Lotus neemt Spanje helemaal voor eigen rekening | RetailDetail

Lotus neemt Spanje helemaal voor eigen rekening

Lotus neemt Spanje helemaal voor eigen rekening

Lotus Bakeries, het bedrijf achter de populaire speculaaskoekjes en -pasta, groepeert zijn retail en zijn out-of-home-verkoopkanaal in Spanje onder één en dezelfde paraplu. Dat maakte de groep uit het Oost-Vlaamse Lembeke bekend in de marge van de publicatie van zijn halfjaarresultaten. Die waren eens te meer bijzonder sterk.

Lotus Bakeries Iberica

Sinds begin 2008 maakt Lotus Bakeries Iberica, het voormalige Lopez Market, deel uit van de Lotus Bakeries Groep. Deze tak was tot nu toe volledig gefocust op de verkoop aan de Spaanse supermarkten, terwijl het out-of-homekanaal, dat voornamelijk de horeca en cateringbedrijven omvat, in Spanje werd bediend door gespecialiseerde invoerder Disnerga.

 

“Het is echter de strategie om in Spanje de retail en out-of-homekanalen vanuit de eigen organisatie te bedienen, om zo de verdere groei maximaal te kunnen realiseren”, klinkt het in Lembeke. Lotus Bakeries en Disnerga zijn overeengekomen dat alle out-of-homeklanten zullen worden overgenomen door Lotus Bakeries Iberica.


“De overdracht zal begin oktober plaatsvinden. Een ideaal platform om van start te gaan met de verdere uitbouw van het out-of-home-kanaal in Spanje door Lotus Bakeries Iberica.” De omzet van de overgenomen klanten van Disnerga bedraagt ongeveer 1,5 miljoen euro. Meer informatie over de deal werd niet bekendgemaakt.

Bijna 20% meer winst

Het beursgenoteerde Lotus Bakeries – met als bekendste merken Lotus, Peijnenburg en Anna’s Pepparkakor – kan overigens terugblikken op een prima eerste halfjaar. Het voorbije semester groeide de geconsolideerde omzet van de groep met 5% tot 133,6 miljoen euro. De nettowinst over de eerste jaarhelft klokte af op 11,3 miljoen euro, dat is 18,7% meer dan in dezelfde periode een jaar eerder.


“Een doorgedreven focus op consistente kwaliteit en onderscheidende smaak, gecombineerd met significante investeringen in communicatie met de consument, werpen duidelijk vruchten af”, aldus nog Lotus. Het bedrijf slaagde er ook in om na een goed 2010 zijn marktaandeel binnen de segmenten van speculaas, gebak en wafels nog verder te versterken. “De politiek van Lotus Bakeries om de prijsevoluties van grondstoffen, verpakkingsmateriaal en andere kostprijselementen in combinatie met productie-efficiënties te verrekenen in de tariefprijzen zal consistent worden doorgetrokken”, aldus nog het management.


Lotus Bakeries heeft productievestigingen in België, Nederland, Frankrijk, Canada en Zweden en telt zowat 1.200 medewerkers.

Lotus Bakeries, het bedrijf achter de populaire speculaaskoekjes en -pasta, groepeert zijn retail en zijn out-of-home-verkoopkanaal in Spanje onder één en dezelfde paraplu. Dat maakte de groep uit het Oost-Vlaamse Lembeke bekend in de marge van de publicatie van zijn halfjaarresultaten. Die waren eens te meer bijzonder sterk.

Lotus Bakeries Iberica

Sinds begin 2008 maakt Lotus Bakeries Iberica, het voormalige Lopez Market, deel uit van de Lotus Bakeries Groep. Deze tak was tot nu toe volledig gefocust op de verkoop aan de Spaanse supermarkten, terwijl het out-of-homekanaal, dat voornamelijk de horeca en cateringbedrijven omvat, in Spanje werd bediend door gespecialiseerde invoerder Disnerga.

 

“Het is echter de strategie om in Spanje de retail en out-of-homekanalen vanuit de eigen organisatie te bedienen, om zo de verdere groei maximaal te kunnen realiseren”, klinkt het in Lembeke. Lotus Bakeries en Disnerga zijn overeengekomen dat alle out-of-homeklanten zullen worden overgenomen door Lotus Bakeries Iberica.


“De overdracht zal begin oktober plaatsvinden. Een ideaal platform om van start te gaan met de verdere uitbouw van het out-of-home-kanaal in Spanje door Lotus Bakeries Iberica.” De omzet van de overgenomen klanten van Disnerga bedraagt ongeveer 1,5 miljoen euro. Meer informatie over de deal werd niet bekendgemaakt.

Bijna 20% meer winst

Het beursgenoteerde Lotus Bakeries – met als bekendste merken Lotus, Peijnenburg en Anna’s Pepparkakor – kan overigens terugblikken op een prima eerste halfjaar. Het voorbije semester groeide de geconsolideerde omzet van de groep met 5% tot 133,6 miljoen euro. De nettowinst over de eerste jaarhelft klokte af op 11,3 miljoen euro, dat is 18,7% meer dan in dezelfde periode een jaar eerder.


“Een doorgedreven focus op consistente kwaliteit en onderscheidende smaak, gecombineerd met significante investeringen in communicatie met de consument, werpen duidelijk vruchten af”, aldus nog Lotus. Het bedrijf slaagde er ook in om na een goed 2010 zijn marktaandeel binnen de segmenten van speculaas, gebak en wafels nog verder te versterken. “De politiek van Lotus Bakeries om de prijsevoluties van grondstoffen, verpakkingsmateriaal en andere kostprijselementen in combinatie met productie-efficiënties te verrekenen in de tariefprijzen zal consistent worden doorgetrokken”, aldus nog het management.


Lotus Bakeries heeft productievestigingen in België, Nederland, Frankrijk, Canada en Zweden en telt zowat 1.200 medewerkers.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.