.


Waarnemers wachtten reeds met ingehouden adem het laatste kwartaal van 2010 af. Iedereen was ervan overtuigd dat de volle impact van de herstructureringen en de crisis bij Carrefour pas merkbaar zou worden vanaf dit moment. Topman van Carrefour België, Gerard Lavinay, rekende reeds op herstel. Niet alle analisten waren daar echter evenveel van overtuigd.

Crisisjaar 2010.

De boekresultaten van het gehele jaar 2010 geeft dan ook een getroebleerd  beeld. Met een totale jaaromzet van €4,25 miljard in België, kromp de omzet 3,7% in op vergelijkbare basis.  Voor heel 2010 kwam de omzet in België uit op 4,25 miljard euro, een daling met 3,7 pct op vergelijkbare basis.


In andere landen deed Carrefour het gelukkig beter. Vooral in snelgroeilanden wist Carrefour door te stoten, met Brazilië (omzetstijging van 13,7%) en China (+12,5%) op kop. Wereldwijd haalde Carrefour in 2010 een omzetgroei van 5,8%, ofte €101 miljard in absolute cijfers.

Voor het eerst in zes jaar groeide de winst van Carrefour België in  het afgelopen vierde kwartaal. De nettowinst steeg met een bescheiden 1,5%, genoeg voor het supermarkt supermarktenseigne om kreten van opluchting en hoop te slaken. De ingrijpende saneringen van het afgelopen jaar lijken hun vruchten af te werpen.

Hoopvol vierde kwartaal.

Opvallende stijger was de verkoop van voeding. De food-divisie van Carrefour in België groeide 2,2% ten aanzien van Q4 in het vorige boekjaar. Op basis van een gelijke verkoopoppervlakte (like-for-like) presteerde Carrefour een iets hogere omzet dan verleden jaar, met name een totale omzet van €1,144 miljard euro. Dat heeft de supermarktketen vooral te danken aan de goede prestaties van de franchisewinkels. Hun omzet steeg 3,9%.


Eigen supermarkten kenden een omzettoename van 1,2% op vergelijkbare basis. Het is evenwel opvallend dat de resterende en hervormde hypermarkten geen nieuwe groeischeut hebben gekregen in het vierde kwartaal. De geboekte omzet bleef er nagenoeg stabiel.


Waarnemers wachtten reeds met ingehouden adem het laatste kwartaal van 2010 af. Iedereen was ervan overtuigd dat de volle impact van de herstructureringen en de crisis bij Carrefour pas merkbaar zou worden vanaf dit moment. Topman van Carrefour België, Gerard Lavinay, rekende reeds op herstel. Niet alle analisten waren daar echter evenveel van overtuigd.

Crisisjaar 2010.

De boekresultaten van het gehele jaar 2010 geeft dan ook een getroebleerd  beeld. Met een totale jaaromzet van €4,25 miljard in België, kromp de omzet 3,7% in op vergelijkbare basis.  Voor heel 2010 kwam de omzet in België uit op 4,25 miljard euro, een daling met 3,7 pct op vergelijkbare basis.


In andere landen deed Carrefour het gelukkig beter. Vooral in snelgroeilanden wist Carrefour door te stoten, met Brazilië (omzetstijging van 13,7%) en China (+12,5%) op kop. Wereldwijd haalde Carrefour in 2010 een omzetgroei van 5,8%, ofte €101 miljard in absolute cijfers.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Jumbo opent nieuw concept Foodmarkt City by Jumbo

24/05/2017

In Groningen is gisteren de eerste Foodmarkt City by Jumbo geopend, waar de ideeën van Jumbo en restaurantketen La Place voor het eerst worden samengebracht. In de supermarkt zijn dan ook heel wat maaltijdoplossingen te vinden.

Biologische supermarkt Sequoia bouwt aan duurzame groei

24/05/2017

Bio-pionier Sequoia werkt geduldig aan verdere expansie: één bijkomende winkel per jaar is de ambitie. De teller staat voorlopig op zes. Ook opent de retailer binnenkort een nieuwe food-webshop. 

Tecno in Mol-Rauw is voortaan Carrefour Express

24/05/2017

De vestiging van buurtwinkelketen Tecno in Mol-Rauw is gisteren heropend als een Carrefour Express. Die opening kadert in het overnameakkoord tussen Tecno en Carrefour, waarbij negen winkels van de keten in handen komen van Carrefour.

Lidl opent beachclub in Middelkerke

23/05/2017

Gedurende vier dagen laat Lidl de consumenten proeven van de zomer, in een pop-upwinkel aan het strand. Bovendien gaat de retailer nu ook van start op Instagram. 

Discount zet de toon in private label

23/05/2017

De 'emancipatie' van discountformules, in gang gezet door Lidl, heeft ook gevolgen voor de evolutie in private labelproducten. Van prijsbreker tot onderscheidend element in een formule die sterk leunt op eigen of fancy merken.

Lidl start webshop in China

22/05/2017

De Duitse supermarktketen Lidl heeft in China een eigen webshop opgericht. Net als vele andere Westerse bedrijven kiest het daarbij voor Tmall Global, het online platform van het Chinese Alibaba.

Back to top