RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Waarom Chaudfontaine niet meer in een blauwe fles zit

icon
Food3 maart, 2021

Tegen 2023 wil Chaudfontaine als één van de eerste bottelarijen van Coca-Cola European Partners (CCEP) volledig klimaatneutraal zijn. Het merk schakelt over op 100% gerecycleerde en heldere petflessen.

 

Geen nieuw plastic

Binnen de groep CCEP is Chaudfontaine een voorloper op het vlak van duurzaamheid. Sinds de acquisitie in 2003 investeerde Coca-Cola al 147 miljoen euro in het bedrijf. “Alles begint bij de bron,” zegt Achmed Boumrah, directeur van de bottelfabriek in Chaudfontaine. “Het water van Chaudfontaine dat je vandaag drinkt, is zestig jaar oud: zo lang doet het water er over in de bodem vooraleer het aan de bron ontspringt. Acties die we nu ondernemen, hebben een impact binnen zestig jaar.” Chaudfontaine doet er dan ook alles aan om de infiltratiezone van 250 hectaren rond de bron te beschermen: in een straal van 5 kilometer rond de bron werden alle stookolieketels weggehaald of beschermd, het gebruik van pesticides en nitraten in de lokale landbouw wordt strikt gecontroleerd, en het bedrijf investeerde in nieuwe leidingen, ventilatie en bewaking.
 

De waterproducent zet nu belangrijke stappen op verpakkingsvlak: de Chaudfontaine-flessen én de folie rond de multipacks bestaan als eerste in het Belgische Coca-Cola-portfolio voor 100% uit gerecycleerde en heldere pet. De typisch blauwe Chaudfontaine-flessen verdwijnen dus. “Transparante flessen bieden meer polyvalentie op recyclagevlak,” aldus Achmed Boumrah. “Men kan er nieuwe flessen van maken, maar ook andere producten.” Er wordt geen nieuw plastic meer gebruikt voor Chaudfontaine – behalve voor de dop en het label, maar ook dit wil het bedrijf in de nabije toekomst veranderen zodra het technisch mogelijk wordt. Daarnaast heeft Chaudfontaine ook glazen statiegeldflessen die tot 50 keer opnieuw kunnen gebruikt worden “Consumenten kiezen de verpakking die hen het beste uitkomt.”

 

Maximale CO2-reductie

In de bottelarij verloopt de productie steeds duurzamer. Het bedrijf gebruikt de restwarmte van het water – dat aan een temperatuur van 37°C opborrelt – om de productiehallen te verwarmen. Daarnaast maakt Chaudfontaine ook gebruik van zonnepanelen en waterkracht (de Vesder stroomt vlakbij). Samen zorgen deze duurzame systemen voor meer dan 15% van de totale energie. Daar stopt het niet: “We willen tegen 2023 één van de eerste klimaatneutrale sites in Europa worden. Daar zijn we erg fier op. Hiervoor gaan we maximaal voor CO2-reductie met plannen om het gebruik van fossiele brandstoffen sterk te verminderen of te elimineren. Pas daarna zullen we de resterende CO2-uitstoot compenseren,” zegt Achmed Boumrah, die ook aangeeft dat de fabrikant rekent op een goede samenwerking met z’n leveranciers. Tegen 2040 wil heel de groep CCEP klimaatneutraal zijn over de volledige waardeketen.
 

Tot slot verduurzaamt Chaudfontaine ook het assortiment. Dank zij een nieuwe productietechnologie zijn er geen bewaarmiddelen meer nodig voor de limonades en gearomatiseerde waters. Ook lanceert het merk een assortiment biologische limonades. “Mensen vragen meer lokale en duurzame producten.”

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food12 december, 2025
    Eroski meldt forse omzet- en winstgroei

    De Spaanse foodretailer Eroski zag de omzet en de winst fors stijgen tijdens de eerste negen maanden van zijn boekjaar. De sterke resultaten zijn te danken aan prijsbeheersing, promotie-inspanningen en efficiëntieverbeteringen.

  • icon
    Food12 december, 2025
    EU dringt aan op afschaffing van prijsplafonds in Hongarije

    De Europese Commissie dringt er bij Hongarije op aan de verplichte margelimieten voor supermarkten en drogisterijen op een reeks voedsel- en drogisterijproducten in te trekken. Boedapest verdedigt de maatregelen, wijst op forse prijsdalingen en verlengt de regeling tot 28 februari.

  • icon
    Food12 december, 2025
    Hoe Joyce en Raissa de Haas (Double Dutch) van Dubai tot Soho House premium beleving serveren

    Als studenten gaven Joyce en Raissa de Haas al feestjes met zelfgemaakte mixers. Tien jaar later ligt hun merk Double Dutch in veertig landen, gaf Richard Branson hen een innovatieprijs en zet de familie Heineken mee de strategische koers uit. RetailDetail sprak met de Nederlandse tweeling over expansie, horeca als...

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN