Eindelijk weer winststijging voor Carrefour.

Eindelijk weer winststijging voor Carrefour.

Voor het eerst in zes jaar groeide de winst van Carrefour België in  het afgelopen vierde kwartaal. De nettowinst steeg met een bescheiden 1,5%, genoeg voor het supermarkt supermarktenseigne om kreten van opluchting en hoop te slaken. De ingrijpende saneringen van het afgelopen jaar lijken hun vruchten af te werpen.

Hoopvol vierde kwartaal.

Opvallende stijger was de verkoop van voeding. De food-divisie van Carrefour in België groeide 2,2% ten aanzien van Q4 in het vorige boekjaar. Op basis van een gelijke verkoopoppervlakte (like-for-like) presteerde Carrefour een iets hogere omzet dan verleden jaar, met name een totale omzet van €1,144 miljard euro. Dat heeft de supermarktketen vooral te danken aan de goede prestaties van de franchisewinkels. Hun omzet steeg 3,9%.


Eigen supermarkten kenden een omzettoename van 1,2% op vergelijkbare basis. Het is evenwel opvallend dat de resterende en hervormde hypermarkten geen nieuwe groeischeut hebben gekregen in het vierde kwartaal. De geboekte omzet bleef er nagenoeg stabiel.


Waarnemers wachtten reeds met ingehouden adem het laatste kwartaal van 2010 af. Iedereen was ervan overtuigd dat de volle impact van de herstructureringen en de crisis bij Carrefour pas merkbaar zou worden vanaf dit moment. Topman van Carrefour België, Gerard Lavinay, rekende reeds op herstel. Niet alle analisten waren daar echter evenveel van overtuigd.

Crisisjaar 2010.

De boekresultaten van het gehele jaar 2010 geeft dan ook een getroebleerd  beeld. Met een totale jaaromzet van €4,25 miljard in België, kromp de omzet 3,7% in op vergelijkbare basis.  Voor heel 2010 kwam de omzet in België uit op 4,25 miljard euro, een daling met 3,7 pct op vergelijkbare basis.


In andere landen deed Carrefour het gelukkig beter. Vooral in snelgroeilanden wist Carrefour door te stoten, met Brazilië (omzetstijging van 13,7%) en China (+12,5%) op kop. Wereldwijd haalde Carrefour in 2010 een omzetgroei van 5,8%, ofte €101 miljard in absolute cijfers.

Voor het eerst in zes jaar groeide de winst van Carrefour België in  het afgelopen vierde kwartaal. De nettowinst steeg met een bescheiden 1,5%, genoeg voor het supermarkt supermarktenseigne om kreten van opluchting en hoop te slaken. De ingrijpende saneringen van het afgelopen jaar lijken hun vruchten af te werpen.

Hoopvol vierde kwartaal.

Opvallende stijger was de verkoop van voeding. De food-divisie van Carrefour in België groeide 2,2% ten aanzien van Q4 in het vorige boekjaar. Op basis van een gelijke verkoopoppervlakte (like-for-like) presteerde Carrefour een iets hogere omzet dan verleden jaar, met name een totale omzet van €1,144 miljard euro. Dat heeft de supermarktketen vooral te danken aan de goede prestaties van de franchisewinkels. Hun omzet steeg 3,9%.


Eigen supermarkten kenden een omzettoename van 1,2% op vergelijkbare basis. Het is evenwel opvallend dat de resterende en hervormde hypermarkten geen nieuwe groeischeut hebben gekregen in het vierde kwartaal. De geboekte omzet bleef er nagenoeg stabiel.


Waarnemers wachtten reeds met ingehouden adem het laatste kwartaal van 2010 af. Iedereen was ervan overtuigd dat de volle impact van de herstructureringen en de crisis bij Carrefour pas merkbaar zou worden vanaf dit moment. Topman van Carrefour België, Gerard Lavinay, rekende reeds op herstel. Niet alle analisten waren daar echter evenveel van overtuigd.

Crisisjaar 2010.

De boekresultaten van het gehele jaar 2010 geeft dan ook een getroebleerd  beeld. Met een totale jaaromzet van €4,25 miljard in België, kromp de omzet 3,7% in op vergelijkbare basis.  Voor heel 2010 kwam de omzet in België uit op 4,25 miljard euro, een daling met 3,7 pct op vergelijkbare basis.


In andere landen deed Carrefour het gelukkig beter. Vooral in snelgroeilanden wist Carrefour door te stoten, met Brazilië (omzetstijging van 13,7%) en China (+12,5%) op kop. Wereldwijd haalde Carrefour in 2010 een omzetgroei van 5,8%, ofte €101 miljard in absolute cijfers.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Lidl schroeft Amerikaanse ambitie terug

18/01/2018

Lidl hoopte tegen deze zomer een honderdtal vestigingen te hebben in de Verenigde Staten, maar nu moet de discountketen zijn ambitie voor het eerste jaar over de plas terugschroeven. Momenteel hebben de Duitsers 49 vestigingen in de Verenigde Staten.

Carrefour zet punt achter moeilijk jaar

17/01/2018

Ondanks verbetering in het vierde kwartaal heeft de groep Carrefour een bijzonder moeilijk jaar achter de rug. Ook in België kon de retailer niet groeien. Het is nu uitkijken naar de maatregelen die CEO Bompard volgende week aankondigt.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

AB InBev doet twee Duitse bieren van de hand

17/01/2018

AB InBev doet met Diebels en Hasseröder twee Duitse biermerken van de hand. Die komen nu, samen met hun brouwerijen, in bezit van het investeringsfonds CKCF. Dat wil meer investeren in de twee bieren.

Back to top