SABMiller licht vooruit dankzij Afrika en Latijns-Amerika

SABMiller licht vooruit dankzij Afrika en Latijns-Amerika

SABMiller, de Brits/Zuid-Afrikaanse biergigant waar AB InBev zijn zinnen op heeft gezet, heeft zijn tweede kwartaal afgesloten met een bescheiden groei. Het trimester voordien was de bierverkoop nog gedaald.

Eén procentje groei

's Werelds nummer twee op de biermarkt (na AB InBev) heeft van juli tot september 1% meer bier verkocht dan in dezelfde periode een jaar eerder. Dat lukte met dank aan Afrika en Latijns-Amerika, die samen tekenen voor meer dan de helft van de groepsomzet. De verkoop in Noord-Amerika viel 2% terug door de mindere vraag naar Coors Light en Miller High Life.

 

Dat ene procentje groei is dan wel minder dan de +4% waar analisten op hadden gerekend, maar het is in elk geval beter dan het kwartaal voordien: toen was de verkoop van SABMiller nog 1% gedaald.

 

Initieel bod van 40 pond/aandeel?

De trading update van SABMiller kwam er vroeger dan verwacht, in het licht van de lopende overnamegesprekken, al hield het management voor het overige de lippen stijf op elkaar. Vanochtend zakte de koers van het SABMiller-aandeel net geen 2,5%, nadat The New York Post had geschreven dat voorzitter Jan du Plessis geneigd zou zijn de overname door AB InBev tegen te houden. Al kan dat natuurlijk ook een onderhandelingsstrategie zijn...

 

Volgens Britse media zou AB InBev-topman Carlos Brito een openingsbod van 40 pond per aandeel hebben uitgebracht (omgerekend zo'n 87,5 miljard euro), maar dat bod zou door SABMiller van tafel zijn geveegd. AB InBev heeft nog een week de tijd om een bod uit te brengen op zijn naaste achtervolger. Bij de meeste analisten in de Londense City is er een consensus dat SABMiller zo'n 45 pond per aandeel moet kosten, goed voor een totaal van 98,5 miljard euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Gratis is het nieuwe duur

22/09/2017

Wat een week! De ene na de andere retailer wordt onder curatele geplaatst, en een omgekeerde driehoek zet de foodsector op zijn kop. Klinkt mysterieus? Lees dan gauw het FMCG-overzicht van RetailDetail Food.

Spar Good Food verbindt retail met horeca

22/09/2017

Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.

RetailDetail Food #22 staat online

22/09/2017

In het nieuwe nummer van RetailDetail Food maken we een stand van zaken op met enkele franchiseformules. Waar zijn ze momenteel mee bezig, bij Spar Colruyt Group, Lambrechts, Delhaize, Carrefour en Alvo?  

Passendale. Proef de traditie van bij ons.

22/09/2017

(publireportage) Passendale, een Belgische kaas, traditioneel bereid volgens een origineel recept. Elke Passendale bol wordt met de nodige zorg en vakkundigheid vervaardigd onder het wakend oog van onze kaasmeesters. 

Breaking: François-Melchior de Polignac weg bij Carrefour Belgium

22/09/2017

De redactie verneemt dat de CEO van Carrefour Belgium het bedrijf verlaat. Guillaume de Colonges, zopas benoemd tot directeur exécutif Europe du Nord et de l’Est, zal rechtstreeks de directie van Carrefour Belgium op zich nemen. 

Louis Delhaize lanceert huismerk ‘Louis’

22/09/2017

In het groeiende segment van buurtwinkels en petrolshops zet Delfood meer dan ooit in op differentiatie. Het nieuwe huismerk Louis wil een merk op mensenmaat zijn, met een uitgesproken Belgisch karakter. 

Back to top