Melk op maat, binnenkort kan het

Melk op maat: binnenkort kan het

Melk op maat: binnenkort kan het
Shutterstock

Vanaf januari 2018 kunt u via een online platform zelf de prijs en samenstelling bepalen van de melk die u bij Carrefour koopt. In Frankrijk verkoopt de coöperatieve vereniging “Wie is de baas?” inmiddels ook biologische boter, pizza en appelsap.

Baas in eigen frigo

Hoeveel mag de melk die u drinkt kosten? Betaalt u graag wat meer voor duurzaam geproduceerde of extra gezonde melk? Gunt u de boer een centje meer voor de zorg waarmee hij zijn koeien omringt? Vanaf januari volgend jaar kunnen consumenten melk drinken die volledig beantwoordt aan wat voor hen belangrijk is, als ze die tenminste komen via het online platform van “het merk van de consument”. Dat peilt middels een reeks vragen naar de wensen van de consument, maar uiteraard geldt: hoe hoger de eisen, hoe duurder de melk. De uiteindelijke prijs schommelt tussen 0,64 en 1,16 euro.

 

Het idee om de consument te betrekken bij de prijssetting komt overwaaien uit Frankrijk. Initiatiefnemer is de coöperatieve vereniging “Wie is de baas?”, die intussen ook andere voedingswaren op maat van de Franse consument verdeelt. “Het succes van ‘La marque du consommateur’ overtreft onze stoutse verwachtingen,” vertelt geestelijke vader Nicolas Chabanne. “We hoopten vijf miljoen liter melk per jaar te kunnen verkopen. Dat blijkt inmiddels een vijfvoud te zijn.”

 

100% van bij ons

Dat succes hoopt de coöperatie nu over te doen in België, met melk die begin volgend jaar in de rekken van Carrefour te vinden zal zijn. Sylviane Bockourt (ex-Carrefour, ex-AB InBev) trekt de Belgische kar en hoopt op voldoende respons van de consument om 100% Belgische, ‘eerlijke’ melk op de markt te brengen.

 

“We kunnen al rekenen op een netwerk van tweehonderd Belgische landbouwers en ook melkproducent Inex en verpakkingsreus Tetrapak werken mee. We willen snel een aparte coöperatie oprichten, met uitsluitend Belgische consumenten als aandeelhouders.” Een aandeel zal 1 euro kosten, klinkt het.

 

De vraag naar duurzame melk klinkt immers steeds luider, stelt Carrefour-woordvoerder Baptiste Van Outryve: “De klant wil weten waar de producten die hij bij ons koopt vandaan komen. Met dit initiatief gaan we nog verder, want de klant krijgt daadwerkelijk inspraak en beslissingsrecht.” 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.