"Grensshoppers vernietigen 10.000 banen", zegt Comeos

"Grensshoppers vernietigen 10.000 banen", zegt Comeos

Een op de vier Belgische gezinnen steekt minstens één keer per jaar de grens over om inkopen te gaan doen in het buitenland, zegt handelsfederatie Comeos. Dat zou de Belgische economie jaarlijks 2,5 miljard euro kosten – geld waarmee volgens Comeos “hier 10.000 jobs gecreëerd zouden kunnen worden”.

10% meer buitenlandse inkopen in 3 jaar

Hoewel al vaker is bewezen dat in het buitenland gaan winkelen meestal niet goedkoper is (zeker niet als de verplaatsingskosten erbij geteld worden), toch blijken steeds meer mensen zich ertoe te laten verleiden. Ondertussen zou zo al 3,5% van het gemiddelde huishoudbudget in het buitenland gespendeerd worden.

 

Op zich is het een logisch fenomeen, vindt Dominique Michel, gedelegeerd bestuurder van Comeos, aangezien de meeste Belgen op hoogstens vijftig kilometer van een grens wonen: “je zit dus snel in het buitenland, ook om er eventueel goedkoper boodschappen te doen.” Een recente studie van GfK toont ook aan dat 'grensshoppen' een toenemend fenomeen is, dat de voorbije drie jaar met zowat 10% gegroeid is.

Te hoge lonen, te veel regels, te klein landje

Michel haalt drie redenen aan waarom detailhandelsprijzen in België soms hoger liggen dan in de buurlanden: loonkost, overdreven reglementering en kleinschaligheid. Als klein land kan je minder druk zetten op producenten, beweert hij, behalve als de huismerken voldoende sterk staan om hen tot goeie prijzen te dwingen.

 

Naast klassieker loonkost (“de handel als grootste werkgever draagt de grootste lasten”) krijgt ook de wetgever de schuld. “De OESO plaatst ons aan de absolute top van overgereglementeerde landen wat de handel betreft en wijst die reglementitis als een belangrijke oorzaak voor hogere consumptieprijzen aan”, zegt Michel. “We hebben sowieso al nadelen door de taalwetgeving: marketing moet dubbel gebeuren, de informatie op etiketten moet in drie talen beschikbaar zijn… De overheid moet dringend beseffen dat voor niets de zon opgaat.”

Dezelfde markt, dezelfde regels?

Comeos vindt dat in een eengemaakte markt alle bedrijven ook met dezelfde middelen moeten strijden: “Deze evolutie bewijst dat de handel in een sterke internationale concurrentie verwikkeld zit. Ofwel krijgen we betere troeven in handen om de concurrentie aan te gaan – lagere loonkost, minder reglementering en een transparante prijzenpolitiek van multinationale producenten – ofwel moeten we met lede ogen aanzien hoe buitenlandse groepen onze handelaars kapot maken.”

 

Voor alle duidelijkheid: het “grensshoppen” mag niet verward worden met “cityshopping”, oftewel de vele Nederlanders die een dagje gezellig komen shoppen in Antwerpen. Dit volstrekt ongerelateerde fenomeen werd dan ook niet in de cijfers opgenomen.

Een op de vier Belgische gezinnen steekt minstens één keer per jaar de grens over om inkopen te gaan doen in het buitenland, zegt handelsfederatie Comeos. Dat zou de Belgische economie jaarlijks 2,5 miljard euro kosten – geld waarmee volgens Comeos “hier 10.000 jobs gecreëerd zouden kunnen worden”.

10% meer buitenlandse inkopen in 3 jaar

Hoewel al vaker is bewezen dat in het buitenland gaan winkelen meestal niet goedkoper is (zeker niet als de verplaatsingskosten erbij geteld worden), toch blijken steeds meer mensen zich ertoe te laten verleiden. Ondertussen zou zo al 3,5% van het gemiddelde huishoudbudget in het buitenland gespendeerd worden.

 

Op zich is het een logisch fenomeen, vindt Dominique Michel, gedelegeerd bestuurder van Comeos, aangezien de meeste Belgen op hoogstens vijftig kilometer van een grens wonen: “je zit dus snel in het buitenland, ook om er eventueel goedkoper boodschappen te doen.” Een recente studie van GfK toont ook aan dat 'grensshoppen' een toenemend fenomeen is, dat de voorbije drie jaar met zowat 10% gegroeid is.

Te hoge lonen, te veel regels, te klein landje

Michel haalt drie redenen aan waarom detailhandelsprijzen in België soms hoger liggen dan in de buurlanden: loonkost, overdreven reglementering en kleinschaligheid. Als klein land kan je minder druk zetten op producenten, beweert hij, behalve als de huismerken voldoende sterk staan om hen tot goeie prijzen te dwingen.

 

Naast klassieker loonkost (“de handel als grootste werkgever draagt de grootste lasten”) krijgt ook de wetgever de schuld. “De OESO plaatst ons aan de absolute top van overgereglementeerde landen wat de handel betreft en wijst die reglementitis als een belangrijke oorzaak voor hogere consumptieprijzen aan”, zegt Michel. “We hebben sowieso al nadelen door de taalwetgeving: marketing moet dubbel gebeuren, de informatie op etiketten moet in drie talen beschikbaar zijn… De overheid moet dringend beseffen dat voor niets de zon opgaat.”

Dezelfde markt, dezelfde regels?

Comeos vindt dat in een eengemaakte markt alle bedrijven ook met dezelfde middelen moeten strijden: “Deze evolutie bewijst dat de handel in een sterke internationale concurrentie verwikkeld zit. Ofwel krijgen we betere troeven in handen om de concurrentie aan te gaan – lagere loonkost, minder reglementering en een transparante prijzenpolitiek van multinationale producenten – ofwel moeten we met lede ogen aanzien hoe buitenlandse groepen onze handelaars kapot maken.”

 

Voor alle duidelijkheid: het “grensshoppen” mag niet verward worden met “cityshopping”, oftewel de vele Nederlanders die een dagje gezellig komen shoppen in Antwerpen. Dit volstrekt ongerelateerde fenomeen werd dan ook niet in de cijfers opgenomen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Alpro haalt sojabonen alleen uit Europa en Canada

19/09/2017

Alpro, de fabrikant van sojadranken, koopt zijn sojabonen nog uitsluitend bij producenten in Europa en Canada. Op die manier wil het bedrijf er zeker van zijn dat ze niet genetisch gemodificeerd zijn. Om dat doel te bereiken, heeft het ook al diverse lokale initiatieven opgestart.

Wat zijn de gevolgen van de nieuwe voedingsdriehoek voor de industrie?

19/09/2017

Het Vlaams Instituut Gezond Leven heeft een nieuwe voedingsdriehoek voorgesteld. De aangepaste driehoek sluit beter aan bij de huidige ideeën over gezond eten, maar de voedingsindustrie vreest voor negatieve gevolgen.

Aandeel Heineken onderuit nadat Mexicanen uitstappen

19/09/2017

Het Mexicaanse Femsa, dat 15% percent van de aandelen van Heineken bezat, heeft besloten om voor 2,5 miljard aandelen van de Nederlandse brouwerijgroep te gaan verkopen. Op de beurs kreeg het aandeel meteen een flinke tik.

Zelfstandige supermarkt wil e-commerce boot niet missen

18/09/2017

E-commerce is en blijft hét magische woord in gesprekken over de toekomst van de voedingsdistributie. Zijn de zelfstandige winkeluitbaters ermee begaan? Wat verwachten ze? Weten ze wat hun moederhuizen op dat vlak aan het bekokstoven zijn?

Carrefour opent 15 nieuwe drives

18/09/2017

Supermarktketen Carrefour opent op 29 september drie nieuwe afhaalpunten voor drive.be, wat het totaal voor de maand op vijftien nieuwe 'drives' brengt. In totaal werden er sinds het begin van het jaar al 72 afhaalpunten geopend.

Bierplatform Beerwulf.com komt naar België

18/09/2017

Beerwulf, een online platform voor speciaalbieren, is voortaan ook te vinden in België. De website geeft elk van zijn 150 aangesloten brouwers een eigen pagina, waarop ze hun bieren aan een groter publiek kunnen aanbieden.

Back to top