Rekeningrijden kan duurzaamheidsinspanningen distributeurs tenietdoen

Rekeningrijden kan duurzaamheidsinspanningen distributeurs tenietdoen

Begin juni vorig jaar kondigde Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) een groot proefproject aan rond “dagrandleveringen”, waarbij Colruyt en Delhaize een aantal winkels in stedelijke centra duurzamer zouden beleveren, lees: buiten de spitsuren met stillere en milieuvriendelijkere vrachtwagens. Maar de discussie rond rekeningrijden, die steeds vaker de kop opsteekt, kan al die inspanningen wel eens torpederen, vrezen de distributeurs.


 

Evaluatie nog niet afgerond

Soortgelijke projecten in Nederland tonen aan dat “dagrandleveringen” resulteren in minder files tijdens de spitsuren, minder uitstoot van schadelijke stoffen en een verhoging van de verkeersveiligheid. Naar aanleiding van de Week van de Mobiliteit (nog tot 22 september) vroeg zakenblad Trends het kabinet Crevits naar een stand van zaken: “De evaluatie van de tests met dagrandleveringen is nog niet afgerond, maar de eerste signalen zijn positief. We zien ook dat er dankzij die proeven een betere verstandhouding is gegroeid tussen de distributiebedrijven en de gemeenten”. Het gaat dan om Kortrijk en Antwerpen, waar Colruyt en Delhaize het systeem uittesten.

Late leveringen “pijnpunt”

Leveringen voor dag en dauw of na zonsondergang mogen het aantal vrachtwagens in de ochtend- en avondspits dan al verminderen, voor de omwonenden van de betrokken supermarkten is het niet altijd een pretje. Om het lawaai bij de levering te beperken tot een aanvaardbare 65 decibel - het geluidsniveau van een normaal gesprek - schakelen de distributeurs stillere en hybride vrachtwagens in, passen ze het losmateriaal aan en voorzien ze in een overdekte loskaai. “Maar als we die geluidsnorm halen, moeten we wel mogen leveren”, legt Luc Rogge, directeur-generaal van Colruyt, meteen de vinger op een pijnpunt: “De meeste gemeenten verbieden leveringen na 22 uur, soms zelfs al vanaf 21 uur.”

Vrees voor dubbele factuur

Bij de sector leeft ook de vrees dubbel te moeten betalen als de regering het rekeningrijden lineair invoert. “Rekeningrijden mag niet alleen voor het transport gelden. En als wij de inspanning doen een stille oplegger te kopen en ‘s morgens en ‘s avonds te leveren, dan zou het niet logisch zijn dat we dezelfde toeslag moeten betalen als in de spitsuren. Dan betalen we twee keer. Met een slimme heffing zou de overheid ons aanmoedigen in de daluren te leveren, zodat er minder verkeer is overdag. Het mag geen belasting zijn”, aldus nog de Colruyt-topman.

 

Delhaize zit op dezelfde golflengte: “Als het rekeningrijden er komt, moet het ook voor personenwagens gelden. En zoals onze sectorfederatie Comeos heeft gezegd, moet de opbrengst naar investeringen in mobiliteit gaan”, aldus woordvoerder Roel Dekelver.

Steun van transporteconomen

“Het is een voorstel dat elke transporteconoom zal steunen”, zegt Bruno De Borger, professor economie aan de Universiteit Antwerpen, in hetzelfde artikel. “Wie een inspanning levert om de overlast te beperken, zou niet hetzelfde moeten betalen als wie wel bijdraagt tot file.”


“Over het rekeningrijden kan nog niet veel worden gezegd”, klinkt het op het kabinet-Crevits. “De discussie is nog volop bezig en er moet nog overleg komen met de andere gewesten.” Overleg dat de hele distributiesector met argusogen zal volgen.

Begin juni vorig jaar kondigde Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) een groot proefproject aan rond “dagrandleveringen”, waarbij Colruyt en Delhaize een aantal winkels in stedelijke centra duurzamer zouden beleveren, lees: buiten de spitsuren met stillere en milieuvriendelijkere vrachtwagens. Maar de discussie rond rekeningrijden, die steeds vaker de kop opsteekt, kan al die inspanningen wel eens torpederen, vrezen de distributeurs.


 

Evaluatie nog niet afgerond

Soortgelijke projecten in Nederland tonen aan dat “dagrandleveringen” resulteren in minder files tijdens de spitsuren, minder uitstoot van schadelijke stoffen en een verhoging van de verkeersveiligheid. Naar aanleiding van de Week van de Mobiliteit (nog tot 22 september) vroeg zakenblad Trends het kabinet Crevits naar een stand van zaken: “De evaluatie van de tests met dagrandleveringen is nog niet afgerond, maar de eerste signalen zijn positief. We zien ook dat er dankzij die proeven een betere verstandhouding is gegroeid tussen de distributiebedrijven en de gemeenten”. Het gaat dan om Kortrijk en Antwerpen, waar Colruyt en Delhaize het systeem uittesten.

Late leveringen “pijnpunt”

Leveringen voor dag en dauw of na zonsondergang mogen het aantal vrachtwagens in de ochtend- en avondspits dan al verminderen, voor de omwonenden van de betrokken supermarkten is het niet altijd een pretje. Om het lawaai bij de levering te beperken tot een aanvaardbare 65 decibel - het geluidsniveau van een normaal gesprek - schakelen de distributeurs stillere en hybride vrachtwagens in, passen ze het losmateriaal aan en voorzien ze in een overdekte loskaai. “Maar als we die geluidsnorm halen, moeten we wel mogen leveren”, legt Luc Rogge, directeur-generaal van Colruyt, meteen de vinger op een pijnpunt: “De meeste gemeenten verbieden leveringen na 22 uur, soms zelfs al vanaf 21 uur.”

Vrees voor dubbele factuur

Bij de sector leeft ook de vrees dubbel te moeten betalen als de regering het rekeningrijden lineair invoert. “Rekeningrijden mag niet alleen voor het transport gelden. En als wij de inspanning doen een stille oplegger te kopen en ‘s morgens en ‘s avonds te leveren, dan zou het niet logisch zijn dat we dezelfde toeslag moeten betalen als in de spitsuren. Dan betalen we twee keer. Met een slimme heffing zou de overheid ons aanmoedigen in de daluren te leveren, zodat er minder verkeer is overdag. Het mag geen belasting zijn”, aldus nog de Colruyt-topman.

 

Delhaize zit op dezelfde golflengte: “Als het rekeningrijden er komt, moet het ook voor personenwagens gelden. En zoals onze sectorfederatie Comeos heeft gezegd, moet de opbrengst naar investeringen in mobiliteit gaan”, aldus woordvoerder Roel Dekelver.

Steun van transporteconomen

“Het is een voorstel dat elke transporteconoom zal steunen”, zegt Bruno De Borger, professor economie aan de Universiteit Antwerpen, in hetzelfde artikel. “Wie een inspanning levert om de overlast te beperken, zou niet hetzelfde moeten betalen als wie wel bijdraagt tot file.”


“Over het rekeningrijden kan nog niet veel worden gezegd”, klinkt het op het kabinet-Crevits. “De discussie is nog volop bezig en er moet nog overleg komen met de andere gewesten.” Overleg dat de hele distributiesector met argusogen zal volgen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Private-equitybedrijf KKR dicht bij overname margarines Unilever

15/12/2017

Unilever en het private-equitybedrijf KKR hebben een deal bereikt voor de overname van de margarinedivisie van Unilever. KKR zou ongeveer 6,8 miljard euro neertellen en de transactie moet midden volgend jaar afgerond zijn.

Filet Pur: Hallucinante waanbeelden? Eén adres!

15/12/2017

Jef Colruyt is een onverstoorbaar toonbeeld van sereniteit, en de pata negra ham is de bitcoin van de charcuterie. Slechts twee conclusies uit een alweer leerrijke FMCG-week, voor u op smaak gebracht door RetailDetail Food!

Ellis Gourmet Burger zoekt partner voor internationale expansie

15/12/2017

De Belgische hamburgerketen Ellis Gourmet Burger wil na België, Nederland en Frankrijk ook andere landen veroveren en is daarom op zoek naar een investeerder om die expansie te financieren. Mogelijk komt er een nieuwe meerderheidsaandeelhouder.

Heineken gaat Mort Subite internationaal uitrollen

15/12/2017

Heineken gaat het Belgische biermerk Mort Subite wereldwijd aan de man proberen te brengen. Dat deed het eerder ook al met Affligem en dat werd een groot succes. Mort Subite wordt beschikbaar in alle landen waar Heineken te vinden is.

RetailDetail Food #26 staat online

15/12/2017

Zijn sales reps nog welkom op de winkelvloer? Die vraag stelden we in het 26ste nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers. De antwoorden liepen uiteen.

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Back to top