RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Hoge Gezondheidsraad vraagt accijnsverhoging en verbod op alcoholreclame

icon
Food11 juni, 2018

Om het alcoholgebruik te beperken, pleit de Hoge Gezondheidsraad voor verregaande maatregelen zoals een reclameverbod, hogere accijnzen en een verbod op de verkoop van alcohol in benzinestations, automaten en nachtwinkels.  

 

Voedingsinformatie

Zopas publiceerde de Hoge Gezondheidsraad (HGR) nieuwe richtlijnen om de gezondheidsrisico’s te beperken die gepaard gaan met alcoholgebruik. Dat gebeurde op vraag van minister van Volksgezondheid Maggie De Block. Het rapport adviseert om geen alcohol te drinken voor de leeftijd van 18 jaar, niet meer dan tien eenheden per week te drinken en verschillende alcoholvrije dagen per week in te lassen. Aan vrouwen die zwanger zijn, zwanger willen worden of borstvoeding geven, wordt aangeraden om geen alcoholische dranken te drinken.

 

Er zijn volgens de HGR echter ook begeleidende maatregelen nodig, en die gaan behoorlijk ver: zo adviseert de raad om reclame van en sponsoring door alcoholmerken volledig te verbieden. Ze wil ook de etikettering op alcoholische dranken aanpassen door voedingsinformatie toe te voegen (minstens het aantal calorieën per 100 ml), het aantal alcoholeenheden per verpakking te vermelden en de huidige slogan “ons vakmanschap drink je met verstand” te vervangen door de melding “alcoholmisbruik is gevaarlijk voor de gezondheid”.

 

Bovendien pleit het rapport voor een gediversifieerd prijsbeleid, met als mogelijke maatregelen een minimumprijs per alcoholeenheid in de retail, een verbod om alcoholische dranken gratis of aan fel verminderde prijs aan te bieden, en een verhoging van taksen en accijnzen. Dat laatste is opmerkelijk omdat een recente accijnsverhoging grotendeels zijn doel voorbijschoot: die stimuleerde vooral de grensaankopen.

 

Tot slot wil de HGR de beschikbaarheid van alcoholische dranken beperken door een verbod op de verkoop in benzinestations, via automaten en in nachtwinkels. Gratis kraantjeswater zou de standaard moeten worden in de horeca. Daarop heeft Horeca Vlaanderen al gereageerd dat kraantjeswater niet gratis is… FEBED, de Federatie van Belgische Drankenhandelaars, vindt de voorstellen te verregaand en verkiest een sensibilisering van de consument. “Uiteraard is er ook een verantwoordelijkheid van de producenten om op een verantwoorde manier met reclame om te gaan, maar daar dienen afspraken over gemaakt te worden met de sector in plaats van tegen de sector”, klinkt het.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food18 december, 2025
    Brexit was klap voor Britse voedselsector: uitvoer naar EU kromp met kwart

    De export van voeding en dranken van het Verenigd Koninkrijk naar de Europese Unie is de afgelopen vijf jaar met 23,4% teruggevallen in vergelijking met de vijf jaar vóór Brexit, zegt de Britse federatie van voedingsproducenten FDF.

  • icon
    Food18 december, 2025
    Campari stoot Averna-likeur af

    De Italiaanse Campari-groep gaat verder met het afslanken van zijn portfolio: de sterkedrankenproducent verkoopt de merken Averna (amaro) en Zedda Piras (mirto) aan de Illva Saronno-holding, bekend van hun amaretto. De deal van 100 miljoen euro omvat de merken, productiefaciliteiten en een deel van het personeel.

  • icon
    Food18 december, 2025
    Lidl lanceert pop-upluxerestaurant Le Deux

    Lidl houdt deze week in Amsterdam een pop-uprestaurant open onder de naam Le Deux. Met die verwijzing naar zijn Deluxe-assortiment wil de discounter benadrukken dat luxe niet onbereikbaar is. Het restaurant is zo’n groot succes dat het aantal beschikbare plaatsen meteen verhoogd moest worden.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food3 december, 2025
    Geruchten over Belgische exit Carrefour zwellen aan
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN