Unilever: "Mensen willen voedingsinfo op menu"

Unilever: "Mensen willen voedingsinfo op menu"

De beschikbare voedingsinformatie is schromelijk onvoldoende. Consumenten zouden vooral graag weten waar hun voedsel vandaan komt, hoe het bereid is en welke voedingswaarden het heeft. Ze klagen ook over de manier waarop de informatie gecommuniceerd wordt, al is er niet echt eensgezindheid over de wijze waarop dat wél zou moeten.

 

Zo bleek uit een studie van het bureau BrainJuicer, in opdracht van Unilever. Het bureau onderzocht hoe 4000 personen in acht grote landen denken over de voedingsinformatie die ze krijgen als ze buitenshuis gaan eten. De resultaten zijn weinig verrassend: 9 van de 10 consumenten vinden de informatie over wat ze voorgeschoteld krijgen te karig en een bijna even groot deel (87%) zegt gezondere voedingskeuzes te zullen maken als er betere informatie voorhanden zou zijn. 

 

Fast-food doet nadenken 

Lucie De Peuter, nutritionist bij Unilever Food Solutions, schrijft deze bezorgdheid toe aan de boom van fast-food. "Mensen willen weten wat de invloed van die veranderde eetgewoonten op hun gezondheid is. Ook wanneer ze buitenshuis eten, willen ze voldoende voedingsinformatie meekrijgen. Zo kunnen ze dan gezondere keuzes maken".

 

Ook chef-kok Peter Goossens krijgt steeds meer vragen over het voedsel dat hij voorschotelt: "Vroeger stelden mensen nauwelijks vragen van het genre 'Wat zit er in mijn gerecht?' of 'Waar komt het vandaan?'. Ook vragen als 'Waarom staat dit gerecht nu op de kaart en niet in het najaar' komen steeds meer voor". 

 

Samenwerking voor goede informatie 

Voor de voedingsindustrie biedt deze studie volgens Unilever mooie perspectieven. In deze lastige periode, zowel algemeen economisch als op de voedselmarkten, kan verbeterde voedselinformatie een nieuwe groei genereren. Managing director Frank Huyge weet: "Het World Menu Report heeft een duidelijke boodschap voor iedereen die in de voedingsindustrie werkt. We moeten voor dit probleem met onze partners samenwerken en uitgebreid advies en informatie over onze ingrediënten verschaffen. Via onze etiketten zetten we al een eerste stap om de nutritionele informatie transparanter te maken. Daarnaast vindt men op onze website ook uitgebreide specificaties van onze producten." Hij zei verder te hopen dat dit rapport ook voor anderen binnen de voedingssector een stimulans is om meer informatie te voorzien. 

De beschikbare voedingsinformatie is schromelijk onvoldoende. Consumenten zouden vooral graag weten waar hun voedsel vandaan komt, hoe het bereid is en welke voedingswaarden het heeft. Ze klagen ook over de manier waarop de informatie gecommuniceerd wordt, al is er niet echt eensgezindheid over de wijze waarop dat wél zou moeten.

 

Zo bleek uit een studie van het bureau BrainJuicer, in opdracht van Unilever. Het bureau onderzocht hoe 4000 personen in acht grote landen denken over de voedingsinformatie die ze krijgen als ze buitenshuis gaan eten. De resultaten zijn weinig verrassend: 9 van de 10 consumenten vinden de informatie over wat ze voorgeschoteld krijgen te karig en een bijna even groot deel (87%) zegt gezondere voedingskeuzes te zullen maken als er betere informatie voorhanden zou zijn. 

 

Fast-food doet nadenken 

Lucie De Peuter, nutritionist bij Unilever Food Solutions, schrijft deze bezorgdheid toe aan de boom van fast-food. "Mensen willen weten wat de invloed van die veranderde eetgewoonten op hun gezondheid is. Ook wanneer ze buitenshuis eten, willen ze voldoende voedingsinformatie meekrijgen. Zo kunnen ze dan gezondere keuzes maken".

 

Ook chef-kok Peter Goossens krijgt steeds meer vragen over het voedsel dat hij voorschotelt: "Vroeger stelden mensen nauwelijks vragen van het genre 'Wat zit er in mijn gerecht?' of 'Waar komt het vandaan?'. Ook vragen als 'Waarom staat dit gerecht nu op de kaart en niet in het najaar' komen steeds meer voor". 

 

Samenwerking voor goede informatie 

Voor de voedingsindustrie biedt deze studie volgens Unilever mooie perspectieven. In deze lastige periode, zowel algemeen economisch als op de voedselmarkten, kan verbeterde voedselinformatie een nieuwe groei genereren. Managing director Frank Huyge weet: "Het World Menu Report heeft een duidelijke boodschap voor iedereen die in de voedingsindustrie werkt. We moeten voor dit probleem met onze partners samenwerken en uitgebreid advies en informatie over onze ingrediënten verschaffen. Via onze etiketten zetten we al een eerste stap om de nutritionele informatie transparanter te maken. Daarnaast vindt men op onze website ook uitgebreide specificaties van onze producten." Hij zei verder te hopen dat dit rapport ook voor anderen binnen de voedingssector een stimulans is om meer informatie te voorzien. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Italiaanse gelato marktleider in Europa

11/08/2017

De Italiaanse keuken is vermaard over heel de wereld, waarbij nogal snel wordt gedacht aan pasta en pizza, maar ook op vlak van ijsjes hebben de Italianen een sterke reputatie. Dat blijkt ook uit de verkoopcijfers: de Italianen zijn Europees marktleider.

Personeel Antwerpse Albert Heijn ziek van onzekerheid

11/08/2017

De helft van de werknemers van de Albert Heijn aan de Groenplaats in Antwerpen is ziek of afwezig door de onzekerheid die er heerst rond de winkel. Die moet verkocht worden vanwege de fusie, maar dat lukt maar niet.

Oprah Winfrey in zee met Kraft Heinz

10/08/2017

De Amerikaanse tv-ster Oprah Winfrey heeft samen met Kraft Heinz een gamma “gezonde en voedzame soepen en bijgerechten” ontwikkeld. De producten, voorlopig enkel voor de Amerikaanse markt, moeten Kraft Heinz opnieuw aan omzetgroei helpen.

“Eén Antwerpse winkel blokkeert fusie Albert Heijn-Delhaize in België”

10/08/2017

De fusie van Albert Heijn en Delhaize is in België nog altijd niet afgerond. De oorzaak: één Antwerpse winkel raakt maar niet verkocht, zo schrijft De Standaard. En dat één jaar nadat de fusie op groepsniveau beklonken werd.

Topmannen Diageo krijgen lagere bonussen na slechte resultaten

09/08/2017

De Britse drankenproducent Diageo heeft de bonussen van zijn CEO en CFO een stuk verlaagd, nadat het bedrijf er niet in slaagde om de doelstellingen te behalen. Zo wordt de bonus van CEO Ivan Menezes met 35% verminderd.

Ahold Delhaize blijft het moeilijk hebben in België

09/08/2017

Het Belgisch-Nederlandse supermarktbedrijf Ahold Delhaize heeft er een sterk tweede kwartaal opzitten en denkt zelfs meer te kunnen besparen dankzij de fusie dan eerst voorspeld. Langs de andere kant blijft de Belgische tak wel zwak presteren.

Back to top