RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Zo slim reageert Colruyt op stuntpromoties

icon
Food7 september, 2017

Impactvolle promoties van het type ‘1 + 1 gratis’ zijn een relatief recent fenomeen op de Belgische FMCG-markt en vormen vooral een uitdaging voor laagsteprijsspeler Colruyt. Die reageert echter gewiekst. 

Snelle leerling

Toen Albert Heijn in 2011 de Belgische markt betrad, introduceerde het hier niet alleen een verrassend assortiment en een onderscheidende winkelbeleving, maar ook een nieuwe promotionele aanpak: minder, maar diepere prijskortingen. Vooral opvallend waren de ‘1 +1 gratis’ aanbiedingen, een tot dan toe onbekend fenomeen in België. Het deed de prijsperceptie bij Albert Heijn alleszins geen kwaad. 

 

Aanvankelijk reageerde de concurrentie onwennig: onder impuls van prijsvolger Colruyt was België immers een markt van dagelijkse lage prijzen, met wekelijks een relatief groot aantal folderpromoties tegen eerder beperkte kortingen. De aanpak van Albert Heijn ging daar frontaal tegenin. Sommige collega’s toonden zich echter snelle leerlingen: Delhaize wachtte niet op de fusie met Ahold om het promotiemechanisme over te nemen, Carrefour bleef niet lang achter. Dat verplichtte ook Colruyt om te reageren, maar loopt het werkelijk zo’n vaart? Dat zoeken we uit. 

 

AH blijft toonaangevend

Daltix (zie verder) analyseerde de promoties bij Collect&Go, Delhaize, Carrefour en Albert Heijn over de drie maanden mei, juni en juli, zonder rekening te houden met regionale verschillen. Er werd gekeken onder welke vormen de 1+1 aanbiedingen voorkomen, over hoeveel artikelen het gaat, in welke categorieën en hoe frequent. Albert Heijn blijft nog steeds toonaangevend met 1+1 promoties: over drie maanden bedroeg het aantal unieke producten dat minstens één dag in 1+1 promotie stond, wel 1.119 bij AH. Dat is ruim het dubbele van Delhaize en Carrefour; Colruyt blijkt nauwelijks aan 1+1 te doen (91 artikelen). 

 

Het aandeel 1+1 promoties bedroeg bij Albert Heijn in deze periode wel 25% van het totale aantal promoties. Bij Delhaize was dat zelfs 29%, een gevolg van de verjaardagsacties. Bij Carrefour vertegenwoordigt 1+1 slechts 3% en bij Colruyt 1% van de promoties. 

 

De promoties worden wel op verschillende manieren gecommuniceerd. Bij AH heet het ‘1+1’, ‘2de gratis’ of een combinatie van beide. Bij Delhaize klinkt het soms ‘50% korting bij aankoop van 2’, net als bij Colruyt. Carrefour kiest daarnaast ook voor de formulering ‘Koop twee voor x euro in plaats van y’ (waarbij x de helft van de normale prijs is voor twee stuks). Soms gebruiken retailers een andere formulering online dan offline. 

 

Pieken en dalen

Het valt op dat Albert Heijn zijn momenten uitkiest: het aantal 1+1 promoties piekt in welbepaalde periodes. Zo zijn er bijvoorbeeld de befaamde ‘Hamsterweken’, die onder andere begin juli voor een enorme boost van het aantal 1+1 promoties zorgden. Ook Delhaize piekte eind juni, begin juli. Toen waren er immers feestelijke stuntpromoties naar aanleiding van de 150ste verjaardag van de keten. Carrefour deed vooral in mei aan diepe promoties. We zien dat Colruyt in deze periodes wel reageert, maar het aantal aanbiedingen blijft erg laag.

 

Niet in alle categorieën komen 1+1 promoties even vaak voor: Albert Heijn kiest duidelijk voor ‘voorraadcategorieën’: wasmiddelen, wasverzachter, schoonmaak, haarstyling en -verzorging… In food gaat het vooral om soepen, kauwgom, margarine, pasta… Categorieën als vers en gezondheid zijn opvallend ondervertegenwoordigd. 

 

Ook bij Delhaize krijgen onderhoud en verzorging de hoofdrol. In food gaat het om fris en bier, sauzen en pasta, maar ook om ijs, charcuterie, groenten en yoghurt. Een vergelijkbaar beeld bij Carrefour: onderhoud en verzorging zijn ook hier het meest promotiegevoelig. In food zien we promoties op ijs, sauzen, dressings, warme dranken, kaas. Colruyt geeft dan weer voorrang aan ontbijtproducten. 

 

Hoe Colruyt reageert

Wanneer het gaat om productreferenties die niet bij Colruyt in de rekken liggen, hoeft de discounter uiteraard niets te doen. Wanneer een reactie wél noodzakelijk is, doet Colruyt het op geheel eigen wijze. Als voorbeeld verwijzen we naar een 1+1 promotie bij Delhaize op Wasverzachter Soupline Sensations, tijdens de feestweek begin juli. De normale stuksprijs voor dit product bedroeg bij Delhaize 4,89 euro, bij Colruyt 4,87 euro (met een bijkomende korting van -30% bij aankoop van vier stuks of meer). 

 

Tijdens de promotionele periode konden klanten bij Delhaize twee stuks kopen voor 4,89 euro samen, dus tegen een stuksprijs van 2,45 euro. Colruyt verlaagde daarop de normale prijs naar 3,24 euro en gaf daar bovenop 25% korting bij aankoop van twee stuks, om zo toch onder de prijs van Delhaize te blijven, met een promotionele stuksprijs van 2,43 euro. 
 

Prijsbelofte houdt stand

Dit mechanisme verklaart waarom Daltix zo weinig 1+1 promoties terugvindt bij Colruyt. De retailer reageert wel degelijk, maar opteert voor een complexer kortingmechanisme, dat heel wat minder direct aanspreekt dan de communicatie ‘1+1 gratis’ of ‘halve prijs’. 

 

Wellicht – maar dat is een interpretatie van RetailDetail – is dat ook de expliciete bedoeling van Colruyt: het zal op deze manier minder producten moeten verkopen aan extreem lage promotieprijzen, omdat de aandacht van de consument minder getrokken wordt op de aanbieding. Toch zal niemand kunnen beweren dat de 1+1 promo bij Delhaize voordeliger is dan bij Colruyt. De discounter houdt zijn prijsbelofte en tracht de schade te beperken: missie geslaagd. 

 

Prijzen en promoties vergelijken met Daltix

Voor retailers is het een hele uitdaging om assortimenten, prijzen en promoties te traceren bij offline en online concurrenten: een tijdrovende en complexe job die een flink risico op fouten inhoudt. De Belgische startup Daltix heeft tools ontwikkeld om volautomatisch onlinedata te verzamelen, te verrijken, en te vertalen in waardevolle inzichten voor retailmanagers. Het bedrijf maakt daartoe gebruik van artificiële intelligentie en is in staat om op real-time basis assortimenten, prijzen en promoties op te volgen per retailer, per merk, per categorie, per sku… 

 

Het internet is een solide bron van data, bevestigt medeoprichter Jonas Deprez: “Zowat alle grote retailers hebben nu een webshop. De prijzen en de promoties online komen overeen met die in de winkels. Consumenten vergelijken voortdurend prijzen online.”  Daltix focust momenteel op de sectoren doe-het-zelf, elektro en FMCG. De tool is in staat om rekening te houden met productspecificaties, zodat ook prijzen en promoties voor huismerken met elkaar kunnen worden vergeleken. “Het systeem detecteert vergelijkbare producten, zodat we ook kunnen kijken naar alternatieven vanuit het perspectief van de consument.”

 

Niet enkel voor retailers, ook voor leveranciers is deze service relevant. Fabrikanten zijn vragende partij om de verkoopprijzen voor hun eigen producten beter op te volgen. Ze hebben vaak ook onvoldoende zicht op hun eigen online aanwezigheid – denk aan het fenomeen van niet-erkende doorverkopers bijvoorbeeld – en op de activiteiten van hun concurrenten. Verder biedt Daltix inzichten in promotionele activiteiten. Dit laat fabrikanten toe om per retailer en per categorie het aantal promoties, de types en de diepte van de promo’s te volgen.

 

Ook kan Daltix fouten en vergissingen in webshops snel detecteren. Vaak blijkt de reële prijs of korting te verschillen van de geafficheerde. “Wat we bieden, is accurate en up-to-date informatie, ook over categorieën die niet door andere marktonderzoeksbureaus gevolgd worden. We vergelijken offline met online en gaan op termijn ook de prijzen vergelijken met de buurlanden.” 

 

Het aandeel 1+1 promoties per retailer

 Retailer  # 1+1 promo’s  Totaal # promo’s  Aandeel 1+1
 Albert Heijn  20,424  80,206  25%
 Colruyt  4,045  575,689  1%
 Carrefour  7,019  213,970  3%
 Delhaize  24,253  83,162  29%

 

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food16 december, 2025
    Promodruk en zondagsopeningen wegen op cijfers Colruyt Group

    Ondanks een omzetstijging in de eerste helft van het gebroken boekjaar staat de winst onder druk bij Colruyt Group. Ook het marktaandeel daalt opnieuw als gevolg van stevige concurrentie op de Belgische markt.

  • icon
    Food16 december, 2025
    Groen licht voor fusie FrieslandCampina en Milcobel

    De fusie tussen FrieslandCampina en Milcobel krijgt definitief groen licht. De ledenraad van FrieslandCampina en de buitengewone algemene vergadering van Milcobel stemden met ruime meerderheid in.

  • icon
    Food16 december, 2025
    Drie jaar na faillissement Makro België: nog procedure tegen Metro en wachten op ontslagvergoedingen

    Bijna drie jaar na het faillissement van Makro België wachten honderden voormalige werknemers nog altijd op een aanzienlijk deel van hun ontslagvergoeding. De afwikkeling van het faillissement blijft hangen door een reeks lopende juridische procedures, waaronder een zaak tegen moederbedrijf Metro.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN