Loterij betrapt 405 krantenwinkels op verkoop aan jongeren

Loterij betrapt 405 krantenwinkels op verkoop aan jongeren

Een op de drie winkeliers verkoopt kras- en andere lotjes aan jongeren onder de 18 jaar, hoewel dat bij wet verboden is. Ze werden betrapt door mystery shoppers die door de Nationale Loterij waren ingehuurd. Zelfstandigenorganisatie NSZ heeft al een dringend onderhoud gevraagd met de Loterij.

1.500 controles tijdens zomermaanden

“We sturen al vier jaar mystery shoppers van jonger dan 18 naar de winkels”, bevestigt Sofie Van den Bussche, woordvoerder van de Nationale Loterij, de praktijk in Het Nieuwsblad. “In 90 procent van de gevallen konden ze een lotje kopen. Omdat we willen dat dit stopt, koppelen we vanaf dit jaar sancties aan de overtredingen. In eerste instantie nemen we de winkels hun bonus af. Dat kan 1.000 euro zijn. Bij een tweede overtreding wordt de terminal voor twee weken afgesloten, bij de derde voor altijd. Winkeliers wisten dat ze van begin juli tot midden augustus onze mystery shopper konden verwachten. Toch liepen 405 van de 1.500 gecontroleerde winkels tegen de lamp.”

“Unfair”

De krant laat een van de slachtoffers, dagbladhandel Antonia uit Zoersel, aan het woord. “Ik ben razend”, zegt de uitbaatster. “Ze gebruikten een Aziatisch meisje. Dat maakt het nog moeilijker om de leeftijd te schatten. Ze stapte uit een auto en was kortgerokt en gedecolleteerd. Natuurlijk verkoop je zo iemand een Bling Blinglotje. Het meisje ging buiten en keerde meteen terug met een oudere man die zei dat hij in opdracht van de Nationale Loterij werkte en dat we een lotje aan een meisje van 14 hadden verkocht. Toen ze buitengingen, hoorden we hen triomferen: Yes, weer een gepakt. Vlak daarna trapte een collega even verderop ook in hun val. Wij vinden dit totaal unfair. Vooral omdat we zeker drie keer per dag lotjeskopers die er te jong uitzien, vragen om hun identiteitskaart te tonen.”

Tientallen klachtendossiers

Het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen heeft ondertussen al enkele tientallen dossiers verzameld van winkeliers die vinden dat ze in de val gelokt zijn door mystery shoppers die er ouder uit zien dan 18. “We hebben daarover een dringend onderhoud gevraagd met de Loterij”, aldus Christine Mattheeuws, voorzitter van de zelfstandigenorganisatie.
Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour accepte les sacs et les boîtes réutilisables aux comptoirs

20/11/2017

Après un projet pilote réussi à l’Hypermarché Carrefour de Bierges, tous les Hypermarchés Carrefour et les Carrefour Market en gestion propre acceptent désormais les sacs à vrac et boîtes réutilisables des clients aux comptoirs en service.

Greenpeace komt met kritische parodie op kerstreclame Coca-Cola

20/11/2017

Voor veel mensen betekent de kerstreclame van Coca-Cola op tv de echte start van de kerstperiode. Dit jaar heeft Greenpeace echter een parodie daarop gemaakt, waarin de organisatie de aandacht legt op de vervuiling waarvoor de frisdrankmaker verantwoordelijk is.

Tweede Leuvense foodhal De Smidse geopend

20/11/2017

Leuven is een foodhal rijker: dit weekend opende De Smidse aan het nieuwe Sluispark. In de voormalige smederij van Stella Artois zijn nu een verpakkingsvrije winkel, aperobags van Jeroen De Pauw, een pasta-atelier en meer te vinden.

Alibaba investeert 2,5 miljard in Auchan-dochter

20/11/2017

De Chinese e-commercereus Alibaba heeft een belang van 36% genomen in supermarktbedrijf Sun Art Retail Group. Met 450 supermarkten is dat de tweede grootste supermarktketen van China, en de Franse retailer Auchan is er de grootste aandeelhouder.

Colruyt controleert vleesleveranciers nu ook zelf

20/11/2017

Colruyt verscherpt de controle op zijn vleesproducten na de reeks schandalen die de vleessector de voorbije maanden alweer in een negatief daglicht stelde. In opdracht van de warenhuisketen licht een externe partner de slachthuizen onaangekondigd door.

Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Back to top