RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Takeaway.com ziet enorm potentieel bovenop huidige groei

icon
Food13 maart, 2019

Maaltijdleverdienst Takeaway.com heeft vorig jaar 93,9 miljoen bestellingen verwerkt, samen goed voor een waarde van 1,8 miljard euro. Toch bestellen de meeste mensen nog altijd via de telefoon, ziet CEO Jitse Groen: daar zit dus nog veel groeipotentieel voor het bestelplatform.

 

Telefoon blijft nummer één

“Het merendeel van onze groei komt nog steeds van een kanaalverschuiving, aangezien mensen van het ouderwetse bestellen via de telefoon overschakelen naar bestellen via internet en mobiel”, merkt Groen op in het jaarrapport van het maaltijdbestelplatform. Volgend jaar wordt het platform, dat in 2000 in Nederland van start ging als Thuisbezorgd.nl, twintig jaar oud en toch bestellen de meeste mensen nog via de telefoon. Dat geldt overigens voor alle twaalf landen waar het bedrijf actief is: er is nog voldoende ruimte voor aanhoudende groei, klinkt het dus.

 

“2018 was een jaar waarin we verschillende beslissingen namen waarvan we geloven dat ze een rol zullen spelen in de toekomstige ontwikkeling van ons bedrijf. Naast onze snelle organische groei hebben we niet minder dan vier bedrijven overgenomen, om ons merk te versterken, onze voetafdruk te vergroten en nieuwe technologie te ontwikkelen”, aldus nog Groen.

 

Minder verlies, meer overnames

De 93,9 miljoen bestellingen door 14,1 miljoen actieve klanten brachten de maaltijddienst een bruto-omzet 240 miljoen euro en een gecorrigeerd operationeel verlies van 11,3 miljoen euro op. Het verlies is daarmee ruim gehalveerd ten opzichte van een jaar eerder, toen het EBITDA op 27,6 miljoen euro in de min uitkwam. De brutomarge klokte af op -5% ten opzichte van -17% in 2017.

 

Vooral in Duitsland ging Takeaway de overnametoer op: het lijfde er Pizza.de, Lieferheld en Foodora in. De moeder van Thuisbezorgd.nl wil sterk op de Duitse markt inzetten, maar beseft dat het een moeilijke markt is om te penetreren en ziet dat er nog veel werk aan de winkel is. 

 

Eigen fietskoeriers in opmars

In België bereikt de maaltijddienst daarentegen naar eigen zeggen liefst 94% van de bevolking. Het aantal restaurants dat met de dienst samenwerkt, steeg met 24% naar 2718, mede met dank aan de uitrol van Scoober, een nieuwe service voor restaurants die zelf geen leveringen doen: in Brussel, Antwerpen en Gent heeft Takeaway.com eigen fietskoeriers in dienst voor de bezorgingen. Toch bestelde vorig jaar in realiteit ‘maar’ 10% van het doelpubliek, goed voor bijna een miljoen klanten.

 

Op de Nederlandse thuismarkt werkt het bestelplatform met 8084 restaurants samen, waarmee het vier miljoen klanten bedient. Het aantal bestellingen steeg met 19% en de totale waarde van alle bestellingen was er nipt geen miljard euro. Voor 2019 doet Takeaway nog geen concrete voorspellingen.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food19 december, 2025
    Nestlé mag Perrier blijven produceren in Frankrijk

    Nestlé heeft groen licht gekregen om Perrier te blijven produceren in het Franse Vergèze, en om dat te blijven etiketteren als natuurlijk mineraalwater. Dit zal wel moeten gebeuren onder strikte voorwaarden en verscherpt toezicht.

  • icon
    Food19 december, 2025
    Monoprix hervat activiteiten in Libanon

    Monoprix maakt deze week zijn comeback in Libanon, nadat de keten zich daar in 2019 had teruggetrokken wegens de politieke en economische crisis. Voor volgend jaar staan ook Egypte en Marokko op de planning voor de Casino-dochter.

  • icon
    Food19 december, 2025
    [Filet Pur] Straffe stoot!

    Het slechte kerstrapport van de fiere marktleider is slechts een verwaarloosbare hobbel op de snelweg naar de totale overwinning, als we het met ons beperkte denkraam allemaal goed begrepen hebben. Filet Pur breekt zich het hoofd.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 december, 2025
    “Carrefour dicht bij Roemeense deal”
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN