Unilever: "Mensen willen voedingsinfo op menu"

Unilever: "Mensen willen voedingsinfo op menu"

De beschikbare voedingsinformatie is schromelijk onvoldoende. Consumenten zouden vooral graag weten waar hun voedsel vandaan komt, hoe het bereid is en welke voedingswaarden het heeft. Ze klagen ook over de manier waarop de informatie gecommuniceerd wordt, al is er niet echt eensgezindheid over de wijze waarop dat wél zou moeten.

 

Zo bleek uit een studie van het bureau BrainJuicer, in opdracht van Unilever. Het bureau onderzocht hoe 4000 personen in acht grote landen denken over de voedingsinformatie die ze krijgen als ze buitenshuis gaan eten. De resultaten zijn weinig verrassend: 9 van de 10 consumenten vinden de informatie over wat ze voorgeschoteld krijgen te karig en een bijna even groot deel (87%) zegt gezondere voedingskeuzes te zullen maken als er betere informatie voorhanden zou zijn. 

 

Fast-food doet nadenken 

Lucie De Peuter, nutritionist bij Unilever Food Solutions, schrijft deze bezorgdheid toe aan de boom van fast-food. "Mensen willen weten wat de invloed van die veranderde eetgewoonten op hun gezondheid is. Ook wanneer ze buitenshuis eten, willen ze voldoende voedingsinformatie meekrijgen. Zo kunnen ze dan gezondere keuzes maken".

 

Ook chef-kok Peter Goossens krijgt steeds meer vragen over het voedsel dat hij voorschotelt: "Vroeger stelden mensen nauwelijks vragen van het genre 'Wat zit er in mijn gerecht?' of 'Waar komt het vandaan?'. Ook vragen als 'Waarom staat dit gerecht nu op de kaart en niet in het najaar' komen steeds meer voor". 

 

Samenwerking voor goede informatie 

Voor de voedingsindustrie biedt deze studie volgens Unilever mooie perspectieven. In deze lastige periode, zowel algemeen economisch als op de voedselmarkten, kan verbeterde voedselinformatie een nieuwe groei genereren. Managing director Frank Huyge weet: "Het World Menu Report heeft een duidelijke boodschap voor iedereen die in de voedingsindustrie werkt. We moeten voor dit probleem met onze partners samenwerken en uitgebreid advies en informatie over onze ingrediënten verschaffen. Via onze etiketten zetten we al een eerste stap om de nutritionele informatie transparanter te maken. Daarnaast vindt men op onze website ook uitgebreide specificaties van onze producten." Hij zei verder te hopen dat dit rapport ook voor anderen binnen de voedingssector een stimulans is om meer informatie te voorzien. 

De beschikbare voedingsinformatie is schromelijk onvoldoende. Consumenten zouden vooral graag weten waar hun voedsel vandaan komt, hoe het bereid is en welke voedingswaarden het heeft. Ze klagen ook over de manier waarop de informatie gecommuniceerd wordt, al is er niet echt eensgezindheid over de wijze waarop dat wél zou moeten.

 

Zo bleek uit een studie van het bureau BrainJuicer, in opdracht van Unilever. Het bureau onderzocht hoe 4000 personen in acht grote landen denken over de voedingsinformatie die ze krijgen als ze buitenshuis gaan eten. De resultaten zijn weinig verrassend: 9 van de 10 consumenten vinden de informatie over wat ze voorgeschoteld krijgen te karig en een bijna even groot deel (87%) zegt gezondere voedingskeuzes te zullen maken als er betere informatie voorhanden zou zijn. 

 

Fast-food doet nadenken 

Lucie De Peuter, nutritionist bij Unilever Food Solutions, schrijft deze bezorgdheid toe aan de boom van fast-food. "Mensen willen weten wat de invloed van die veranderde eetgewoonten op hun gezondheid is. Ook wanneer ze buitenshuis eten, willen ze voldoende voedingsinformatie meekrijgen. Zo kunnen ze dan gezondere keuzes maken".

 

Ook chef-kok Peter Goossens krijgt steeds meer vragen over het voedsel dat hij voorschotelt: "Vroeger stelden mensen nauwelijks vragen van het genre 'Wat zit er in mijn gerecht?' of 'Waar komt het vandaan?'. Ook vragen als 'Waarom staat dit gerecht nu op de kaart en niet in het najaar' komen steeds meer voor". 

 

Samenwerking voor goede informatie 

Voor de voedingsindustrie biedt deze studie volgens Unilever mooie perspectieven. In deze lastige periode, zowel algemeen economisch als op de voedselmarkten, kan verbeterde voedselinformatie een nieuwe groei genereren. Managing director Frank Huyge weet: "Het World Menu Report heeft een duidelijke boodschap voor iedereen die in de voedingsindustrie werkt. We moeten voor dit probleem met onze partners samenwerken en uitgebreid advies en informatie over onze ingrediënten verschaffen. Via onze etiketten zetten we al een eerste stap om de nutritionele informatie transparanter te maken. Daarnaast vindt men op onze website ook uitgebreide specificaties van onze producten." Hij zei verder te hopen dat dit rapport ook voor anderen binnen de voedingssector een stimulans is om meer informatie te voorzien. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


 Sligro zoekt samenwerking voor Emté

20/07/2017

Sligro Food Group zoekt een samenwerking voor haar noodlijdende supermarktketen Emté. De groothandel in Veghel wil voor eind dit jaar een partij vinden waarmee de divisie foodretail de toekomst in kan.

Ook Amazon heeft eigen maaltijdbox

20/07/2017

Amazon blijft vernieuwen en uitbreiden en heeft nu zijn oog laten vallen op de markt van de maaltijdboxen. In een aantal steden waar Amazon Fresh beschikbaar is, kunnen klanten nu ook maaltijdboxen bestellen.

Mooie winstgroei voor Unilever

20/07/2017

In het eerste halfjaar van 2017 heeft Unilever zowel de omzet als de winst substantieel zien groeien. Die prestatie is vooral te danken aan prijsverhogingen en aan een positieve dynamiek in de categorieën verzorging en ijs. 

Carrefour rolt discountformule Supeco uit in Italië

19/07/2017

Zopas opende de groep Carrefour een eerste volwaardige vestiging van haar softdiscountformule Supeco in Italië. Het winkelconcept mikt zowel op gezinnen als op professionele klanten.

Amazon Fresh nu ook van start in Hamburg

19/07/2017

Amazon blijft zijn Amazon Fresh-service verder uitbreiden in Duitsland. Na Berlijn en Potsdam is de online supermarkt nu ook te vinden in een groot deel van Hamburg. Amazon startte enkele maanden geleden met Fresh in Duitsland.

Subway werkt aan nieuw concept

19/07/2017

Fastfoodketen Subway is in een beperkt aantal vestigingen begonnen met de test van een nieuw concept. Daarbij werd de visuele invulling aangepakt, maar zijn er ook enkele technologische vernieuwingen doorgevoerd.

Back to top