Hoezo, geen prijzenoorlog?

Hoezo, geen prijzenoorlog?

Komt-ie er of komt-ie er niet? Nee, we hebben het dit keer niet over de eerste Belgische Albert Heijn – die is er intussen al – maar wel over de prijzenoorlog die er al dan niet staat aan te komen. De Nederlanders hebben namelijk een reputatie op dat vlak…

Albert Heijn: “Niet constant haasje-over”

“Wij willen vooral staan voor persoonlijke service, Belgische kwaliteit en Hollandse prijzen. De Belgische AH-klant zal ervaren dat hij aan de kassa even weinig betaalt als hij in Nederland gewend was. Natuurlijk zal de concurrentie nauwgezet toekijken. Maar wij zijn geenszins uit op een prijzenoorlog. We gaan niet constant haasje-over spelen”, aldus Corné Mulders van AH België. Tot daar de officiële versie. Een versie die overigens perfect te begrijpen valt: Albert Heijn mag dan al een reus zijn in Nederland, in België is de keten vooralsnog een puur lokale speler, en dat mag je letterlijk nemen zolang AH maar één vestiging heeft in ons land. En toch…

Colruyt: “Al prijzen aangepast op basis van folder Albert Heijn”

Colruyt stuurde de dag van de officiële opening van AH al een persbericht de wereld in. Met een ferme sneer naar de media: “In de media verschenen vandaag al prijsvergelijkingen met Albert Heijn in Brasschaat en de dichtstbijzijnde Delhaize- en Colruyt-winkel. Dat een prijsvergelijking wordt gemaakt met een winkel die nog niet open is, verwondert Colruyt ten zeerste. De perceptie die daarmee gecreëerd wordt, kan misleidend zijn voor de klant.”


Maar wat gedacht van volgende passage, even verderop in het persbericht: “De eerste Belgische winkel van Albert Heijn opent pas vanavond, woensdag, zijn deuren voor het grote publiek. Intussen heeft Colruyt de folder van Albert Heijn al kunnen inzien. Voor de folderproducten waarbij Albert Heijn goedkoper was, heeft Colruyt intussen zijn prijzen aangepast in de regio. Na de opening van Albert Heijn zal Colruyt zoals altijd ook daar de prijzen noteren en indien nodig zijn prijzen nog aanpassen. Op die manier kan de klant ook in Brasschaat op elk moment zeker zijn van de laagste prijzen bij Colruyt.”


Of Colruyt zal volgen mocht Albert Heijn onder de kostprijs duiken, iets wat in Nederland wel mag maar in België verboden is? “Zeker weten”, klinkt commercieel directeur Jean-Pierre Roelands vastberaden. “Dat mag als een concurrent ons in die situatie dwingt.”
Overigens bevestigde de Brasschaatse burgemeester bij de vooropening van de nieuwe Albert Heijn dat Colruyt een bouwvergunning heeft om zijn Brasschaatse vestiging uit te breiden.

Delhaize: “Brasschaat uitzondering op nationale prijszetting”

Zoals u al eerder op RetailDetail kon lezen, heeft Delhaize zijn supermarkt in Brasschaat volledig vernieuwd en opgefrist. En daarbij heeft de retailer meteen ook flink wat prijzen aangepast, lees: verlaagd. Iets wat ook Colruyt niet is ontgaan: “Colruyt heeft gemerkt dat Delhaize afstapt van zijn nationale prijszetting en specifiek in zijn winkel in Brasschaat proactief een aantal prijzen verlaagd heeft. Waar nodig heeft Colruyt zijn prijzen vandaag aangepast, zodat de klant bij Colruyt Brasschaat zeker is van de laagste prijzen.”


“Wij hebben inderdaad vorige week een aantal prijzen verlaagd in onze winkel in Brasschaat”, bevestigt Hans Michiels van Delhaize. “Voor alle duidelijkheid: we doen dat enkel voor die winkel, in de rest van het land blijven we vasthouden aan een nationale prijszetting: overal in het land dezelfde prijzen.”

Eerste schermutselingen

Dus, prijzenoorlog of niet? Laat het ons zo stellen: de eerste schermutselingen aan het front zijn gesignaleerd. Toch is de vraag niet zozeer óf er een prijzenoorlog staat aan te komen, dan wel wanneer die zal losbarsten. ‘Geef ons één tot twee maand de tijd om over deze eerste vestiging een goed, met cijfers onderbouwd gevoel te krijgen en bel dan nog eens terug”, laat Corné Mulders als een volleerde strateeg niet in zijn kaarten kijken. En gelijk heeft hij, want het moge duidelijk zijn dat Delhaize en Colruyt niet van plan zijn om zich door de Nederlanders de kaas van het brood te laten eten…


- Karin Bosteels

Komt-ie er of komt-ie er niet? Nee, we hebben het dit keer niet over de eerste Belgische Albert Heijn – die is er intussen al – maar wel over de prijzenoorlog die er al dan niet staat aan te komen. De Nederlanders hebben namelijk een reputatie op dat vlak…

Albert Heijn: “Niet constant haasje-over”

“Wij willen vooral staan voor persoonlijke service, Belgische kwaliteit en Hollandse prijzen. De Belgische AH-klant zal ervaren dat hij aan de kassa even weinig betaalt als hij in Nederland gewend was. Natuurlijk zal de concurrentie nauwgezet toekijken. Maar wij zijn geenszins uit op een prijzenoorlog. We gaan niet constant haasje-over spelen”, aldus Corné Mulders van AH België. Tot daar de officiële versie. Een versie die overigens perfect te begrijpen valt: Albert Heijn mag dan al een reus zijn in Nederland, in België is de keten vooralsnog een puur lokale speler, en dat mag je letterlijk nemen zolang AH maar één vestiging heeft in ons land. En toch…

Colruyt: “Al prijzen aangepast op basis van folder Albert Heijn”

Colruyt stuurde de dag van de officiële opening van AH al een persbericht de wereld in. Met een ferme sneer naar de media: “In de media verschenen vandaag al prijsvergelijkingen met Albert Heijn in Brasschaat en de dichtstbijzijnde Delhaize- en Colruyt-winkel. Dat een prijsvergelijking wordt gemaakt met een winkel die nog niet open is, verwondert Colruyt ten zeerste. De perceptie die daarmee gecreëerd wordt, kan misleidend zijn voor de klant.”


Maar wat gedacht van volgende passage, even verderop in het persbericht: “De eerste Belgische winkel van Albert Heijn opent pas vanavond, woensdag, zijn deuren voor het grote publiek. Intussen heeft Colruyt de folder van Albert Heijn al kunnen inzien. Voor de folderproducten waarbij Albert Heijn goedkoper was, heeft Colruyt intussen zijn prijzen aangepast in de regio. Na de opening van Albert Heijn zal Colruyt zoals altijd ook daar de prijzen noteren en indien nodig zijn prijzen nog aanpassen. Op die manier kan de klant ook in Brasschaat op elk moment zeker zijn van de laagste prijzen bij Colruyt.”


Of Colruyt zal volgen mocht Albert Heijn onder de kostprijs duiken, iets wat in Nederland wel mag maar in België verboden is? “Zeker weten”, klinkt commercieel directeur Jean-Pierre Roelands vastberaden. “Dat mag als een concurrent ons in die situatie dwingt.”
Overigens bevestigde de Brasschaatse burgemeester bij de vooropening van de nieuwe Albert Heijn dat Colruyt een bouwvergunning heeft om zijn Brasschaatse vestiging uit te breiden.

Delhaize: “Brasschaat uitzondering op nationale prijszetting”

Zoals u al eerder op RetailDetail kon lezen, heeft Delhaize zijn supermarkt in Brasschaat volledig vernieuwd en opgefrist. En daarbij heeft de retailer meteen ook flink wat prijzen aangepast, lees: verlaagd. Iets wat ook Colruyt niet is ontgaan: “Colruyt heeft gemerkt dat Delhaize afstapt van zijn nationale prijszetting en specifiek in zijn winkel in Brasschaat proactief een aantal prijzen verlaagd heeft. Waar nodig heeft Colruyt zijn prijzen vandaag aangepast, zodat de klant bij Colruyt Brasschaat zeker is van de laagste prijzen.”


“Wij hebben inderdaad vorige week een aantal prijzen verlaagd in onze winkel in Brasschaat”, bevestigt Hans Michiels van Delhaize. “Voor alle duidelijkheid: we doen dat enkel voor die winkel, in de rest van het land blijven we vasthouden aan een nationale prijszetting: overal in het land dezelfde prijzen.”

Eerste schermutselingen

Dus, prijzenoorlog of niet? Laat het ons zo stellen: de eerste schermutselingen aan het front zijn gesignaleerd. Toch is de vraag niet zozeer óf er een prijzenoorlog staat aan te komen, dan wel wanneer die zal losbarsten. ‘Geef ons één tot twee maand de tijd om over deze eerste vestiging een goed, met cijfers onderbouwd gevoel te krijgen en bel dan nog eens terug”, laat Corné Mulders als een volleerde strateeg niet in zijn kaarten kijken. En gelijk heeft hij, want het moge duidelijk zijn dat Delhaize en Colruyt niet van plan zijn om zich door de Nederlanders de kaas van het brood te laten eten…


- Karin Bosteels

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Het kan altijd nog erger

20/10/2017

Het is geen feestje hoor, werken in FMCG. Slechts enkelen komen er vrolijk mee weg, de meerderheid lijdt in stilte. Zoals nogmaals blijkt uit het ironische weekoverzicht van RetailDetail Food, dat vandaag vol nuttig advies staat.

RetailDetail Food #24 staat online

20/10/2017

Zijn winkels in drukke stadscentra steeds moeilijker bereikbaar? Voelen ze het aan de omzet, nemen ze maatregelen? Het nieuwe nummer van de gepersonaliseerde RetailDetail Food krant gaat er dieper op in.

Vleesvervangers bezig aan sterke opmars

20/10/2017

De verkoop van vleesvervangers is de voorbij drie jaar met maar liefst 40% gestegen. Ondertussen koopt een kwart van de Belgische huishoudens wel eens een vleesvervanger en is het aanbod sterk gegroeid.

Metro kent kleine groei in 2016/2017

20/10/2017

Uit de voorlopige cijfers van het Duitse Metro blijkt dat het bedrijf in het boekjaar 2016/2017 met 1,6% is gegroeid. Ook op vergelijkbare basis was er nog net sprake van groei. Metro spreekt van een succesvol jaar.

Emté blijft wegen op resultaten Sligro Food Group

19/10/2017

Bij de bekendmaking van de resultaten voor het derde kwartaal heeft Sligro Food Group laten verstaan dat het nog steeds op zoek is naar een oplossing voor Emté. Ondertussen blijft de omzet van die bedrijfstak dalen.

Unilever verkoopt minder ijsjes in magere zomer

19/10/2017

De voorbije zomer was er maar weinig sprake van stralend weer en dat heeft ook zijn effect gehad op de ijsverkoop van Unilever. Dat onderdeel van het Brits-Nederlandse bedrijf zag zijn omzet met 6,7% dalen.

Back to top