Fairtrademarkt groeit sterk dankzij koffie

Fairtrademarkt groeit sterk dankzij koffie

Koffie is nog steeds het belangrijkste fairtradeproduct in België, zegt Max Havelaar bij de voorstelling van zijn jaarresultaten. Buitenshuis verbruikten we met zijn allen maar liefst 28% meer fairtradekoffie dan het jaar voordien. Ook het thuisgebruik van eerlijke koffie steeg sterk, net als de verkoop van koekjes, chocolade en rietsuiker. Verder groeien zo goed als alle categorieën aan, zij het minder spectaculair dan de toppers.

35% van de Belgen koopt fairtrade

Volgens de cijfers van het Nederlandse keurmerk koopt 35 procent van de Belgische bevolking regelmatig fairtradeproducten. De markt voor fairtradeproducten is nu meer dan 60 miljoen euro waard, dat is een stijging met 7% tegen 2009. Met een bereik van, naar eigen zeggen, zowat 1,65 miljoen gezinnen betekent dat echter wel dat een gemiddeld geïnteresseerd gezin jaarlijks voor amper 35 euro fairtradeproducten koopt.

Fairtrade staat nog te veel in de schaduw

Max Havelaar wijst ook op een significante stijging van interesse voor fairtradeproducten bij de jeugd. Dat is volgens algemeen directeur Lily Delforce een primeur. Toch is ze nog helemaal niet tevreden: "Belgen geven duidelijk aan meer fairtrade te willen kopen, maar vaak zijn deze producten niet zichtbaar of beschikbaar (genoeg)". Fairtradeproducten staan volgens haar letterlijk en figuurlijk nog te veel in de schaduw van de gewone goederen. Ze roept dan ook de grootdistributeurs op om mee te helpen aan de goede zaak.  

Koffie is nog steeds het belangrijkste fairtradeproduct in België, zegt Max Havelaar bij de voorstelling van zijn jaarresultaten. Buitenshuis verbruikten we met zijn allen maar liefst 28% meer fairtradekoffie dan het jaar voordien. Ook het thuisgebruik van eerlijke koffie steeg sterk, net als de verkoop van koekjes, chocolade en rietsuiker. Verder groeien zo goed als alle categorieën aan, zij het minder spectaculair dan de toppers.

35% van de Belgen koopt fairtrade

Volgens de cijfers van het Nederlandse keurmerk koopt 35 procent van de Belgische bevolking regelmatig fairtradeproducten. De markt voor fairtradeproducten is nu meer dan 60 miljoen euro waard, dat is een stijging met 7% tegen 2009. Met een bereik van, naar eigen zeggen, zowat 1,65 miljoen gezinnen betekent dat echter wel dat een gemiddeld geïnteresseerd gezin jaarlijks voor amper 35 euro fairtradeproducten koopt.

Fairtrade staat nog te veel in de schaduw

Max Havelaar wijst ook op een significante stijging van interesse voor fairtradeproducten bij de jeugd. Dat is volgens algemeen directeur Lily Delforce een primeur. Toch is ze nog helemaal niet tevreden: "Belgen geven duidelijk aan meer fairtrade te willen kopen, maar vaak zijn deze producten niet zichtbaar of beschikbaar (genoeg)". Fairtradeproducten staan volgens haar letterlijk en figuurlijk nog te veel in de schaduw van de gewone goederen. Ze roept dan ook de grootdistributeurs op om mee te helpen aan de goede zaak.  

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Opinie: Grotere zorgen om Colruyt dan om Ahold Delhaize

23/06/2017

Zowel Ahold Delhaize als Colruyt kregen ferme klappen op de beurs. Beleggers leken het vertrouwen in supermarktaandelen helemaal kwijt. Maar de ene retailer is de andere niet. Ahold Delhaize lijkt er bovenop te komen, Colruyt heeft zorgen. 

Kassaloze supermarkt Amazon nog altijd niet open

23/06/2017

Amazon Go, de kassaloze supermarkt van het internetbedrijf, is nog steeds niet geopend voor het grote publiek. Nu verlaat bovendien ook een van de directeuren die achter de winkel Amazon. 

Danone stroomlijnt Europese organisatie

23/06/2017

Zuivelproducent Danone optimaliseert haar Europese structuur: België, Nederland, Verenigd Koninkrijk en Ierland vormen voortaan één cluster. Kris Geeraert, general manager Benelux, verlaat het bedrijf. 

Filet Pur: Een bende incompetente kwasten

23/06/2017

Sinds vorige vrijdag is het helder: slechts één retailer op aarde weet waar de klepel hangt. De anderen modderen maar wat aan. Of ze nu Jef, Dick of Alexandre heten. Hier is alweer een frisse kijk op de week, door RetailDetail Food

Diageo koopt tequilamerk George Clooney voor 620 miljoen

22/06/2017

Het Britse drankenconcern Diageo legt 700 miljoen dollar, omgerekend ruim 620 miljoen euro, op tafel voor Casamigos. De uiteindelijke deal voor het premium tequilamerk van George Clooney kan zelfs oplopen tot één miljard dollar.

Geen bouwvergunning voor Lidl in Kalmthout

22/06/2017

Versdiscounter Lidl krijgt geen bouwvergunning voor een 2.375 m² grote winkel in Kalmthout. Problemen met de verkeersveiligheid en -doorstroming (en een administratieve fout van Lidl zelf) deden de distributeur de das om.

Back to top