Eindelijk weer winststijging voor Carrefour.

Eindelijk weer winststijging voor Carrefour.

Voor het eerst in zes jaar groeide de winst van Carrefour België in  het afgelopen vierde kwartaal. De nettowinst steeg met een bescheiden 1,5%, genoeg voor het supermarkt supermarktenseigne om kreten van opluchting en hoop te slaken. De ingrijpende saneringen van het afgelopen jaar lijken hun vruchten af te werpen.

Hoopvol vierde kwartaal.

Opvallende stijger was de verkoop van voeding. De food-divisie van Carrefour in België groeide 2,2% ten aanzien van Q4 in het vorige boekjaar. Op basis van een gelijke verkoopoppervlakte (like-for-like) presteerde Carrefour een iets hogere omzet dan verleden jaar, met name een totale omzet van €1,144 miljard euro. Dat heeft de supermarktketen vooral te danken aan de goede prestaties van de franchisewinkels. Hun omzet steeg 3,9%.


Eigen supermarkten kenden een omzettoename van 1,2% op vergelijkbare basis. Het is evenwel opvallend dat de resterende en hervormde hypermarkten geen nieuwe groeischeut hebben gekregen in het vierde kwartaal. De geboekte omzet bleef er nagenoeg stabiel.


Waarnemers wachtten reeds met ingehouden adem het laatste kwartaal van 2010 af. Iedereen was ervan overtuigd dat de volle impact van de herstructureringen en de crisis bij Carrefour pas merkbaar zou worden vanaf dit moment. Topman van Carrefour België, Gerard Lavinay, rekende reeds op herstel. Niet alle analisten waren daar echter evenveel van overtuigd.

Crisisjaar 2010.

De boekresultaten van het gehele jaar 2010 geeft dan ook een getroebleerd  beeld. Met een totale jaaromzet van €4,25 miljard in België, kromp de omzet 3,7% in op vergelijkbare basis.  Voor heel 2010 kwam de omzet in België uit op 4,25 miljard euro, een daling met 3,7 pct op vergelijkbare basis.


In andere landen deed Carrefour het gelukkig beter. Vooral in snelgroeilanden wist Carrefour door te stoten, met Brazilië (omzetstijging van 13,7%) en China (+12,5%) op kop. Wereldwijd haalde Carrefour in 2010 een omzetgroei van 5,8%, ofte €101 miljard in absolute cijfers.

Voor het eerst in zes jaar groeide de winst van Carrefour België in  het afgelopen vierde kwartaal. De nettowinst steeg met een bescheiden 1,5%, genoeg voor het supermarkt supermarktenseigne om kreten van opluchting en hoop te slaken. De ingrijpende saneringen van het afgelopen jaar lijken hun vruchten af te werpen.

Hoopvol vierde kwartaal.

Opvallende stijger was de verkoop van voeding. De food-divisie van Carrefour in België groeide 2,2% ten aanzien van Q4 in het vorige boekjaar. Op basis van een gelijke verkoopoppervlakte (like-for-like) presteerde Carrefour een iets hogere omzet dan verleden jaar, met name een totale omzet van €1,144 miljard euro. Dat heeft de supermarktketen vooral te danken aan de goede prestaties van de franchisewinkels. Hun omzet steeg 3,9%.


Eigen supermarkten kenden een omzettoename van 1,2% op vergelijkbare basis. Het is evenwel opvallend dat de resterende en hervormde hypermarkten geen nieuwe groeischeut hebben gekregen in het vierde kwartaal. De geboekte omzet bleef er nagenoeg stabiel.


Waarnemers wachtten reeds met ingehouden adem het laatste kwartaal van 2010 af. Iedereen was ervan overtuigd dat de volle impact van de herstructureringen en de crisis bij Carrefour pas merkbaar zou worden vanaf dit moment. Topman van Carrefour België, Gerard Lavinay, rekende reeds op herstel. Niet alle analisten waren daar echter evenveel van overtuigd.

Crisisjaar 2010.

De boekresultaten van het gehele jaar 2010 geeft dan ook een getroebleerd  beeld. Met een totale jaaromzet van €4,25 miljard in België, kromp de omzet 3,7% in op vergelijkbare basis.  Voor heel 2010 kwam de omzet in België uit op 4,25 miljard euro, een daling met 3,7 pct op vergelijkbare basis.


In andere landen deed Carrefour het gelukkig beter. Vooral in snelgroeilanden wist Carrefour door te stoten, met Brazilië (omzetstijging van 13,7%) en China (+12,5%) op kop. Wereldwijd haalde Carrefour in 2010 een omzetgroei van 5,8%, ofte €101 miljard in absolute cijfers.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Tesco gaat in heel Verenigd Koninkrijk zelfde dag leveren

25/07/2017

De Britse supermarktketen Tesco heeft zijn online service verder uitgebreid en gaat voortaan vrijwel in heel het Verenigd Koninkrijk same-day delivery aanbieden. Zo wil het de strijd aangaan met Amazon Fresh.

Supermarktgroep Mestdagh schroeft verlies terug

25/07/2017

De supermarktgroep Mestdagh heeft in 2016 opnieuw een verlies van enkele miljoenen geleden, maar deed het wel al een stuk beter dan een jaar eerder. Die prestatie was vooral te danken aan de franchisewinkels.

Hema wil stappen ondernemen tegen Hema van Alibaba

24/07/2017

De Nederlandse warenhuisketen Hema bekijkt of het iets kan doen aan de supermarktketen Hema die in China wordt uitgebaat door retailreus Alibaba. Die keten heeft ondertussen al dertien vestigingen.

Managementwissel bij Savencia Benelux

24/07/2017

Algemeen directeur Toni Di Renzo verlaat Savencia om een eigen onderneming op te richten. Hij wordt opgevolgd door Nicolas Gruener. 

Delhaize zet expansie verder

24/07/2017

De supermarktketen opende dit jaar al 13 winkels en plant nog eens 16 openingen in de tweede jaarhelft. Bovendien worden in totaal wel 120 winkels in een nieuw jasje gestoken. 

AB InBev neemt producent energiedrankjes over

24/07/2017

AB InBev heeft met Hiball een producent van energiedrankjes overgenomen. Hiball is een kleine speler in de markt die biologische energiedrankjes maakt. Daarnaast heeft het bedrijf nog een eigen merk van bruiswaters en frisdrank.

Back to top