RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Karin Bosteels
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Pernod Ricard trakteert zichzelf op overname na prima jaar

icon
Food29 augustus, 2019

De Franse drankengroep Pernod Ricard heeft een excellent jaar achter de rug, met dank aan de Chinezen. Intussen werkt de groep aan een nieuwe stokerij en een nieuwe overname.

 

Kater in West-Europa

De Franse groep heeft zijn omzet over het gebroken boekjaar 2018/2019 zien groeien met 6% op organische basis. Dankzij het enorme succes van zijn cognac Martell in China, gekoppeld aan kostenbesparingen, ging de operationele winst er 8,7% op vooruit (bij constante wisselkoersen). Dat is flink beter dan de 6,3% van het vorige boekjaar en ook meer dan de 8% waar de analisten op hadden gerekend. Netto bleef er 1,46 miljard euro winst over, iets minder dan de 1,58 miljard euro van vorig jaar boekjaar.

 

“Het was een excellent jaar, waarin we onze prestatie duidelijk hebben versneld én tegelijk hebben geïnvesteerd om waarde op lange termijn te creëren”, zei een tevreden CEO Alexandre Ricard. Met name in China groeit de omzet spectaculair (+21%). In India, het op twee na belangrijkste land, ging de verkoop van lokale whisky’s er 20% op vooruit. Op zijn belangrijkste markt, de Amerikaanse, boekt Pernod Ricard nog een omzetstijging met 4,5%, “in lijn met de markt”, maar is er toch een flinke verkoopdaling van de Ierse whiskey Jameson en Absolut-vodka. Dat wijt de groep aan een bewuste vermindering van de stocks en het heronderhandelen van groothandelscontracten.

 

De enige regio waar Pernod Ricard terrein moet prijsgeven is West-Europa: Pernod Ricard zag er zijn omzet 1% dalen, een gevolg van een handelsconflict in Duitsland en nieuwe wetgeving in Frankrijk (die distributeurs verbiedt nog langer te verkopen met verlies, wat prijsstijgingen met wel 10% tot gevolg had).

 

Miljoenenbod op Castle Brands

In de marge van zijn jaarresultaten heeft Pernod Ricard ook bekendgemaakt dat het een bod van 223 miljoen dollar, iets meer dan 200 miljoen euro, heeft uitgebracht op het Amerikaanse Castle Brands. Dat is de eigenaar van bourbonmerk Jefferson’s. Het bod werd unaniem aanvaard, zo klinkt het in Parijs.

 

Daarnaast gaat de Franse groep de komende tien jaar ook nog eens 135 miljoen euro investeren in de bouw van een gloednieuwe ‘single malt’-stokerij in China. Daarmee wil Pernod Ricard inspelen op de vraag van de groeiende middenklasse naar een kwaliteitswhisky ‘made in China’.

 

Zowel de prima resultaten als de ambitieuze toekomstplannen klonken de beleggers als muziek in de oren: rond de middag stond het aandeel op de beurs van Parijs 2,5% hoger.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food18 december, 2025
    ALDI beëindigt 2025 met 496 supermarkten in Spanje

    Aldi Spanje sluit 2025 af 496 supermarkten na de toevoeging van 28 nieuwe winkels. De retailer breidt tegelijk zijn logistiek uit. Meer dan 7,8 miljoen Spaanse huishoudens kopen inmiddels bij de discounter.

  • icon
    Food18 december, 2025
    Brexit was klap voor Britse voedselsector: uitvoer naar EU kromp met kwart

    De export van voeding en dranken van het Verenigd Koninkrijk naar de Europese Unie is de afgelopen vijf jaar met 23,4% teruggevallen in vergelijking met de vijf jaar vóór Brexit, zegt de Britse federatie van voedingsproducenten FDF.

  • icon
    Food18 december, 2025
    Campari stoot Averna-likeur af

    De Italiaanse Campari-groep gaat verder met het afslanken van zijn portfolio: de sterkedrankenproducent verkoopt de merken Averna (amaro) en Zedda Piras (mirto) aan de Illva Saronno-holding, bekend van hun amaretto. De deal van 100 miljoen euro omvat de merken, productiefaciliteiten en een deel van het personeel.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food3 december, 2025
    Geruchten over Belgische exit Carrefour zwellen aan
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN