Makro-stunt met ecocheques krijgt de wind van voren

Makro-stunt met ecocheques krijgt de wind van voren

Bij Makro kunnen klanten voortaan zonder beperkingen hun aankopen betalen met ecocheques, ook producten die niets met ecologie van doen hebben. Hoewel Makro meent dat het niets onwettig doet, denken steeds meer andere betrokkenen daar anders over.

 

Gerichte reclamecampagne

“Onze actie richt zich uitsluitend tot klanten die al eens met een ecocheque hebben betaald, maar die heel wat ecoproducten aanschaften zonder daarvoor met ecocheques te betalen”, zegt Makro-woordvoerster Julie Stordiau in Het Nieuwsblad.

 

De keten heeft voor elke klant het bedrag berekend dat zij de afgelopen zes maanden aan ecologische producten hebben uitgegeven zonder ecocheques. Voor een gelijkaardig bedrag kunnen zij nu met ecocheques kopen. “Eigenlijk is dit een betaalsysteem met terugwerkende kracht. Uiteindelijk heeft de consument op deze wijze zijn ecocheques uitgegeven aan ecoproducten,” legt de kersverse woordvoerder – eerder dit jaar overgekomen van bij Carrefour – het systeem uit.

 

“Controle onmiddellijk na de aankoop”

Toch botst het initiatief op heel wat weerstand. Vanuit milieuhoek klinkt de kritiek in de krant openlijk: “Ecocheques moeten de mensen stimuleren om milieuvriendelijke producten te kopen en mogen zeker niet leiden tot méér consumeren”, zegt Geert Gommers van Velt, de Vereniging voor Ecologisch Leven en Tuinieren. En ook Meyrem Almaci, federaal parlementslid van Groen!, vindt de interpretatie van Makro niet kunnen: “De ecocheque dient enkel om duurzame aankopen te stimuleren. De praktijken bij Makro tonen aan dat er strenger moet worden gecontroleerd.”

 

Ethische bezwaren daar gelaten, zou de interpretatie van Makro mogelijk ook niet volgens de letter van de wet zijn. Die stelt immers “dat de controle op het besteden van de ecocheques onmiddellijk na de aankoop moet gebeuren, dus bij het verlaten van de winkel. De bevoegde overheid moet uitmaken of de interpretatie door Makro kan”, aldus Jos Trippaers van Sodexo, een van de verdelers van de ecocheque.


Ook voor Unizo “een brug te ver”

Ondernemersorganisatie Unizo – zelf geen voorstander van de ecocheque – vindt de campagne van Makro om voortaan echocheques te aanvaarden voor eender welk product “een brug te ver. Het zijn campagnes zoals deze, gevoerd door één of enkele bedrijven, die een hele sector in diskrediet brengen. En dat terwijl de overgrote meerderheid van de handelaars het systeem van de ecocheques wél respecteert.”

 

Het is aan de Nationale Arbeidsraad om na te gaan of Makro de regels met de voeten treedt of niet, maar om alle misbruiken te vermijden is in de schoot van de Nationale Arbeidsraad alvast een systeem van gerichte controles uitgewerkt. Elke handelaar die consequent ecocheques aanvaardt voor aankopen waarvoor die niet bedoeld zijn, en die de waarschuwingen van de controleurs negeert, zal uiteindelijk geschrapt worden en geen ecocheques meer kunnen inruilen. Dat zal de handelaar uiteindelijk omzet kosten, luidt de achterliggende redenering. 

Bij Makro kunnen klanten voortaan zonder beperkingen hun aankopen betalen met ecocheques, ook producten die niets met ecologie van doen hebben. Hoewel Makro meent dat het niets onwettig doet, denken steeds meer andere betrokkenen daar anders over.

 

Gerichte reclamecampagne

“Onze actie richt zich uitsluitend tot klanten die al eens met een ecocheque hebben betaald, maar die heel wat ecoproducten aanschaften zonder daarvoor met ecocheques te betalen”, zegt Makro-woordvoerster Julie Stordiau in Het Nieuwsblad.

 

De keten heeft voor elke klant het bedrag berekend dat zij de afgelopen zes maanden aan ecologische producten hebben uitgegeven zonder ecocheques. Voor een gelijkaardig bedrag kunnen zij nu met ecocheques kopen. “Eigenlijk is dit een betaalsysteem met terugwerkende kracht. Uiteindelijk heeft de consument op deze wijze zijn ecocheques uitgegeven aan ecoproducten,” legt de kersverse woordvoerder – eerder dit jaar overgekomen van bij Carrefour – het systeem uit.

 

“Controle onmiddellijk na de aankoop”

Toch botst het initiatief op heel wat weerstand. Vanuit milieuhoek klinkt de kritiek in de krant openlijk: “Ecocheques moeten de mensen stimuleren om milieuvriendelijke producten te kopen en mogen zeker niet leiden tot méér consumeren”, zegt Geert Gommers van Velt, de Vereniging voor Ecologisch Leven en Tuinieren. En ook Meyrem Almaci, federaal parlementslid van Groen!, vindt de interpretatie van Makro niet kunnen: “De ecocheque dient enkel om duurzame aankopen te stimuleren. De praktijken bij Makro tonen aan dat er strenger moet worden gecontroleerd.”

 

Ethische bezwaren daar gelaten, zou de interpretatie van Makro mogelijk ook niet volgens de letter van de wet zijn. Die stelt immers “dat de controle op het besteden van de ecocheques onmiddellijk na de aankoop moet gebeuren, dus bij het verlaten van de winkel. De bevoegde overheid moet uitmaken of de interpretatie door Makro kan”, aldus Jos Trippaers van Sodexo, een van de verdelers van de ecocheque.


Ook voor Unizo “een brug te ver”

Ondernemersorganisatie Unizo – zelf geen voorstander van de ecocheque – vindt de campagne van Makro om voortaan echocheques te aanvaarden voor eender welk product “een brug te ver. Het zijn campagnes zoals deze, gevoerd door één of enkele bedrijven, die een hele sector in diskrediet brengen. En dat terwijl de overgrote meerderheid van de handelaars het systeem van de ecocheques wél respecteert.”

 

Het is aan de Nationale Arbeidsraad om na te gaan of Makro de regels met de voeten treedt of niet, maar om alle misbruiken te vermijden is in de schoot van de Nationale Arbeidsraad alvast een systeem van gerichte controles uitgewerkt. Elke handelaar die consequent ecocheques aanvaardt voor aankopen waarvoor die niet bedoeld zijn, en die de waarschuwingen van de controleurs negeert, zal uiteindelijk geschrapt worden en geen ecocheques meer kunnen inruilen. Dat zal de handelaar uiteindelijk omzet kosten, luidt de achterliggende redenering. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


FMCG-consumptie groeit, prijzen stijgen

24/11/2017

Voor dagelijkse producten als voeding, verzorging en huishoudproducten stegen de verkoopprijzen voor de Europese consumenten met 2,5% in het derde kwartaal van 2017. De sterkste stijging in vier jaar.

Nestlé Belgilux heeft een nieuwe CEO

23/11/2017

Nestlé heeft bekend gemaakt dat Michel Mersch aan de slag gaat als de nieuwe CEO van Nestlé Belgilux. Hij volgt in die functie Alexander von Maillot op, die een nieuwe positie krijgt op het hoofdkantoor in Zwitserland.

Dure cognacs van Rémy Cointreau doet het goed in Azië

23/11/2017

De Franse drankengroep Rémy Cointreau pakt uit met uitstekende cijfers: vooral de duurdere flessen cognac gaan vlot over de toonbank. Zeker in China, Japan en Singapore is de groei opzienbarend.

Ex-CEO Delhaize investeert in startup YouMeal

23/11/2017

YouMeal, een startup die restaurantuitbaters toelaat hun klanten eenvoudig te informeren over de samenstelling van hun gerechten, heeft 800.000 euro aan nieuwe fondsen opgehaald. Een van de investeerders is Pierre-Olivier Beckers, voormalig CEO van Delhaize en momenteel voorzitter van het BOIC. 

Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Nestlé denkt aan overname Hain Celestial

22/11/2017

Nestlé zou interesse hebben in een overname van Hain Celestial, een Amerikaanse voedingsbedrijf dat zich richt op de productie van natuurlijke en vegetarische voeding. De waarde van het bedrijf wordt op ongeveer 3,5 miljard euro geschat.

Back to top