Recht van de hoeve bij AVEVE

Recht van de hoeve bij AVEVE

Stevige patatten, recht van het land. Het lijkt een leuze uit lang vervlogen tijden. Voeding vindt tegenwoordig quasi nooit meer rechtstreeks de weg naar de winkelrekken. Nochtans eisen consumenten steeds meer transparantie over de oorsprong van hun voeding. AVEVE,  retailketen ontstaan uit de Boerenbond, lanceert daarom “hoeveproducten” in de eigen winkels.

"Agrarische deskundigheid"

AVEVE speelt sinds kort zijn naar eigen zeggen “agrarische deskundigheid” uit door klanten verse voedingsproducten aan te bieden die rechtstreeks van de boerderij komen. De  tuin- en hobbyketen start in 24 winkels (21 in België, 3 in Nederland) met een beperkt assortiment van niet-gekoelde hoeveproducten. Onder andere appels, peren, aardappelen en eieren zullen er van de hoeve hun weg zoeken naar de consument.


De hoeveproducten moeten een imago van authenticiteit en lokale degelijkheid uitstralen. Om  de klant het idee te geven dat de boer zijn ziel en zaligheid in zijn appelen en peren steekt, worden de hoeveproducten bijvoorbeeld voorzien van een heuse foto. De producten worden bovendien gepresenteerd in houten fruitpaloxen om het idee van “authenticiteit” nog te versterken.

Lokaal en duurzaam

Naast de trend van “glocalisation”, profiteert het initiatief ook van de hang naar duurzaamheid. Doordat de boer direct levert aan het winkelpunt, wordt de waardeketen drastisch ingekort, met minder verbruik tot gevolg. Het laat eveneens toe de producten tegen een eerlijke consumentenprijs aan te bieden.


De nieuwe formule past in de conceptualisering van een initiatief dat een aantal winkels van AVEVE op kleinere schaal al had genomen. Na een succesvol afgeronde testfase neemt de hele groep nu de touwtjes zelf in handen. Simultaan met de roll-out in de 24 eigen winkels verloopt tevens de verdere uitrol bij de franchisenemers, zij het modulair.

 

Stevige patatten, recht van het land. Het lijkt een leuze uit lang vervlogen tijden. Voeding vindt tegenwoordig quasi nooit meer rechtstreeks de weg naar de winkelrekken. Nochtans eisen consumenten steeds meer transparantie over de oorsprong van hun voeding. AVEVE,  retailketen ontstaan uit de Boerenbond, lanceert daarom “hoeveproducten” in de eigen winkels.

"Agrarische deskundigheid"

AVEVE speelt sinds kort zijn naar eigen zeggen “agrarische deskundigheid” uit door klanten verse voedingsproducten aan te bieden die rechtstreeks van de boerderij komen. De  tuin- en hobbyketen start in 24 winkels (21 in België, 3 in Nederland) met een beperkt assortiment van niet-gekoelde hoeveproducten. Onder andere appels, peren, aardappelen en eieren zullen er van de hoeve hun weg zoeken naar de consument.


De hoeveproducten moeten een imago van authenticiteit en lokale degelijkheid uitstralen. Om  de klant het idee te geven dat de boer zijn ziel en zaligheid in zijn appelen en peren steekt, worden de hoeveproducten bijvoorbeeld voorzien van een heuse foto. De producten worden bovendien gepresenteerd in houten fruitpaloxen om het idee van “authenticiteit” nog te versterken.

Lokaal en duurzaam

Naast de trend van “glocalisation”, profiteert het initiatief ook van de hang naar duurzaamheid. Doordat de boer direct levert aan het winkelpunt, wordt de waardeketen drastisch ingekort, met minder verbruik tot gevolg. Het laat eveneens toe de producten tegen een eerlijke consumentenprijs aan te bieden.


De nieuwe formule past in de conceptualisering van een initiatief dat een aantal winkels van AVEVE op kleinere schaal al had genomen. Na een succesvol afgeronde testfase neemt de hele groep nu de touwtjes zelf in handen. Simultaan met de roll-out in de 24 eigen winkels verloopt tevens de verdere uitrol bij de franchisenemers, zij het modulair.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Recordomzet voor BelOrta

19/01/2018

Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Het volume steeg met 2,5% en nadert de 500 miljoen kilogram.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Back to top