Rekeningrijden kan duurzaamheidsinspanningen distributeurs tenietdoen | RetailDetail

Rekeningrijden kan duurzaamheidsinspanningen distributeurs tenietdoen

Rekeningrijden kan duurzaamheidsinspanningen distributeurs tenietdoen

Begin juni vorig jaar kondigde Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) een groot proefproject aan rond “dagrandleveringen”, waarbij Colruyt en Delhaize een aantal winkels in stedelijke centra duurzamer zouden beleveren, lees: buiten de spitsuren met stillere en milieuvriendelijkere vrachtwagens. Maar de discussie rond rekeningrijden, die steeds vaker de kop opsteekt, kan al die inspanningen wel eens torpederen, vrezen de distributeurs.


 

Evaluatie nog niet afgerond

Soortgelijke projecten in Nederland tonen aan dat “dagrandleveringen” resulteren in minder files tijdens de spitsuren, minder uitstoot van schadelijke stoffen en een verhoging van de verkeersveiligheid. Naar aanleiding van de Week van de Mobiliteit (nog tot 22 september) vroeg zakenblad Trends het kabinet Crevits naar een stand van zaken: “De evaluatie van de tests met dagrandleveringen is nog niet afgerond, maar de eerste signalen zijn positief. We zien ook dat er dankzij die proeven een betere verstandhouding is gegroeid tussen de distributiebedrijven en de gemeenten”. Het gaat dan om Kortrijk en Antwerpen, waar Colruyt en Delhaize het systeem uittesten.

Late leveringen “pijnpunt”

Leveringen voor dag en dauw of na zonsondergang mogen het aantal vrachtwagens in de ochtend- en avondspits dan al verminderen, voor de omwonenden van de betrokken supermarkten is het niet altijd een pretje. Om het lawaai bij de levering te beperken tot een aanvaardbare 65 decibel - het geluidsniveau van een normaal gesprek - schakelen de distributeurs stillere en hybride vrachtwagens in, passen ze het losmateriaal aan en voorzien ze in een overdekte loskaai. “Maar als we die geluidsnorm halen, moeten we wel mogen leveren”, legt Luc Rogge, directeur-generaal van Colruyt, meteen de vinger op een pijnpunt: “De meeste gemeenten verbieden leveringen na 22 uur, soms zelfs al vanaf 21 uur.”

Vrees voor dubbele factuur

Bij de sector leeft ook de vrees dubbel te moeten betalen als de regering het rekeningrijden lineair invoert. “Rekeningrijden mag niet alleen voor het transport gelden. En als wij de inspanning doen een stille oplegger te kopen en ‘s morgens en ‘s avonds te leveren, dan zou het niet logisch zijn dat we dezelfde toeslag moeten betalen als in de spitsuren. Dan betalen we twee keer. Met een slimme heffing zou de overheid ons aanmoedigen in de daluren te leveren, zodat er minder verkeer is overdag. Het mag geen belasting zijn”, aldus nog de Colruyt-topman.

 

Delhaize zit op dezelfde golflengte: “Als het rekeningrijden er komt, moet het ook voor personenwagens gelden. En zoals onze sectorfederatie Comeos heeft gezegd, moet de opbrengst naar investeringen in mobiliteit gaan”, aldus woordvoerder Roel Dekelver.

Steun van transporteconomen

“Het is een voorstel dat elke transporteconoom zal steunen”, zegt Bruno De Borger, professor economie aan de Universiteit Antwerpen, in hetzelfde artikel. “Wie een inspanning levert om de overlast te beperken, zou niet hetzelfde moeten betalen als wie wel bijdraagt tot file.”


“Over het rekeningrijden kan nog niet veel worden gezegd”, klinkt het op het kabinet-Crevits. “De discussie is nog volop bezig en er moet nog overleg komen met de andere gewesten.” Overleg dat de hele distributiesector met argusogen zal volgen.

Begin juni vorig jaar kondigde Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) een groot proefproject aan rond “dagrandleveringen”, waarbij Colruyt en Delhaize een aantal winkels in stedelijke centra duurzamer zouden beleveren, lees: buiten de spitsuren met stillere en milieuvriendelijkere vrachtwagens. Maar de discussie rond rekeningrijden, die steeds vaker de kop opsteekt, kan al die inspanningen wel eens torpederen, vrezen de distributeurs.


 

Evaluatie nog niet afgerond

Soortgelijke projecten in Nederland tonen aan dat “dagrandleveringen” resulteren in minder files tijdens de spitsuren, minder uitstoot van schadelijke stoffen en een verhoging van de verkeersveiligheid. Naar aanleiding van de Week van de Mobiliteit (nog tot 22 september) vroeg zakenblad Trends het kabinet Crevits naar een stand van zaken: “De evaluatie van de tests met dagrandleveringen is nog niet afgerond, maar de eerste signalen zijn positief. We zien ook dat er dankzij die proeven een betere verstandhouding is gegroeid tussen de distributiebedrijven en de gemeenten”. Het gaat dan om Kortrijk en Antwerpen, waar Colruyt en Delhaize het systeem uittesten.

Late leveringen “pijnpunt”

Leveringen voor dag en dauw of na zonsondergang mogen het aantal vrachtwagens in de ochtend- en avondspits dan al verminderen, voor de omwonenden van de betrokken supermarkten is het niet altijd een pretje. Om het lawaai bij de levering te beperken tot een aanvaardbare 65 decibel - het geluidsniveau van een normaal gesprek - schakelen de distributeurs stillere en hybride vrachtwagens in, passen ze het losmateriaal aan en voorzien ze in een overdekte loskaai. “Maar als we die geluidsnorm halen, moeten we wel mogen leveren”, legt Luc Rogge, directeur-generaal van Colruyt, meteen de vinger op een pijnpunt: “De meeste gemeenten verbieden leveringen na 22 uur, soms zelfs al vanaf 21 uur.”

Vrees voor dubbele factuur

Bij de sector leeft ook de vrees dubbel te moeten betalen als de regering het rekeningrijden lineair invoert. “Rekeningrijden mag niet alleen voor het transport gelden. En als wij de inspanning doen een stille oplegger te kopen en ‘s morgens en ‘s avonds te leveren, dan zou het niet logisch zijn dat we dezelfde toeslag moeten betalen als in de spitsuren. Dan betalen we twee keer. Met een slimme heffing zou de overheid ons aanmoedigen in de daluren te leveren, zodat er minder verkeer is overdag. Het mag geen belasting zijn”, aldus nog de Colruyt-topman.

 

Delhaize zit op dezelfde golflengte: “Als het rekeningrijden er komt, moet het ook voor personenwagens gelden. En zoals onze sectorfederatie Comeos heeft gezegd, moet de opbrengst naar investeringen in mobiliteit gaan”, aldus woordvoerder Roel Dekelver.

Steun van transporteconomen

“Het is een voorstel dat elke transporteconoom zal steunen”, zegt Bruno De Borger, professor economie aan de Universiteit Antwerpen, in hetzelfde artikel. “Wie een inspanning levert om de overlast te beperken, zou niet hetzelfde moeten betalen als wie wel bijdraagt tot file.”


“Over het rekeningrijden kan nog niet veel worden gezegd”, klinkt het op het kabinet-Crevits. “De discussie is nog volop bezig en er moet nog overleg komen met de andere gewesten.” Overleg dat de hele distributiesector met argusogen zal volgen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Colruyt haalt producten Nestlé uit de rekken

21/02/2018

Colruyt heeft minstens 18 producten van Nestlé uit de winkelrekken gehaald. Beide partijen zijn immers niet tot een akkoord gekomen over de prijzen en dus worden de producten tijdelijk niet meer verkocht bij Colruyt.

Supermarkten rekenen af met Europees voorstel voor boerenwelzijn

20/02/2018

Het zint sommige supermarkten niet dat de Europese Commissie boeren hogere prijzen wil geven bij onderhandelingen. Distributeurs uit Nederland, Duitsland en Oostenrijk waarschuwen voor prijsstijgingen voor de consument.

Deze foodinnovaties gaan het maken

20/02/2018

Vernieuwing in voeding is de kern van de wedstrijd Gouden Tavola. Vallen dit jaar in de prijzen: Belberry Preserves, BelOrta, Kaasboerderij ‘t Groendal en J.L. Lambert. Hun producten komen morgen op het bord of in het glas van de consument.

Belgische noedelshops Umamido trekken naar buurlanden

20/02/2018

De Belgische keten van noedelrestaurants Umamido trekt volgend jaar naar het buitenland en opent ook nieuwe vestigingen in ons land. Umamido serveert ramen, een Japans geïnspireerde noedelsoep. 

Jupiler verdwijnt voor enkele maanden uit de rekken

20/02/2018

AB InBev pakt uit met een ongewone marketingstunt: succesmerk Jupiler verdwijnt voor enkele maanden uit de rekken. Om de Rode Duivels te "steunen" op het WK voetbal (of, er een graantje van mee te pikken) heet het merk tot deze zomer Belgium. 

Colruyt stapt in boodschappendienst van PostNL

20/02/2018

Tweewekelijks brengt de postbode voortaan boodschappen aan huis: in samenwerking met PostNL gaat in Nederland de nieuwe boodschappendienst Stockon van start. De huismerkproducten zijn van Boni (van het Belgische Colruyt).

Back to top