Recht van de hoeve bij AVEVE

Recht van de hoeve bij AVEVE

Stevige patatten, recht van het land. Het lijkt een leuze uit lang vervlogen tijden. Voeding vindt tegenwoordig quasi nooit meer rechtstreeks de weg naar de winkelrekken. Nochtans eisen consumenten steeds meer transparantie over de oorsprong van hun voeding. AVEVE,  retailketen ontstaan uit de Boerenbond, lanceert daarom “hoeveproducten” in de eigen winkels.

"Agrarische deskundigheid"

AVEVE speelt sinds kort zijn naar eigen zeggen “agrarische deskundigheid” uit door klanten verse voedingsproducten aan te bieden die rechtstreeks van de boerderij komen. De  tuin- en hobbyketen start in 24 winkels (21 in België, 3 in Nederland) met een beperkt assortiment van niet-gekoelde hoeveproducten. Onder andere appels, peren, aardappelen en eieren zullen er van de hoeve hun weg zoeken naar de consument.


De hoeveproducten moeten een imago van authenticiteit en lokale degelijkheid uitstralen. Om  de klant het idee te geven dat de boer zijn ziel en zaligheid in zijn appelen en peren steekt, worden de hoeveproducten bijvoorbeeld voorzien van een heuse foto. De producten worden bovendien gepresenteerd in houten fruitpaloxen om het idee van “authenticiteit” nog te versterken.

Lokaal en duurzaam

Naast de trend van “glocalisation”, profiteert het initiatief ook van de hang naar duurzaamheid. Doordat de boer direct levert aan het winkelpunt, wordt de waardeketen drastisch ingekort, met minder verbruik tot gevolg. Het laat eveneens toe de producten tegen een eerlijke consumentenprijs aan te bieden.


De nieuwe formule past in de conceptualisering van een initiatief dat een aantal winkels van AVEVE op kleinere schaal al had genomen. Na een succesvol afgeronde testfase neemt de hele groep nu de touwtjes zelf in handen. Simultaan met de roll-out in de 24 eigen winkels verloopt tevens de verdere uitrol bij de franchisenemers, zij het modulair.

 

Stevige patatten, recht van het land. Het lijkt een leuze uit lang vervlogen tijden. Voeding vindt tegenwoordig quasi nooit meer rechtstreeks de weg naar de winkelrekken. Nochtans eisen consumenten steeds meer transparantie over de oorsprong van hun voeding. AVEVE,  retailketen ontstaan uit de Boerenbond, lanceert daarom “hoeveproducten” in de eigen winkels.

"Agrarische deskundigheid"

AVEVE speelt sinds kort zijn naar eigen zeggen “agrarische deskundigheid” uit door klanten verse voedingsproducten aan te bieden die rechtstreeks van de boerderij komen. De  tuin- en hobbyketen start in 24 winkels (21 in België, 3 in Nederland) met een beperkt assortiment van niet-gekoelde hoeveproducten. Onder andere appels, peren, aardappelen en eieren zullen er van de hoeve hun weg zoeken naar de consument.


De hoeveproducten moeten een imago van authenticiteit en lokale degelijkheid uitstralen. Om  de klant het idee te geven dat de boer zijn ziel en zaligheid in zijn appelen en peren steekt, worden de hoeveproducten bijvoorbeeld voorzien van een heuse foto. De producten worden bovendien gepresenteerd in houten fruitpaloxen om het idee van “authenticiteit” nog te versterken.

Lokaal en duurzaam

Naast de trend van “glocalisation”, profiteert het initiatief ook van de hang naar duurzaamheid. Doordat de boer direct levert aan het winkelpunt, wordt de waardeketen drastisch ingekort, met minder verbruik tot gevolg. Het laat eveneens toe de producten tegen een eerlijke consumentenprijs aan te bieden.


De nieuwe formule past in de conceptualisering van een initiatief dat een aantal winkels van AVEVE op kleinere schaal al had genomen. Na een succesvol afgeronde testfase neemt de hele groep nu de touwtjes zelf in handen. Simultaan met de roll-out in de 24 eigen winkels verloopt tevens de verdere uitrol bij de franchisenemers, zij het modulair.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top