RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Eroski: “Nutri-Score leidt tot gezonder koopgedrag”

icon
Food7 juli, 2021

De Spaanse supermarktketen Eroski ziet de verkoop van producten met een gunstige Nutri-Score significant toenemen. Shoppers kiezen gezondere opties binnen hun vertrouwde categorieën. “De Nutri-Score is een deel van de oplossing.”

 

Positieve invloed

Twee jaar na de introductie van de Nutri-Score in Spanje, concludeert supermarktketen Eroski dat het label een positieve impact heeft op de samenstelling van een gezonder winkelmandje. De keten analyseerde gedurende twee jaar het koopgedrag voor ongeveer 2000 productreferenties in uiteenlopende categorieën en ziet onmiskenbare verschuivingen in het shoppergedrag.
 

“De resultaten van de analyse tonen de positieve invloed van de voedingswaarde-etikettering op de samenstelling van een gezonder mandje voor verpakte voedingsproducten”, zegt Alejandro Martínez Berriochoa, die verantwoordelijk is voor gezondheid en duurzaamheid bij Eroski. Het zijn met name de producten met een Nutri-Score A of B die beter verkopen, terwijl producten met een Nutri-Score D of E achteruitgaan. Producten met een C-score vertonen een vrijwel vlakke ontwikkeling. De komst van de Nutri-Score had geen negatief effect op de verkoop van verse producten die het label niet dragen, zoals fruit, groenten of vis.

 

Stijging tot 15%

Het is niet zo dat consumenten drastische veranderingen doorvoeren in hun koopgedrag. Uit het onderzoek blijkt geen kannibalisatie tussen categorieën, maar eerder verschuivingen binnen categorieën. Shoppers kiezen niet voor een gezonder alternatief in een andere categorie, maar wel voor een gezondere optie volgens de Nutri-Score binnen dezelfde familie van producten. Het gaat om verschuivingen van enkele procentpunten.
 

De verkoopcijfers van de categorie ontbijtgranen bijvoorbeeld bleven als geheel op peil, maar binnen de categorie vertoonde de verkoop van producten met de Nutri-Score A, B en C een aanzienlijke stijging, tot wel 15%. En dit ten koste van de producten met score D en E, die dalen. Ook in het frisdrankenassortiment was er zo’n verschuiving: suikerhoudende dranken, die een Nutri-Score D of E dragen, verloren terrein ten voordele van softdrinks met zoetstoffen, die een B-score hebben. Bij de ijsjes wonnen producten met een C-score het van producten met een D of E.

 

Deel van de oplossing

Prijzen en promoties hebben nog altijd een grotere invloed op de verkoop en bepalen de samenstelling van een mandje nog meer dan de Nutri-Score. Maar onder gelijke promotievoorwaarden is de impact overduidelijk: de eerste resultaten tonen een positieve impact op een gezonder winkelmandje.
 

“Dit betekent niet dat de etikettering op zichzelf het huidige minder gezonde voedselconsumptiepatroon kan omkeren. Het probleem moet op vele andere fronten worden aangepakt, maar de Nutri-Score is een deel van de oplossing”, zegt de retailer. “Transparante informatie over de voedingswaarde van levensmiddelen is van cruciaal belang voor de consument. In die zin maakt de Nutri-Score het mogelijk om op een eenvoudige en snelle manier bewuste beslissingen te nemen bij het vullen van het boodschappenmandje.”

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food12 december, 2025
    Eroski meldt forse omzet- en winstgroei

    De Spaanse foodretailer Eroski zag de omzet en de winst fors stijgen tijdens de eerste negen maanden van zijn boekjaar. De sterke resultaten zijn te danken aan prijsbeheersing, promotie-inspanningen en efficiëntieverbeteringen.

  • icon
    Food12 december, 2025
    EU dringt aan op afschaffing van prijsplafonds in Hongarije

    De Europese Commissie dringt er bij Hongarije op aan de verplichte margelimieten voor supermarkten en drogisterijen op een reeks voedsel- en drogisterijproducten in te trekken. Boedapest verdedigt de maatregelen, wijst op forse prijsdalingen en verlengt de regeling tot 28 februari.

  • icon
    Food12 december, 2025
    Hoe Joyce en Raissa de Haas (Double Dutch) van Dubai tot Soho House premium beleving serveren

    Als studenten gaven Joyce en Raissa de Haas al feestjes met zelfgemaakte mixers. Tien jaar later ligt hun merk Double Dutch in veertig landen, gaf Richard Branson hen een innovatieprijs en zet de familie Heineken mee de strategische koers uit. RetailDetail sprak met de Nederlandse tweeling over expansie, horeca als...

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN