"Grensshoppers vernietigen 10.000 banen", zegt Comeos | RetailDetail

"Grensshoppers vernietigen 10.000 banen", zegt Comeos

"Grensshoppers vernietigen 10.000 banen", zegt Comeos

Een op de vier Belgische gezinnen steekt minstens één keer per jaar de grens over om inkopen te gaan doen in het buitenland, zegt handelsfederatie Comeos. Dat zou de Belgische economie jaarlijks 2,5 miljard euro kosten – geld waarmee volgens Comeos “hier 10.000 jobs gecreëerd zouden kunnen worden”.

10% meer buitenlandse inkopen in 3 jaar

Hoewel al vaker is bewezen dat in het buitenland gaan winkelen meestal niet goedkoper is (zeker niet als de verplaatsingskosten erbij geteld worden), toch blijken steeds meer mensen zich ertoe te laten verleiden. Ondertussen zou zo al 3,5% van het gemiddelde huishoudbudget in het buitenland gespendeerd worden.

 

Op zich is het een logisch fenomeen, vindt Dominique Michel, gedelegeerd bestuurder van Comeos, aangezien de meeste Belgen op hoogstens vijftig kilometer van een grens wonen: “je zit dus snel in het buitenland, ook om er eventueel goedkoper boodschappen te doen.” Een recente studie van GfK toont ook aan dat 'grensshoppen' een toenemend fenomeen is, dat de voorbije drie jaar met zowat 10% gegroeid is.

Te hoge lonen, te veel regels, te klein landje

Michel haalt drie redenen aan waarom detailhandelsprijzen in België soms hoger liggen dan in de buurlanden: loonkost, overdreven reglementering en kleinschaligheid. Als klein land kan je minder druk zetten op producenten, beweert hij, behalve als de huismerken voldoende sterk staan om hen tot goeie prijzen te dwingen.

 

Naast klassieker loonkost (“de handel als grootste werkgever draagt de grootste lasten”) krijgt ook de wetgever de schuld. “De OESO plaatst ons aan de absolute top van overgereglementeerde landen wat de handel betreft en wijst die reglementitis als een belangrijke oorzaak voor hogere consumptieprijzen aan”, zegt Michel. “We hebben sowieso al nadelen door de taalwetgeving: marketing moet dubbel gebeuren, de informatie op etiketten moet in drie talen beschikbaar zijn… De overheid moet dringend beseffen dat voor niets de zon opgaat.”

Dezelfde markt, dezelfde regels?

Comeos vindt dat in een eengemaakte markt alle bedrijven ook met dezelfde middelen moeten strijden: “Deze evolutie bewijst dat de handel in een sterke internationale concurrentie verwikkeld zit. Ofwel krijgen we betere troeven in handen om de concurrentie aan te gaan – lagere loonkost, minder reglementering en een transparante prijzenpolitiek van multinationale producenten – ofwel moeten we met lede ogen aanzien hoe buitenlandse groepen onze handelaars kapot maken.”

 

Voor alle duidelijkheid: het “grensshoppen” mag niet verward worden met “cityshopping”, oftewel de vele Nederlanders die een dagje gezellig komen shoppen in Antwerpen. Dit volstrekt ongerelateerde fenomeen werd dan ook niet in de cijfers opgenomen.

Een op de vier Belgische gezinnen steekt minstens één keer per jaar de grens over om inkopen te gaan doen in het buitenland, zegt handelsfederatie Comeos. Dat zou de Belgische economie jaarlijks 2,5 miljard euro kosten – geld waarmee volgens Comeos “hier 10.000 jobs gecreëerd zouden kunnen worden”.

10% meer buitenlandse inkopen in 3 jaar

Hoewel al vaker is bewezen dat in het buitenland gaan winkelen meestal niet goedkoper is (zeker niet als de verplaatsingskosten erbij geteld worden), toch blijken steeds meer mensen zich ertoe te laten verleiden. Ondertussen zou zo al 3,5% van het gemiddelde huishoudbudget in het buitenland gespendeerd worden.

 

Op zich is het een logisch fenomeen, vindt Dominique Michel, gedelegeerd bestuurder van Comeos, aangezien de meeste Belgen op hoogstens vijftig kilometer van een grens wonen: “je zit dus snel in het buitenland, ook om er eventueel goedkoper boodschappen te doen.” Een recente studie van GfK toont ook aan dat 'grensshoppen' een toenemend fenomeen is, dat de voorbije drie jaar met zowat 10% gegroeid is.

Te hoge lonen, te veel regels, te klein landje

Michel haalt drie redenen aan waarom detailhandelsprijzen in België soms hoger liggen dan in de buurlanden: loonkost, overdreven reglementering en kleinschaligheid. Als klein land kan je minder druk zetten op producenten, beweert hij, behalve als de huismerken voldoende sterk staan om hen tot goeie prijzen te dwingen.

 

Naast klassieker loonkost (“de handel als grootste werkgever draagt de grootste lasten”) krijgt ook de wetgever de schuld. “De OESO plaatst ons aan de absolute top van overgereglementeerde landen wat de handel betreft en wijst die reglementitis als een belangrijke oorzaak voor hogere consumptieprijzen aan”, zegt Michel. “We hebben sowieso al nadelen door de taalwetgeving: marketing moet dubbel gebeuren, de informatie op etiketten moet in drie talen beschikbaar zijn… De overheid moet dringend beseffen dat voor niets de zon opgaat.”

Dezelfde markt, dezelfde regels?

Comeos vindt dat in een eengemaakte markt alle bedrijven ook met dezelfde middelen moeten strijden: “Deze evolutie bewijst dat de handel in een sterke internationale concurrentie verwikkeld zit. Ofwel krijgen we betere troeven in handen om de concurrentie aan te gaan – lagere loonkost, minder reglementering en een transparante prijzenpolitiek van multinationale producenten – ofwel moeten we met lede ogen aanzien hoe buitenlandse groepen onze handelaars kapot maken.”

 

Voor alle duidelijkheid: het “grensshoppen” mag niet verward worden met “cityshopping”, oftewel de vele Nederlanders die een dagje gezellig komen shoppen in Antwerpen. Dit volstrekt ongerelateerde fenomeen werd dan ook niet in de cijfers opgenomen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent de grootste chocoladeretailer ter wereld – goed voor wel 1000 ton per jaar – een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.

Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.