RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Sterke prijsstijgingen voor voeding onvermijdelijk, tekorten ook

icon
Food7 april, 2022

Voor sommige voedingsproducten zullen de prijzen met “tientallen procenten” omhoog moeten, zo niet zullen fabrikanten de productie verminderen of stopzetten. “Supermarkten staan nauwelijks open om te spreken over onvermijdelijke prijsstijgingen.”

 

Nieuwe prijsonderhandelingen

Bij de helft van de Belgische voedingsbedrijven is de bevoorrading momenteel verstoord, 70% moet de samenstelling van producten aanpassen en 40% zal de productie de komende weken tijdelijk stopzetten of verminderen, zo blijkt uit een rondvraag van voedingsfederatie Fevia. De oorlog in Oekraïne veroorzaakt historische kostenstijgingen: tarwe werd 50% duurder, de elektriciteitsfactuur verdubbelde en gas ging zelfs drie keer hoger. Er dreigen niet alleen tekorten voor zonnebloemolie maar ook voor lijnzaadolie, honing, eierproducten en glazen verpakkingen.

 

Hogere winkelprijzen zijn dan ook onvermijdelijk, zegt Fevia, en enkele procenten zullen daarbij niet volstaan. Tekenend is een anonieme getuigenis van een sauzenproducent in De Tijd: “We hebben nood aan tientallen procenten extra. We hebben onze tarieven in januari kunnen verhogen, maar die stijging is al volledig achterhaald. We zijn zopas begonnen met opnieuw te onderhandelen over bestaande contracten.”

 

“Mayonaise 70% duurder”

Eigeel is volgens de fabrikant nu dubbel zo duur, maar ook mosterdzaad, zetmeel en glazen potten werden tientallen procenten duurder. Sommige supermarkten gaan mee in de vraag naar prijsverhogingen – één keten aanvaardde dat mayonaise wel 70% duurder wordt – andere (nog) niet. Dat zal echter niet zonder gevolgen blijven: “Als een supermarkt onze prijsverhogingen nu niet aanvaardt, dan moeten we de leveringen stopzetten. We kunnen niet met verlies produceren.”  Daarmee echoot hij een sentiment dat eerder ook de topman van koekjesproducent Lotus al duidelijk uitsprak.

 

Die gesprekken verlopen wel heel moeizaam: “Supermarktketens hebben een disproportionele onderhandelingsmacht.” 33% van de heronderhandelingsverzoeken werd geweigerd, 40% werd nog niet beantwoord, 28% kreeg een beperkte verhoging, zegt Fevia. De federatie vraagt daarom een uitbreiding van de regelgeving over oneerlijke handelspraktijken. Ze vraagt supermarkten om zich flexibel op te stellen en geen boetes op te leggen voor laattijdige leveringen. Ze rekent ook op maatregelen om de energiefactuur te verzachten en wil tijdelijk kunnen afwijken van de etiketteringswetgeving, om snel alternatieve grondstoffen en ingrediënten te kunnen gebruiken om tekorten op te vangen.

 

Historisch dieptepunt

Nochtans kende de voedingsindustrie in 2021 een mooi herstel, na het moeilijke coronajaar 2020: de omzet steeg met 13,1%, de investeringen gingen met 9,2% omhoog, de export groeide met 11,7% en er kwamen ook 2,4% meer jobs bij. Daar staat tegenover dat de rentabiliteit van de Belgische voedingsbedrijven daalde tot 2,8%, en dat is een historisch dieptepunt, zegt Fevia-voorzitter Anthony Botelberge.

 

“Tijdens de pandemie stonden veel voedingsbedrijven al voor hete vuren door tekorten aan grondstoffen en sterk gestegen kosten voor grondstoffen, energie, verpakkingen en transport. Het leek er begin dit jaar op dat we die brand eindelijk geblust kregen maar de oorlog in Oekraïne is helaas een enorme brandversneller. Als we die kosten niet kunnen doorrekenen, dan wordt het nauwelijks nog rendabel om verder te produceren.”

 

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food23 december, 2025
    [Interview] “Frisdrank moet je niet de hele dag drinken” (Mirco Wiegert, fritz-kola)

    De frisdrankmarkt moet van overmaatse flessen af, vindt Mirco Wiegert, CEO en medeoprichter van het duurzame merk fritz-kola. Dat zou meteen ook een einde maken aan de discussies over suiker en obesitas.

  • icon
    Food22 december, 2025
    Kweekvleesbedrijf Meatable geeft er de brui aan

    Het Nederlandse kweekvleesbedrijf Meatable zet zijn activiteiten stop. De start-up uit Leiden is er immers niet in geslaagd om bijkomende financiering aan te trekken.

  • icon
    Food22 december, 2025
    Dan toch nieuwe vergunning voor Jumbo Genk

    Nadat de vergunning in augustus van dit jaar vernietigd werd, heeft de Jumbo supermarkt in Genk nu toch een nieuwe vergunning gekregen van de provincie. De winkel bleef al die tijd gewoon open.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 december, 2025
    “Carrefour dicht bij Roemeense deal”
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN