Frisk sluit vestiging in Leuven

Frisk sluit vestiging in Leuven

De vestiging van muntjesproducent Frisk in Haasrode bij Leuven gaat volgend jaar dicht. De 38 medewerkers zullen in de periode april-oktober 2016 gefaseerd hun job verliezen. Frisk, een Belgische 'uitvinding', blijft wel in de winkels.

Japanse markt is de boosdoener

De sluiting van de Frisk-vestiging in Haasrode is gisteren door de directie van het Italiaans-Nederlandse moederbedrijf Perfetti Van Melle tijdens een bijzondere ondernemingsraad meegedeeld aan het personeel. De vestiging in Haasrode is gespecialiseerd in de verpakking van de Frisk-tabletjes voor de Europese en vooral de Japanse markt, maar de vraag op de Japanse markt blijft dalen terwijl de concurrentie in de markt van de mint-tabletjes blijft groeien.

 

"Ondanks vele technische en operationele verbeteringen uitgevoerd aan de verpakkingslijnen in Haasrode om de efficiëntie en het rendement van de verpakkingslijnen te verhogen, bleven de kosten van het produceren van de Frisk producten voor de Japanse markt toenemen, terwijl de vraag vanuit deze belangrijke markt bleef dalen", aldus de directie. En dus verhuist alles naar Japan.

 

Tijdens de personeelsvergadering na de bekendmaking van het nieuws reageerden de werknemers zeer emotioneel. "Van spontane acties is momenteel echter geen sprake en wij denken dat het ook beter is het verloop van de onderhandelingen af te wachten vooraleer hiertoe over te gaan", zegt vakbondssecretaris Bert Verhoogen (ABVV) bij persbureau Belga. De onderhandelingen met de directie starten volgende week woensdag.

 

De suikervrije powermints van Frisk werden ruim 25 jaar geleden bedacht door een Belgische ondernemer en een farmaceutisch bedrijf. Het merk maakt sinds 1995 deel uit van de Perfetti Van Melle Group. Met merken als Mentos, Chupa Chups, Frisk en Fruittella is de Italiaans-Nederlandse groep het wereldwijde nummer drie van de suikerverwerkende bedrijven. In de Benelux heeft Frisk twee productievestigingen: de vestiging in Leuven (die dus op termijn dicht gaat) concentreert zich op verpakking en logistiek, het basisproduct wordt aangemaakt in het Nederlandse Sittard.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Private-equitybedrijf KKR dicht bij overname margarines Unilever

15/12/2017

Unilever en het private-equitybedrijf KKR hebben een deal bereikt voor de overname van de margarinedivisie van Unilever. KKR zou ongeveer 6,8 miljard euro neertellen en de transactie moet midden volgend jaar afgerond zijn.

Filet Pur: Hallucinante waanbeelden? Eén adres!

15/12/2017

Jef Colruyt is een onverstoorbaar toonbeeld van sereniteit, en de pata negra ham is de bitcoin van de charcuterie. Slechts twee conclusies uit een alweer leerrijke FMCG-week, voor u op smaak gebracht door RetailDetail Food!

Ellis Gourmet Burger zoekt partner voor internationale expansie

15/12/2017

De Belgische hamburgerketen Ellis Gourmet Burger wil na België, Nederland en Frankrijk ook andere landen veroveren en is daarom op zoek naar een investeerder om die expansie te financieren. Mogelijk komt er een nieuwe meerderheidsaandeelhouder.

Heineken gaat Mort Subite internationaal uitrollen

15/12/2017

Heineken gaat het Belgische biermerk Mort Subite wereldwijd aan de man proberen te brengen. Dat deed het eerder ook al met Affligem en dat werd een groot succes. Mort Subite wordt beschikbaar in alle landen waar Heineken te vinden is.

RetailDetail Food #26 staat online

15/12/2017

Zijn sales reps nog welkom op de winkelvloer? Die vraag stelden we in het 26ste nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers. De antwoorden liepen uiteen.

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Back to top