Frisk sluit vestiging in Leuven

Frisk sluit vestiging in Leuven

De vestiging van muntjesproducent Frisk in Haasrode bij Leuven gaat volgend jaar dicht. De 38 medewerkers zullen in de periode april-oktober 2016 gefaseerd hun job verliezen. Frisk, een Belgische 'uitvinding', blijft wel in de winkels.

Japanse markt is de boosdoener

De sluiting van de Frisk-vestiging in Haasrode is gisteren door de directie van het Italiaans-Nederlandse moederbedrijf Perfetti Van Melle tijdens een bijzondere ondernemingsraad meegedeeld aan het personeel. De vestiging in Haasrode is gespecialiseerd in de verpakking van de Frisk-tabletjes voor de Europese en vooral de Japanse markt, maar de vraag op de Japanse markt blijft dalen terwijl de concurrentie in de markt van de mint-tabletjes blijft groeien.

 

"Ondanks vele technische en operationele verbeteringen uitgevoerd aan de verpakkingslijnen in Haasrode om de efficiëntie en het rendement van de verpakkingslijnen te verhogen, bleven de kosten van het produceren van de Frisk producten voor de Japanse markt toenemen, terwijl de vraag vanuit deze belangrijke markt bleef dalen", aldus de directie. En dus verhuist alles naar Japan.

 

Tijdens de personeelsvergadering na de bekendmaking van het nieuws reageerden de werknemers zeer emotioneel. "Van spontane acties is momenteel echter geen sprake en wij denken dat het ook beter is het verloop van de onderhandelingen af te wachten vooraleer hiertoe over te gaan", zegt vakbondssecretaris Bert Verhoogen (ABVV) bij persbureau Belga. De onderhandelingen met de directie starten volgende week woensdag.

 

De suikervrije powermints van Frisk werden ruim 25 jaar geleden bedacht door een Belgische ondernemer en een farmaceutisch bedrijf. Het merk maakt sinds 1995 deel uit van de Perfetti Van Melle Group. Met merken als Mentos, Chupa Chups, Frisk en Fruittella is de Italiaans-Nederlandse groep het wereldwijde nummer drie van de suikerverwerkende bedrijven. In de Benelux heeft Frisk twee productievestigingen: de vestiging in Leuven (die dus op termijn dicht gaat) concentreert zich op verpakking en logistiek, het basisproduct wordt aangemaakt in het Nederlandse Sittard.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Het kan altijd nog erger

20/10/2017

Het is geen feestje hoor, werken in FMCG. Slechts enkelen komen er vrolijk mee weg, de meerderheid lijdt in stilte. Zoals nogmaals blijkt uit het ironische weekoverzicht van RetailDetail Food, dat vandaag vol nuttig advies staat.

RetailDetail Food #24 staat online

20/10/2017

Zijn winkels in drukke stadscentra steeds moeilijker bereikbaar? Voelen ze het aan de omzet, nemen ze maatregelen? Het nieuwe nummer van de gepersonaliseerde RetailDetail Food krant gaat er dieper op in.

Vleesvervangers bezig aan sterke opmars

20/10/2017

De verkoop van vleesvervangers is de voorbij drie jaar met maar liefst 40% gestegen. Ondertussen koopt een kwart van de Belgische huishoudens wel eens een vleesvervanger en is het aanbod sterk gegroeid.

Metro kent kleine groei in 2016/2017

20/10/2017

Uit de voorlopige cijfers van het Duitse Metro blijkt dat het bedrijf in het boekjaar 2016/2017 met 1,6% is gegroeid. Ook op vergelijkbare basis was er nog net sprake van groei. Metro spreekt van een succesvol jaar.

Emté blijft wegen op resultaten Sligro Food Group

19/10/2017

Bij de bekendmaking van de resultaten voor het derde kwartaal heeft Sligro Food Group laten verstaan dat het nog steeds op zoek is naar een oplossing voor Emté. Ondertussen blijft de omzet van die bedrijfstak dalen.

Unilever verkoopt minder ijsjes in magere zomer

19/10/2017

De voorbije zomer was er maar weinig sprake van stralend weer en dat heeft ook zijn effect gehad op de ijsverkoop van Unilever. Dat onderdeel van het Brits-Nederlandse bedrijf zag zijn omzet met 6,7% dalen.

Back to top