RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Marc Hofman: “Colruyt Group verdedigt de belangen van de consument”

icon
Food7 december, 2021

De onderhandelingen tussen Colruyt Group en z’n leveranciers verlopen best pittig, maar altijd respectvol, benadrukt operationeel directeur Marc Hofman. “We zien soms onverklaarbare verschillen tussen producenten.”

 

“Op de bal, niet op de man”

De eindejaarsgesprekken tussen de supermarktketens en hun leveranciers doen de voorbije weken flink wat stof opwaaien in de media. Fabrikanten willen prijsstijgingen doordrukken, retailers benadrukken dat alle partners in de keten hun deel van de stijgende kosten moeten dragen. Vooral marktleider Colruyt Group loopt in de kijker, naar aanleiding van enkele recente delistings. Insinuaties dat de retailer in de lopende negotiaties zijn machtspositie zou misbruiken, wijst operationeel directeur Marc Hofman echter resoluut af.
 

“De onderhandelingen die Colruyt Group voert met zijn businesspartners zijn altijd respectvol. We gaan hierbij niet in op details en speculaties met betrekking tot individuele onderhandelingen maar benadrukken dat er altijd op de bal gespeeld wordt, niet op de man”, reageert hij tegenover RetailDetail.
 

De gesprekken verlopen soms moeizaam, geeft hij toe, maar daar zijn goede redenen voor: “We voeren net als elk jaar vele constructieve gesprekken met onze leveranciers in het belang van onze klant én diens portefeuille, en die gesprekken kunnen best pittig zijn. De kosten stijgen doorheen de hele ketting (grondstoffen, energie, transport, …) en dat brengt een resem tariefstijgingen vanwege de leveranciers met zich mee. Meer dan ooit challengen we onze partners hierop, want we zien grote en onverklaarbare verschillen tussen producenten van gelijkaardige producten.”

 

Oog voor langetermijnperspectief

Colruyt Group wil bovendien de onderhandelingen niet vernauwen tot de huidige discussies over prijsstijgingen op de korte termijn, maar ook kijken naar de evoluties op langere termijn: “We gaan ook in gesprek over wat er zal gebeuren wanneer deze uitzonderlijke samenloop van kostenstijgingen ophoudt; wat gaat er met de prijzen gebeuren als de energiekosten en de grondstoffen terug dalen? In het belang van de klant willen we ook hierover heldere afspraken maken. Hierdoor zijn de onderhandelingen dit jaar steviger dan andere jaren en nemen ze ook meer tijd in beslag.”
 

“We stellen sinds enkele maanden ook vast dat grote producenten, uit eigen naam of via hun federaties, campagnes voeren om de doorrekening van hun kostenstijgingen naar de eindklant aanvaardbaar te maken. Wij zijn van mening dat ze hiermee voorbijgaan aan het langetermijnperspectief voor de consument: wat gaat er met hun prijzen gebeuren als de kosten terug dalen? Denk bijvoorbeeld aan de energieprijzen, grondstofprijzen en dergelijke meer.”
 

Uiteindelijk staat het belang van de consument in deze onderhandelingen voorop, besluit Marc Hofman. “Colruyt Group wil zoals steeds tot oplossingen komen waar alle partijen zich in kunnen vinden, maar waarin ook rekening gehouden wordt met de belangen van de consument. Want de portemonnee van de consument ligt Colruyt Group zeer nauw aan het hart.”

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food19 december, 2025
    Nestlé mag Perrier blijven produceren in Frankrijk

    Nestlé heeft groen licht gekregen om Perrier te blijven produceren in het Franse Vergèze, en om dat te blijven etiketteren als natuurlijk mineraalwater. Dit zal wel moeten gebeuren onder strikte voorwaarden en verscherpt toezicht.

  • icon
    Food19 december, 2025
    Monoprix hervat activiteiten in Libanon

    Monoprix maakt deze week zijn comeback in Libanon, nadat de keten zich daar in 2019 had teruggetrokken wegens de politieke en economische crisis. Voor volgend jaar staan ook Egypte en Marokko op de planning voor de Casino-dochter.

  • icon
    Food19 december, 2025
    [Filet Pur] Straffe stoot!

    Het slechte kerstrapport van de fiere marktleider is slechts een verwaarloosbare hobbel op de snelweg naar de totale overwinning, als we het met ons beperkte denkraam allemaal goed begrepen hebben. Filet Pur breekt zich het hoofd.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 december, 2025
    “Carrefour dicht bij Roemeense deal”
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN