Sterke dollar zorgt voor teleurstellende resultaten Coca-Cola

Sterke dollar zorgt voor teleurstellende resultaten Coca-Cola

Een sterke dollar heeft er voor gezorgd dat de omzet van frisdrankenproducent Coca-Cola in het derde kwartaal beneden de verwachtingen is gebleven. Het verkochte volume steeg nochtans wel.

Volume stijgt wel

De totale omzet van Coca-Cola viel terug met 5%, naar 11,4 miljard dollar (10 miljard euro). Dat was te wijten aan de terugval in de buitenlandse markten: de omzet in Azië daalde met 11%, in Zuid-Amerika met 14% en in Europa met 7%. De drie markten zijn samen goed voor een derde van de totale omzet van Coca-Cola. In Noord-Amerika groeide de omzet met 1% dankzij hogere prijzen, maar ook dankzij de uitbreiding van de samenwerking met energiedrank Monster, die door Coca-Cola wordt verdeeld.

 

Dat de lagere omzet te wijten was aan factoren als de wisselkoersen is duidelijk wanneer naar het verkochte volume wordt gekeken: in het derde kwartaal werd in volume immers 3% meer frisdrank verkocht en bij de niet-koolzuurhoudende dranken was er zelfs sprake van een volumestijging van 6%.

 

De nettowinst kreeg ook een klap en viel terug van 2,1 miljard dollar (1,9 miljard euro) in het derde kwartaal vorig jaar naar 1,45 miljard dollar (1,38 miljard euro) dit jaar.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Private-equitybedrijf KKR dicht bij overname margarines Unilever

15/12/2017

Unilever en het private-equitybedrijf KKR hebben een deal bereikt voor de overname van de margarinedivisie van Unilever. KKR zou ongeveer 6,8 miljard euro neertellen en de transactie moet midden volgend jaar afgerond zijn.

Filet Pur: Hallucinante waanbeelden? Eén adres!

15/12/2017

Jef Colruyt is een onverstoorbaar toonbeeld van sereniteit, en de pata negra ham is de bitcoin van de charcuterie. Slechts twee conclusies uit een alweer leerrijke FMCG-week, voor u op smaak gebracht door RetailDetail Food!

Ellis Gourmet Burger zoekt partner voor internationale expansie

15/12/2017

De Belgische hamburgerketen Ellis Gourmet Burger wil na België, Nederland en Frankrijk ook andere landen veroveren en is daarom op zoek naar een investeerder om die expansie te financieren. Mogelijk komt er een nieuwe meerderheidsaandeelhouder.

Heineken gaat Mort Subite internationaal uitrollen

15/12/2017

Heineken gaat het Belgische biermerk Mort Subite wereldwijd aan de man proberen te brengen. Dat deed het eerder ook al met Affligem en dat werd een groot succes. Mort Subite wordt beschikbaar in alle landen waar Heineken te vinden is.

RetailDetail Food #26 staat online

15/12/2017

Zijn sales reps nog welkom op de winkelvloer? Die vraag stelden we in het 26ste nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers. De antwoorden liepen uiteen.

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Back to top