Sara Lee splitst na mislukte overname.

Sara Lee splitst na mislukte overname.

Merkenfabrikant Sara Lee splitst zijn bedrijf in twee aparte eenheden. Voortaan gaan de vleesverwerkingdivisie en de drankenafdeling afzonderlijk verder. De beslissing kwam er na enkele biedingen tot overname, die de raad van bestuur echter steeds onvoldoende achtte.


Geen vogel voor de poes.

Het lot van Sara Lee – bij ons vooral bekend van koffiemerk Douwe Egberts – was al langer onduidelijk. Op 25 september 2009 stemde Sara Lee toe op een bod van Unilever om diens afdeling voor lichaamsverzorgingsproducten en detergenten over te nemen.


In een poging om de organisatie verder te stroomlijnen, verkocht Sara Lee ook zijn Amerikaanse bakkerijafdeling aan het Mexicaanse Gruppo Bimbo. Recent stelde de merkenfabrikant stelde zich opnieuw open voor overname, dit maal voor het gehele bedrijf.


Een aantal investeerders sprong meteen op de boot, maar afgelopen donderdag besloot de raad van bestuur van de multinational dat geen enkel bod aan de hoge vraagprijs voldeed. Het bedrijf wilde met een bod onder de 12,8 miljard dollar geen voldoening nemen.


De splitsing van Sara Lee.

Daarom opteert de raad er uiteindelijk voor de miljardenorganisatie op te splitsen in twee kleinere entiteiten. Één divisie zal zich voornamelijk op dranken, meer bepaald koffie- en theeproducten, toespitsen, evenals de internationale activiteiten van Sara Lee incorporeren. De andere entiteit zal de Noord-Amerikaanse activiteiten van Sara Lee op het vlak van vleesverwerking bevatten.


Laatstgenoemde eenheid mag verder de naam Sara Lee. Het is ook deze onderneming die onder de hoedanigheid van Sara Lee op de beurs genoteerd blijft. Onder welke naam de voormalige drankenafdeling van Sara Lee verder moet, is nog niet duidelijk.


Volgens de voorzitter van de raad van bestuur is de splitsing een logisch vervolg op de eerdere verkoop van bedrijfseenheden aan Unilever en Gruppo Bimbo. Het zou de beste strategie voor lange termijngroei zijn.


De toekomst van Sara Lee België.

In België heeft Sara Lee ook een eigen productie-eenheid, waar met name de koffie van Douwe Egberts wordt geproduceerd. Sara Lee België bestond tot voor kort uit drie business units, respectievelijk Sara Lee Coffee & Tea, Sara Lee Household en Bodycare en Douwe Egberts Coffee Systems.


Na de overname verleden jaar van alle lichaamsverzorgings- en wasmiddelactiviteiten door Unilever, worden door Sara Lee België echter enkel nog warme dranken aangeboden. Voor de overname bestond het portfolio van Sara Lee  in ons land eveneens uit de merken Sanex, Zwitsal en Ambi-pur. De vandaag overblijvende merken van Sara Lee België zijn Douwe Egberts, Senseo, Jacqmotte en Pickwick.


De Belgische eenheid van Sara Lee zal dus integraal overgaan naar het nieuwe bedrijf dat de drankenproductie en -distributie voor zijn rekening neemt.

Merkenfabrikant Sara Lee splitst zijn bedrijf in twee aparte eenheden. Voortaan gaan de vleesverwerkingdivisie en de drankenafdeling afzonderlijk verder. De beslissing kwam er na enkele biedingen tot overname, die de raad van bestuur echter steeds onvoldoende achtte.


Geen vogel voor de poes.

Het lot van Sara Lee – bij ons vooral bekend van koffiemerk Douwe Egberts – was al langer onduidelijk. Op 25 september 2009 stemde Sara Lee toe op een bod van Unilever om diens afdeling voor lichaamsverzorgingsproducten en detergenten over te nemen.


In een poging om de organisatie verder te stroomlijnen, verkocht Sara Lee ook zijn Amerikaanse bakkerijafdeling aan het Mexicaanse Gruppo Bimbo. Recent stelde de merkenfabrikant stelde zich opnieuw open voor overname, dit maal voor het gehele bedrijf.


Een aantal investeerders sprong meteen op de boot, maar afgelopen donderdag besloot de raad van bestuur van de multinational dat geen enkel bod aan de hoge vraagprijs voldeed. Het bedrijf wilde met een bod onder de 12,8 miljard dollar geen voldoening nemen.


De splitsing van Sara Lee.

Daarom opteert de raad er uiteindelijk voor de miljardenorganisatie op te splitsen in twee kleinere entiteiten. Één divisie zal zich voornamelijk op dranken, meer bepaald koffie- en theeproducten, toespitsen, evenals de internationale activiteiten van Sara Lee incorporeren. De andere entiteit zal de Noord-Amerikaanse activiteiten van Sara Lee op het vlak van vleesverwerking bevatten.


Laatstgenoemde eenheid mag verder de naam Sara Lee. Het is ook deze onderneming die onder de hoedanigheid van Sara Lee op de beurs genoteerd blijft. Onder welke naam de voormalige drankenafdeling van Sara Lee verder moet, is nog niet duidelijk.


Volgens de voorzitter van de raad van bestuur is de splitsing een logisch vervolg op de eerdere verkoop van bedrijfseenheden aan Unilever en Gruppo Bimbo. Het zou de beste strategie voor lange termijngroei zijn.


De toekomst van Sara Lee België.

In België heeft Sara Lee ook een eigen productie-eenheid, waar met name de koffie van Douwe Egberts wordt geproduceerd. Sara Lee België bestond tot voor kort uit drie business units, respectievelijk Sara Lee Coffee & Tea, Sara Lee Household en Bodycare en Douwe Egberts Coffee Systems.


Na de overname verleden jaar van alle lichaamsverzorgings- en wasmiddelactiviteiten door Unilever, worden door Sara Lee België echter enkel nog warme dranken aangeboden. Voor de overname bestond het portfolio van Sara Lee  in ons land eveneens uit de merken Sanex, Zwitsal en Ambi-pur. De vandaag overblijvende merken van Sara Lee België zijn Douwe Egberts, Senseo, Jacqmotte en Pickwick.


De Belgische eenheid van Sara Lee zal dus integraal overgaan naar het nieuwe bedrijf dat de drankenproductie en -distributie voor zijn rekening neemt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


 Sligro zoekt samenwerking voor Emté

20/07/2017

Sligro Food Group zoekt een samenwerking voor haar noodlijdende supermarktketen Emté. De groothandel in Veghel wil voor eind dit jaar een partij vinden waarmee de divisie foodretail de toekomst in kan.

Ook Amazon heeft eigen maaltijdbox

20/07/2017

Amazon blijft vernieuwen en uitbreiden en heeft nu zijn oog laten vallen op de markt van de maaltijdboxen. In een aantal steden waar Amazon Fresh beschikbaar is, kunnen klanten nu ook maaltijdboxen bestellen.

Mooie winstgroei voor Unilever

20/07/2017

In het eerste halfjaar van 2017 heeft Unilever zowel de omzet als de winst substantieel zien groeien. Die prestatie is vooral te danken aan prijsverhogingen en aan een positieve dynamiek in de categorieën verzorging en ijs. 

Carrefour rolt discountformule Supeco uit in Italië

19/07/2017

Zopas opende de groep Carrefour een eerste volwaardige vestiging van haar softdiscountformule Supeco in Italië. Het winkelconcept mikt zowel op gezinnen als op professionele klanten.

Amazon Fresh nu ook van start in Hamburg

19/07/2017

Amazon blijft zijn Amazon Fresh-service verder uitbreiden in Duitsland. Na Berlijn en Potsdam is de online supermarkt nu ook te vinden in een groot deel van Hamburg. Amazon startte enkele maanden geleden met Fresh in Duitsland.

Subway werkt aan nieuw concept

19/07/2017

Fastfoodketen Subway is in een beperkt aantal vestigingen begonnen met de test van een nieuw concept. Daarbij werd de visuele invulling aangepakt, maar zijn er ook enkele technologische vernieuwingen doorgevoerd.

Back to top