RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Elke week nieuwe Aldi in Groot-Brittannië

icon
Food18 september, 2019

De volgende twee jaar opent zowat elke week een nieuwe Aldi openen in Groot-Brittannië. De sterk groeiende discounter wil er nog honderd nieuwe winkels.

 

Uitdager wint terrein

Aldi Süd lanceert een offensief op de Britse markt: de supermarktketen investeert nog eens een miljard pond in de opening van honderd nieuwe vestigingen. Die moeten er binnen de volgende twee jaar komen, wat betekent dat ongeveer elke week een nieuwe Aldi de deuren zal openen. Het zou de Britten 5.000 nieuwe jobs opleveren.

Discounters Aldi en Lidl maken al jaren een sterke opgang in Groot-Brittannië. Vandaag heeft Aldi Süd er 840 winkels en is de Duitse supermarktketen de vijfde grootste speler, maar bij de ‘grote vier’ concurrenten remt de groei af.

Het expansieplafond is zowat bereikt, zien Tesco, Sainsbury’s, Asda en Morrisons: hun marktaandelen zakken ten voordele van de Duitse uitdagers. Zeker na het afspringen van de fusie tussen Sainsbury’s  en Asda (nummer twee en drie op de markt) wordt het voor de ‘inheemse’ retailers een fikse uitdaging om nog nieuwe groei te vinden. 

 

De helft van alle Britten

Voor Aldi lijkt het plafond daarentegen nog lang niet in zicht: Brits topman Giles Hurley verklaart tegenover BBC dat de keten nog maar de helft van de Britse bevolking bereikt, en dat zou vooral komen door een gebrek aan winkels in de buurt. Tegen 2025 wil Hurley dan ook 1.200 vestigingen hebben op het eiland.

Zeker in de regio Londen ziet de discounter nog veel groeipotentieel: tegen eind 2025 wil de retailer er 100 winkels, ten opzichte van 45 vandaag. Op lange termijn moeten dat er zelfs 200 à 250 worden. Het marktaandeel van Aldi bedraagt in de hoofdstad momenteel immers maar de helft van het landsgemiddelde. De keten experimenteert er daarom met kleinere Local-vestigingen, die meer als buurtwinkels fungeren.

 

Ten koste van de winst

Het expansie-offensief moet niettemin ook de terugvallende winstcijfers in het VK maskeren. Hoewel de keten vorig jaar 800.000 nieuwe klanten en 11% meer omzet wist aan trekken, ging de winst met 18% achteruit. De discounter voelt er de margedruk en de agressieve prijzenpolitiek van de discounter eist zijn tol.

“Onze winst had inderdaad te lijden onder de gedane investeringen, maar Aldi is niet zoals andere supermarkten”, sust Hurley tegenover BBC. “Wij bekijken onze bedrijfsvoering op de erg lange termijn en de focus ligt zeer sterk op onze omzet, onze klanten en onze winkelaantallen. En niet op winstgevendheid op de korte termijn.”

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food19 december, 2025
    Nestlé mag Perrier blijven produceren in Frankrijk

    Nestlé heeft groen licht gekregen om Perrier te blijven produceren in het Franse Vergèze, en om dat te blijven etiketteren als natuurlijk mineraalwater. Dit zal wel moeten gebeuren onder strikte voorwaarden en verscherpt toezicht.

  • icon
    Food19 december, 2025
    Monoprix hervat activiteiten in Libanon

    Monoprix maakt deze week zijn comeback in Libanon, nadat de keten zich daar in 2019 had teruggetrokken wegens de politieke en economische crisis. Voor volgend jaar staan ook Egypte en Marokko op de planning voor de Casino-dochter.

  • icon
    Food19 december, 2025
    [Filet Pur] Straffe stoot!

    Het slechte kerstrapport van de fiere marktleider is slechts een verwaarloosbare hobbel op de snelweg naar de totale overwinning, als we het met ons beperkte denkraam allemaal goed begrepen hebben. Filet Pur breekt zich het hoofd.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 december, 2025
    “Carrefour dicht bij Roemeense deal”
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN