Waarom die nieuwe omikronvariant zo’n geweldig goed nieuws is voor foodretailers en hoe sommige supermarkten daar nu al slim op inspelen? Filet Pur onthult het in primeur!
Geen liefdadigheid
Voorlopig geen quarantainegevallen bij RetailDetail, laat staan besmettingen, dus we lijken weg te komen met dat onverantwoord succesvolle event van vorige week. Testen deden we nochtans volop, maar dat begon wel wat te wegen op ons krappe budget. Die apothekers rekenen flink door, namelijk. Gelukkig reikte Halle in extremis een helpende hand: zelftests liggen voortaan dan toch ook in de rekken bij Colruyt. En ze verkopen als zoete broodjes, zodat de meeste concullega’s nu eindelijk ook overstag gaan. Een stormloop: sneltests zijn het nieuwe wc-papier zowaar.
Tegen de laagste prijs? Mwah… Op het niveau van Kruidvat, laten we zeggen – ook al maken media nu gewag van een concurrentieslag. Maar in Nederland zijn ze makkelijk een euro goedkoper en in Duitsland kosten ze in sommige supermarkten zelfs minder dan een euro. Dus liefdadigheid is het niet: met de marges zal het nog wel meevallen. Tja, ze moeten érgens die exuberante prijsstijgingen bij de merkfabrikanten compenseren, nietwaar?
Duur bier
Ga maar na: nu wordt het bier ook alweer duurder. Twee eurocent per flesje: dat lijkt niet veel, maar AB InBev verkoopt véél flesjes. Over de afgelopen vijf jaar werd bier al 11% duurder. Giet daar voor volgend jaar nog maar eens een 3,5% bij. Schol! Maar het kan nu eenmaal niet anders, benadrukt voedingsfederatie Fevia, die de kosten naar eigen zeggen ziet “exploderen”. Tja, wij ook.
En ze spelen het leep: “we willen wel meewerken aan een duurzamer voedselsysteem, maar dan staat daar wel een prijs tegenover”, klinkt het. Kijk eens aan, en nog voorwaarden stellen ook. Ze zouden beter moeten weten: voeding zal in de nabije toekomst immers duurzaam zijn of niet zijn, zo eenvoudig is het. Misschien hebben ze ginds het standaardwerk The Future of Food nog niet gelezen? Zou wel érg vreemd zijn, toch?
Powerplay
Nu, voorlopig slagen de supermarkten erin om àl te grote aanslagen op de koopkracht van de onschuldige consument nog tegen te houden: de voedingsprijzen zijn dit jaar immers amper gestegen. Fruit, water, pizza en babyvoeding werden zelfs goedkoper. Profiteert ervan zolang het duurt, want het zal dus gauw gedaan zijn, met of zonder delistings.
Powerplay: dat is niet alleen de aanpak van Colruyt naar z’n leveranciers toe, maar ook op de expansiemarkt, zo blijkt. Hoe geef je een concurrent het nakijken? Door simpelweg z’n winkelpand op te kopen en het huurcontract op te zeggen om er zelf in te gaan zitten, bijvoorbeeld. Het overkomt nu Match in Mechelen – en ze hadden het echt niet zien aankomen. In het vredige Rijkevorsel gaat de marktleider gewoon twee winkels openen, waarvan ééntje op hetzelfde retailpark als Jumbo, Albert Heijn en Aldi, om er de typisch Kempense gezelligheid nog wat te vergroten. Zeven supermarkten voor 12.000 inwoners. Supermarktoorlog? Neuh…
In primeur
Ook niet in Bree, trouwens, waar het Gele Gevaar nummer vijftien opende deze week. Zes supermarkten en wat buurtwinkels voor 16.000 inwoners, daar zit nog rek op, er kan zéker nog een Albert Heijn bij, zou ik denken.
De winkel wordt gerund door twee Nederlandse ondernemers die even verderop, net over de grens, ook al een Jumbo uitbaten die flink wat Vlaamse grensshoppers trekt. Ze gaan met andere woorden zichzelf de duvel aandoen. Ook goed. For the record: Bree was zo’n vier jaar geleden de allereerste Belgische Jumbo-locatie die RetailDetail in primeur wist te achterhalen. Dat retailpark moest toen nog gebouwd worden, dat wel.
Perfide redenering
Nu het coronafeestje grotendeels voorbij lijkt voor de supermarktbranche, gaan foodretailers naarstig op zoek naar nieuwe of bijkomende verdienmodellen. De beste leerling van de klas op dat vlak is Carrefour. In Frankrijk lanceert de retailer een bezorgabonnement voor grote bestellingen tegen bodemprijzen. Gratis bezorgd en al, naar keuze maandelijks, om de twee maanden of om de drie maanden. In de aanbieding: vooral non-food (luiers, toiletpapier, printercartridges, verzorgingsproducten…) maar ook diervoeding, koffie of koekjes. Als het werkt, is het een gegarandeerde bron van inkomsten. Als.
Maar de slimste en geniaalste zet komt toch van het Belgische dochterbedrijf: sinds afgelopen woensdag verkoopt Carrefour nu ook reizen in ons land. Niet dat er met reizen voor een retailer zoveel geld te verdienen valt: dat is helemaal niet de bedoeling zelfs. Nee, de redenering in de toren van Evere is even eenvoudig als perfide: we moeten dat virus alle kansen geven op internationale verspreiding, als we de horeca weer dicht willen. Die veelbelovende omikronvariant biedt immers mooie perspectieven. Het zou zonde zijn om daar geen gebruik van te maken, toch? Allemaal het vliegtuig in, dus. Weer naar 10% groei in 2022? Het valt niet uit te sluiten! Tot volgende week!
Elke vrijdag een overzicht van het FMCG-nieuws in uw mailbox? Meld u hier aan voor onze gratis RetailDetail Food Newsletter.