Rekeningrijden kan duurzaamheidsinspanningen distributeurs tenietdoen

Rekeningrijden kan duurzaamheidsinspanningen distributeurs tenietdoen

Begin juni vorig jaar kondigde Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) een groot proefproject aan rond “dagrandleveringen”, waarbij Colruyt en Delhaize een aantal winkels in stedelijke centra duurzamer zouden beleveren, lees: buiten de spitsuren met stillere en milieuvriendelijkere vrachtwagens. Maar de discussie rond rekeningrijden, die steeds vaker de kop opsteekt, kan al die inspanningen wel eens torpederen, vrezen de distributeurs.


 

Evaluatie nog niet afgerond

Soortgelijke projecten in Nederland tonen aan dat “dagrandleveringen” resulteren in minder files tijdens de spitsuren, minder uitstoot van schadelijke stoffen en een verhoging van de verkeersveiligheid. Naar aanleiding van de Week van de Mobiliteit (nog tot 22 september) vroeg zakenblad Trends het kabinet Crevits naar een stand van zaken: “De evaluatie van de tests met dagrandleveringen is nog niet afgerond, maar de eerste signalen zijn positief. We zien ook dat er dankzij die proeven een betere verstandhouding is gegroeid tussen de distributiebedrijven en de gemeenten”. Het gaat dan om Kortrijk en Antwerpen, waar Colruyt en Delhaize het systeem uittesten.

Late leveringen “pijnpunt”

Leveringen voor dag en dauw of na zonsondergang mogen het aantal vrachtwagens in de ochtend- en avondspits dan al verminderen, voor de omwonenden van de betrokken supermarkten is het niet altijd een pretje. Om het lawaai bij de levering te beperken tot een aanvaardbare 65 decibel - het geluidsniveau van een normaal gesprek - schakelen de distributeurs stillere en hybride vrachtwagens in, passen ze het losmateriaal aan en voorzien ze in een overdekte loskaai. “Maar als we die geluidsnorm halen, moeten we wel mogen leveren”, legt Luc Rogge, directeur-generaal van Colruyt, meteen de vinger op een pijnpunt: “De meeste gemeenten verbieden leveringen na 22 uur, soms zelfs al vanaf 21 uur.”

Vrees voor dubbele factuur

Bij de sector leeft ook de vrees dubbel te moeten betalen als de regering het rekeningrijden lineair invoert. “Rekeningrijden mag niet alleen voor het transport gelden. En als wij de inspanning doen een stille oplegger te kopen en ‘s morgens en ‘s avonds te leveren, dan zou het niet logisch zijn dat we dezelfde toeslag moeten betalen als in de spitsuren. Dan betalen we twee keer. Met een slimme heffing zou de overheid ons aanmoedigen in de daluren te leveren, zodat er minder verkeer is overdag. Het mag geen belasting zijn”, aldus nog de Colruyt-topman.

 

Delhaize zit op dezelfde golflengte: “Als het rekeningrijden er komt, moet het ook voor personenwagens gelden. En zoals onze sectorfederatie Comeos heeft gezegd, moet de opbrengst naar investeringen in mobiliteit gaan”, aldus woordvoerder Roel Dekelver.

Steun van transporteconomen

“Het is een voorstel dat elke transporteconoom zal steunen”, zegt Bruno De Borger, professor economie aan de Universiteit Antwerpen, in hetzelfde artikel. “Wie een inspanning levert om de overlast te beperken, zou niet hetzelfde moeten betalen als wie wel bijdraagt tot file.”


“Over het rekeningrijden kan nog niet veel worden gezegd”, klinkt het op het kabinet-Crevits. “De discussie is nog volop bezig en er moet nog overleg komen met de andere gewesten.” Overleg dat de hele distributiesector met argusogen zal volgen.

Begin juni vorig jaar kondigde Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) een groot proefproject aan rond “dagrandleveringen”, waarbij Colruyt en Delhaize een aantal winkels in stedelijke centra duurzamer zouden beleveren, lees: buiten de spitsuren met stillere en milieuvriendelijkere vrachtwagens. Maar de discussie rond rekeningrijden, die steeds vaker de kop opsteekt, kan al die inspanningen wel eens torpederen, vrezen de distributeurs.


 

Evaluatie nog niet afgerond

Soortgelijke projecten in Nederland tonen aan dat “dagrandleveringen” resulteren in minder files tijdens de spitsuren, minder uitstoot van schadelijke stoffen en een verhoging van de verkeersveiligheid. Naar aanleiding van de Week van de Mobiliteit (nog tot 22 september) vroeg zakenblad Trends het kabinet Crevits naar een stand van zaken: “De evaluatie van de tests met dagrandleveringen is nog niet afgerond, maar de eerste signalen zijn positief. We zien ook dat er dankzij die proeven een betere verstandhouding is gegroeid tussen de distributiebedrijven en de gemeenten”. Het gaat dan om Kortrijk en Antwerpen, waar Colruyt en Delhaize het systeem uittesten.

Late leveringen “pijnpunt”

Leveringen voor dag en dauw of na zonsondergang mogen het aantal vrachtwagens in de ochtend- en avondspits dan al verminderen, voor de omwonenden van de betrokken supermarkten is het niet altijd een pretje. Om het lawaai bij de levering te beperken tot een aanvaardbare 65 decibel - het geluidsniveau van een normaal gesprek - schakelen de distributeurs stillere en hybride vrachtwagens in, passen ze het losmateriaal aan en voorzien ze in een overdekte loskaai. “Maar als we die geluidsnorm halen, moeten we wel mogen leveren”, legt Luc Rogge, directeur-generaal van Colruyt, meteen de vinger op een pijnpunt: “De meeste gemeenten verbieden leveringen na 22 uur, soms zelfs al vanaf 21 uur.”

Vrees voor dubbele factuur

Bij de sector leeft ook de vrees dubbel te moeten betalen als de regering het rekeningrijden lineair invoert. “Rekeningrijden mag niet alleen voor het transport gelden. En als wij de inspanning doen een stille oplegger te kopen en ‘s morgens en ‘s avonds te leveren, dan zou het niet logisch zijn dat we dezelfde toeslag moeten betalen als in de spitsuren. Dan betalen we twee keer. Met een slimme heffing zou de overheid ons aanmoedigen in de daluren te leveren, zodat er minder verkeer is overdag. Het mag geen belasting zijn”, aldus nog de Colruyt-topman.

 

Delhaize zit op dezelfde golflengte: “Als het rekeningrijden er komt, moet het ook voor personenwagens gelden. En zoals onze sectorfederatie Comeos heeft gezegd, moet de opbrengst naar investeringen in mobiliteit gaan”, aldus woordvoerder Roel Dekelver.

Steun van transporteconomen

“Het is een voorstel dat elke transporteconoom zal steunen”, zegt Bruno De Borger, professor economie aan de Universiteit Antwerpen, in hetzelfde artikel. “Wie een inspanning levert om de overlast te beperken, zou niet hetzelfde moeten betalen als wie wel bijdraagt tot file.”


“Over het rekeningrijden kan nog niet veel worden gezegd”, klinkt het op het kabinet-Crevits. “De discussie is nog volop bezig en er moet nog overleg komen met de andere gewesten.” Overleg dat de hele distributiesector met argusogen zal volgen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Het kan altijd nog erger

20/10/2017

Het is geen feestje hoor, werken in FMCG. Slechts enkelen komen er vrolijk mee weg, de meerderheid lijdt in stilte. Zoals nogmaals blijkt uit het ironische weekoverzicht van RetailDetail Food, dat vandaag vol nuttig advies staat.

RetailDetail Food #24 staat online

20/10/2017

Zijn winkels in drukke stadscentra steeds moeilijker bereikbaar? Voelen ze het aan de omzet, nemen ze maatregelen? Het nieuwe nummer van de gepersonaliseerde RetailDetail Food krant gaat er dieper op in.

Vleesvervangers bezig aan sterke opmars

20/10/2017

De verkoop van vleesvervangers is de voorbij drie jaar met maar liefst 40% gestegen. Ondertussen koopt een kwart van de Belgische huishoudens wel eens een vleesvervanger en is het aanbod sterk gegroeid.

Metro kent kleine groei in 2016/2017

20/10/2017

Uit de voorlopige cijfers van het Duitse Metro blijkt dat het bedrijf in het boekjaar 2016/2017 met 1,6% is gegroeid. Ook op vergelijkbare basis was er nog net sprake van groei. Metro spreekt van een succesvol jaar.

Emté blijft wegen op resultaten Sligro Food Group

19/10/2017

Bij de bekendmaking van de resultaten voor het derde kwartaal heeft Sligro Food Group laten verstaan dat het nog steeds op zoek is naar een oplossing voor Emté. Ondertussen blijft de omzet van die bedrijfstak dalen.

Unilever verkoopt minder ijsjes in magere zomer

19/10/2017

De voorbije zomer was er maar weinig sprake van stralend weer en dat heeft ook zijn effect gehad op de ijsverkoop van Unilever. Dat onderdeel van het Brits-Nederlandse bedrijf zag zijn omzet met 6,7% dalen.

Back to top