SABMiller licht vooruit dankzij Afrika en Latijns-Amerika

SABMiller licht vooruit dankzij Afrika en Latijns-Amerika

SABMiller, de Brits/Zuid-Afrikaanse biergigant waar AB InBev zijn zinnen op heeft gezet, heeft zijn tweede kwartaal afgesloten met een bescheiden groei. Het trimester voordien was de bierverkoop nog gedaald.

Eén procentje groei

's Werelds nummer twee op de biermarkt (na AB InBev) heeft van juli tot september 1% meer bier verkocht dan in dezelfde periode een jaar eerder. Dat lukte met dank aan Afrika en Latijns-Amerika, die samen tekenen voor meer dan de helft van de groepsomzet. De verkoop in Noord-Amerika viel 2% terug door de mindere vraag naar Coors Light en Miller High Life.

 

Dat ene procentje groei is dan wel minder dan de +4% waar analisten op hadden gerekend, maar het is in elk geval beter dan het kwartaal voordien: toen was de verkoop van SABMiller nog 1% gedaald.

 

Initieel bod van 40 pond/aandeel?

De trading update van SABMiller kwam er vroeger dan verwacht, in het licht van de lopende overnamegesprekken, al hield het management voor het overige de lippen stijf op elkaar. Vanochtend zakte de koers van het SABMiller-aandeel net geen 2,5%, nadat The New York Post had geschreven dat voorzitter Jan du Plessis geneigd zou zijn de overname door AB InBev tegen te houden. Al kan dat natuurlijk ook een onderhandelingsstrategie zijn...

 

Volgens Britse media zou AB InBev-topman Carlos Brito een openingsbod van 40 pond per aandeel hebben uitgebracht (omgerekend zo'n 87,5 miljard euro), maar dat bod zou door SABMiller van tafel zijn geveegd. AB InBev heeft nog een week de tijd om een bod uit te brengen op zijn naaste achtervolger. Bij de meeste analisten in de Londense City is er een consensus dat SABMiller zo'n 45 pond per aandeel moet kosten, goed voor een totaal van 98,5 miljard euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dure cognacs van Rémy Cointreau doet het goed in Azië

23/11/2017

De Franse drankengroep Rémy Cointreau sluit het derde kwartaal af met uitstekende cijfers. Vooral de duurdere flessen cognac gaan vlot over de toonbank, zeker in China, Japan en Singapore.

Ex-CEO Delhaize investeert in startup YouMeal

23/11/2017

YouMeal, een startup die het voor restaurantuitbaters mogelijk maakt om hun klanten eenvoudig op de hoogte te brengen van de samenstelling van hun gerechten, heeft 800.000 euro nieuwe fondsen opgehaald.

Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Nestlé denkt aan overname Hain Celestial

22/11/2017

Nestlé zou interesse hebben in een overname van Hain Celestial, een Amerikaanse voedingsbedrijf dat zich richt op de productie van natuurlijke en vegetarische voeding. De waarde van het bedrijf wordt op ongeveer 3,5 miljard euro geschat.

Schotland voert als eerste minimumprijs in voor alcohol

21/11/2017

Schotland heeft een wereldprimeur te pakken, want het mag eindelijk een minimumprijs voor alcohol invoeren. De wet werd in 2012 al goedgekeurd, maar werd sindsdien tegengehouden door de whiskystokers.

Europa keurt bio-hervorming goed, België onthoudt zich

21/11/2017

De Europese Commissie heeft nieuwe regels goedgekeurd om biologische landbouw in Europa te vereenvoudigen. De wetgeving treedt vanaf juli 2020 in werking. Belgische politici konden geen overeenstemming bereiken en daarom onthield ons land zich.

Back to top