Frisk sluit vestiging in Leuven | RetailDetail

Frisk sluit vestiging in Leuven

Frisk sluit vestiging in Leuven

De vestiging van muntjesproducent Frisk in Haasrode bij Leuven gaat volgend jaar dicht. De 38 medewerkers zullen in de periode april-oktober 2016 gefaseerd hun job verliezen. Frisk, een Belgische 'uitvinding', blijft wel in de winkels.

Japanse markt is de boosdoener

De sluiting van de Frisk-vestiging in Haasrode is gisteren door de directie van het Italiaans-Nederlandse moederbedrijf Perfetti Van Melle tijdens een bijzondere ondernemingsraad meegedeeld aan het personeel. De vestiging in Haasrode is gespecialiseerd in de verpakking van de Frisk-tabletjes voor de Europese en vooral de Japanse markt, maar de vraag op de Japanse markt blijft dalen terwijl de concurrentie in de markt van de mint-tabletjes blijft groeien.

 

"Ondanks vele technische en operationele verbeteringen uitgevoerd aan de verpakkingslijnen in Haasrode om de efficiëntie en het rendement van de verpakkingslijnen te verhogen, bleven de kosten van het produceren van de Frisk producten voor de Japanse markt toenemen, terwijl de vraag vanuit deze belangrijke markt bleef dalen", aldus de directie. En dus verhuist alles naar Japan.

 

Tijdens de personeelsvergadering na de bekendmaking van het nieuws reageerden de werknemers zeer emotioneel. "Van spontane acties is momenteel echter geen sprake en wij denken dat het ook beter is het verloop van de onderhandelingen af te wachten vooraleer hiertoe over te gaan", zegt vakbondssecretaris Bert Verhoogen (ABVV) bij persbureau Belga. De onderhandelingen met de directie starten volgende week woensdag.

 

De suikervrije powermints van Frisk werden ruim 25 jaar geleden bedacht door een Belgische ondernemer en een farmaceutisch bedrijf. Het merk maakt sinds 1995 deel uit van de Perfetti Van Melle Group. Met merken als Mentos, Chupa Chups, Frisk en Fruittella is de Italiaans-Nederlandse groep het wereldwijde nummer drie van de suikerverwerkende bedrijven. In de Benelux heeft Frisk twee productievestigingen: de vestiging in Leuven (die dus op termijn dicht gaat) concentreert zich op verpakking en logistiek, het basisproduct wordt aangemaakt in het Nederlandse Sittard.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Filet Pur: De duurste supermarkt van West-Europa

25/05/2018

Waarom Carrefour het nieuws beheerste, Colruyt failliet gaat, multinationals moeten leren rekenen en de voedingsindustrie 3.0 voor de deur staat? Dat verneemt u in het slechts min of meer GDPR-conforme weekoverzicht van RetailDetail Food!

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.