RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Colruyt Group onder druk door dalend marktaandeel

icon
Food15 juni, 2021

De Colruyt-winkels moesten als gevolg van de coronacrisis marktaandeel prijsgeven, blijkt uit de jaarcijfers van Colruyt Group. De omzet haalt de kaap van de tien miljard euro net niet en de winstverwachtingen zijn erg onzeker.

 

Voedingswinkels geven terrein prijs

De omzet van Colruyt Group steeg in het gebroken boekjaar 2020/21 met 3,7% tot meer dan 9,9 miljard euro. Exclusief brandstoffen bedroeg de omzetstijging 6,4% – Dats zag de omzet namelijk flink terugvallen, met meer dan 25%. De brutowinstmarge steeg tot 28,1% van de omzet, onder andere dankzij een lagere promotiedruk. Ook de kosten stegen echter, als gevolg van de coronamaatregelen en andere investeringen. Beide trends neutraliseren elkaar.

 

Het nettoresultaat landt op 385 miljoen euro of 3,9% van de omzet – exclusief de meerwaarde die de groep kon boeken door de inbreng van Eoly Energy in een nieuwe holding. Dat is iets minder dan analisten hadden verwacht. Vorig boekjaar bedroeg het nettoresultaat 380 miljoen euro of 4,0% van de omzet.

 

Het was vooral uitkijken naar de prestaties van de voedingswinkels. Concurrenten Delhaize en Carrefour claimden de afgelopen kwartalen immers marktaandeelwinst. En inderdaad: het marktaandeel van de voedingswinkels Colruyt Laagste Prijzen, OKay en Spar samen daalde tot 31,3%, geeft Colruyt Group toe. In het boekjaar 2019/20 bedroeg het nog 32,1%. De verklaring ligt voor de hand: de groep heeft verhoudingsgewijs minder buurtwinkels dan de concurrenten, en precies die buurtwinkels deden het tijdens de coronacrisis beter dan andere winkelformules.

 

“Moeilijk te evenaren”

De omzet van Colruyt in België en Luxemburg steeg met 3%, in Frankrijk met 7,2%. OKay, Bio-Planet en Cru realiseerden samen een omzetgroei van 12,5%. De groothandelsomzet – waaronder ook die van de Spar-winkels valt – steeg met 15,5% in België en Frankrijk. Foodservicegrossier Solucious zag de omzet dalen met 13,4%.

 

Groter was de vooruitgang voor de non-foodretailomzet: die steeg met 37,6%, maar dat komt voornamelijk door de integrale consolidatie van The Fashion Society (de holding boven kledingketens ZEB, PointCarré, The Fashion Store en ZEB For Stars). De gezamenlijke winkelomzet van Dreamland, Dreambaby en Bike Republic (voorheen Fiets!) daalde met 2,7%, als gevolg van de verplichte winkelsluitingen. De onlineverkopen stegen wel sterk, zowel in voeding (Collect&Go) als in non-food, maar details daarover geeft de retailer niet.

 

Omdat de onzekerheid als gevolg van de coronacrisis te groot is, waagt Colruyt Group zich niet aan concrete vooruitzichten voor het lopende boekjaar. Wel geeft het bedrijf aan dat het geconsolideerd nettoresultaat van het vorige boekjaar “moeilijk te evenaren zal zijn”.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food16 mei, 2025
    [Filet Pur] Sfeerbedervers

    Een verjaardagsfeestje wordt bruusk verstoord, terwijl discussies over internationale prijsverschillen alweer voorbijgaan aan de essentie. Wie legt er de vinger op de zere plek van de gemiste kansen? Filet Pur to the rescue!

  • icon
    Food16 mei, 2025
    Colruyt krijgt groen licht voor overname Delitraiteur

    De Belgische Mededingingsautoriteit heeft donderdag de overname van maaltijdwinkelketen Delitraiteur door Colruyt Group goedgekeurd.

  • icon
    Food15 mei, 2025
    Snackproducent Van Geloven sluit Mora-fabriek in Mol

    Van Geloven, de producent van snacksmerken Mora en Van Dobben en dochterbedrijf van diepvriesgigant McCain, sluit drie productievestigingen in België en Nederland. Dat zal 142 jobs kosten.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Mode7 mei, 2025
    Failliet Gerry Weber houdt uitverkoop in vijf winkels
  • icon
    Mode7 mei, 2025
    Cameleon is failliet
  • icon
    Mode22 april, 2025
    [In Beeld] Zo ziet de grootste Nike outletwinkel van Europa eruit
  • icon
    Mode29 april, 2025
    INNO gaat voor nieuwe dynamiek met nieuwe merken
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN