Vergist GAIA zich van vijand bij anti-onderbroekendag?

Vergist GAIA zich van vijand bij anti-onderbroekendag?

Dierenrechtenorganisatie GAIA roept mannen op om op 9 september géén onderbroek aan te trekken, uit solidariteit met biggen die onverdoofd worden gecastreerd. De actie, die de naam “Laat ze hangen” meekreeg, geniet stilaan internationale weerklank. Comeos, de federatie voor de handel en diensten in België, vindt dat GAIA zich van vijand vergist, maar de tijdelijke onderbroekenweigeraars zien dat uiteraard anders.

Vijf miljoen biggen per jaar

In radiospots maakt GAIA duidelijk waarom mannen solidair moeten zijn met biggen: jaarlijks worden zowat vijf miljoen biggen onverdoofd en nodeloos gecastreerd. GAIA wil “de krachten bundelen om supermarkten en varkensboeren te overtuigen over te stappen van onverdoofde castratie naar pijnloze vaccinatie”. 

 

Comeos sputtert tegen: “de supermarkten zijn in België goed voor amper 17% van het hier geproduceerde verse varkensvlees – het zijn dus niet zij die bepalen welke methodes worden gebruikt om de ‘berengeur’ te vermijden. Geen enkele supermarkt kweekt, slacht, verwerkt of castreert varkens. Dat gebeurt in vroegere stadia van de voedselketen.”

"Samenwerken in plaats van elkaar bestrijden"

Nochtans geeft GAIA te kennen de supermarkten niet als vijand te zien, en integendeel met de supermarkten te willen meewerken om de boeren te overtuigen. Zo roept het zijn leden onder andere op om Colruyt, de enige supermarktketen die sinds een jaar weigert nog vlees van gecastreerde biggen aan te komen, te feliciteren "met zijn diervriendelijke beslissing die jaarlijks een half miljoen biggen de onverdoofde castratie bespaart". 

Al 8.000 Facebook-fans “laten ze hangen”

Intussen staan Gaia en Michel Vandenbosch wel weer in het centrum van de belangstelling. “De Bulgaarse televisie is net weg. Een half uur geleden hing Le Monde, een van de belangrijkste Franse kranten, aan de telefoon. De grote Duitse zenders ZDF en WDR hebben ook al gebeld. Internationale persagentschappen stuurden een bericht rond. Intussen komt er reactie uit Oost-Europa en ik zag een artikel opduiken op een site in Bangkok”, zegt Vandenbosch in Het Nieuwsblad.

 

Of de actie ook in eigen land aanslaat? “Op onze Facebookpagina lieten alvast achtduizend sympathisanten weten deel te nemen. In een Brusselse disco en een Brugs ambiancecafé zullen ’s avonds no slip party’s worden georganiseerd”, lacht de Gaia-topman.

Dierenrechtenorganisatie GAIA roept mannen op om op 9 september géén onderbroek aan te trekken, uit solidariteit met biggen die onverdoofd worden gecastreerd. De actie, die de naam “Laat ze hangen” meekreeg, geniet stilaan internationale weerklank. Comeos, de federatie voor de handel en diensten in België, vindt dat GAIA zich van vijand vergist, maar de tijdelijke onderbroekenweigeraars zien dat uiteraard anders.

Vijf miljoen biggen per jaar

In radiospots maakt GAIA duidelijk waarom mannen solidair moeten zijn met biggen: jaarlijks worden zowat vijf miljoen biggen onverdoofd en nodeloos gecastreerd. GAIA wil “de krachten bundelen om supermarkten en varkensboeren te overtuigen over te stappen van onverdoofde castratie naar pijnloze vaccinatie”. 

 

Comeos sputtert tegen: “de supermarkten zijn in België goed voor amper 17% van het hier geproduceerde verse varkensvlees – het zijn dus niet zij die bepalen welke methodes worden gebruikt om de ‘berengeur’ te vermijden. Geen enkele supermarkt kweekt, slacht, verwerkt of castreert varkens. Dat gebeurt in vroegere stadia van de voedselketen.”

"Samenwerken in plaats van elkaar bestrijden"

Nochtans geeft GAIA te kennen de supermarkten niet als vijand te zien, en integendeel met de supermarkten te willen meewerken om de boeren te overtuigen. Zo roept het zijn leden onder andere op om Colruyt, de enige supermarktketen die sinds een jaar weigert nog vlees van gecastreerde biggen aan te komen, te feliciteren "met zijn diervriendelijke beslissing die jaarlijks een half miljoen biggen de onverdoofde castratie bespaart". 

Al 8.000 Facebook-fans “laten ze hangen”

Intussen staan Gaia en Michel Vandenbosch wel weer in het centrum van de belangstelling. “De Bulgaarse televisie is net weg. Een half uur geleden hing Le Monde, een van de belangrijkste Franse kranten, aan de telefoon. De grote Duitse zenders ZDF en WDR hebben ook al gebeld. Internationale persagentschappen stuurden een bericht rond. Intussen komt er reactie uit Oost-Europa en ik zag een artikel opduiken op een site in Bangkok”, zegt Vandenbosch in Het Nieuwsblad.

 

Of de actie ook in eigen land aanslaat? “Op onze Facebookpagina lieten alvast achtduizend sympathisanten weten deel te nemen. In een Brusselse disco en een Brugs ambiancecafé zullen ’s avonds no slip party’s worden georganiseerd”, lacht de Gaia-topman.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Alpro haalt sojabonen alleen uit Europa en Canada

19/09/2017

Alpro, de fabrikant van sojadranken, koopt zijn sojabonen nog uitsluitend bij producenten in Europa en Canada. Op die manier wil het bedrijf er zeker van zijn dat ze niet genetisch gemodificeerd zijn. Om dat doel te bereiken, heeft het ook al diverse lokale initiatieven opgestart.

Wat zijn de gevolgen van de nieuwe voedingsdriehoek voor de industrie?

19/09/2017

Het Vlaams Instituut Gezond Leven heeft een nieuwe voedingsdriehoek voorgesteld. De aangepaste driehoek sluit beter aan bij de huidige ideeën over gezond eten, maar de voedingsindustrie vreest voor negatieve gevolgen.

Aandeel Heineken onderuit nadat Mexicanen uitstappen

19/09/2017

Het Mexicaanse Femsa, dat 15% percent van de aandelen van Heineken bezat, heeft besloten om voor 2,5 miljard aandelen van de Nederlandse brouwerijgroep te gaan verkopen. Op de beurs kreeg het aandeel meteen een flinke tik.

Zelfstandige supermarkt wil e-commerce boot niet missen

18/09/2017

E-commerce is en blijft hét magische woord in gesprekken over de toekomst van de voedingsdistributie. Zijn de zelfstandige winkeluitbaters ermee begaan? Wat verwachten ze? Weten ze wat hun moederhuizen op dat vlak aan het bekokstoven zijn?

Carrefour opent 15 nieuwe drives

18/09/2017

Supermarktketen Carrefour opent op 29 september drie nieuwe afhaalpunten voor drive.be, wat het totaal voor de maand op vijftien nieuwe 'drives' brengt. In totaal werden er sinds het begin van het jaar al 72 afhaalpunten geopend.

Bierplatform Beerwulf.com komt naar België

18/09/2017

Beerwulf, een online platform voor speciaalbieren, is voortaan ook te vinden in België. De website geeft elk van zijn 150 aangesloten brouwers een eigen pagina, waarop ze hun bieren aan een groter publiek kunnen aanbieden.

Back to top