Loterij betrapt 405 krantenwinkels op verkoop aan jongeren | RetailDetail

Loterij betrapt 405 krantenwinkels op verkoop aan jongeren

Loterij betrapt 405 krantenwinkels op verkoop aan jongeren

Een op de drie winkeliers verkoopt kras- en andere lotjes aan jongeren onder de 18 jaar, hoewel dat bij wet verboden is. Ze werden betrapt door mystery shoppers die door de Nationale Loterij waren ingehuurd. Zelfstandigenorganisatie NSZ heeft al een dringend onderhoud gevraagd met de Loterij.

1.500 controles tijdens zomermaanden

“We sturen al vier jaar mystery shoppers van jonger dan 18 naar de winkels”, bevestigt Sofie Van den Bussche, woordvoerder van de Nationale Loterij, de praktijk in Het Nieuwsblad. “In 90 procent van de gevallen konden ze een lotje kopen. Omdat we willen dat dit stopt, koppelen we vanaf dit jaar sancties aan de overtredingen. In eerste instantie nemen we de winkels hun bonus af. Dat kan 1.000 euro zijn. Bij een tweede overtreding wordt de terminal voor twee weken afgesloten, bij de derde voor altijd. Winkeliers wisten dat ze van begin juli tot midden augustus onze mystery shopper konden verwachten. Toch liepen 405 van de 1.500 gecontroleerde winkels tegen de lamp.”

“Unfair”

De krant laat een van de slachtoffers, dagbladhandel Antonia uit Zoersel, aan het woord. “Ik ben razend”, zegt de uitbaatster. “Ze gebruikten een Aziatisch meisje. Dat maakt het nog moeilijker om de leeftijd te schatten. Ze stapte uit een auto en was kortgerokt en gedecolleteerd. Natuurlijk verkoop je zo iemand een Bling Blinglotje. Het meisje ging buiten en keerde meteen terug met een oudere man die zei dat hij in opdracht van de Nationale Loterij werkte en dat we een lotje aan een meisje van 14 hadden verkocht. Toen ze buitengingen, hoorden we hen triomferen: Yes, weer een gepakt. Vlak daarna trapte een collega even verderop ook in hun val. Wij vinden dit totaal unfair. Vooral omdat we zeker drie keer per dag lotjeskopers die er te jong uitzien, vragen om hun identiteitskaart te tonen.”

Tientallen klachtendossiers

Het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen heeft ondertussen al enkele tientallen dossiers verzameld van winkeliers die vinden dat ze in de val gelokt zijn door mystery shoppers die er ouder uit zien dan 18. “We hebben daarover een dringend onderhoud gevraagd met de Loterij”, aldus Christine Mattheeuws, voorzitter van de zelfstandigenorganisatie.
Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Een wervelende slechtnieuwsshow

22/06/2018

Ook al deden flink wat foodspelers hafslachtige pogingen om hun beroerde berichten weg te moffelen, Filet Pur achterhaalde ze wel. Hier is het ietwat pijnlijke maar alweer leerrijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.