RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Nieuwe CEO Tom Snick: “Iedere supermarkt moet Guylian op het schap hebben”

icon
Food25 november, 2021

Ondanks torenhoge ambities na de overname door het Zuid-Koreaanse conglomeraat Lotte 13 jaar geleden, lijkt pralinemaker Guylian eerder stil te staan. De nieuwe CEO Tom Snick wil in de eerste plaats het oubollig imago nieuw leven inblazen.

 

Achteruitgang

Het voorbije decennium is Guylian nauwelijks gegroeid. Nochtans waren de verwachtingen hooggespannen toen de oprichtersfamilie het bedrijf in 2008 overliet aan Lotte, een Zuid-Koreaanse reus met een jaarlijkse omzet van om en bij de 55 miljard euro. Onder de vleugels van het conglomeraat zou de van oorsprong Belgische chocolatier, vooral gekend om zijn zeevruchten van chocolade, veel beter kunnen groeien, heette het toen.

 

Toch konden de grote ambities niet worden waargemaakt. Integendeel, mede door de coronacrisis viel de omzet in 2019 terug tot 75 miljoen euro. Ten tijde van de overname bedroeg die nog 77 miljoen euro. Rekening houdend met de inflatie is het bedrijf er dus eerder op achteruitgegaan.

 

Minder producten

Waar is het foutgelopen? Volgens Tom Snick, sinds begin dit jaar CEO van de pralinemaker, heeft Guylian vooral last van een stoffig imago. Hij wil het merk dan ook moderniseren en zo groei creëren. Voor 2025 mikt de nieuwe topman, die een verleden heeft als marketeer bij bedrijven als Unilever, Spadel, Yakult en Barilla, op een omzet van 100 miljoen euro. Om de vooropgestelde omzet- en winstdoelstellingen te halen, krijgt hij carte blanche van de Zuid-Koreaanse eigenaars.

 

Snick wil zich nu vooral op de kernproducten focussen, met name zeevruchten, chocoladetabletten en chocolade voor winkels op luchthavens. Het aantal SKU’s werd teruggebracht tot 330, een halvering. “We maakten te veel, wat woog op onze kosten en onze logistiek”, zegt hij in De Tijd.

 

De overgebleven producten krijgen begin volgend jaar een nieuwe verpakking. “We gaan voor een modern jasje, want we hebben enkele jaren achterstand opgelopen. Maar een revolutie wordt het niet”.

 

Supermarkten

Snick ziet heel wat groeikansen voor het merk in de winkels. Hij wil de producten op termijn in elke Europese supermarkt krijgen. “Onze zeevruchten zijn betaalbare luxe en passen perfect tussen Ferrero Rocher en de Lindor-pralines van Lindt.”

 

Ook in de onlineverkoop ziet de topman veel toekomst, al sloot hij wel de eigen webshop. “Als je chocolade wilt, surf je niet naar Guylian maar naar Amazon of Delhaize”, klinkt het. De CEO gelooft niet in aparte webwinkels voor producenten van consumentengoederen, tenzij ze een puur online model hanteren zoals Nespresso. “Er zijn jongens die heel groot geworden zijn met hun e-commerceplatform. We kunnen onze onlineverkoop beter aan hen uitbesteden.”

 

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food23 december, 2025
    “Crisp is voor het eerst winstgevend”, maar wendt zich af van België

    Voor het eerst sinds de start in 2018 noteert online supermarkt Crisp een operationele winst – weliswaar slechts op maandniveau. Het bedrijf wil dat 2026 zijn eerste winstgevende jaar wordt en vertrekt daarom uit het distributiecentrum in Breda, dat België beleverde.

  • icon
    Food23 december, 2025
    [Interview] “Frisdrank moet je niet de hele dag drinken” (Mirco Wiegert, fritz-kola)

    De frisdrankmarkt moet van overmaatse flessen af, vindt Mirco Wiegert, CEO en medeoprichter van het duurzame merk fritz-kola. Dat zou meteen ook een einde maken aan de discussies over suiker en obesitas.

  • icon
    Food22 december, 2025
    Kweekvleesbedrijf Meatable geeft er de brui aan

    Het Nederlandse kweekvleesbedrijf Meatable zet zijn activiteiten stop. De start-up uit Leiden is er immers niet in geslaagd om bijkomende financiering aan te trekken.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 december, 2025
    “Carrefour dicht bij Roemeense deal”
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN