RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Waarom data goud waard zijn voor de foodsector

icon
Food8 oktober, 2019

De foodsector loopt mijlenver achter in de datatransitie, ziet Carl Jacobs van foodmanagementplatform Apicbase. Nochtans zorgt het efficiënt inzetten van data voor minder derving, meer winst en minder kosten. Hoe? Dat hoor je op het RetailDetail Food Congress.

 

Nog een mistig domein

Professionele keukens genereren veel interessante gegevens: kostprijzen, houdbaarheidsdata, POS-gegevens, voorraadvolumes, productietijden…: de lijst met data is lang. Carl Jacobs, medeoprichter van foodmanagementplatform Apicbase, ziet een duidelijke verschuiving in de foodmarkt: “De sector beseft dat de analyse van deze gegevens inzichten oplevert, waardoor processen verbeterd kunnen worden, de kosten omlaag gaan en de winst omhoog. Vandaag is foodmanagement nog een mistig domein. Consistentie ontbreekt, maar daar brengt datagebruik verandering in.”

 

Het doel van Apicbase is om die grote hoeveelheid data gecontroleerd te beheren. “30% van al het eten wordt weggegooid. Door beter aan te kopen, beter te portioneren en minder voorraad aan te leggen, is er minder derving, meer winst en minder kosten.”

 

Stapsgewijs begeleidt het softwareplatform van Apicbase bedrijven die gerechten als eindproduct hebben, met horeca als kernmarkt, maar ook klanten in de retailsfeer. Hoe volg je de voorraad van bereide maaltijden eenmaal in het winkelrek? Is er een manier om derving proactief tegen te gaan? Apicbase wil een antwoord bieden met software die de hele flow in kaart brengt en volgt.

 

Waar meer data is, is meer winst

Er is in de foodsector nog veel optimalisatie mogelijk, volgens Jacobs: “Sectoren waar data al veel meer doorweegt, zijn vele malen winstgevender. Food start gelukkig een inhaalbeweging: men beseft dat data inzichten opleveren.” Een obstakel blijft wel dat het een zeer complexe industrie is, met half afgewerkte producten, houdbaarheidsdata en een hele grote ‘waste gap’. “Die complexiteit willen we terugdringen”, besluit de techondernemer.

 

“In de retail krijgen bereide en kant-en-klare maaltijden steeds meer vierkante meters. De veranderende inventarisatiewetgeving legt echter heel wat controlevereisten op, ook voor de winkelmanager. De voorraad, de houdbaarheidsdata en het verbruik bijhouden, temperatuur meten, signaleren en bijbestellen bij de leverancier – het kan allemaal in één flow met een paar clicks op de tablet.”

 

Restaurants moeten ketens worden

Ook de complexiteit in de horecasector moet sterk verminderen, gelooft Jacobs. “We zullen zeker in België consolidatie zien. Het bourgondische beeld heerst hier nog altijd, met restaurants als een plek waar de man alleen in de keuken staat terwijl zijn partner de zaal doet. Ze zullen echter genoodzaakt worden om het ketenverhaal op te nemen, om meerdere restaurants te bundelen.”

 

Zeker omdat retailers zich steeds meer als restaurants profileren, met hun uitgebreide verstogen en bereide maaltijden. “Ze gaan een heel competitieve ruimte innemen tegenover de horeca. Er zal altijd plaats blijven voor restaurants, maar dan moeten ze slim gaan combineren. Pas op, dan bedoel ik zeker niet dat het allemaal McDonald’s moet worden, maar wij hebben klanten met vijftien tot twintig restaurants waarvan je nooit zou zeggen dat ze gelinkt zijn. Aan de achterkant besparen ze echter kosten, zoals administratie of inkoop.”

 

 

Meer weten over het belang van datamanagement in food? Kom dan naar het RetailDetail Food Congress op 24 oktober in Mechelen. Naast Carl Jacobs van Apicbase staan daar onder andere ook op het podium: sterrenchef Seppe Nobels van restaurant Graanmarkt 13, innovatiedirecteur Arnaud Lesne van Carrefour, Chris Van Hoof van Imec, Priscilla Cornet van Coca-Cola European Partners en e-commercemanager Jonathan Hertog van Delhaize. Via deze link vind je meer informatie over het programma en kan je tickets bestellen.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food19 december, 2025
    Nestlé mag Perrier blijven produceren in Frankrijk

    Nestlé heeft groen licht gekregen om Perrier te blijven produceren in het Franse Vergèze, en om dat te blijven etiketteren als natuurlijk mineraalwater. Dit zal wel moeten gebeuren onder strikte voorwaarden en verscherpt toezicht.

  • icon
    Food19 december, 2025
    Monoprix hervat activiteiten in Libanon

    Monoprix maakt deze week zijn comeback in Libanon, nadat de keten zich daar in 2019 had teruggetrokken wegens de politieke en economische crisis. Voor volgend jaar staan ook Egypte en Marokko op de planning voor de Casino-dochter.

  • icon
    Food19 december, 2025
    [Filet Pur] Straffe stoot!

    Het slechte kerstrapport van de fiere marktleider is slechts een verwaarloosbare hobbel op de snelweg naar de totale overwinning, als we het met ons beperkte denkraam allemaal goed begrepen hebben. Filet Pur breekt zich het hoofd.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 december, 2025
    “Carrefour dicht bij Roemeense deal”
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN