Lotus neemt Spanje helemaal voor eigen rekening | RetailDetail

Lotus neemt Spanje helemaal voor eigen rekening

Lotus neemt Spanje helemaal voor eigen rekening

Lotus Bakeries, het bedrijf achter de populaire speculaaskoekjes en -pasta, groepeert zijn retail en zijn out-of-home-verkoopkanaal in Spanje onder één en dezelfde paraplu. Dat maakte de groep uit het Oost-Vlaamse Lembeke bekend in de marge van de publicatie van zijn halfjaarresultaten. Die waren eens te meer bijzonder sterk.

Lotus Bakeries Iberica

Sinds begin 2008 maakt Lotus Bakeries Iberica, het voormalige Lopez Market, deel uit van de Lotus Bakeries Groep. Deze tak was tot nu toe volledig gefocust op de verkoop aan de Spaanse supermarkten, terwijl het out-of-homekanaal, dat voornamelijk de horeca en cateringbedrijven omvat, in Spanje werd bediend door gespecialiseerde invoerder Disnerga.

 

“Het is echter de strategie om in Spanje de retail en out-of-homekanalen vanuit de eigen organisatie te bedienen, om zo de verdere groei maximaal te kunnen realiseren”, klinkt het in Lembeke. Lotus Bakeries en Disnerga zijn overeengekomen dat alle out-of-homeklanten zullen worden overgenomen door Lotus Bakeries Iberica.


“De overdracht zal begin oktober plaatsvinden. Een ideaal platform om van start te gaan met de verdere uitbouw van het out-of-home-kanaal in Spanje door Lotus Bakeries Iberica.” De omzet van de overgenomen klanten van Disnerga bedraagt ongeveer 1,5 miljoen euro. Meer informatie over de deal werd niet bekendgemaakt.

Bijna 20% meer winst

Het beursgenoteerde Lotus Bakeries – met als bekendste merken Lotus, Peijnenburg en Anna’s Pepparkakor – kan overigens terugblikken op een prima eerste halfjaar. Het voorbije semester groeide de geconsolideerde omzet van de groep met 5% tot 133,6 miljoen euro. De nettowinst over de eerste jaarhelft klokte af op 11,3 miljoen euro, dat is 18,7% meer dan in dezelfde periode een jaar eerder.


“Een doorgedreven focus op consistente kwaliteit en onderscheidende smaak, gecombineerd met significante investeringen in communicatie met de consument, werpen duidelijk vruchten af”, aldus nog Lotus. Het bedrijf slaagde er ook in om na een goed 2010 zijn marktaandeel binnen de segmenten van speculaas, gebak en wafels nog verder te versterken. “De politiek van Lotus Bakeries om de prijsevoluties van grondstoffen, verpakkingsmateriaal en andere kostprijselementen in combinatie met productie-efficiënties te verrekenen in de tariefprijzen zal consistent worden doorgetrokken”, aldus nog het management.


Lotus Bakeries heeft productievestigingen in België, Nederland, Frankrijk, Canada en Zweden en telt zowat 1.200 medewerkers.

Lotus Bakeries, het bedrijf achter de populaire speculaaskoekjes en -pasta, groepeert zijn retail en zijn out-of-home-verkoopkanaal in Spanje onder één en dezelfde paraplu. Dat maakte de groep uit het Oost-Vlaamse Lembeke bekend in de marge van de publicatie van zijn halfjaarresultaten. Die waren eens te meer bijzonder sterk.

Lotus Bakeries Iberica

Sinds begin 2008 maakt Lotus Bakeries Iberica, het voormalige Lopez Market, deel uit van de Lotus Bakeries Groep. Deze tak was tot nu toe volledig gefocust op de verkoop aan de Spaanse supermarkten, terwijl het out-of-homekanaal, dat voornamelijk de horeca en cateringbedrijven omvat, in Spanje werd bediend door gespecialiseerde invoerder Disnerga.

 

“Het is echter de strategie om in Spanje de retail en out-of-homekanalen vanuit de eigen organisatie te bedienen, om zo de verdere groei maximaal te kunnen realiseren”, klinkt het in Lembeke. Lotus Bakeries en Disnerga zijn overeengekomen dat alle out-of-homeklanten zullen worden overgenomen door Lotus Bakeries Iberica.


“De overdracht zal begin oktober plaatsvinden. Een ideaal platform om van start te gaan met de verdere uitbouw van het out-of-home-kanaal in Spanje door Lotus Bakeries Iberica.” De omzet van de overgenomen klanten van Disnerga bedraagt ongeveer 1,5 miljoen euro. Meer informatie over de deal werd niet bekendgemaakt.

Bijna 20% meer winst

Het beursgenoteerde Lotus Bakeries – met als bekendste merken Lotus, Peijnenburg en Anna’s Pepparkakor – kan overigens terugblikken op een prima eerste halfjaar. Het voorbije semester groeide de geconsolideerde omzet van de groep met 5% tot 133,6 miljoen euro. De nettowinst over de eerste jaarhelft klokte af op 11,3 miljoen euro, dat is 18,7% meer dan in dezelfde periode een jaar eerder.


“Een doorgedreven focus op consistente kwaliteit en onderscheidende smaak, gecombineerd met significante investeringen in communicatie met de consument, werpen duidelijk vruchten af”, aldus nog Lotus. Het bedrijf slaagde er ook in om na een goed 2010 zijn marktaandeel binnen de segmenten van speculaas, gebak en wafels nog verder te versterken. “De politiek van Lotus Bakeries om de prijsevoluties van grondstoffen, verpakkingsmateriaal en andere kostprijselementen in combinatie met productie-efficiënties te verrekenen in de tariefprijzen zal consistent worden doorgetrokken”, aldus nog het management.


Lotus Bakeries heeft productievestigingen in België, Nederland, Frankrijk, Canada en Zweden en telt zowat 1.200 medewerkers.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Alken-Maes verkoopt meer bier

20/07/2018

Brouwerij Alken-Maes, een onderdeel van de groep Heineken, heeft in 2017 meer bier verkocht maar wel minder winst gemaakt als gevolg van harde concurrentie in het binnenland en lagere marges voor de export.

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.

Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".