Fairtrademarkt groeit sterk dankzij koffie

Fairtrademarkt groeit sterk dankzij koffie

Koffie is nog steeds het belangrijkste fairtradeproduct in België, zegt Max Havelaar bij de voorstelling van zijn jaarresultaten. Buitenshuis verbruikten we met zijn allen maar liefst 28% meer fairtradekoffie dan het jaar voordien. Ook het thuisgebruik van eerlijke koffie steeg sterk, net als de verkoop van koekjes, chocolade en rietsuiker. Verder groeien zo goed als alle categorieën aan, zij het minder spectaculair dan de toppers.

35% van de Belgen koopt fairtrade

Volgens de cijfers van het Nederlandse keurmerk koopt 35 procent van de Belgische bevolking regelmatig fairtradeproducten. De markt voor fairtradeproducten is nu meer dan 60 miljoen euro waard, dat is een stijging met 7% tegen 2009. Met een bereik van, naar eigen zeggen, zowat 1,65 miljoen gezinnen betekent dat echter wel dat een gemiddeld geïnteresseerd gezin jaarlijks voor amper 35 euro fairtradeproducten koopt.

Fairtrade staat nog te veel in de schaduw

Max Havelaar wijst ook op een significante stijging van interesse voor fairtradeproducten bij de jeugd. Dat is volgens algemeen directeur Lily Delforce een primeur. Toch is ze nog helemaal niet tevreden: "Belgen geven duidelijk aan meer fairtrade te willen kopen, maar vaak zijn deze producten niet zichtbaar of beschikbaar (genoeg)". Fairtradeproducten staan volgens haar letterlijk en figuurlijk nog te veel in de schaduw van de gewone goederen. Ze roept dan ook de grootdistributeurs op om mee te helpen aan de goede zaak.  

Koffie is nog steeds het belangrijkste fairtradeproduct in België, zegt Max Havelaar bij de voorstelling van zijn jaarresultaten. Buitenshuis verbruikten we met zijn allen maar liefst 28% meer fairtradekoffie dan het jaar voordien. Ook het thuisgebruik van eerlijke koffie steeg sterk, net als de verkoop van koekjes, chocolade en rietsuiker. Verder groeien zo goed als alle categorieën aan, zij het minder spectaculair dan de toppers.

35% van de Belgen koopt fairtrade

Volgens de cijfers van het Nederlandse keurmerk koopt 35 procent van de Belgische bevolking regelmatig fairtradeproducten. De markt voor fairtradeproducten is nu meer dan 60 miljoen euro waard, dat is een stijging met 7% tegen 2009. Met een bereik van, naar eigen zeggen, zowat 1,65 miljoen gezinnen betekent dat echter wel dat een gemiddeld geïnteresseerd gezin jaarlijks voor amper 35 euro fairtradeproducten koopt.

Fairtrade staat nog te veel in de schaduw

Max Havelaar wijst ook op een significante stijging van interesse voor fairtradeproducten bij de jeugd. Dat is volgens algemeen directeur Lily Delforce een primeur. Toch is ze nog helemaal niet tevreden: "Belgen geven duidelijk aan meer fairtrade te willen kopen, maar vaak zijn deze producten niet zichtbaar of beschikbaar (genoeg)". Fairtradeproducten staan volgens haar letterlijk en figuurlijk nog te veel in de schaduw van de gewone goederen. Ze roept dan ook de grootdistributeurs op om mee te helpen aan de goede zaak.  

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Lidl schroeft Amerikaanse ambitie terug

18/01/2018

Lidl hoopte tegen deze zomer een honderdtal vestigingen te hebben in de Verenigde Staten, maar nu moet de discountketen zijn ambitie voor het eerste jaar over de plas terugschroeven. Momenteel hebben de Duitsers 49 vestigingen in de Verenigde Staten.

Carrefour zet punt achter moeilijk jaar

17/01/2018

Ondanks verbetering in het vierde kwartaal heeft de groep Carrefour een bijzonder moeilijk jaar achter de rug. Ook in België kon de retailer niet groeien. Het is nu uitkijken naar de maatregelen die CEO Bompard volgende week aankondigt.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

AB InBev doet twee Duitse bieren van de hand

17/01/2018

AB InBev doet met Diebels en Hasseröder twee Duitse biermerken van de hand. Die komen nu, samen met hun brouwerijen, in bezit van het investeringsfonds CKCF. Dat wil meer investeren in de twee bieren.

Back to top