Sterke dollar zorgt voor teleurstellende resultaten Coca-Cola | RetailDetail

Sterke dollar zorgt voor teleurstellende resultaten Coca-Cola

Sterke dollar zorgt voor teleurstellende resultaten Coca-Cola

Een sterke dollar heeft er voor gezorgd dat de omzet van frisdrankenproducent Coca-Cola in het derde kwartaal beneden de verwachtingen is gebleven. Het verkochte volume steeg nochtans wel.

Volume stijgt wel

De totale omzet van Coca-Cola viel terug met 5%, naar 11,4 miljard dollar (10 miljard euro). Dat was te wijten aan de terugval in de buitenlandse markten: de omzet in Azië daalde met 11%, in Zuid-Amerika met 14% en in Europa met 7%. De drie markten zijn samen goed voor een derde van de totale omzet van Coca-Cola. In Noord-Amerika groeide de omzet met 1% dankzij hogere prijzen, maar ook dankzij de uitbreiding van de samenwerking met energiedrank Monster, die door Coca-Cola wordt verdeeld.

 

Dat de lagere omzet te wijten was aan factoren als de wisselkoersen is duidelijk wanneer naar het verkochte volume wordt gekeken: in het derde kwartaal werd in volume immers 3% meer frisdrank verkocht en bij de niet-koolzuurhoudende dranken was er zelfs sprake van een volumestijging van 6%.

 

De nettowinst kreeg ook een klap en viel terug van 2,1 miljard dollar (1,9 miljard euro) in het derde kwartaal vorig jaar naar 1,45 miljard dollar (1,38 miljard euro) dit jaar.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Colruyt haalt producten Nestlé uit de rekken

21/02/2018

Colruyt heeft minstens 18 producten van Nestlé uit de winkelrekken gehaald. Beide partijen zijn immers niet tot een akkoord gekomen over de prijzen en dus worden de producten tijdelijk niet meer verkocht bij Colruyt.

Supermarkten rekenen af met Europees voorstel voor boerenwelzijn

20/02/2018

Het zint sommige supermarkten niet dat de Europese Commissie boeren hogere prijzen wil geven bij onderhandelingen. Distributeurs uit Nederland, Duitsland en Oostenrijk waarschuwen voor prijsstijgingen voor de consument.

Deze foodinnovaties gaan het maken

20/02/2018

Vernieuwing in voeding is de kern van de wedstrijd Gouden Tavola. Vallen dit jaar in de prijzen: Belberry Preserves, BelOrta, Kaasboerderij ‘t Groendal en J.L. Lambert. Hun producten komen morgen op het bord of in het glas van de consument.

Belgische noedelshops Umamido trekken naar buurlanden

20/02/2018

De Belgische keten van noedelrestaurants Umamido trekt volgend jaar naar het buitenland en opent ook nieuwe vestigingen in ons land. Umamido serveert ramen, een Japans geïnspireerde noedelsoep. 

Jupiler verdwijnt voor enkele maanden uit de rekken

20/02/2018

AB InBev pakt uit met een ongewone marketingstunt: succesmerk Jupiler verdwijnt voor enkele maanden uit de rekken. Om de Rode Duivels te "steunen" op het WK voetbal (of, er een graantje van mee te pikken) heet het merk tot deze zomer Belgium. 

Colruyt stapt in boodschappendienst van PostNL

20/02/2018

Tweewekelijks brengt de postbode voortaan boodschappen aan huis: in samenwerking met PostNL gaat in Nederland de nieuwe boodschappendienst Stockon van start. De huismerkproducten zijn van Boni (van het Belgische Colruyt).

Back to top