Recht van de hoeve bij AVEVE

Recht van de hoeve bij AVEVE

Stevige patatten, recht van het land. Het lijkt een leuze uit lang vervlogen tijden. Voeding vindt tegenwoordig quasi nooit meer rechtstreeks de weg naar de winkelrekken. Nochtans eisen consumenten steeds meer transparantie over de oorsprong van hun voeding. AVEVE,  retailketen ontstaan uit de Boerenbond, lanceert daarom “hoeveproducten” in de eigen winkels.

"Agrarische deskundigheid"

AVEVE speelt sinds kort zijn naar eigen zeggen “agrarische deskundigheid” uit door klanten verse voedingsproducten aan te bieden die rechtstreeks van de boerderij komen. De  tuin- en hobbyketen start in 24 winkels (21 in België, 3 in Nederland) met een beperkt assortiment van niet-gekoelde hoeveproducten. Onder andere appels, peren, aardappelen en eieren zullen er van de hoeve hun weg zoeken naar de consument.


De hoeveproducten moeten een imago van authenticiteit en lokale degelijkheid uitstralen. Om  de klant het idee te geven dat de boer zijn ziel en zaligheid in zijn appelen en peren steekt, worden de hoeveproducten bijvoorbeeld voorzien van een heuse foto. De producten worden bovendien gepresenteerd in houten fruitpaloxen om het idee van “authenticiteit” nog te versterken.

Lokaal en duurzaam

Naast de trend van “glocalisation”, profiteert het initiatief ook van de hang naar duurzaamheid. Doordat de boer direct levert aan het winkelpunt, wordt de waardeketen drastisch ingekort, met minder verbruik tot gevolg. Het laat eveneens toe de producten tegen een eerlijke consumentenprijs aan te bieden.


De nieuwe formule past in de conceptualisering van een initiatief dat een aantal winkels van AVEVE op kleinere schaal al had genomen. Na een succesvol afgeronde testfase neemt de hele groep nu de touwtjes zelf in handen. Simultaan met de roll-out in de 24 eigen winkels verloopt tevens de verdere uitrol bij de franchisenemers, zij het modulair.

 

Stevige patatten, recht van het land. Het lijkt een leuze uit lang vervlogen tijden. Voeding vindt tegenwoordig quasi nooit meer rechtstreeks de weg naar de winkelrekken. Nochtans eisen consumenten steeds meer transparantie over de oorsprong van hun voeding. AVEVE,  retailketen ontstaan uit de Boerenbond, lanceert daarom “hoeveproducten” in de eigen winkels.

"Agrarische deskundigheid"

AVEVE speelt sinds kort zijn naar eigen zeggen “agrarische deskundigheid” uit door klanten verse voedingsproducten aan te bieden die rechtstreeks van de boerderij komen. De  tuin- en hobbyketen start in 24 winkels (21 in België, 3 in Nederland) met een beperkt assortiment van niet-gekoelde hoeveproducten. Onder andere appels, peren, aardappelen en eieren zullen er van de hoeve hun weg zoeken naar de consument.


De hoeveproducten moeten een imago van authenticiteit en lokale degelijkheid uitstralen. Om  de klant het idee te geven dat de boer zijn ziel en zaligheid in zijn appelen en peren steekt, worden de hoeveproducten bijvoorbeeld voorzien van een heuse foto. De producten worden bovendien gepresenteerd in houten fruitpaloxen om het idee van “authenticiteit” nog te versterken.

Lokaal en duurzaam

Naast de trend van “glocalisation”, profiteert het initiatief ook van de hang naar duurzaamheid. Doordat de boer direct levert aan het winkelpunt, wordt de waardeketen drastisch ingekort, met minder verbruik tot gevolg. Het laat eveneens toe de producten tegen een eerlijke consumentenprijs aan te bieden.


De nieuwe formule past in de conceptualisering van een initiatief dat een aantal winkels van AVEVE op kleinere schaal al had genomen. Na een succesvol afgeronde testfase neemt de hele groep nu de touwtjes zelf in handen. Simultaan met de roll-out in de 24 eigen winkels verloopt tevens de verdere uitrol bij de franchisenemers, zij het modulair.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Opinie: Grotere zorgen om Colruyt dan om Ahold Delhaize

23/06/2017

Zowel Ahold Delhaize als Colruyt kregen ferme klappen op de beurs. Beleggers leken het vertrouwen in supermarktaandelen helemaal kwijt. Maar de ene retailer is de andere niet. Ahold Delhaize lijkt er bovenop te komen, Colruyt heeft zorgen. 

Kassaloze supermarkt Amazon nog altijd niet open

23/06/2017

Amazon Go, de kassaloze supermarkt van het internetbedrijf, is nog steeds niet geopend voor het grote publiek. Nu verlaat bovendien ook een van de directeuren die achter de winkel Amazon. 

Danone stroomlijnt Europese organisatie

23/06/2017

Zuivelproducent Danone optimaliseert haar Europese structuur: België, Nederland, Verenigd Koninkrijk en Ierland vormen voortaan één cluster. Kris Geeraert, general manager Benelux, verlaat het bedrijf. 

Filet Pur: Een bende incompetente kwasten

23/06/2017

Sinds vorige vrijdag is het helder: slechts één retailer op aarde weet waar de klepel hangt. De anderen modderen maar wat aan. Of ze nu Jef, Dick of Alexandre heten. Hier is alweer een frisse kijk op de week, door RetailDetail Food

Diageo koopt tequilamerk George Clooney voor 620 miljoen

22/06/2017

Het Britse drankenconcern Diageo legt 700 miljoen dollar, omgerekend ruim 620 miljoen euro, op tafel voor Casamigos. De uiteindelijke deal voor het premium tequilamerk van George Clooney kan zelfs oplopen tot één miljard dollar.

Geen bouwvergunning voor Lidl in Kalmthout

22/06/2017

Versdiscounter Lidl krijgt geen bouwvergunning voor een 2.375 m² grote winkel in Kalmthout. Problemen met de verkeersveiligheid en -doorstroming (en een administratieve fout van Lidl zelf) deden de distributeur de das om.

Back to top