RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Veel valse beloftes in strijd tegen obesitas

icon
Food25 augustus, 2021

De vrijwillige initiatieven die voedingsbedrijven en supermarkten nemen om gezonde voeding te promoten, missen hun doel. “De overgrote meerderheid van de producten en promoties is ongezond.” Moet de overheid ingrijpen?

 

Reclame naar kinderen

Heel wat voedingsproducenten en supermarktketens pakken uit met dure beloftes om gezonde voeding toegankelijker te maken: ze verbeteren de samenstelling van hun producten, voeren de Nutri-Score in en verbinden zich ertoe om geen reclame voor ongezonde voeding te richten op kinderen. Mooi, maar in de praktijk verandert er weinig, ziet het Belgische gezondheidsinstituut Sciensano. Dat toetste de engagementen van 31 voedingsbedrijven aan de realiteit.

 

De keuze voor ongezonde voeding is nog steeds gemakkelijker dan die voor gezonde voeding, blijkt uit het onderzoek. Het is bijvoorbeeld nog steeds zo dat kinderen heel vaak worden blootgesteld aan reclame voor ongezonde voeding, ondanks de beloftes van de voedingssector op dat vlak. Ook het invoeren van de Nutri-Score en het verlagen van de zout-, vet- en suikergehaltes in producten blijft vooral een spel van perceptie.

 

Ongezonde promoties

“We zien dat de overgrote meerderheid van de producten en promoties ongezond zijn”, zegt onderzoekster Stefanie Vandevijvere in Het Nieuwsblad. Delhaize bijvoorbeeld scoort goede punten met de Nutri-Score op producten en in promotieacties, maar in het aanbod en de reclame van de keten is er nog steeds veel ruimte voor al wat ongezond is. Coca-Cola formuleert wel ambitieuze engagementen, maar het productportfolio haalt een D op de Nutri-Score.

 

Zuivelbedrijf Danone staat bovenaan het klassement met een score van 75 op 100, onder andere dankzij initiatieven om de toegevoegde suikers in haar producten te verminderen en een transparante etikettering in te voeren. Fastfoodbedrijven als Domino’s en broodjesketens Paul of Panos engageren zich nauwelijks voor gezondere voeding.

 

Sciensano bezorgde de onderzochte bedrijven een rapport met advies. Het instituut hoopt dat de voedingssector ambitieuzer wordt, maar denkt dat overheidsinitiatieven nodig zijn om het verschil te maken: “De vrijwillige bijdragen van bedrijven zetten ons niet in de juiste richting.” Nochtans moet de ernst van het probleem duidelijk zijn: de helft van de Belgen kampt met overgewicht of obesitas. 

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food23 december, 2025
    “Crisp is voor het eerst winstgevend”, maar wendt zich af van België

    Voor het eerst sinds de start in 2018 noteert online supermarkt Crisp een operationele winst – weliswaar slechts op maandniveau. Het bedrijf wil dat 2026 zijn eerste winstgevende jaar wordt en vertrekt daarom uit het distributiecentrum in Breda, dat België beleverde.

  • icon
    Food23 december, 2025
    [Interview] “Frisdrank moet je niet de hele dag drinken” (Mirco Wiegert, fritz-kola)

    De frisdrankmarkt moet van overmaatse flessen af, vindt Mirco Wiegert, CEO en medeoprichter van het duurzame merk fritz-kola. Dat zou meteen ook een einde maken aan de discussies over suiker en obesitas.

  • icon
    Food22 december, 2025
    Kweekvleesbedrijf Meatable geeft er de brui aan

    Het Nederlandse kweekvleesbedrijf Meatable zet zijn activiteiten stop. De start-up uit Leiden is er immers niet in geslaagd om bijkomende financiering aan te trekken.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 december, 2025
    “Carrefour dicht bij Roemeense deal”
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN