Sterke dollar zorgt voor teleurstellende resultaten Coca-Cola | RetailDetail

Sterke dollar zorgt voor teleurstellende resultaten Coca-Cola

Sterke dollar zorgt voor teleurstellende resultaten Coca-Cola

Een sterke dollar heeft er voor gezorgd dat de omzet van frisdrankenproducent Coca-Cola in het derde kwartaal beneden de verwachtingen is gebleven. Het verkochte volume steeg nochtans wel.

Volume stijgt wel

De totale omzet van Coca-Cola viel terug met 5%, naar 11,4 miljard dollar (10 miljard euro). Dat was te wijten aan de terugval in de buitenlandse markten: de omzet in Azië daalde met 11%, in Zuid-Amerika met 14% en in Europa met 7%. De drie markten zijn samen goed voor een derde van de totale omzet van Coca-Cola. In Noord-Amerika groeide de omzet met 1% dankzij hogere prijzen, maar ook dankzij de uitbreiding van de samenwerking met energiedrank Monster, die door Coca-Cola wordt verdeeld.

 

Dat de lagere omzet te wijten was aan factoren als de wisselkoersen is duidelijk wanneer naar het verkochte volume wordt gekeken: in het derde kwartaal werd in volume immers 3% meer frisdrank verkocht en bij de niet-koolzuurhoudende dranken was er zelfs sprake van een volumestijging van 6%.

 

De nettowinst kreeg ook een klap en viel terug van 2,1 miljard dollar (1,9 miljard euro) in het derde kwartaal vorig jaar naar 1,45 miljard dollar (1,38 miljard euro) dit jaar.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Kassaloos shoppen en betalen nu ook naar OKay

13/08/2018

Na de Spar-winkels van Colruyt Group kan je nu ook kassaloos winkelen bij OKay en OKay Compact. Met de app ‘Scan. Pay. Go.’ lopen shoppers de winkel uit zonder nog aan een kassa aan te hoeven schuiven.

United Petfood blijft op overnamepad

09/08/2018

United Petfood, fabrikant van honden- en kattenbrokken en hofleverancier van menig huismerk van supermarkten, rijgt de overnames aan elkaar. Een maand na de overname van een Spaanse concurrent doen de Gentenaars dat kunstje nog eens over in Roemenië.

AB InBev wil Afrika aan de drank krijgen

09/08/2018

Het groeipotentieel van AB InBev ligt in Afrika. De brouwerij heeft hoge verwachtingen van het continent: de welvaart en de bevolking, die steeds vaker een biertje lust, groeien er snel. 

Concurrentiewaakhond eist uitleg rond comeback Albert Heijn in Lokeren

09/08/2018

De Belgische Mededingingsautoriteit heeft Ahold Delhaize om informatie gevraagd nu dochter Albert Heijn nog dit jaar een winkel in Lokeren zal openen. Eerder moest het supermarktconcern zijn vestiging daar immers sluiten om groen licht te krijgen voor de megafusie.

Lidl stelt auto’s ter beschikking van shoppers

08/08/2018

“Je eigen wagen voor inkopen”, zo stelt Lidl zijn nieuwe autodeeldienst voor. In samenwerking met Mazda kan je in Duitsland weldra autodelen vanop de parking van Lidl-supermarkten. 

Lagere omzet, hogere winst voor Ahold Delhaize

08/08/2018

Terwijl de omzet van Ahold Delhaize onder druk staat in de Verenigde Staten, bevestigt Delhaize in België de positieve trend die in het eerste kwartaal werd ingezet, met dank aan de tovergroentjes. Online ligt de groep op koers.