Moederbedrijf Pizza Hut verlaagt winstverwachting | RetailDetail

Moederbedrijf Pizza Hut verlaagt winstverwachting

Moederbedrijf Pizza Hut verlaagt winstverwachting

Yum! Brands, het moederbedrijf van onder meer Pizza Hut en Kentucky Fried Chicken, herstelt zich trager dan verwacht van een voedselschandaal in China. Het bedrijf stelde meteen de winstprognose voor het hele jaar neerwaarts bij.

Ondanks lichte groei van omzet en nettowinst

Het Amerikaanse concern zag in zijn derde kwartaal zijn omzet met 3% groeien tot 2,97 miljard dollar (ca. 2,6 miljard euro) en zijn nettowinst met 4% tot 421 miljoen dollar (370 miljoen euro): minder dan waar het bedrijf én analisten op hadden gerekend.

 

De verklaring is te zoeken in China, waar Yum! Brands meer dan de helft van zijn omzet realiseert. Het concern kampt er niet alleen met de vertragende economische groei, maar voelt nog altijd de gevolgen van een voedselschandaal rond vlees waarvan de houdbaarheidsdatum was overschreden. Kentucky Fried Chicken heeft in China zo'n 4.900 vestigingen.

 

Door die tegenvallende resultaten zag topman Greg Creed zich verplicht de winstprognose voor het hele jaar neerwaarts bij te stellen. Eerder dit jaar rekende Yum! Brands nog op een groei met minstens 10%, nu zal dat "gevoelig minder" zijn, zo klinkt het. Op de beurs kreeg het aandeel meteen na de winstwaarschuwing een klets van 18,8% om de oren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Multinationals gebuisd voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Lidl opent restaurant voor blokkende studenten

22/05/2018

Lidl wil studenten in de ‘blok’ helpen om gezond te eten: de supermarktketen opent een pop-uprestaurant in Gent, dat 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 open is om studenten door de examenperiode te loodsen.

Carrefour genoodzaakt om honderden Dia-winkels te sluiten

22/05/2018

Carrefour vindt geen kopers voor honderden van zijn voormalige Dia-winkels in Frankrijk. Bijna 230 vestigingen zullen daardoor waarschijnlijk de deuren moeten sluiten. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.