Loterij betrapt 405 krantenwinkels op verkoop aan jongeren

Loterij betrapt 405 krantenwinkels op verkoop aan jongeren

Een op de drie winkeliers verkoopt kras- en andere lotjes aan jongeren onder de 18 jaar, hoewel dat bij wet verboden is. Ze werden betrapt door mystery shoppers die door de Nationale Loterij waren ingehuurd. Zelfstandigenorganisatie NSZ heeft al een dringend onderhoud gevraagd met de Loterij.

1.500 controles tijdens zomermaanden

“We sturen al vier jaar mystery shoppers van jonger dan 18 naar de winkels”, bevestigt Sofie Van den Bussche, woordvoerder van de Nationale Loterij, de praktijk in Het Nieuwsblad. “In 90 procent van de gevallen konden ze een lotje kopen. Omdat we willen dat dit stopt, koppelen we vanaf dit jaar sancties aan de overtredingen. In eerste instantie nemen we de winkels hun bonus af. Dat kan 1.000 euro zijn. Bij een tweede overtreding wordt de terminal voor twee weken afgesloten, bij de derde voor altijd. Winkeliers wisten dat ze van begin juli tot midden augustus onze mystery shopper konden verwachten. Toch liepen 405 van de 1.500 gecontroleerde winkels tegen de lamp.”

“Unfair”

De krant laat een van de slachtoffers, dagbladhandel Antonia uit Zoersel, aan het woord. “Ik ben razend”, zegt de uitbaatster. “Ze gebruikten een Aziatisch meisje. Dat maakt het nog moeilijker om de leeftijd te schatten. Ze stapte uit een auto en was kortgerokt en gedecolleteerd. Natuurlijk verkoop je zo iemand een Bling Blinglotje. Het meisje ging buiten en keerde meteen terug met een oudere man die zei dat hij in opdracht van de Nationale Loterij werkte en dat we een lotje aan een meisje van 14 hadden verkocht. Toen ze buitengingen, hoorden we hen triomferen: Yes, weer een gepakt. Vlak daarna trapte een collega even verderop ook in hun val. Wij vinden dit totaal unfair. Vooral omdat we zeker drie keer per dag lotjeskopers die er te jong uitzien, vragen om hun identiteitskaart te tonen.”

Tientallen klachtendossiers

Het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen heeft ondertussen al enkele tientallen dossiers verzameld van winkeliers die vinden dat ze in de val gelokt zijn door mystery shoppers die er ouder uit zien dan 18. “We hebben daarover een dringend onderhoud gevraagd met de Loterij”, aldus Christine Mattheeuws, voorzitter van de zelfstandigenorganisatie.
Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Recordomzet voor BelOrta

19/01/2018

Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Het volume steeg met 2,5% en nadert de 500 miljoen kilogram.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Back to top