Fairtrademarkt groeit sterk dankzij koffie

Fairtrademarkt groeit sterk dankzij koffie

Koffie is nog steeds het belangrijkste fairtradeproduct in België, zegt Max Havelaar bij de voorstelling van zijn jaarresultaten. Buitenshuis verbruikten we met zijn allen maar liefst 28% meer fairtradekoffie dan het jaar voordien. Ook het thuisgebruik van eerlijke koffie steeg sterk, net als de verkoop van koekjes, chocolade en rietsuiker. Verder groeien zo goed als alle categorieën aan, zij het minder spectaculair dan de toppers.

35% van de Belgen koopt fairtrade

Volgens de cijfers van het Nederlandse keurmerk koopt 35 procent van de Belgische bevolking regelmatig fairtradeproducten. De markt voor fairtradeproducten is nu meer dan 60 miljoen euro waard, dat is een stijging met 7% tegen 2009. Met een bereik van, naar eigen zeggen, zowat 1,65 miljoen gezinnen betekent dat echter wel dat een gemiddeld geïnteresseerd gezin jaarlijks voor amper 35 euro fairtradeproducten koopt.

Fairtrade staat nog te veel in de schaduw

Max Havelaar wijst ook op een significante stijging van interesse voor fairtradeproducten bij de jeugd. Dat is volgens algemeen directeur Lily Delforce een primeur. Toch is ze nog helemaal niet tevreden: "Belgen geven duidelijk aan meer fairtrade te willen kopen, maar vaak zijn deze producten niet zichtbaar of beschikbaar (genoeg)". Fairtradeproducten staan volgens haar letterlijk en figuurlijk nog te veel in de schaduw van de gewone goederen. Ze roept dan ook de grootdistributeurs op om mee te helpen aan de goede zaak.  

Koffie is nog steeds het belangrijkste fairtradeproduct in België, zegt Max Havelaar bij de voorstelling van zijn jaarresultaten. Buitenshuis verbruikten we met zijn allen maar liefst 28% meer fairtradekoffie dan het jaar voordien. Ook het thuisgebruik van eerlijke koffie steeg sterk, net als de verkoop van koekjes, chocolade en rietsuiker. Verder groeien zo goed als alle categorieën aan, zij het minder spectaculair dan de toppers.

35% van de Belgen koopt fairtrade

Volgens de cijfers van het Nederlandse keurmerk koopt 35 procent van de Belgische bevolking regelmatig fairtradeproducten. De markt voor fairtradeproducten is nu meer dan 60 miljoen euro waard, dat is een stijging met 7% tegen 2009. Met een bereik van, naar eigen zeggen, zowat 1,65 miljoen gezinnen betekent dat echter wel dat een gemiddeld geïnteresseerd gezin jaarlijks voor amper 35 euro fairtradeproducten koopt.

Fairtrade staat nog te veel in de schaduw

Max Havelaar wijst ook op een significante stijging van interesse voor fairtradeproducten bij de jeugd. Dat is volgens algemeen directeur Lily Delforce een primeur. Toch is ze nog helemaal niet tevreden: "Belgen geven duidelijk aan meer fairtrade te willen kopen, maar vaak zijn deze producten niet zichtbaar of beschikbaar (genoeg)". Fairtradeproducten staan volgens haar letterlijk en figuurlijk nog te veel in de schaduw van de gewone goederen. Ze roept dan ook de grootdistributeurs op om mee te helpen aan de goede zaak.  

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Gratis is het nieuwe duur

22/09/2017

Wat een week! De ene na de andere retailer wordt onder curatele geplaatst, en een omgekeerde driehoek zet de foodsector op zijn kop. Klinkt mysterieus? Lees dan gauw het FMCG-overzicht van RetailDetail Food.

Spar Good Food verbindt retail met horeca

22/09/2017

Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.

RetailDetail Food #22 staat online

22/09/2017

In het nieuwe nummer van RetailDetail Food maken we een stand van zaken op met enkele franchiseformules. Waar zijn ze momenteel mee bezig, bij Spar Colruyt Group, Lambrechts, Delhaize, Carrefour en Alvo?  

Passendale. Proef de traditie van bij ons.

22/09/2017

(publireportage) Passendale, een Belgische kaas, traditioneel bereid volgens een origineel recept. Elke Passendale bol wordt met de nodige zorg en vakkundigheid vervaardigd onder het wakend oog van onze kaasmeesters. 

Breaking: François-Melchior de Polignac weg bij Carrefour Belgium

22/09/2017

De redactie verneemt dat de CEO van Carrefour Belgium het bedrijf verlaat. Guillaume de Colonges, zopas benoemd tot directeur exécutif Europe du Nord et de l’Est, zal rechtstreeks de directie van Carrefour Belgium op zich nemen. 

Louis Delhaize lanceert huismerk ‘Louis’

22/09/2017

In het groeiende segment van buurtwinkels en petrolshops zet Delfood meer dan ooit in op differentiatie. Het nieuwe huismerk Louis wil een merk op mensenmaat zijn, met een uitgesproken Belgisch karakter. 

Back to top