Minder winst voor Jules Destrooper | RetailDetail

Minder winst voor Jules Destrooper

Minder winst voor Jules Destrooper
Shutterstock

Koekjesbakker Jules Destrooper heeft ook in 2016 minder winst gemaakt. Het is al het tweede jaar op rij dat de winst daalt. De omzet blijft wel groeien en er wordt dan ook gewezen naar de investeringen om de dalende winst te verklaren.

Vernieuwingen

De omzet van Jules Destrooper steeg in 2016 met meer dan 5% naar 40,5 miljoen euro. Ten opzichte van 2014 is er zelfs sprake van een groei van 14%. Jules Destrooper is sinds twee jaar eigendom van de familie Vandermarliere, die het bedrijf overnam van de oprichtersfamilie.

 

Ondanks de fors gestegen omzet de voorbije jaren, is de nettowinst sinds 2014 gedaald van 2 miljoen euro naar 419.000 euro. “Dat de omzet stijgt en de winst afneemt is te verklaren doordat we volop investeren in de vernieuwing van onze fabriek”, zegt CEO Emmanuel Blomme. “Ook in marketing steken we meer geld. Dat de investeringen qua winstgevendheid nog niet lonen, komt omdat we nog maar twee jaar bezig zijn met de vernieuwingen.”

 

In oktober 2016 kwam ook Destrooper-Olivier in handen van Vandermarliere. Dat werd ook door de familie Destrooper opgericht, maar werkt volledig onafhankelijk. “En dat houden we voorlopig zo”, zegt Blomme. “De enige synergie is dat we leren van elkaar.” Destrooper-Olivier haalde vorig jaar een omzet van 18,4 miljoen euro, vijf procent minder dan een jaar eerder. De bedrijfswinst bleef daarbij stabiel, maar de nettowinst verdubbelde bijna naar 925.000 euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Heineken en Bavaria zoeken geluk buiten Europa

19/04/2018

Hoewel de Europese biermarkt het lastig blijft hebben, tekenen brouwerijgroepen Heineken en Bavaria groeiende omzetcijfers op. Bavaria haalde vorig jaar een recordomzet, bij Heineken steeg het volume in het voorbije kwartaal met 4,3%.

Danone boekt sterkste vergelijkbare omzetgroei in 5 jaar

19/04/2018

De Franse voedingsreus Danone heeft er een beresterk eerste kwartaal op zitten. De omzet groeide op vergelijkbare basis met 4,9%, meteen de sterkste prestatie van de voorbije vijf jaar.

Sligro dankt omzetgroei aan overnames

19/04/2018

Sligro Food Group zag in het eerste kwartaal zijn omzet groeien met 8% tegenover dezelfde periode vorig jaar. De goede cijfers dankt het groothandelsbedrijf, dat begin vorige maand zijn supermarktketen Emté van de hand deed, volledig aan overnames.

Omzet- en winstalarm bij lingeriegroep Van de Velde

19/04/2018

De Oost-Vlaamse lingeriegroep Van de Velde (bekend van merken als Marie Jo en PrimaDonna en eigenaar van lingerieketens Rigby & Peller en Lincherie) heeft het knap lastig: voor dit jaar rekent de groep niet langer op omzetgroei.

Lidl breidt huismerkassortiment uit met babyproducten

19/04/2018

Lidl mag stilaan het jasje van discounter inruilen voor dat van een complete retailer. De warenhuisketen ontwikkelt nu ook voor zijn babyassortiment producten van de huismerken Lupilu en Cien, die alvast sterk scoren bij de klanten.

Lage dollar speelt Unilever parten

19/04/2018

Unilever zag zijn omzet over het eerste kwartaal met ruim 5% teruglopen als gevolg van negatieve wisselkoerseffecten. Zonder die impact zou de omzet van het levensmiddelen- en verzorgingsproductenconcern gestegen zijn met 3,4%.