Unilever: "Mensen willen voedingsinfo op menu"

Unilever: "Mensen willen voedingsinfo op menu"

De beschikbare voedingsinformatie is schromelijk onvoldoende. Consumenten zouden vooral graag weten waar hun voedsel vandaan komt, hoe het bereid is en welke voedingswaarden het heeft. Ze klagen ook over de manier waarop de informatie gecommuniceerd wordt, al is er niet echt eensgezindheid over de wijze waarop dat wél zou moeten.

 

Zo bleek uit een studie van het bureau BrainJuicer, in opdracht van Unilever. Het bureau onderzocht hoe 4000 personen in acht grote landen denken over de voedingsinformatie die ze krijgen als ze buitenshuis gaan eten. De resultaten zijn weinig verrassend: 9 van de 10 consumenten vinden de informatie over wat ze voorgeschoteld krijgen te karig en een bijna even groot deel (87%) zegt gezondere voedingskeuzes te zullen maken als er betere informatie voorhanden zou zijn. 

 

Fast-food doet nadenken 

Lucie De Peuter, nutritionist bij Unilever Food Solutions, schrijft deze bezorgdheid toe aan de boom van fast-food. "Mensen willen weten wat de invloed van die veranderde eetgewoonten op hun gezondheid is. Ook wanneer ze buitenshuis eten, willen ze voldoende voedingsinformatie meekrijgen. Zo kunnen ze dan gezondere keuzes maken".

 

Ook chef-kok Peter Goossens krijgt steeds meer vragen over het voedsel dat hij voorschotelt: "Vroeger stelden mensen nauwelijks vragen van het genre 'Wat zit er in mijn gerecht?' of 'Waar komt het vandaan?'. Ook vragen als 'Waarom staat dit gerecht nu op de kaart en niet in het najaar' komen steeds meer voor". 

 

Samenwerking voor goede informatie 

Voor de voedingsindustrie biedt deze studie volgens Unilever mooie perspectieven. In deze lastige periode, zowel algemeen economisch als op de voedselmarkten, kan verbeterde voedselinformatie een nieuwe groei genereren. Managing director Frank Huyge weet: "Het World Menu Report heeft een duidelijke boodschap voor iedereen die in de voedingsindustrie werkt. We moeten voor dit probleem met onze partners samenwerken en uitgebreid advies en informatie over onze ingrediënten verschaffen. Via onze etiketten zetten we al een eerste stap om de nutritionele informatie transparanter te maken. Daarnaast vindt men op onze website ook uitgebreide specificaties van onze producten." Hij zei verder te hopen dat dit rapport ook voor anderen binnen de voedingssector een stimulans is om meer informatie te voorzien. 

De beschikbare voedingsinformatie is schromelijk onvoldoende. Consumenten zouden vooral graag weten waar hun voedsel vandaan komt, hoe het bereid is en welke voedingswaarden het heeft. Ze klagen ook over de manier waarop de informatie gecommuniceerd wordt, al is er niet echt eensgezindheid over de wijze waarop dat wél zou moeten.

 

Zo bleek uit een studie van het bureau BrainJuicer, in opdracht van Unilever. Het bureau onderzocht hoe 4000 personen in acht grote landen denken over de voedingsinformatie die ze krijgen als ze buitenshuis gaan eten. De resultaten zijn weinig verrassend: 9 van de 10 consumenten vinden de informatie over wat ze voorgeschoteld krijgen te karig en een bijna even groot deel (87%) zegt gezondere voedingskeuzes te zullen maken als er betere informatie voorhanden zou zijn. 

 

Fast-food doet nadenken 

Lucie De Peuter, nutritionist bij Unilever Food Solutions, schrijft deze bezorgdheid toe aan de boom van fast-food. "Mensen willen weten wat de invloed van die veranderde eetgewoonten op hun gezondheid is. Ook wanneer ze buitenshuis eten, willen ze voldoende voedingsinformatie meekrijgen. Zo kunnen ze dan gezondere keuzes maken".

 

Ook chef-kok Peter Goossens krijgt steeds meer vragen over het voedsel dat hij voorschotelt: "Vroeger stelden mensen nauwelijks vragen van het genre 'Wat zit er in mijn gerecht?' of 'Waar komt het vandaan?'. Ook vragen als 'Waarom staat dit gerecht nu op de kaart en niet in het najaar' komen steeds meer voor". 

 

Samenwerking voor goede informatie 

Voor de voedingsindustrie biedt deze studie volgens Unilever mooie perspectieven. In deze lastige periode, zowel algemeen economisch als op de voedselmarkten, kan verbeterde voedselinformatie een nieuwe groei genereren. Managing director Frank Huyge weet: "Het World Menu Report heeft een duidelijke boodschap voor iedereen die in de voedingsindustrie werkt. We moeten voor dit probleem met onze partners samenwerken en uitgebreid advies en informatie over onze ingrediënten verschaffen. Via onze etiketten zetten we al een eerste stap om de nutritionele informatie transparanter te maken. Daarnaast vindt men op onze website ook uitgebreide specificaties van onze producten." Hij zei verder te hopen dat dit rapport ook voor anderen binnen de voedingssector een stimulans is om meer informatie te voorzien. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Nestlé denkt aan overname Hain Celestial

22/11/2017

Nestlé zou interesse hebben in een overname van Hain Celestial, een Amerikaanse voedingsbedrijf dat zich richt op de productie van natuurlijke en vegetarische voeding. De waarde van het bedrijf wordt op ongeveer 3,5 miljard euro geschat.

Schotland voert als eerste minimumprijs in voor alcohol

21/11/2017

Schotland heeft een wereldprimeur te pakken, want het mag eindelijk een minimumprijs voor alcohol invoeren. De wet werd in 2012 al goedgekeurd, maar werd sindsdien tegengehouden door de whiskystokers.

Europa keurt bio-hervorming goed, België onthoudt zich

21/11/2017

De Europese Commissie heeft nieuwe regels goedgekeurd om biologische landbouw in Europa te vereenvoudigen. De wetgeving treedt vanaf juli 2020 in werking. Belgische politici konden geen overeenstemming bereiken en daarom onthield ons land zich.

Carrefour aanvaardt herbruikbare verpakkingen van klanten aan bedieningstogen

20/11/2017

Na een geslaagd testproject in de hypermarkt van Carrefour in Bierges, aanvaarden alle vestigingen van Carrefour Hypermarket en Market in eigen beheer vanaf nu herbruikbare zakjes en dozen die klanten zelf meebrengen aan de bedieningstogen van de winkels.

Greenpeace komt met kritische parodie op kerstreclame Coca-Cola

20/11/2017

Voor veel mensen betekent de kerstreclame van Coca-Cola op tv de echte start van de kerstperiode. Dit jaar heeft Greenpeace echter een parodie daarop gemaakt, waarin de organisatie de aandacht legt op de vervuiling waarvoor de frisdrankmaker verantwoordelijk is.

Back to top