"Grensshoppers vernietigen 10.000 banen", zegt Comeos

"Grensshoppers vernietigen 10.000 banen", zegt Comeos

Een op de vier Belgische gezinnen steekt minstens één keer per jaar de grens over om inkopen te gaan doen in het buitenland, zegt handelsfederatie Comeos. Dat zou de Belgische economie jaarlijks 2,5 miljard euro kosten – geld waarmee volgens Comeos “hier 10.000 jobs gecreëerd zouden kunnen worden”.

10% meer buitenlandse inkopen in 3 jaar

Hoewel al vaker is bewezen dat in het buitenland gaan winkelen meestal niet goedkoper is (zeker niet als de verplaatsingskosten erbij geteld worden), toch blijken steeds meer mensen zich ertoe te laten verleiden. Ondertussen zou zo al 3,5% van het gemiddelde huishoudbudget in het buitenland gespendeerd worden.

 

Op zich is het een logisch fenomeen, vindt Dominique Michel, gedelegeerd bestuurder van Comeos, aangezien de meeste Belgen op hoogstens vijftig kilometer van een grens wonen: “je zit dus snel in het buitenland, ook om er eventueel goedkoper boodschappen te doen.” Een recente studie van GfK toont ook aan dat 'grensshoppen' een toenemend fenomeen is, dat de voorbije drie jaar met zowat 10% gegroeid is.

Te hoge lonen, te veel regels, te klein landje

Michel haalt drie redenen aan waarom detailhandelsprijzen in België soms hoger liggen dan in de buurlanden: loonkost, overdreven reglementering en kleinschaligheid. Als klein land kan je minder druk zetten op producenten, beweert hij, behalve als de huismerken voldoende sterk staan om hen tot goeie prijzen te dwingen.

 

Naast klassieker loonkost (“de handel als grootste werkgever draagt de grootste lasten”) krijgt ook de wetgever de schuld. “De OESO plaatst ons aan de absolute top van overgereglementeerde landen wat de handel betreft en wijst die reglementitis als een belangrijke oorzaak voor hogere consumptieprijzen aan”, zegt Michel. “We hebben sowieso al nadelen door de taalwetgeving: marketing moet dubbel gebeuren, de informatie op etiketten moet in drie talen beschikbaar zijn… De overheid moet dringend beseffen dat voor niets de zon opgaat.”

Dezelfde markt, dezelfde regels?

Comeos vindt dat in een eengemaakte markt alle bedrijven ook met dezelfde middelen moeten strijden: “Deze evolutie bewijst dat de handel in een sterke internationale concurrentie verwikkeld zit. Ofwel krijgen we betere troeven in handen om de concurrentie aan te gaan – lagere loonkost, minder reglementering en een transparante prijzenpolitiek van multinationale producenten – ofwel moeten we met lede ogen aanzien hoe buitenlandse groepen onze handelaars kapot maken.”

 

Voor alle duidelijkheid: het “grensshoppen” mag niet verward worden met “cityshopping”, oftewel de vele Nederlanders die een dagje gezellig komen shoppen in Antwerpen. Dit volstrekt ongerelateerde fenomeen werd dan ook niet in de cijfers opgenomen.

Een op de vier Belgische gezinnen steekt minstens één keer per jaar de grens over om inkopen te gaan doen in het buitenland, zegt handelsfederatie Comeos. Dat zou de Belgische economie jaarlijks 2,5 miljard euro kosten – geld waarmee volgens Comeos “hier 10.000 jobs gecreëerd zouden kunnen worden”.

10% meer buitenlandse inkopen in 3 jaar

Hoewel al vaker is bewezen dat in het buitenland gaan winkelen meestal niet goedkoper is (zeker niet als de verplaatsingskosten erbij geteld worden), toch blijken steeds meer mensen zich ertoe te laten verleiden. Ondertussen zou zo al 3,5% van het gemiddelde huishoudbudget in het buitenland gespendeerd worden.

 

Op zich is het een logisch fenomeen, vindt Dominique Michel, gedelegeerd bestuurder van Comeos, aangezien de meeste Belgen op hoogstens vijftig kilometer van een grens wonen: “je zit dus snel in het buitenland, ook om er eventueel goedkoper boodschappen te doen.” Een recente studie van GfK toont ook aan dat 'grensshoppen' een toenemend fenomeen is, dat de voorbije drie jaar met zowat 10% gegroeid is.

Te hoge lonen, te veel regels, te klein landje

Michel haalt drie redenen aan waarom detailhandelsprijzen in België soms hoger liggen dan in de buurlanden: loonkost, overdreven reglementering en kleinschaligheid. Als klein land kan je minder druk zetten op producenten, beweert hij, behalve als de huismerken voldoende sterk staan om hen tot goeie prijzen te dwingen.

 

Naast klassieker loonkost (“de handel als grootste werkgever draagt de grootste lasten”) krijgt ook de wetgever de schuld. “De OESO plaatst ons aan de absolute top van overgereglementeerde landen wat de handel betreft en wijst die reglementitis als een belangrijke oorzaak voor hogere consumptieprijzen aan”, zegt Michel. “We hebben sowieso al nadelen door de taalwetgeving: marketing moet dubbel gebeuren, de informatie op etiketten moet in drie talen beschikbaar zijn… De overheid moet dringend beseffen dat voor niets de zon opgaat.”

Dezelfde markt, dezelfde regels?

Comeos vindt dat in een eengemaakte markt alle bedrijven ook met dezelfde middelen moeten strijden: “Deze evolutie bewijst dat de handel in een sterke internationale concurrentie verwikkeld zit. Ofwel krijgen we betere troeven in handen om de concurrentie aan te gaan – lagere loonkost, minder reglementering en een transparante prijzenpolitiek van multinationale producenten – ofwel moeten we met lede ogen aanzien hoe buitenlandse groepen onze handelaars kapot maken.”

 

Voor alle duidelijkheid: het “grensshoppen” mag niet verward worden met “cityshopping”, oftewel de vele Nederlanders die een dagje gezellig komen shoppen in Antwerpen. Dit volstrekt ongerelateerde fenomeen werd dan ook niet in de cijfers opgenomen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Macron wil Franse baguette werelderfgoed maken

15/01/2018

De Franse president Macron wil samen met de bond van Franse bakkers het Franse stokbrood tot Unesco-werelderfgoed laten uitroepen. Het wil zo het voorbeeld volgen van het Belgische bier en de Napolitaanse pizza.

Meer buurtsupermarkten de hele dag open op zondag?

15/01/2018

Buurtwinkels met meer dan vijf medewerkers moeten op zondag de hele dag open kunnen blijven, vindt het NSZ. De zelfstandigenvereniging pleit ervoor om de personeelslimiet op te trekken naar tien. Maar dat is minder evident dan het klinkt, zegt Unizo.

Lactalis roept 12 miljoen verpakkingen babymelk terug

15/01/2018

In Frankrijk is een heus schandaal ontstaan rond babymelk van zuivelproducent Lactalis, die besmet is geraakt met salmonella. Daarbij heeft het bedrijf maar liefst 12 miljoen verpakkingen in 83 landen uit de winkelrekken moeten halen.

Ophef over etnisch profilerende klantenprofielen bij Albert Heijn

15/01/2018

Een blanke man met bril staat symbool voor de premiumklant bij Albert Heijn, een vrouw en kind met donkere huidskleur voor de budgetklant. Met deze klantenprofielen leerden medewerkers bij AH de klanten kennen, tot er vrijdag ophef over ontstond.

Johma-salades tijdelijk uit winkelrekken bij Albert Heijn

15/01/2018

Supermarktketen Albert Heijn kampt momenteel met een tekort aan Johma-salades. Producent en supermarkt komen immers niet tot een vergelijk tijdens nieuwe contractbesprekingen, waardoor Johma niet meer levert.

Biscuiterie Seghers neemt Nederlandse Euro Patisserie over

15/01/2018

Koekjesbakkerij Biscuiterie Seghers uit Temse neemt zijn Nederlandse sectorgenoot Euro Patisserie over. De nieuwe groep wordt een van de tien grootste koekjesproducenten in de Benelux.

Back to top