Minder winst voor Jules Destrooper | RetailDetail

Minder winst voor Jules Destrooper

Minder winst voor Jules Destrooper
Shutterstock

Koekjesbakker Jules Destrooper heeft ook in 2016 minder winst gemaakt. Het is al het tweede jaar op rij dat de winst daalt. De omzet blijft wel groeien en er wordt dan ook gewezen naar de investeringen om de dalende winst te verklaren.

Vernieuwingen

De omzet van Jules Destrooper steeg in 2016 met meer dan 5% naar 40,5 miljoen euro. Ten opzichte van 2014 is er zelfs sprake van een groei van 14%. Jules Destrooper is sinds twee jaar eigendom van de familie Vandermarliere, die het bedrijf overnam van de oprichtersfamilie.

 

Ondanks de fors gestegen omzet de voorbije jaren, is de nettowinst sinds 2014 gedaald van 2 miljoen euro naar 419.000 euro. “Dat de omzet stijgt en de winst afneemt is te verklaren doordat we volop investeren in de vernieuwing van onze fabriek”, zegt CEO Emmanuel Blomme. “Ook in marketing steken we meer geld. Dat de investeringen qua winstgevendheid nog niet lonen, komt omdat we nog maar twee jaar bezig zijn met de vernieuwingen.”

 

In oktober 2016 kwam ook Destrooper-Olivier in handen van Vandermarliere. Dat werd ook door de familie Destrooper opgericht, maar werkt volledig onafhankelijk. “En dat houden we voorlopig zo”, zegt Blomme. “De enige synergie is dat we leren van elkaar.” Destrooper-Olivier haalde vorig jaar een omzet van 18,4 miljoen euro, vijf procent minder dan een jaar eerder. De bedrijfswinst bleef daarbij stabiel, maar de nettowinst verdubbelde bijna naar 925.000 euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dank zij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar opnieuw z’n marktaandeel licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Delhaize krijgt saladebars van Foodmaker

19/06/2018

In de Delhaize-supermarkt van de Antwerpse Stadsfeestzaal is voortaan een saladbar van Foodmaker te vinden. De gezonde fastfoodketen zal daarnaast ook andere eilanden in Delhaizes krijgen: er liggen al een vijftal projecten vast.

Melkmerk Joyvalle gaat op in Campina

19/06/2018

Zuivelproducent FrieslandCampina wil de focus voortaan op één sterk melkmerk leggen: Joyvalle wordt geïntegreerd onder de Campina-paraplu.

Nieuw commercieel plan moet Makro reanimeren

18/06/2018

Met een professioneel assortiment en grote verpakkingen wil Makro meer consumenten vaker tot kopen verleiden. De retailer gaat ook lokale klanten beter bedienen. Maar de klok tikt: al eind 2019 moet de ommekeer zichtbaar zijn.  

Toch geen royale vertrekpremie voor ex-topman Carrefour

18/06/2018

Georges Plassat, de voormalige CEO van Carrefour, ziet af van de royale vertrekregeling die voor hem was voorzien. Hij doet dat onder druk van de publieke opinie.

Online supermarkt Wink.be stopt ermee

18/06/2018

De groep Louis Delhaize trekt de stekker uit zijn webshop Wink.be. De specialist voor online boodschappen kreeg sinds de start in 2013 nooit uitzicht op rentabiliteit.