SABMiller licht vooruit dankzij Afrika en Latijns-Amerika | RetailDetail

SABMiller licht vooruit dankzij Afrika en Latijns-Amerika

SABMiller licht vooruit dankzij Afrika en Latijns-Amerika

SABMiller, de Brits/Zuid-Afrikaanse biergigant waar AB InBev zijn zinnen op heeft gezet, heeft zijn tweede kwartaal afgesloten met een bescheiden groei. Het trimester voordien was de bierverkoop nog gedaald.

Eén procentje groei

's Werelds nummer twee op de biermarkt (na AB InBev) heeft van juli tot september 1% meer bier verkocht dan in dezelfde periode een jaar eerder. Dat lukte met dank aan Afrika en Latijns-Amerika, die samen tekenen voor meer dan de helft van de groepsomzet. De verkoop in Noord-Amerika viel 2% terug door de mindere vraag naar Coors Light en Miller High Life.

 

Dat ene procentje groei is dan wel minder dan de +4% waar analisten op hadden gerekend, maar het is in elk geval beter dan het kwartaal voordien: toen was de verkoop van SABMiller nog 1% gedaald.

 

Initieel bod van 40 pond/aandeel?

De trading update van SABMiller kwam er vroeger dan verwacht, in het licht van de lopende overnamegesprekken, al hield het management voor het overige de lippen stijf op elkaar. Vanochtend zakte de koers van het SABMiller-aandeel net geen 2,5%, nadat The New York Post had geschreven dat voorzitter Jan du Plessis geneigd zou zijn de overname door AB InBev tegen te houden. Al kan dat natuurlijk ook een onderhandelingsstrategie zijn...

 

Volgens Britse media zou AB InBev-topman Carlos Brito een openingsbod van 40 pond per aandeel hebben uitgebracht (omgerekend zo'n 87,5 miljard euro), maar dat bod zou door SABMiller van tafel zijn geveegd. AB InBev heeft nog een week de tijd om een bod uit te brengen op zijn naaste achtervolger. Bij de meeste analisten in de Londense City is er een consensus dat SABMiller zo'n 45 pond per aandeel moet kosten, goed voor een totaal van 98,5 miljard euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Alken-Maes verkoopt meer bier

20/07/2018

Brouwerij Alken-Maes, een onderdeel van de groep Heineken, heeft in 2017 meer bier verkocht maar wel minder winst gemaakt als gevolg van harde concurrentie in het binnenland en lagere marges voor de export.

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.

Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".