RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Filip Lemaitre
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Opinie – Een leeftijdsvriendelijke buurt heeft nood aan een leeftijdsvriendelijke supermarkt

icon
Food18 oktober, 2021

Niet alleen leven steeds meer mensen langer, ze leven ook steeds langer thuis. En als het van de babyboomer afhangt, is dit levenslang thuis. Dat vereist niet enkel een aangepaste woning, maar ook aangepaste retail.

 

Beweging aan de gang

De ‘voorsorteerder’, zo noemde bureau50 de groep die zich hier vandaag al op voorbereidt, in het trendrapport ‘20 silver trends voor 2020’. Mensen die hun huidige woning inruilen voor een woning waar ze ook met een verminderde mobiliteit in de toekomst kunnen blijven wonen, of die hun woning zo renoveren dat zelfstandig wonen in de toekomst gegarandeerd blijft.
 

Dat deze beweging al aan de gang is, bewijst de oververtegenwoordiging van 65-plussers in meergezinswoningen gebouwd tussen 2000 en 2018 (Steunpunt Wonen) en het stijgend aantal babyboomers dat z’n hypothecaire lening opnieuw opneemt voor renovatiewerken aan hun huidige woning of de aanschaf van een nieuwe woning. Wanneer in een latere levensfase een zorgnood opduikt, willen ze die zorg bij voorkeur bij hen thuis krijgen. Als het van hen afhangt, komt er geen verhuis naar een WZC tenzij er echt geen ontkomen meer aan is.

 

Onmisbare voorzieningen

Wat hierbij vaak over het hoofd wordt gezien, is dat een aangepaste woning niet altijd volstaat om op hoge leeftijd zelfstandig te kunnen blijven wonen. Ook de plaats en de buurt waar die woning is gelegen, zijn bepalend om er op hoge leeftijd met een verminderde mobiliteit te kunnen blijven wonen. Als noch supermarkt, openbaar vervoer of gezondheidscentra in een straal van 500 m van de woning of op 10 minuten stappen te vinden zijn, dan is die aangepaste woning vooral een gouden kooi voor wie niet goed meer ter been is.
 

In ‘Ageing in place’ zoals deze tendens wordt genoemd, liggen niet enkel kansen voor de bouwsector, ook de retail kan van deze trend zijn graantje meepikken. Nu in veel kleine en middelgrote gemeenten de bakkers, slagers en kruideniers uit het straatbeeld zijn verdwenen, kunnen mensen voor dit soort boodschappen niet langer in hun eigen buurt of wijk terecht. Nochtans zijn deze voorzieningen onmisbaar om zelfstandig te kunnen blijven wonen voor wie zich minder gemakkelijk kan verplaatsen.

 

Supermarkten zijn ontmoetingsplaatsen

Hierdoor worden minder mobiele ouderen sneller afhankelijk van derden, in veel gevallen kinderen of buren die wekelijks voor hen boodschappen doen. Een oplossing met ongekende keerzijde, want dit soort regelmatige herhaalboodschappen betekenen veel voor mensen in die levensfase: ze worden ervaren als een zinvolle en nuttige tijdsbesteding, het brengt structuur in de dag en de week en ze leveren daarnaast ook nog eens kansen om mensen te ontmoeten, wat de sociale cohesie van een wijk of buurt vergroot. Supermarkten zijn op die manier ook ontmoetingsplaatsen. En niet onbelangrijk, mensen blijven hierdoor ook in beweging.
 

Niet alleen de woning en de buurt moeten age friendly zijn om ageing in place mogelijk te maken, ook de superette zal dit moeten zijn. Dit moet zich dan vertalen in het ontwerp, de indeling, de inrichting, het aanbod, de dienstverlening en de marketing en communicatie van de superette.  Ageing in place biedt dus ook kansen voor de retail om dit groeiend marktsegment te bedienen.
 

Om retailers hierin te begeleiden, ontwikkelde bureau50 een 50plus-retail scan waarmee je door de bril van de oudere, minder mobiele consument naar de winkelinrichting, het aanbod, de service, marketing en communicatie kan kijken. Een eerste stap naar de leeftijdsvriendelijke supermarkt waar klanten van 9 tot 99 zich welkom voelen.
 

Filip Lemaitre – bureau50

 

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food23 december, 2025
    [Interview] “Frisdrank moet je niet de hele dag drinken” (Mirco Wiegert, fritz-kola)

    De frisdrankmarkt moet van overmaatse flessen af, vindt Mirco Wiegert, CEO en medeoprichter van het duurzame merk fritz-kola. Dat zou meteen ook een einde maken aan de discussies over suiker en obesitas.

  • icon
    Food22 december, 2025
    Kweekvleesbedrijf Meatable geeft er de brui aan

    Het Nederlandse kweekvleesbedrijf Meatable zet zijn activiteiten stop. De start-up uit Leiden is er immers niet in geslaagd om bijkomende financiering aan te trekken.

  • icon
    Food22 december, 2025
    Dan toch nieuwe vergunning voor Jumbo Genk

    Nadat de vergunning in augustus van dit jaar vernietigd werd, heeft de Jumbo supermarkt in Genk nu toch een nieuwe vergunning gekregen van de provincie. De winkel bleef al die tijd gewoon open.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 december, 2025
    “Carrefour dicht bij Roemeense deal”
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN