Loterij betrapt 405 krantenwinkels op verkoop aan jongeren

Loterij betrapt 405 krantenwinkels op verkoop aan jongeren

Een op de drie winkeliers verkoopt kras- en andere lotjes aan jongeren onder de 18 jaar, hoewel dat bij wet verboden is. Ze werden betrapt door mystery shoppers die door de Nationale Loterij waren ingehuurd. Zelfstandigenorganisatie NSZ heeft al een dringend onderhoud gevraagd met de Loterij.

1.500 controles tijdens zomermaanden

“We sturen al vier jaar mystery shoppers van jonger dan 18 naar de winkels”, bevestigt Sofie Van den Bussche, woordvoerder van de Nationale Loterij, de praktijk in Het Nieuwsblad. “In 90 procent van de gevallen konden ze een lotje kopen. Omdat we willen dat dit stopt, koppelen we vanaf dit jaar sancties aan de overtredingen. In eerste instantie nemen we de winkels hun bonus af. Dat kan 1.000 euro zijn. Bij een tweede overtreding wordt de terminal voor twee weken afgesloten, bij de derde voor altijd. Winkeliers wisten dat ze van begin juli tot midden augustus onze mystery shopper konden verwachten. Toch liepen 405 van de 1.500 gecontroleerde winkels tegen de lamp.”

“Unfair”

De krant laat een van de slachtoffers, dagbladhandel Antonia uit Zoersel, aan het woord. “Ik ben razend”, zegt de uitbaatster. “Ze gebruikten een Aziatisch meisje. Dat maakt het nog moeilijker om de leeftijd te schatten. Ze stapte uit een auto en was kortgerokt en gedecolleteerd. Natuurlijk verkoop je zo iemand een Bling Blinglotje. Het meisje ging buiten en keerde meteen terug met een oudere man die zei dat hij in opdracht van de Nationale Loterij werkte en dat we een lotje aan een meisje van 14 hadden verkocht. Toen ze buitengingen, hoorden we hen triomferen: Yes, weer een gepakt. Vlak daarna trapte een collega even verderop ook in hun val. Wij vinden dit totaal unfair. Vooral omdat we zeker drie keer per dag lotjeskopers die er te jong uitzien, vragen om hun identiteitskaart te tonen.”

Tientallen klachtendossiers

Het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen heeft ondertussen al enkele tientallen dossiers verzameld van winkeliers die vinden dat ze in de val gelokt zijn door mystery shoppers die er ouder uit zien dan 18. “We hebben daarover een dringend onderhoud gevraagd met de Loterij”, aldus Christine Mattheeuws, voorzitter van de zelfstandigenorganisatie.
Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zwak eerste kwartaal voor General Mills

21/09/2017

De Amerikaanse voedingsproducent General Mills, bekend van merken als Yoplait, Cheerios en Häagen-Dazs, heeft er een teleurstellend kwartaal op zitten. Zowel de omzet als de winst ging achteruit.

Carrefour Market Groenplaats levert binnen uur aan huis

21/09/2017

De Carrefour Market aan de Groenplaats in Antwerpen is in een volledig nieuw jasje gestoken, met aandacht voor milieu en doorstroming. Bijzonder is dat de winkel voortaan binnen het uur aan huis levert bij zijn klanten.

Voedingsproducenten willen houdbaarheidsdatum duidelijker aangeven

21/09/2017

Een groep van 400 voedingsproducenten, die samen actief zijn in meer dan zeventig landen, wil tegen 2020 de aanduiding van de houdbaarheidsdatum op verpakkingen vereenvoudigen en zo voedselverspilling tegengaan.

Carrefour Express ziet brood in ‘blurring’

21/09/2017

De proximiteitsformule van Carrefour verkent de mogelijkheden van ‘food to go’ en consumptie ter plaatse. De nieuwste generatie winkels voegt diensten en restauratie toe: het onderscheid tussen retail en horeca vervaagt.

Nieuwe CEO Carrefour wil Hypermarkten op zondag open

21/09/2017

Volgens een van de Fransen vakbonden heeft Alexandre Bombard, de nieuwe CEO van Carrefour, het plan opgevat om de Hypermarkten ook op zondag te openen. Een deel van hen zou mogelijk wel de deuren moeten sluiten.

Belg Olivier Van den Bossche krijgt topfunctie bij Metro

21/09/2017

De Belg Olivier Van den Bossche gaat aan de slag bij het Duitse Metro en krijgt daar een topfunctie. Hij wordt ‘operating partner’ bij Metro Cash & Carry en komt zo aan het hoofd te staan van een aantal landen waar die actief is.

Back to top