SABMiller licht vooruit dankzij Afrika en Latijns-Amerika

SABMiller licht vooruit dankzij Afrika en Latijns-Amerika

SABMiller, de Brits/Zuid-Afrikaanse biergigant waar AB InBev zijn zinnen op heeft gezet, heeft zijn tweede kwartaal afgesloten met een bescheiden groei. Het trimester voordien was de bierverkoop nog gedaald.

Eén procentje groei

's Werelds nummer twee op de biermarkt (na AB InBev) heeft van juli tot september 1% meer bier verkocht dan in dezelfde periode een jaar eerder. Dat lukte met dank aan Afrika en Latijns-Amerika, die samen tekenen voor meer dan de helft van de groepsomzet. De verkoop in Noord-Amerika viel 2% terug door de mindere vraag naar Coors Light en Miller High Life.

 

Dat ene procentje groei is dan wel minder dan de +4% waar analisten op hadden gerekend, maar het is in elk geval beter dan het kwartaal voordien: toen was de verkoop van SABMiller nog 1% gedaald.

 

Initieel bod van 40 pond/aandeel?

De trading update van SABMiller kwam er vroeger dan verwacht, in het licht van de lopende overnamegesprekken, al hield het management voor het overige de lippen stijf op elkaar. Vanochtend zakte de koers van het SABMiller-aandeel net geen 2,5%, nadat The New York Post had geschreven dat voorzitter Jan du Plessis geneigd zou zijn de overname door AB InBev tegen te houden. Al kan dat natuurlijk ook een onderhandelingsstrategie zijn...

 

Volgens Britse media zou AB InBev-topman Carlos Brito een openingsbod van 40 pond per aandeel hebben uitgebracht (omgerekend zo'n 87,5 miljard euro), maar dat bod zou door SABMiller van tafel zijn geveegd. AB InBev heeft nog een week de tijd om een bod uit te brengen op zijn naaste achtervolger. Bij de meeste analisten in de Londense City is er een consensus dat SABMiller zo'n 45 pond per aandeel moet kosten, goed voor een totaal van 98,5 miljard euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Komt er een verbod op energiedranken voor minderjarigen?

16/01/2018

Nederland stelt een onderzoek in naar energiedrankjes bij jongeren, nadat de Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde een verbod vroeg op de verkoop ervan aan minderjarigen. Ook in België wijzen artsen op de schadelijke effecten van zulke dranken.

Macron wil Franse baguette werelderfgoed maken

15/01/2018

De Franse president Macron wil samen met de bond van Franse bakkers het Franse stokbrood tot Unesco-werelderfgoed laten uitroepen. Het wil zo het voorbeeld volgen van het Belgische bier en de Napolitaanse pizza.

Meer buurtsupermarkten de hele dag open op zondag?

15/01/2018

Buurtwinkels met meer dan vijf medewerkers moeten op zondag de hele dag open kunnen blijven, vindt het NSZ. De zelfstandigenvereniging pleit ervoor om de personeelslimiet op te trekken naar tien. Maar dat is minder evident dan het klinkt, zegt Unizo.

Lactalis roept 12 miljoen verpakkingen babymelk terug

15/01/2018

In Frankrijk is een heus schandaal ontstaan rond babymelk van zuivelproducent Lactalis, die besmet is geraakt met salmonella. Daarbij heeft het bedrijf maar liefst 12 miljoen verpakkingen in 83 landen uit de winkelrekken moeten halen.

Ophef over etnisch profilerende klantenprofielen bij Albert Heijn

15/01/2018

Een blanke man met bril staat symbool voor de premiumklant bij Albert Heijn, een vrouw en kind met donkere huidskleur voor de budgetklant. Met deze klantenprofielen leerden medewerkers bij AH de klanten kennen, tot er vrijdag ophef over ontstond.

Johma-salades tijdelijk uit winkelrekken bij Albert Heijn

15/01/2018

Supermarktketen Albert Heijn kampt momenteel met een tekort aan Johma-salades. Producent en supermarkt komen immers niet tot een vergelijk tijdens nieuwe contractbesprekingen, waardoor Johma niet meer levert.

Back to top