Melk op maat, binnenkort kan het

Melk op maat: binnenkort kan het

Melk op maat: binnenkort kan het
Shutterstock

Vanaf januari 2018 kunt u via een online platform zelf de prijs en samenstelling bepalen van de melk die u bij Carrefour koopt. In Frankrijk verkoopt de coöperatieve vereniging “Wie is de baas?” inmiddels ook biologische boter, pizza en appelsap.

Baas in eigen frigo

Hoeveel mag de melk die u drinkt kosten? Betaalt u graag wat meer voor duurzaam geproduceerde of extra gezonde melk? Gunt u de boer een centje meer voor de zorg waarmee hij zijn koeien omringt? Vanaf januari volgend jaar kunnen consumenten melk drinken die volledig beantwoordt aan wat voor hen belangrijk is, als ze die tenminste komen via het online platform van “het merk van de consument”. Dat peilt middels een reeks vragen naar de wensen van de consument, maar uiteraard geldt: hoe hoger de eisen, hoe duurder de melk. De uiteindelijke prijs schommelt tussen 0,64 en 1,16 euro.

 

Het idee om de consument te betrekken bij de prijssetting komt overwaaien uit Frankrijk. Initiatiefnemer is de coöperatieve vereniging “Wie is de baas?”, die intussen ook andere voedingswaren op maat van de Franse consument verdeelt. “Het succes van ‘La marque du consommateur’ overtreft onze stoutse verwachtingen,” vertelt geestelijke vader Nicolas Chabanne. “We hoopten vijf miljoen liter melk per jaar te kunnen verkopen. Dat blijkt inmiddels een vijfvoud te zijn.”

 

100% van bij ons

Dat succes hoopt de coöperatie nu over te doen in België, met melk die begin volgend jaar in de rekken van Carrefour te vinden zal zijn. Sylviane Bockourt (ex-Carrefour, ex-AB InBev) trekt de Belgische kar en hoopt op voldoende respons van de consument om 100% Belgische, ‘eerlijke’ melk op de markt te brengen.

 

“We kunnen al rekenen op een netwerk van tweehonderd Belgische landbouwers en ook melkproducent Inex en verpakkingsreus Tetrapak werken mee. We willen snel een aparte coöperatie oprichten, met uitsluitend Belgische consumenten als aandeelhouders.” Een aandeel zal 1 euro kosten, klinkt het.

 

De vraag naar duurzame melk klinkt immers steeds luider, stelt Carrefour-woordvoerder Baptiste Van Outryve: “De klant wil weten waar de producten die hij bij ons koopt vandaan komen. Met dit initiatief gaan we nog verder, want de klant krijgt daadwerkelijk inspraak en beslissingsrecht.” 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Filet Pur: De duurste supermarkt van West-Europa

25/05/2018

Waarom Carrefour het nieuws beheerste, Colruyt failliet gaat, multinationals moeten leren rekenen en de voedingsindustrie 3.0 voor de deur staat? Dat verneemt u in het slechts min of meer GDPR-conforme weekoverzicht van RetailDetail Food!

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.