Unilever: "Mensen willen voedingsinfo op menu" | RetailDetail

Unilever: "Mensen willen voedingsinfo op menu"

Unilever: "Mensen willen voedingsinfo op menu"

De beschikbare voedingsinformatie is schromelijk onvoldoende. Consumenten zouden vooral graag weten waar hun voedsel vandaan komt, hoe het bereid is en welke voedingswaarden het heeft. Ze klagen ook over de manier waarop de informatie gecommuniceerd wordt, al is er niet echt eensgezindheid over de wijze waarop dat wél zou moeten.

 

Zo bleek uit een studie van het bureau BrainJuicer, in opdracht van Unilever. Het bureau onderzocht hoe 4000 personen in acht grote landen denken over de voedingsinformatie die ze krijgen als ze buitenshuis gaan eten. De resultaten zijn weinig verrassend: 9 van de 10 consumenten vinden de informatie over wat ze voorgeschoteld krijgen te karig en een bijna even groot deel (87%) zegt gezondere voedingskeuzes te zullen maken als er betere informatie voorhanden zou zijn. 

 

Fast-food doet nadenken 

Lucie De Peuter, nutritionist bij Unilever Food Solutions, schrijft deze bezorgdheid toe aan de boom van fast-food. "Mensen willen weten wat de invloed van die veranderde eetgewoonten op hun gezondheid is. Ook wanneer ze buitenshuis eten, willen ze voldoende voedingsinformatie meekrijgen. Zo kunnen ze dan gezondere keuzes maken".

 

Ook chef-kok Peter Goossens krijgt steeds meer vragen over het voedsel dat hij voorschotelt: "Vroeger stelden mensen nauwelijks vragen van het genre 'Wat zit er in mijn gerecht?' of 'Waar komt het vandaan?'. Ook vragen als 'Waarom staat dit gerecht nu op de kaart en niet in het najaar' komen steeds meer voor". 

 

Samenwerking voor goede informatie 

Voor de voedingsindustrie biedt deze studie volgens Unilever mooie perspectieven. In deze lastige periode, zowel algemeen economisch als op de voedselmarkten, kan verbeterde voedselinformatie een nieuwe groei genereren. Managing director Frank Huyge weet: "Het World Menu Report heeft een duidelijke boodschap voor iedereen die in de voedingsindustrie werkt. We moeten voor dit probleem met onze partners samenwerken en uitgebreid advies en informatie over onze ingrediënten verschaffen. Via onze etiketten zetten we al een eerste stap om de nutritionele informatie transparanter te maken. Daarnaast vindt men op onze website ook uitgebreide specificaties van onze producten." Hij zei verder te hopen dat dit rapport ook voor anderen binnen de voedingssector een stimulans is om meer informatie te voorzien. 

De beschikbare voedingsinformatie is schromelijk onvoldoende. Consumenten zouden vooral graag weten waar hun voedsel vandaan komt, hoe het bereid is en welke voedingswaarden het heeft. Ze klagen ook over de manier waarop de informatie gecommuniceerd wordt, al is er niet echt eensgezindheid over de wijze waarop dat wél zou moeten.

 

Zo bleek uit een studie van het bureau BrainJuicer, in opdracht van Unilever. Het bureau onderzocht hoe 4000 personen in acht grote landen denken over de voedingsinformatie die ze krijgen als ze buitenshuis gaan eten. De resultaten zijn weinig verrassend: 9 van de 10 consumenten vinden de informatie over wat ze voorgeschoteld krijgen te karig en een bijna even groot deel (87%) zegt gezondere voedingskeuzes te zullen maken als er betere informatie voorhanden zou zijn. 

 

Fast-food doet nadenken 

Lucie De Peuter, nutritionist bij Unilever Food Solutions, schrijft deze bezorgdheid toe aan de boom van fast-food. "Mensen willen weten wat de invloed van die veranderde eetgewoonten op hun gezondheid is. Ook wanneer ze buitenshuis eten, willen ze voldoende voedingsinformatie meekrijgen. Zo kunnen ze dan gezondere keuzes maken".

 

Ook chef-kok Peter Goossens krijgt steeds meer vragen over het voedsel dat hij voorschotelt: "Vroeger stelden mensen nauwelijks vragen van het genre 'Wat zit er in mijn gerecht?' of 'Waar komt het vandaan?'. Ook vragen als 'Waarom staat dit gerecht nu op de kaart en niet in het najaar' komen steeds meer voor". 

 

Samenwerking voor goede informatie 

Voor de voedingsindustrie biedt deze studie volgens Unilever mooie perspectieven. In deze lastige periode, zowel algemeen economisch als op de voedselmarkten, kan verbeterde voedselinformatie een nieuwe groei genereren. Managing director Frank Huyge weet: "Het World Menu Report heeft een duidelijke boodschap voor iedereen die in de voedingsindustrie werkt. We moeten voor dit probleem met onze partners samenwerken en uitgebreid advies en informatie over onze ingrediënten verschaffen. Via onze etiketten zetten we al een eerste stap om de nutritionele informatie transparanter te maken. Daarnaast vindt men op onze website ook uitgebreide specificaties van onze producten." Hij zei verder te hopen dat dit rapport ook voor anderen binnen de voedingssector een stimulans is om meer informatie te voorzien. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Britten kunnen kassaloos shoppen bij Sainsbury’s

14/08/2018

Ook bij de Britse supermarktketen Sainsbury’s loopt nu een proefproject met mobiel scannen en betalen: met behulp van hun smartphone kunnen klanten boodschappen doen zonder langs de kassa te hoeven.

HelloFresh gaat toch nog niet voor winst

14/08/2018

Hoewel HelloFresh winst had beloofd voor het einde van dit jaar, geeft de leverancier van maaltijdboxen nu toch de voorkeur aan nieuwe investeringen. Na een sterk tweede kwartaal gaat het bedrijf voor extra groei in de Verenigde Staten.

Kassaloos shoppen en betalen nu ook naar OKay

13/08/2018

Na de Spar-winkels van Colruyt Group kan je nu ook kassaloos winkelen bij OKay en OKay Compact. Met de app ‘Scan. Pay. Go.’ lopen shoppers de winkel uit zonder nog aan een kassa aan te hoeven schuiven.

United Petfood blijft op overnamepad

09/08/2018

United Petfood, fabrikant van honden- en kattenbrokken en hofleverancier van menig huismerk van supermarkten, rijgt de overnames aan elkaar. Een maand na de overname van een Spaanse concurrent doen de Gentenaars dat kunstje nog eens over in Roemenië.

AB InBev wil Afrika aan de drank krijgen

09/08/2018

Het groeipotentieel van AB InBev ligt in Afrika. De brouwerij heeft hoge verwachtingen van het continent: de welvaart en de bevolking, die steeds vaker een biertje lust, groeien er snel. 

Concurrentiewaakhond eist uitleg rond comeback Albert Heijn in Lokeren

09/08/2018

De Belgische Mededingingsautoriteit heeft Ahold Delhaize om informatie gevraagd nu dochter Albert Heijn nog dit jaar een winkel in Lokeren zal openen. Eerder moest het supermarktconcern zijn vestiging daar immers sluiten om groen licht te krijgen voor de megafusie.