Moederbedrijf Pizza Hut verlaagt winstverwachting | RetailDetail

Moederbedrijf Pizza Hut verlaagt winstverwachting

Moederbedrijf Pizza Hut verlaagt winstverwachting

Yum! Brands, het moederbedrijf van onder meer Pizza Hut en Kentucky Fried Chicken, herstelt zich trager dan verwacht van een voedselschandaal in China. Het bedrijf stelde meteen de winstprognose voor het hele jaar neerwaarts bij.

Ondanks lichte groei van omzet en nettowinst

Het Amerikaanse concern zag in zijn derde kwartaal zijn omzet met 3% groeien tot 2,97 miljard dollar (ca. 2,6 miljard euro) en zijn nettowinst met 4% tot 421 miljoen dollar (370 miljoen euro): minder dan waar het bedrijf én analisten op hadden gerekend.

 

De verklaring is te zoeken in China, waar Yum! Brands meer dan de helft van zijn omzet realiseert. Het concern kampt er niet alleen met de vertragende economische groei, maar voelt nog altijd de gevolgen van een voedselschandaal rond vlees waarvan de houdbaarheidsdatum was overschreden. Kentucky Fried Chicken heeft in China zo'n 4.900 vestigingen.

 

Door die tegenvallende resultaten zag topman Greg Creed zich verplicht de winstprognose voor het hele jaar neerwaarts bij te stellen. Eerder dit jaar rekende Yum! Brands nog op een groei met minstens 10%, nu zal dat "gevoelig minder" zijn, zo klinkt het. Op de beurs kreeg het aandeel meteen na de winstwaarschuwing een klets van 18,8% om de oren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.

Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.