Minder winst voor Jules Destrooper

Minder winst voor Jules Destrooper
Shutterstock

Koekjesbakker Jules Destrooper heeft ook in 2016 minder winst gemaakt. Het is al het tweede jaar op rij dat de winst daalt. De omzet blijft wel groeien en er wordt dan ook gewezen naar de investeringen om de dalende winst te verklaren.

Vernieuwingen

De omzet van Jules Destrooper steeg in 2016 met meer dan 5% naar 40,5 miljoen euro. Ten opzichte van 2014 is er zelfs sprake van een groei van 14%. Jules Destrooper is sinds twee jaar eigendom van de familie Vandermarliere, die het bedrijf overnam van de oprichtersfamilie.

 

Ondanks de fors gestegen omzet de voorbije jaren, is de nettowinst sinds 2014 gedaald van 2 miljoen euro naar 419.000 euro. “Dat de omzet stijgt en de winst afneemt is te verklaren doordat we volop investeren in de vernieuwing van onze fabriek”, zegt CEO Emmanuel Blomme. “Ook in marketing steken we meer geld. Dat de investeringen qua winstgevendheid nog niet lonen, komt omdat we nog maar twee jaar bezig zijn met de vernieuwingen.”

 

In oktober 2016 kwam ook Destrooper-Olivier in handen van Vandermarliere. Dat werd ook door de familie Destrooper opgericht, maar werkt volledig onafhankelijk. “En dat houden we voorlopig zo”, zegt Blomme. “De enige synergie is dat we leren van elkaar.” Destrooper-Olivier haalde vorig jaar een omzet van 18,4 miljoen euro, vijf procent minder dan een jaar eerder. De bedrijfswinst bleef daarbij stabiel, maar de nettowinst verdubbelde bijna naar 925.000 euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Zooplus groeit met vijfde in derde kwartaal

20/10/2017

In het derde kwartaal van 2017 is de omzet van huisdierenwebshop Zooplus met 22% gegroeid naar 277 miljoen euro. Daarmee zet het bedrijf de groei van de eerste kwartalen verder.

Fnac Darty groeit met 6 procent in derde kwartaal

20/10/2017

In het derde kwartaal van 2017 is de omzet Fnac Darty met 6% gegroeid naar 1,792 miljard euro. Daarbij meldt het bedrijf tevens dat de integratie van Fnac en Darty voorloopt op schema. Ook in de Benelux was er sprake van groei.

Filet Pur: Het kan altijd nog erger

20/10/2017

Het is geen feestje hoor, werken in FMCG. Slechts enkelen komen er vrolijk mee weg, de meerderheid lijdt in stilte. Zoals nogmaals blijkt uit het ironische weekoverzicht van RetailDetail Food, dat vandaag vol nuttig advies staat.

RetailDetail Food #24 staat online

20/10/2017

Zijn winkels in drukke stadscentra steeds moeilijker bereikbaar? Voelen ze het aan de omzet, nemen ze maatregelen? Het nieuwe nummer van de gepersonaliseerde RetailDetail Food krant gaat er dieper op in.

Vleesvervangers bezig aan sterke opmars

20/10/2017

De verkoop van vleesvervangers is de voorbij drie jaar met maar liefst 40% gestegen. Ondertussen koopt een kwart van de Belgische huishoudens wel eens een vleesvervanger en is het aanbod sterk gegroeid.

Metro kent kleine groei in 2016/2017

20/10/2017

Uit de voorlopige cijfers van het Duitse Metro blijkt dat het bedrijf in het boekjaar 2016/2017 met 1,6% is gegroeid. Ook op vergelijkbare basis was er nog net sprake van groei. Metro spreekt van een succesvol jaar.

Back to top