RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen
  • Abonneren
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • RetailHunt Singapore
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • RetailHub
    • The Loop
    • Event- & Workshopruimtes
    • Virtuele tour
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • RetailHunt Singapore
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • RetailHub
    • The Loop
    • Event- & Workshopruimtes
    • Virtuele tour
  • Inloggen
  • Abonneren
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven LidlSchwarz Gruppe
  • Onderwerpen Bedrijfsresultaten
  • Geografie Duitsland
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Internationale groei Lidl vertraagt, maar marges blijven op peil

icon
Food29 november, 2022
Shutterstock.com

De internationale activiteiten van Lidl boeken een mooie omzetstijging, al vertraagt het groeiritme wel wat na de pandemie. De discounter slaagt erin de marges meer dan op peil te houden in de meeste landen, met één pijnlijke uitzondering…

Stijgend marktaandeel

De Duitse discounter Lidl is nu actief in 32 landen: recent kwamen Letland (oktober 2021) en Estland (maart 2022) erbij. De retailer heeft zijn internationale activiteiten – alle activiteiten buiten Duitsland, samen goed voor meer dan 66% van de totale omzet van de retailer – ondergebracht in de vennootschap Lidl Stiftung & Co KG. Daarvan zijn nu de resultaten bekend voor het gebroken boekjaar 2021/22, dat eindigde in februari 2022. Analisten van Barclays doken in de cijfers.

De omzet van de internationale operaties bij Lidl groeide in dat afgelopen boekjaar met 7,1% tot 66,7 miljard euro, wat iets minder goed is dan de groei met 9,5% in het vorige boekjaar. Deze vertraging is niet onlogisch gezien het opheffen van de Covid-restricties. Lidl won wel marktaandeel in de meeste landen. De retailer blijft sterk inzetten op expansie: de investeringen stegen met 13%, terug naar pre-Covid niveaus.

Gemengde prestaties

In Frankrijk steeg de omzet met 4,1% naar 15,1 miljard euro en bedraagt het marktaandeel bijna 8%. De retailer opende er vorig jaar wel 35 nieuwe winkels en investeert sterk in communicatie. In Spanje ging de omzet 6,6% hoger, naar 5,1 miljard euro, onder meer dank zij de opening van 40 winkels. De discounter is er de nummer drie met een marktaandeel van 5,8% (de Spaanse markt is nog erg versnipperd). In Italië opende de retailer 42 winkels en heeft er nu 700. De omzet groeide met 6,9% naar 5,9 miljard euro. In het Verenigd Koninkrijk realiseerde Lidl een omzet van 7,8 miljard pond (9 miljard euro), een bescheiden groei met 1,5%.

Het contrast is wel groot met de recordverliezen die Lidl in België liet noteren. Die zijn het gevolg van hoge investeringen in expansie en stijgende operationele kosten in de winkels, die hun assortiment verruimen en sterker inzetten op vers, wat meer arbeid vergt op de winkelvloer. De Belgische omzet ging 2,2% lager, tot 2,59 miljard euro. De concurrentie is er dan ook heftig.

Sterke marges

De EBITDA-marge kromp wel met twintig basispunten, maar blijft met 6,83% hoger dan die van de meeste sectorgenoten en ook hoger dan in de jaren voor de pandemie. De brutomarge ging tien basispunten lager, de personeelskosten gingen hoger door expansie en loonsverhogingen. De discounter heeft echter geen productiviteitsprobleem: de omzet per voltijds equivalent steeg naar 396.000 euro per jaar. Met een operationele marge van 4,3% doet Lidl beter dan het gemiddelde in de Europese foodretail.

Voor het lopende boekjaar verwacht Lidl een gematigde omzetgroei en een nettowinst op niveau van het vorige jaar. Er zijn echter te veel onzekerheden om concrete vooruitzichten te communiceren. Wel blijft de retailer inzetten op expansie, op de modernisering van zijn winkelnetwerk en op de internationalisering van zijn internetactiviteiten. In Frankrijk ziet Lidl potentieel om van de huidige 1550 winkels naar 1800 door te groeien, in Spanje staan 150 nieuwe winkels en vier logistieke hubs op de planning tegen 2024. In Italië moeten er 150 winkels bijkomen tegen 2024, met een potentieel van duizend winkels tegen 2030.

Verticale integratie

Wat met online, een harde noot voor harddiscounters? Moederbedrijf Schwarz Group maakte eerder al bekend dat de onlineverkopen bij Lidl en Kaufland amper 1,3% bedragen van de totale omzet van de groep. Klanten kunnen bij Lidl nog steeds geen voeding online bestellen of laten bezorgen. Wel breidt de discounter het digitale getrouwheidsprogramma Lidl Plus verder uit in Europa. In Frankrijk bijvoorbeeld heeft die app al meer dan vijf miljoen gebruikers, en hun gemiddelde winkelkar is 50% hoger dan die van andere klanten. In verschillende landen integreert Lidl ook een betaaldienst in de app.

Opmerkelijk, tot slot, is het gegeven dat Lidl ook inzet op verticale integratie, bijvoorbeeld in transport en productie. Recent startte de retailer zijn eigen rederij, Tailwind Shipping Lines, om de bevoorradingsketen en de hoge containerkosten beter onder controle te houden. Ook nam de discounter een aantal fabrikanten over, waaronder een producent van pasta onder huismerken, en een papierfabriek.

Omzetgroei Lidl International

Operationele marge Lidl International

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

De internationale activiteiten van Lidl boeken een mooie omzetstijging, al vertraagt het groeiritme wel wat na de pandemie. De discounter slaagt erin de marges meer dan op peil te houden in de meeste landen, met één pijnlijke uitzondering…

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food8 december, 2023
    [Filet Pur] Klein bier

    Het Belgisch kampioenschap armworstelen is dan toch begonnen, maar dat betekent nog niet dat de prijzen écht gaan dalen. En wat is het verband tussen e-commerce en verse vis? Of tussen wortelen en BDSM? Filet Pur onthult!

  • icon
    Food8 december, 2023
    Hoe deze “Lego van de voeding” een revolutie op gang wil trekken

    De Belgische start-up Winning Foods heeft een gezond en makkelijk concept ontwikkeld met diepgevroren bouwblokken om maaltijden mee samen te stellen, naar het voorbeeld van Lego, dus. De eerste testgezinnen gaan ermee aan de slag.

  • icon
    Food8 december, 2023
    McDonald’s wil Starbucks beconcurreren met gemaksformule CosMc’s

    CosMc’s is de naam van een nieuw, compact restaurantconcept van McDonald’s, dat hoofdzakelijk warme en koude dranken en snacks zal serveren. Deze maand opent de eerste testlocatie, volgend jaar volgen er nog negen.

Meest gelezen
  • icon

    Food16 november, 2023

    [Analyse] Merkpositionering Delhaize krijgt rake klappen

  • icon

    Food15 november, 2023

    Stakingen in magazijnen Aldi, Colruyt en Delhaize

  • icon

    Mode20 november, 2023

    H&M opent compact winkelformaat in Turnhout

  • icon

    Food13 november, 2023

    Delhaize vindt overnemers voor 21 bijkomende supermarkten, teller staat op 72

Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurOmschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN