Sterke dollar zorgt voor teleurstellende resultaten Coca-Cola

Sterke dollar zorgt voor teleurstellende resultaten Coca-Cola

Een sterke dollar heeft er voor gezorgd dat de omzet van frisdrankenproducent Coca-Cola in het derde kwartaal beneden de verwachtingen is gebleven. Het verkochte volume steeg nochtans wel.

Volume stijgt wel

De totale omzet van Coca-Cola viel terug met 5%, naar 11,4 miljard dollar (10 miljard euro). Dat was te wijten aan de terugval in de buitenlandse markten: de omzet in Azië daalde met 11%, in Zuid-Amerika met 14% en in Europa met 7%. De drie markten zijn samen goed voor een derde van de totale omzet van Coca-Cola. In Noord-Amerika groeide de omzet met 1% dankzij hogere prijzen, maar ook dankzij de uitbreiding van de samenwerking met energiedrank Monster, die door Coca-Cola wordt verdeeld.

 

Dat de lagere omzet te wijten was aan factoren als de wisselkoersen is duidelijk wanneer naar het verkochte volume wordt gekeken: in het derde kwartaal werd in volume immers 3% meer frisdrank verkocht en bij de niet-koolzuurhoudende dranken was er zelfs sprake van een volumestijging van 6%.

 

De nettowinst kreeg ook een klap en viel terug van 2,1 miljard dollar (1,9 miljard euro) in het derde kwartaal vorig jaar naar 1,45 miljard dollar (1,38 miljard euro) dit jaar.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Verliezen bij HelloFresh blijven zich opstapelen

14/08/2017

In de eerste zes maanden van het jaar is maaltijdboxenverkoper HelloFresh er weer in geslaagd om de omzet sterk de hoogte in te drijven. De keerzijde van de medaille is dat ook het verlies weer sterk steeg.

Italiaanse gelato marktleider in Europa

11/08/2017

De Italiaanse keuken is vermaard over heel de wereld, waarbij nogal snel wordt gedacht aan pasta en pizza, maar ook op vlak van ijsjes hebben de Italianen een sterke reputatie. Dat blijkt ook uit de verkoopcijfers: de Italianen zijn Europees marktleider.

Personeel Antwerpse Albert Heijn ziek van onzekerheid

11/08/2017

De helft van de werknemers van de Albert Heijn aan de Groenplaats in Antwerpen is ziek of afwezig door de onzekerheid die er heerst rond de winkel. Die moet verkocht worden vanwege de fusie, maar dat lukt maar niet.

Oprah Winfrey in zee met Kraft Heinz

10/08/2017

De Amerikaanse tv-ster Oprah Winfrey heeft samen met Kraft Heinz een gamma “gezonde en voedzame soepen en bijgerechten” ontwikkeld. De producten, voorlopig enkel voor de Amerikaanse markt, moeten Kraft Heinz opnieuw aan omzetgroei helpen.

“Eén Antwerpse winkel blokkeert fusie Albert Heijn-Delhaize in België”

10/08/2017

De fusie van Albert Heijn en Delhaize is in België nog altijd niet afgerond. De oorzaak: één Antwerpse winkel raakt maar niet verkocht, zo schrijft De Standaard. En dat één jaar nadat de fusie op groepsniveau beklonken werd.

Topmannen Diageo krijgen lagere bonussen na slechte resultaten

09/08/2017

De Britse drankenproducent Diageo heeft de bonussen van zijn CEO en CFO een stuk verlaagd, nadat het bedrijf er niet in slaagde om de doelstellingen te behalen. Zo wordt de bonus van CEO Ivan Menezes met 35% verminderd.

Back to top