RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

“Storm in een glas water” rond Delhaize, aldus CEO Dirk Van den Berghe

icon
Food11 december, 2012

Dirk, ga je de rol lossen?

D.V.d.B.: “Natuurlijk niet. Zoals gesteld in De Tijd en L’Echo blijft de prijs belangrijk voor Delhaize, daarom wil ik dit nog even verduidelijken. Het is zo dat als je de strategische ontwikkelingen van Delhaize bekijkt, er zich een aantal afwisselende periodes aftekenen. Zo hebben we een aantal jaren heel hard aan onze kwaliteit en differentiatie gewerkt, terwijl we ons de voorbije jaren voornamelijk op kosten en prijzen hebben geconcentreerd.

 

Vandaag willen we opnieuw voortbouwen op de historische sterktes van Delhaize. We zijn helemaal terug gegaan in onze 145-jarige geschiedenis om de kernfactoren van ons succes te bepalen, en die bleken onze producten: kwaliteit, keuze en innovatie zijn van oudsher onze sterktes. Daarbij spelen we nu ook nog meer in op gezondheid, een belangrijke nieuwe trend.

 

Eveneens cruciaal zijn aangename winkels, processen en standaarden, evenals klantenservice. Bij dit alles investeren we sterk in productinnovatie, winkelvernieuwingen, opleiding van onze mensen, e-commerce en ‘convenience’. Last but not least is er het prijselement: zoals uit de oorspronkelijke naam ‘Au Bon Marché’ spreekt, is het prijs-kwaliteitsimago altijd belangrijk geweest voor Delhaize.

 

Dat we nu de prijs-strijdbijl zouden begraven is dus helemaal niet aan de orde. We blijven qua prijsniveau zeker in de buurt van onze collega’s.Voor vergelijkbare producten worden er bij ons zeker vergelijkbare prijzen aangeboden. Zoals al verschillende keren gezegd, wil Delhaize de beste balans vinden tussen prijs en kwaliteit, en we staan scherper dan ooit tevoren.”

 

Wat is dan de goedkoopste supermarkt van België?

D.V.d.B.: “Een gemiddelde Delhaize-klant heeft voor bijna 55% huismerken in zijn mandje liggen. Bij andere distributeurs ligt dit percentage veel lager en kopen de klanten dan ook gemiddeld meer nationale merken. Daardoor is de Delhaize-klant bij ons door de band veel goedkoper af dan bij de concurrentie.

 

Ook al hebben ook onze concurrenten eigen merken, daar worden veel minder huismerkproducten gekocht. Onze klant heeft blijkbaar veel meer vertrouwen in onze eigen merken, dus shopt hij de facto goedkoper. Onze 5.000 mainstream Delhaize-producten zijn immers tot zelfs 40% goedkoper dan vergelijkbare producten van nationale merken, terwijl de meer dan 600 producten van het label 365 worden aangeboden aan absolute discountprijzen.”

 

Huismerken om de prijsconfrontatie niet aan te hoeven gaan, is dat niet de gemaksoplossing kiezen?

D.V.d.B.: “Neen, we hebben er de laatste twee jaar bewust voor gekozen om in de diepte te innoveren. Zo blijven we onze huismerken ook continu verbeteren en vernieuwen. Wekelijks komen er in elke categorie referenties bij en ook het aantal categorieën wordt uitgebreid. We zitten vandaag aan 20.000 items in de grootste winkels, waar dat er vroeger 19.000 waren. Recent hebben we naast het label ‘local’ bijvoorbeeld nog de lijn ‘natural’ gelanceerd.

 

Delhaize huismerkenDe voorbije drie jaar hebben we bovendien vijfduizend producten geherformuleerd om ze nog gezonder te maken. Zelfs bij hele dagelijkse en relatief goedkope producten – zoals gehakt, lasagna of brood – denken we goed na over hoe we ze gezonder of verser kunnen maken.

 

Met in het totaal meer dan 7.000 eigen producten, die vandaag al 55% van onze omzet uitmaken, zijn we Belgische marktleider op het gebied van huismerken. Het is wat de klant van ons verwacht, want de huismerken, die bestaan uit drie lagen, zijn een manier om ons zowel op prijs als op service te profileren.

 

Toch wil Delhaize nog een heel uitgebreid aanbod aan nationale merken blijven bieden. Het eigen merk wordt trouwens volgens dezelfde criteria beoordeeld als een nationaal merk: slaagt het er na een aantal maanden niet in om de vereiste brutomarge per meter te halen, dan vliegt het eruit. We zijn even hard voor onze eigen producten als voor de nationale merken.”

 

Meer huismerken betekent voor jullie toch ook meer marge?

D.V.d.B.: “Zeker. Zo zie je soms dalingen in het gemiddelde kassaticket, maar krijg je een positieve impact op de brutomarge. Het één compenseert het ander. Daarbij komt dat je in een economisch moeilijker klimaat ziet dat klanten meer voor “gemaksartikelen” kiezen: ze vermijden grote verpakkingen om grote sommen én afval te vermijden. Die extra marge op huismerken geeft ons de ruimte merkartikelen aan even scherpe prijzen aan te bieden als onze concurrenten.”

 

Dus de terugkeer naar kwaliteit is niet om te verdoezelen dat Delhaize niet mee kan in de prijzenstrijd?

D.V.d.B.: “Verbruikersorganisatie Test-Aankoop is vorige maand nog tot de vaststelling gekomen dat de prijsverschillen onder de grote ketens voor die basisproducten vaak nihil zijn. Test-Aankoop had voor melk, koffie, yoghurt en ontbijtgranen van bekende merken zelfs identieke prijzen gevonden.

 

Zoals gezegd zit de sleutel tot succes volgens mij in de combinatie van ons ruim en kwalitatief aanbod, ons betere prijsniveau en onze veel aangenamere winkels met een betere service. We moeten gewoon beter doen dan de anderen. Er zijn bijna geen klanten meer die enkel in termen van prijs of van kwaliteit denken.

 

Gelukkig voor ons draait de innovatie- en kwaliteitsmachine intussen ook op volle toeren. Wees gerust, we geven de concurrentie geen vrijgeleide op het gebied van prijs, we blijven hen het vuur aan de schenen leggen en strijden om elke euro. We zijn het onze klanten verplicht.”

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food9 december, 2025
    PepsiCo zet het mes in de kosten

    Onder druk van zijn activistische aandeelhouder Elliott Investment Management, gaat PepsiCo fors kosten besparen, consumentenprijzen verlagen en het assortiment gezonder maken.

  • icon
    Food9 december, 2025
    Met nieuwe merkidentiteit ambieert Exki expansie in Vlaanderen

    Exki, de Belgische keten van gezonde “fast casual” restaurants, gaat onder een nieuw management en met een geactualiseerd concept weer op zoek naar expansie. De focus ligt daarbij op Frankrijk en (het noorden van) België.

  • icon
    Food9 december, 2025
    San Francisco start rechtzaak tegen Coca-Cola, Mondelez, Nestlé om ultrabewerkt voedsel

    De stad San Francisco is een rechtszaak gestart tegen tien voedingsgiganten om hun ultrabewerkt voedsel. De aanklager vergelijkt het probleem met de tabaksindustrie, onder andere omdat de producenten volgens hem goed weten dat hun producten schadelijk zijn.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN