RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Filet Pur: Naar artisanaal recept, gegarandeerd 100% bedrog

icon
Food2 november, 2018

Uw favoriete column besloot om toch maar eens niet de brug te maken. Tja, iémand moet de huichelarij in de foodsector aan de kaak stellen, toch? Hier is de geheel ambachtelijk vervaardigde terugblik van RetailDetail Food!

 

Hoog hypocrietgehalte

Wij hadden tenminste geen hinder van uittochtfiles of afgelaste vakantievluchten, hoogstens wat last van jetlag door het winteruur. Heerlijk stil was het op kantoor. Een beetje tè stil, bij nader inzien. Oké, er was dat fameuze grote internationale akkoord waarbij de allergrootste merkfabrikanten ter wereld zich engageren om plasticafval voor eens en voor altijd een halt toe te roepen. Applaus, zonder meer. Hoewel. Bij de ondertekenaars vinden we dezelfde namen die zich achter de schermen blijven verzetten tegen Europese maatregelen, nochtans. De toekomst zal dus uitwijzen wat hun handtekening werkelijk waard is.

 

Er was een YouTube vlogger voor nodig om te ontdekken dat jongeren hun bier en breezers sinds enkele maanden probleemloos door bol.com aan huis kunnen laten leveren. Het is daar tegenwoordig eerder bols.com dus. De winkel van ons allemaal laat de leeftijdscontrole over aan onderbetaalde freelance koeriers, en die vegen er feestelijk hun voeten aan. Daar bleek het bedrijf dan nog van te schrikken ook, zogezegd. Bij de lancering in maart hadden ze immers nog garanties beloofd. Hoe hoog kan je hypocrietgehalte eigenlijk wel zijn? Die jongeren vullen uiteraard ook allemaal netjes hun échte geboortedatum in wanneer ze een website van een alcoholmerk bezoeken, toch? Maggie De Block was niet bereikbaar voor commentaar.

 

Eenzame veganist

Terwijl de pompoensoep ons stilaan de oren uitkomt, bleek 1 november wereldveganismedag bovendien. Dat veroorzaakte in België nauwelijks een rimpeltje op de groentebouillon. Enkel de openbare omroep maakte in het kader van haar volksverheffende missie wat reclame voor een 100% plantaardige levensstijl, weliswaar met de waarschuwing dat je maar beter goed geïnformeerd bent, qua vitamine B12 en ijzer en zo. Tja, de meeste veganisten zijn hippe jonge Instagrammers die zich té recent tot het plantendom bekeerd hebben om nu al symptomen van een wankele gezondheid te vertonen, zeggen critici.
 

Ze zouden zich beter vooraf ook informeren over de sociale gevolgen van hun keuze, zo blijkt, want eenzaamheid is hun droeve lot. Immers, wie wil er nu nog een veganist uitnodigen op een etentje? Daar beginnen de meeste mensen liever niet aan, volgens de BBC. Anderzijds is lachen met herbivoren een riskante onderneming: vraag dat maar aan de voormalige hoofdredacteur van Waitrose Food Magazine: die moest deze week ontslag nemen na een grappig bedoelde tweet over planteneters, waarin hij suggereerde om alle veganisten één voor één af te knallen. Britse humor is ook niet meer wat ze geweest is.

 

Favoriete koek

Tenminste één winkelier haalde de internationale headlines: het was de genaamde Apu Nahasapeemapetilon junior, computerwetenschapper en uitbater van de voorlopig nog niet kassaloze Kwik-E-Mart conveniencestore in Springfield. Deze vrolijke man – toch een icoon en lichtend voorbeeld voor de hele foodretailsector – werd het voorwerp van een wereldwijd twitterstormpje nadat het gerucht zich verspreidde dat hij mogelijk uit de serie The Simpsons zou worden geschreven wegens te karikaturaal en racistisch. Alsof de andere personages in de reeks géén karikaturen zouden zijn, inderdaad. Maar goed, misschien moeten die hele Simpsons maar eens stilaan met pensioen, vooraleer ze qua urgentie en relevantie helemaal onder het nulpunt zakken. Ze zijn gewoon jammerlijk ingehaald door de werkelijkheid, met dank aan een president die dagelijks stoten uithaalt die geen enkele scenarist zou durven verzinnen. Bijna dertig jaar, het is mooi geweest. Zo lang gaat Filet Pur het niet rekken, wees daarvan verzekerd.
 

Overigens, nu we toch in de afdeling entertainment zitten: van deze nieuwsluwe periode maak ik graag gebruik om de food- en supermarktliefhebber die u toch allemaal bent, attent te maken op een nieuwe reeks vermakelijke filmpjes die comedian Lukas Lelie sinds kort elke maandag post op YouTube, onder het motto ‘Standaard Koekhandel’. De man nodigt collega-humoristen uit in de koekjesafdeling van Proxy Delhaize Heirnis voor een diepte-interview over hun favoriete koek, waarbij soms onvermoede filosofische hoogten worden bereikt. Nu ja, soms ook niet. Onder meer de onweerstaanbare kwaliteiten van de Kinder Bueno, de Délichoc, de Leowafel en de Melo-Cakes passeerden al de revue. Ideaal kijkvoer op grijze herfstvakantiedagen, maar let een beetje op want je krijgt er zin van. In koeken, dus.

 

In de luren

En dan nog dit. Supermarkten zijn verraderlijke bedriegers. Lepe verleiders, ook. Listige manipulators, minstens. Dat zeg ik niet, dat zegt de doorgaans best lezenswaardige Nederlandse columnist Teun van de Keuken, die wel vaker over voeding, marketing en duurzaamheid schrijft en daarbij graag de grote multinationals door de mangel haalt. Die naam is niet eens een pseudoniem, trouwens. Of toch nauwelijks: hij hoefde slechts één schamele ‘r’ te schrappen, want zijn vader heette Johan van der Keuken, mét r dus. Gerespecteerd fotograaf en cineast, die pa. Als u toevallig de kans mocht krijgen om zijn film De Grote Vakantie nog eens te bekijken, dan moet u het niet laten. Tenminste, als u graag geconfronteerd wordt met het pakkende verhaal van een terminale man die tijdens een wereldreis afscheid neemt van het leven. Met veel liefde en humor, nochtans. En past geheel bij de tijd van het jaar.
 

Maar goed, voor het hier àl te ernstig wordt: we hadden het over die dekselse Teun, die er een heel boek voor nodig heeft om mensen duidelijk te maken dat ze voortdurend in de luren worden gelegd terwijl ze routineus hun winkelkarretje voortduwen. De kern van zijn boodschap is, kortom, dat retailers kwaadaardige geesten zijn voor wie het élke dag Halloween is. Demonen die de argeloze shopper beduvelen zonder enig schuldgevoel. Ja, dit gaat over u, lezers van RetailDetail.

 

Rots in de branding

Speciaal voor de kwetsbare bevolkingsgroep die we ook wel consumenten noemen, schreef hij namelijk een heuse supermarkt-survivalgids. Waarin hij bijvoorbeeld uitlegt waarom er nooit klokken hangen in de supermarkt (om ons elk tijdsbesef te ontnemen), waarom je geen eetrijpe avocado’s moet kopen (iedereen heeft er al in geknepen), waarom je geen wijn moet kiezen met een medaille op het etiket (élke wijn die deelneemt aan een concours, wordt bekroond) en waarom je hard moet weglopen van producten met de claim ‘echt’, ‘natuurlijk’, ‘puur’, ‘ambachtelijk’, ‘traditioneel’ of zelfs ‘vers’ (allemaal 100% bedrog).
 

De man heeft nochtans zelf in 2015 een boek uitgebracht met de titel ‘Puur en eerlijk’ en hij was ook één van de oprichters van het zogenaamd (maar niet écht) slaafvrije chocolademerk Tony’s Chocolonely. Lekkere chocolade, leuke verpakking en een lovenswaardig verhaal dat echter strandt op een realiteit die wat complexer is dan een reclameslogan kan vatten. En dan werden ze nog slachtoffer van dumpingpraktijken bij Aldi ook. Tja, kan je tegenwoordig nog wel iémand voor de volle 100% geloven? Enkel uw geliefde column Filet Pur uiteraard: rots in de branding, paal boven water, huis van vertrouwen ook, sinds een jaar of twee. Zelfs in suffe, nieuwsarme herfstvakantiedagen. Zo is het toch maar net? Tot volgende week!

 

Elke vrijdag een overzicht van het FMCG-nieuws in uw mailbox? Meld u hier aan voor onze gratis RetailDetail Food Newsletter.

 

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food15 december, 2025
    Coca-Cola voert “gesprekken van de laatste kans” over verkoop Costa Coffee

    Coca-Cola doet een ultieme poging om alsnog een akkoord te bereiken met investeerder TDR over de verkoop van koffieketen Costa Coffee. De onderhandelingen zijn vastgelopen op de prijs, maar dat zou beide partijen slecht uitkomen.

  • icon
    Food15 december, 2025
    Carrefour nu ook in Ghana van start

    Carrefour zet zijn opmars in Afrika verder: kort na de start in de Democratische Republiek Congo heeft de retailer nu ook een franchisepartner gevonden in Ghana. De eerste zeven hypermarkten krijgen volgend jaar het uithangbord van de Franse keten.

  • icon
    Food15 december, 2025
    Costco boekt 8,2% omzetgroei

    Costco heeft het eerste kwartaal van zijn nieuwe boekjaar, dat eindigde op 23 november, afgesloten met een omzet van 65,978 miljard Amerikaanse dollar (56,3 miljard euro). Dat is een stijging van 8,2% tegenover dezelfde periode vorig jaar. De winst ging zelfs in dubbele cijfers vooruit.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN