Makro-stunt met ecocheques krijgt de wind van voren

Makro-stunt met ecocheques krijgt de wind van voren

Bij Makro kunnen klanten voortaan zonder beperkingen hun aankopen betalen met ecocheques, ook producten die niets met ecologie van doen hebben. Hoewel Makro meent dat het niets onwettig doet, denken steeds meer andere betrokkenen daar anders over.

 

Gerichte reclamecampagne

“Onze actie richt zich uitsluitend tot klanten die al eens met een ecocheque hebben betaald, maar die heel wat ecoproducten aanschaften zonder daarvoor met ecocheques te betalen”, zegt Makro-woordvoerster Julie Stordiau in Het Nieuwsblad.

 

De keten heeft voor elke klant het bedrag berekend dat zij de afgelopen zes maanden aan ecologische producten hebben uitgegeven zonder ecocheques. Voor een gelijkaardig bedrag kunnen zij nu met ecocheques kopen. “Eigenlijk is dit een betaalsysteem met terugwerkende kracht. Uiteindelijk heeft de consument op deze wijze zijn ecocheques uitgegeven aan ecoproducten,” legt de kersverse woordvoerder – eerder dit jaar overgekomen van bij Carrefour – het systeem uit.

 

“Controle onmiddellijk na de aankoop”

Toch botst het initiatief op heel wat weerstand. Vanuit milieuhoek klinkt de kritiek in de krant openlijk: “Ecocheques moeten de mensen stimuleren om milieuvriendelijke producten te kopen en mogen zeker niet leiden tot méér consumeren”, zegt Geert Gommers van Velt, de Vereniging voor Ecologisch Leven en Tuinieren. En ook Meyrem Almaci, federaal parlementslid van Groen!, vindt de interpretatie van Makro niet kunnen: “De ecocheque dient enkel om duurzame aankopen te stimuleren. De praktijken bij Makro tonen aan dat er strenger moet worden gecontroleerd.”

 

Ethische bezwaren daar gelaten, zou de interpretatie van Makro mogelijk ook niet volgens de letter van de wet zijn. Die stelt immers “dat de controle op het besteden van de ecocheques onmiddellijk na de aankoop moet gebeuren, dus bij het verlaten van de winkel. De bevoegde overheid moet uitmaken of de interpretatie door Makro kan”, aldus Jos Trippaers van Sodexo, een van de verdelers van de ecocheque.


Ook voor Unizo “een brug te ver”

Ondernemersorganisatie Unizo – zelf geen voorstander van de ecocheque – vindt de campagne van Makro om voortaan echocheques te aanvaarden voor eender welk product “een brug te ver. Het zijn campagnes zoals deze, gevoerd door één of enkele bedrijven, die een hele sector in diskrediet brengen. En dat terwijl de overgrote meerderheid van de handelaars het systeem van de ecocheques wél respecteert.”

 

Het is aan de Nationale Arbeidsraad om na te gaan of Makro de regels met de voeten treedt of niet, maar om alle misbruiken te vermijden is in de schoot van de Nationale Arbeidsraad alvast een systeem van gerichte controles uitgewerkt. Elke handelaar die consequent ecocheques aanvaardt voor aankopen waarvoor die niet bedoeld zijn, en die de waarschuwingen van de controleurs negeert, zal uiteindelijk geschrapt worden en geen ecocheques meer kunnen inruilen. Dat zal de handelaar uiteindelijk omzet kosten, luidt de achterliggende redenering. 

Bij Makro kunnen klanten voortaan zonder beperkingen hun aankopen betalen met ecocheques, ook producten die niets met ecologie van doen hebben. Hoewel Makro meent dat het niets onwettig doet, denken steeds meer andere betrokkenen daar anders over.

 

Gerichte reclamecampagne

“Onze actie richt zich uitsluitend tot klanten die al eens met een ecocheque hebben betaald, maar die heel wat ecoproducten aanschaften zonder daarvoor met ecocheques te betalen”, zegt Makro-woordvoerster Julie Stordiau in Het Nieuwsblad.

 

De keten heeft voor elke klant het bedrag berekend dat zij de afgelopen zes maanden aan ecologische producten hebben uitgegeven zonder ecocheques. Voor een gelijkaardig bedrag kunnen zij nu met ecocheques kopen. “Eigenlijk is dit een betaalsysteem met terugwerkende kracht. Uiteindelijk heeft de consument op deze wijze zijn ecocheques uitgegeven aan ecoproducten,” legt de kersverse woordvoerder – eerder dit jaar overgekomen van bij Carrefour – het systeem uit.

 

“Controle onmiddellijk na de aankoop”

Toch botst het initiatief op heel wat weerstand. Vanuit milieuhoek klinkt de kritiek in de krant openlijk: “Ecocheques moeten de mensen stimuleren om milieuvriendelijke producten te kopen en mogen zeker niet leiden tot méér consumeren”, zegt Geert Gommers van Velt, de Vereniging voor Ecologisch Leven en Tuinieren. En ook Meyrem Almaci, federaal parlementslid van Groen!, vindt de interpretatie van Makro niet kunnen: “De ecocheque dient enkel om duurzame aankopen te stimuleren. De praktijken bij Makro tonen aan dat er strenger moet worden gecontroleerd.”

 

Ethische bezwaren daar gelaten, zou de interpretatie van Makro mogelijk ook niet volgens de letter van de wet zijn. Die stelt immers “dat de controle op het besteden van de ecocheques onmiddellijk na de aankoop moet gebeuren, dus bij het verlaten van de winkel. De bevoegde overheid moet uitmaken of de interpretatie door Makro kan”, aldus Jos Trippaers van Sodexo, een van de verdelers van de ecocheque.


Ook voor Unizo “een brug te ver”

Ondernemersorganisatie Unizo – zelf geen voorstander van de ecocheque – vindt de campagne van Makro om voortaan echocheques te aanvaarden voor eender welk product “een brug te ver. Het zijn campagnes zoals deze, gevoerd door één of enkele bedrijven, die een hele sector in diskrediet brengen. En dat terwijl de overgrote meerderheid van de handelaars het systeem van de ecocheques wél respecteert.”

 

Het is aan de Nationale Arbeidsraad om na te gaan of Makro de regels met de voeten treedt of niet, maar om alle misbruiken te vermijden is in de schoot van de Nationale Arbeidsraad alvast een systeem van gerichte controles uitgewerkt. Elke handelaar die consequent ecocheques aanvaardt voor aankopen waarvoor die niet bedoeld zijn, en die de waarschuwingen van de controleurs negeert, zal uiteindelijk geschrapt worden en geen ecocheques meer kunnen inruilen. Dat zal de handelaar uiteindelijk omzet kosten, luidt de achterliggende redenering. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Lidl schroeft Amerikaanse ambitie terug

18/01/2018

Lidl hoopte tegen deze zomer een honderdtal vestigingen te hebben in de Verenigde Staten, maar nu moet de discountketen zijn ambitie voor het eerste jaar over de plas terugschroeven. Momenteel hebben de Duitsers 49 vestigingen in de Verenigde Staten.

Carrefour zet punt achter moeilijk jaar

17/01/2018

Ondanks verbetering in het vierde kwartaal heeft de groep Carrefour een bijzonder moeilijk jaar achter de rug. Ook in België kon de retailer niet groeien. Het is nu uitkijken naar de maatregelen die CEO Bompard volgende week aankondigt.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

AB InBev doet twee Duitse bieren van de hand

17/01/2018

AB InBev doet met Diebels en Hasseröder twee Duitse biermerken van de hand. Die komen nu, samen met hun brouwerijen, in bezit van het investeringsfonds CKCF. Dat wil meer investeren in de twee bieren.

Back to top