RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Maarten Reul
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Unilever: "Mensen willen voedingsinfo op menu"

icon
Food28 maart, 2011

De beschikbare voedingsinformatie is schromelijk onvoldoende. Consumenten zouden vooral graag weten waar hun voedsel vandaan komt, hoe het bereid is en welke voedingswaarden het heeft. Ze klagen ook over de manier waarop de informatie gecommuniceerd wordt, al is er niet echt eensgezindheid over de wijze waarop dat wél zou moeten.

 

Zo bleek uit een studie van het bureau BrainJuicer, in opdracht van Unilever. Het bureau onderzocht hoe 4000 personen in acht grote landen denken over de voedingsinformatie die ze krijgen als ze buitenshuis gaan eten. De resultaten zijn weinig verrassend: 9 van de 10 consumenten vinden de informatie over wat ze voorgeschoteld krijgen te karig en een bijna even groot deel (87%) zegt gezondere voedingskeuzes te zullen maken als er betere informatie voorhanden zou zijn. 

 

Fast-food doet nadenken 

Lucie De Peuter, nutritionist bij Unilever Food Solutions, schrijft deze bezorgdheid toe aan de boom van fast-food. “Mensen willen weten wat de invloed van die veranderde eetgewoonten op hun gezondheid is. Ook wanneer ze buitenshuis eten, willen ze voldoende voedingsinformatie meekrijgen. Zo kunnen ze dan gezondere keuzes maken”.

 

Ook chef-kok Peter Goossens krijgt steeds meer vragen over het voedsel dat hij voorschotelt: “Vroeger stelden mensen nauwelijks vragen van het genre ‘Wat zit er in mijn gerecht?’ of ‘Waar komt het vandaan?’. Ook vragen als ‘Waarom staat dit gerecht nu op de kaart en niet in het najaar’ komen steeds meer voor”. 

 

Samenwerking voor goede informatie 

Voor de voedingsindustrie biedt deze studie volgens Unilever mooie perspectieven. In deze lastige periode, zowel algemeen economisch als op de voedselmarkten, kan verbeterde voedselinformatie een nieuwe groei genereren. Managing director Frank Huyge weet: “Het World Menu Report heeft een duidelijke boodschap voor iedereen die in de voedingsindustrie werkt. We moeten voor dit probleem met onze partners samenwerken en uitgebreid advies en informatie over onze ingrediënten verschaffen. Via onze etiketten zetten we al een eerste stap om de nutritionele informatie transparanter te maken. Daarnaast vindt men op onze website ook uitgebreide specificaties van onze producten.” Hij zei verder te hopen dat dit rapport ook voor anderen binnen de voedingssector een stimulans is om meer informatie te voorzien. 

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food5 december, 2025
    Jumbo-assortiment wordt steeds Belgischer

    In de Belgische winkels van Jumbo verschijnt steeds meer lokaal assortiment, merken én huismerken: “We willen klanten verleiden en verrassen.” Belgische leveranciers kunnen ook doorstromen naar de Nederlandse markt.

  • icon
    Food5 december, 2025
    [In Beeld] Colmar vernieuwt restaurantconcept

    Colmar Group investeert 7 miljoen euro in een verjongingsoperatie waarbij het volledige restaurantnetwerk van Colmar in België en Crocodile in Noord-Frankrijk een ingrijpende transformatie ondergaat.

  • icon
    Food5 december, 2025
    Carrefour opent eigen winkels vanaf januari ook op zondag

    Vanaf 18 januari zal Carrefour België zijn 83 eigen winkels (40 hypermarkten en 43 supermarkten) ook op zondag openen. Die stap was voor de keten bijna een noodzaak geworden, gezien het succes van de zondagsopeningen bij Delhaize.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN