Hoezo, geen prijzenoorlog? | RetailDetail

Hoezo, geen prijzenoorlog?

Hoezo, geen prijzenoorlog?

Komt-ie er of komt-ie er niet? Nee, we hebben het dit keer niet over de eerste Belgische Albert Heijn – die is er intussen al – maar wel over de prijzenoorlog die er al dan niet staat aan te komen. De Nederlanders hebben namelijk een reputatie op dat vlak…

Albert Heijn: “Niet constant haasje-over”

“Wij willen vooral staan voor persoonlijke service, Belgische kwaliteit en Hollandse prijzen. De Belgische AH-klant zal ervaren dat hij aan de kassa even weinig betaalt als hij in Nederland gewend was. Natuurlijk zal de concurrentie nauwgezet toekijken. Maar wij zijn geenszins uit op een prijzenoorlog. We gaan niet constant haasje-over spelen”, aldus Corné Mulders van AH België. Tot daar de officiële versie. Een versie die overigens perfect te begrijpen valt: Albert Heijn mag dan al een reus zijn in Nederland, in België is de keten vooralsnog een puur lokale speler, en dat mag je letterlijk nemen zolang AH maar één vestiging heeft in ons land. En toch…

Colruyt: “Al prijzen aangepast op basis van folder Albert Heijn”

Colruyt stuurde de dag van de officiële opening van AH al een persbericht de wereld in. Met een ferme sneer naar de media: “In de media verschenen vandaag al prijsvergelijkingen met Albert Heijn in Brasschaat en de dichtstbijzijnde Delhaize- en Colruyt-winkel. Dat een prijsvergelijking wordt gemaakt met een winkel die nog niet open is, verwondert Colruyt ten zeerste. De perceptie die daarmee gecreëerd wordt, kan misleidend zijn voor de klant.”


Maar wat gedacht van volgende passage, even verderop in het persbericht: “De eerste Belgische winkel van Albert Heijn opent pas vanavond, woensdag, zijn deuren voor het grote publiek. Intussen heeft Colruyt de folder van Albert Heijn al kunnen inzien. Voor de folderproducten waarbij Albert Heijn goedkoper was, heeft Colruyt intussen zijn prijzen aangepast in de regio. Na de opening van Albert Heijn zal Colruyt zoals altijd ook daar de prijzen noteren en indien nodig zijn prijzen nog aanpassen. Op die manier kan de klant ook in Brasschaat op elk moment zeker zijn van de laagste prijzen bij Colruyt.”


Of Colruyt zal volgen mocht Albert Heijn onder de kostprijs duiken, iets wat in Nederland wel mag maar in België verboden is? “Zeker weten”, klinkt commercieel directeur Jean-Pierre Roelands vastberaden. “Dat mag als een concurrent ons in die situatie dwingt.”
Overigens bevestigde de Brasschaatse burgemeester bij de vooropening van de nieuwe Albert Heijn dat Colruyt een bouwvergunning heeft om zijn Brasschaatse vestiging uit te breiden.

Delhaize: “Brasschaat uitzondering op nationale prijszetting”

Zoals u al eerder op RetailDetail kon lezen, heeft Delhaize zijn supermarkt in Brasschaat volledig vernieuwd en opgefrist. En daarbij heeft de retailer meteen ook flink wat prijzen aangepast, lees: verlaagd. Iets wat ook Colruyt niet is ontgaan: “Colruyt heeft gemerkt dat Delhaize afstapt van zijn nationale prijszetting en specifiek in zijn winkel in Brasschaat proactief een aantal prijzen verlaagd heeft. Waar nodig heeft Colruyt zijn prijzen vandaag aangepast, zodat de klant bij Colruyt Brasschaat zeker is van de laagste prijzen.”


“Wij hebben inderdaad vorige week een aantal prijzen verlaagd in onze winkel in Brasschaat”, bevestigt Hans Michiels van Delhaize. “Voor alle duidelijkheid: we doen dat enkel voor die winkel, in de rest van het land blijven we vasthouden aan een nationale prijszetting: overal in het land dezelfde prijzen.”

Eerste schermutselingen

Dus, prijzenoorlog of niet? Laat het ons zo stellen: de eerste schermutselingen aan het front zijn gesignaleerd. Toch is de vraag niet zozeer óf er een prijzenoorlog staat aan te komen, dan wel wanneer die zal losbarsten. ‘Geef ons één tot twee maand de tijd om over deze eerste vestiging een goed, met cijfers onderbouwd gevoel te krijgen en bel dan nog eens terug”, laat Corné Mulders als een volleerde strateeg niet in zijn kaarten kijken. En gelijk heeft hij, want het moge duidelijk zijn dat Delhaize en Colruyt niet van plan zijn om zich door de Nederlanders de kaas van het brood te laten eten…


- Karin Bosteels

Komt-ie er of komt-ie er niet? Nee, we hebben het dit keer niet over de eerste Belgische Albert Heijn – die is er intussen al – maar wel over de prijzenoorlog die er al dan niet staat aan te komen. De Nederlanders hebben namelijk een reputatie op dat vlak…

Albert Heijn: “Niet constant haasje-over”

“Wij willen vooral staan voor persoonlijke service, Belgische kwaliteit en Hollandse prijzen. De Belgische AH-klant zal ervaren dat hij aan de kassa even weinig betaalt als hij in Nederland gewend was. Natuurlijk zal de concurrentie nauwgezet toekijken. Maar wij zijn geenszins uit op een prijzenoorlog. We gaan niet constant haasje-over spelen”, aldus Corné Mulders van AH België. Tot daar de officiële versie. Een versie die overigens perfect te begrijpen valt: Albert Heijn mag dan al een reus zijn in Nederland, in België is de keten vooralsnog een puur lokale speler, en dat mag je letterlijk nemen zolang AH maar één vestiging heeft in ons land. En toch…

Colruyt: “Al prijzen aangepast op basis van folder Albert Heijn”

Colruyt stuurde de dag van de officiële opening van AH al een persbericht de wereld in. Met een ferme sneer naar de media: “In de media verschenen vandaag al prijsvergelijkingen met Albert Heijn in Brasschaat en de dichtstbijzijnde Delhaize- en Colruyt-winkel. Dat een prijsvergelijking wordt gemaakt met een winkel die nog niet open is, verwondert Colruyt ten zeerste. De perceptie die daarmee gecreëerd wordt, kan misleidend zijn voor de klant.”


Maar wat gedacht van volgende passage, even verderop in het persbericht: “De eerste Belgische winkel van Albert Heijn opent pas vanavond, woensdag, zijn deuren voor het grote publiek. Intussen heeft Colruyt de folder van Albert Heijn al kunnen inzien. Voor de folderproducten waarbij Albert Heijn goedkoper was, heeft Colruyt intussen zijn prijzen aangepast in de regio. Na de opening van Albert Heijn zal Colruyt zoals altijd ook daar de prijzen noteren en indien nodig zijn prijzen nog aanpassen. Op die manier kan de klant ook in Brasschaat op elk moment zeker zijn van de laagste prijzen bij Colruyt.”


Of Colruyt zal volgen mocht Albert Heijn onder de kostprijs duiken, iets wat in Nederland wel mag maar in België verboden is? “Zeker weten”, klinkt commercieel directeur Jean-Pierre Roelands vastberaden. “Dat mag als een concurrent ons in die situatie dwingt.”
Overigens bevestigde de Brasschaatse burgemeester bij de vooropening van de nieuwe Albert Heijn dat Colruyt een bouwvergunning heeft om zijn Brasschaatse vestiging uit te breiden.

Delhaize: “Brasschaat uitzondering op nationale prijszetting”

Zoals u al eerder op RetailDetail kon lezen, heeft Delhaize zijn supermarkt in Brasschaat volledig vernieuwd en opgefrist. En daarbij heeft de retailer meteen ook flink wat prijzen aangepast, lees: verlaagd. Iets wat ook Colruyt niet is ontgaan: “Colruyt heeft gemerkt dat Delhaize afstapt van zijn nationale prijszetting en specifiek in zijn winkel in Brasschaat proactief een aantal prijzen verlaagd heeft. Waar nodig heeft Colruyt zijn prijzen vandaag aangepast, zodat de klant bij Colruyt Brasschaat zeker is van de laagste prijzen.”


“Wij hebben inderdaad vorige week een aantal prijzen verlaagd in onze winkel in Brasschaat”, bevestigt Hans Michiels van Delhaize. “Voor alle duidelijkheid: we doen dat enkel voor die winkel, in de rest van het land blijven we vasthouden aan een nationale prijszetting: overal in het land dezelfde prijzen.”

Eerste schermutselingen

Dus, prijzenoorlog of niet? Laat het ons zo stellen: de eerste schermutselingen aan het front zijn gesignaleerd. Toch is de vraag niet zozeer óf er een prijzenoorlog staat aan te komen, dan wel wanneer die zal losbarsten. ‘Geef ons één tot twee maand de tijd om over deze eerste vestiging een goed, met cijfers onderbouwd gevoel te krijgen en bel dan nog eens terug”, laat Corné Mulders als een volleerde strateeg niet in zijn kaarten kijken. En gelijk heeft hij, want het moge duidelijk zijn dat Delhaize en Colruyt niet van plan zijn om zich door de Nederlanders de kaas van het brood te laten eten…


- Karin Bosteels

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Colruyt haalt producten Nestlé uit de rekken

21/02/2018

Colruyt heeft minstens 18 producten van Nestlé uit de winkelrekken gehaald. Beide partijen zijn immers niet tot een akkoord gekomen over de prijzen en dus worden de producten tijdelijk niet meer verkocht bij Colruyt.

Supermarkten rekenen af met Europees voorstel voor boerenwelzijn

20/02/2018

Het zint sommige supermarkten niet dat de Europese Commissie boeren hogere prijzen wil geven bij onderhandelingen. Distributeurs uit Nederland, Duitsland en Oostenrijk waarschuwen voor prijsstijgingen voor de consument.

Deze foodinnovaties gaan het maken

20/02/2018

Vernieuwing in voeding is de kern van de wedstrijd Gouden Tavola. Vallen dit jaar in de prijzen: Belberry Preserves, BelOrta, Kaasboerderij ‘t Groendal en J.L. Lambert. Hun producten komen morgen op het bord of in het glas van de consument.

Belgische noedelshops Umamido trekken naar buurlanden

20/02/2018

De Belgische keten van noedelrestaurants Umamido trekt volgend jaar naar het buitenland en opent ook nieuwe vestigingen in ons land. Umamido serveert ramen, een Japans geïnspireerde noedelsoep. 

Jupiler verdwijnt voor enkele maanden uit de rekken

20/02/2018

AB InBev pakt uit met een ongewone marketingstunt: succesmerk Jupiler verdwijnt voor enkele maanden uit de rekken. Om de Rode Duivels te "steunen" op het WK voetbal (of, er een graantje van mee te pikken) heet het merk tot deze zomer Belgium. 

Colruyt stapt in boodschappendienst van PostNL

20/02/2018

Tweewekelijks brengt de postbode voortaan boodschappen aan huis: in samenwerking met PostNL gaat in Nederland de nieuwe boodschappendienst Stockon van start. De huismerkproducten zijn van Boni (van het Belgische Colruyt).

Back to top