RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Hoe technologie de voedingsindustrie verandert

icon
Food15 oktober, 2018

Innovatieve ontwikkelingen zullen de komende jaren een kleine revolutie ontketenen in de manier waarop we voeding produceren en consumeren: denk 3D-printers, genetische barcodes of gezichtsherkenningscamera’s voor melkvee…

 

Klimaatomstandigheden simuleren

Nutella-producent Ferrero is op zoek naar nieuwe plaatsen om hazelnoten te verbouwen. Vandaag wordt de overgrote meerderheid geteeld in Turkije, en wanneer het weer daar schade veroorzaakt, zoals in 2014, schieten de prijzen omhoog. Normaal gesproken zou het bedrijf testpercelen planten in verschillende streken buiten Turkije, maar dat kost veel geld en tijd.

 

De oplossing vond Ferrero in de Food Computer, een ontwikkeling van het bekende Massachusetts Institute of Technology (MIT). Het is een compact, mobiel labo dat elk aspect van de behoeften van een plant kan traceren en controleren: water, grondtemperatuur, zonlicht, mineraalverbruik… Onderzoekers kunnen specifieke klimaatomstandigheden simuleren en zien hoe de planten daarop reageren. Zo kan men achterhalen in welke regio of klimaat je de best smakende of meest voedzame groente en fruit kan produceren.

 

Grote uitdagingen

Het voorbeeld illustreert hoe de tot voor kort vrij traditionele voedingsindustrie tegen een hoog tempo digitaliseert. Dat is ook hoognodig: consumenten eisen immers gezondere maaltijden, transparantie over de herkomst van ingrediënten, respect voor dierenwelzijn, aandacht voor de impact van de voedselproductie op het milieu… Tegelijk wil de sector de kosten onder controle houden. Om een antwoord te bieden op die grote uitdagingen, gaan producenten in toenemende mate beroep doen op innovatieve startups. Voedingstechnologie is hot. Wall Street Journal zette enkele sprekende voorbeelden op een rij.

 

Pizza uit de printer

Een nieuwe generatie foodprinters zou wel eens sneller dan gedacht tot in onze keukens kunnen geraken. Met de Foodini van het Spaanse Natural Machines bijvoorbeeld kunnen restaurants en bakkerijen vandaag al complexe desserts en garnituren maken. Het prijskaartje van 4.000 dollar is voorlopig nog aan de hoge kant, maar dat kan snel veranderen. Ook dichter bij huis maken foodprinters hun opwachting: recent kocht sterrenchef Roger van Damme een 3D-printer van Kasko om ongeziene desserts mee te fabriceren. En deze pizzaprinter werd ontwikkeld op vraag van NASA, om astronauten op weg naar Mars iets smakelijks voor te schotelen.

 

Algen en zeewier

Er dreigt een tekort aan land om dieren te kweken waarmee we de groeiende bevolking kunnen voeden. Daarom moeten we op zoek naar alternatieven bronnen van proteïne. Zoals algen, bijvoorbeeld: die zijn rijk aan eiwitten en omega 3, ze groeien goed in brak water in de woestijn vanwege de overvloedige zonneschijn en ze hebben geen vers water nodig. Algen worden dan ook een populair ingrediënt in nieuw voedsel zoals op algen gebaseerde proteïnerepen, veganistische ‘garnalen‘, vissenvoer en voedselkleurstoffen.

 

Een variant is zeewier: dat kennen we vooral als een ingrediënt van sushi, maar de mogelijkheden gaan veel verder, als additief in tal van voedingsproducten en voeders. Ook in België werd recent een ambitieus innovatieproject rond zeewier opgezet, met Colruyt Group als één van de partners.

 

De “eetbare barcode”

Om de traceerbaarheid van voedingsproducten te verbeteren, werken wetenschappers aan een soort genetische ‘vingerafdruk’ waarmee de oorsprong van een product in amper enkele minuten kan worden opgespoord. Het gaat om een unieke signatuur op basis van segmenten van het DNA van zeewier. Die code is onzichtbaar, heeft geen smaak en is perfect veilig om te eten. Ze kan bijvoorbeeld worden toegevoegd aan het beschermend waslaagje rond een appel, of aan een hele silo graan, en ze bevat informatie over de herkomst van het product: niet enkel de boerderij waar het vandaan komt, maar mogelijk zelfs de exacte rij op het veld.

 

Weg met voedselverlies

Van de druivenpulp die achterblijft in wijnpersen maakt Apeel Sciences een ultradunne eetbare coating die groenten en fruit beschermt tegen uitdroging en oxidatie. Een soort ‘tweede schil’ dus, waardoor de producten tot drie keer langer houdbaar worden: een belangrijke stap in de strijd tegen voedselverlies. Bovendien kunnen landbouwers hun vruchten in een rijper stadium oogsten, wat de smaak en de voedingswaarde verbetert. Het bedrijf werkt aan een coating voor asperges, een delicate groente die vandaag omwille van zijn korte houdbaarheid meestal per vliegtuig word vervoerd. Dat zal voortaan ook per schip kunnen, wat een pak goedkoper is.

 

De stal digitaliseert

Tot slot nog een hulpmiddel voor veetelers: camera’s met gezichtsherkenning helpen boeren om hun koeien te identificeren op basis van hun gelaatsuitdrukking en huidpatroon. Zo kunnen ze in het oog houden hoeveel elk dier drinkt en eet en hoe het zich gedraagt. Wanneer een dier afwijkend gedrag vertoont, krijgt de boer een bericht op zijn smartphone. Software analyseert de patronen en adviseert om bijvoorbeeld het voeder aan te passen of zieke dieren te behandelen. Ook de stal digitaliseert dus. Dezelfde technologie is trouwens in staat om plantengroei te monitoren, bijvoorbeeld.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food15 december, 2025
    Coca-Cola voert “gesprekken van de laatste kans” over verkoop Costa Coffee

    Coca-Cola doet een ultieme poging om alsnog een akkoord te bereiken met investeerder TDR over de verkoop van koffieketen Costa Coffee. De onderhandelingen zijn vastgelopen op de prijs, maar dat zou beide partijen slecht uitkomen.

  • icon
    Food15 december, 2025
    Carrefour nu ook in Ghana van start

    Carrefour zet zijn opmars in Afrika verder: kort na de start in de Democratische Republiek Congo heeft de retailer nu ook een franchisepartner gevonden in Ghana. De eerste zeven hypermarkten krijgen volgend jaar het uithangbord van de Franse keten.

  • icon
    Food15 december, 2025
    Costco boekt 8,2% omzetgroei

    Costco heeft het eerste kwartaal van zijn nieuwe boekjaar, dat eindigde op 23 november, afgesloten met een omzet van 65,978 miljard Amerikaanse dollar (56,3 miljard euro). Dat is een stijging van 8,2% tegenover dezelfde periode vorig jaar. De winst ging zelfs in dubbele cijfers vooruit.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN