Moederbedrijf Pizza Hut verlaagt winstverwachting

Moederbedrijf Pizza Hut verlaagt winstverwachting

Yum! Brands, het moederbedrijf van onder meer Pizza Hut en Kentucky Fried Chicken, herstelt zich trager dan verwacht van een voedselschandaal in China. Het bedrijf stelde meteen de winstprognose voor het hele jaar neerwaarts bij.

Ondanks lichte groei van omzet en nettowinst

Het Amerikaanse concern zag in zijn derde kwartaal zijn omzet met 3% groeien tot 2,97 miljard dollar (ca. 2,6 miljard euro) en zijn nettowinst met 4% tot 421 miljoen dollar (370 miljoen euro): minder dan waar het bedrijf én analisten op hadden gerekend.

 

De verklaring is te zoeken in China, waar Yum! Brands meer dan de helft van zijn omzet realiseert. Het concern kampt er niet alleen met de vertragende economische groei, maar voelt nog altijd de gevolgen van een voedselschandaal rond vlees waarvan de houdbaarheidsdatum was overschreden. Kentucky Fried Chicken heeft in China zo'n 4.900 vestigingen.

 

Door die tegenvallende resultaten zag topman Greg Creed zich verplicht de winstprognose voor het hele jaar neerwaarts bij te stellen. Eerder dit jaar rekende Yum! Brands nog op een groei met minstens 10%, nu zal dat "gevoelig minder" zijn, zo klinkt het. Op de beurs kreeg het aandeel meteen na de winstwaarschuwing een klets van 18,8% om de oren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Alpro haalt sojabonen alleen uit Europa en Canada

19/09/2017

Alpro, de fabrikant van sojadranken, koopt zijn sojabonen nog uitsluitend bij producenten in Europa en Canada. Op die manier wil het bedrijf er zeker van zijn dat ze niet genetisch gemodificeerd zijn. Om dat doel te bereiken, heeft het ook al diverse lokale initiatieven opgestart.

Wat zijn de gevolgen van de nieuwe voedingsdriehoek voor de industrie?

19/09/2017

Het Vlaams Instituut Gezond Leven heeft een nieuwe voedingsdriehoek voorgesteld. De aangepaste driehoek sluit beter aan bij de huidige ideeën over gezond eten, maar de voedingsindustrie vreest voor negatieve gevolgen.

Aandeel Heineken onderuit nadat Mexicanen uitstappen

19/09/2017

Het Mexicaanse Femsa, dat 15% percent van de aandelen van Heineken bezat, heeft besloten om voor 2,5 miljard aandelen van de Nederlandse brouwerijgroep te gaan verkopen. Op de beurs kreeg het aandeel meteen een flinke tik.

Zelfstandige supermarkt wil e-commerce boot niet missen

18/09/2017

E-commerce is en blijft hét magische woord in gesprekken over de toekomst van de voedingsdistributie. Zijn de zelfstandige winkeluitbaters ermee begaan? Wat verwachten ze? Weten ze wat hun moederhuizen op dat vlak aan het bekokstoven zijn?

Carrefour opent 15 nieuwe drives

18/09/2017

Supermarktketen Carrefour opent op 29 september drie nieuwe afhaalpunten voor drive.be, wat het totaal voor de maand op vijftien nieuwe 'drives' brengt. In totaal werden er sinds het begin van het jaar al 72 afhaalpunten geopend.

Bierplatform Beerwulf.com komt naar België

18/09/2017

Beerwulf, een online platform voor speciaalbieren, is voortaan ook te vinden in België. De website geeft elk van zijn 150 aangesloten brouwers een eigen pagina, waarop ze hun bieren aan een groter publiek kunnen aanbieden.

Back to top