Vergist GAIA zich van vijand bij anti-onderbroekendag?

Vergist GAIA zich van vijand bij anti-onderbroekendag?

Dierenrechtenorganisatie GAIA roept mannen op om op 9 september géén onderbroek aan te trekken, uit solidariteit met biggen die onverdoofd worden gecastreerd. De actie, die de naam “Laat ze hangen” meekreeg, geniet stilaan internationale weerklank. Comeos, de federatie voor de handel en diensten in België, vindt dat GAIA zich van vijand vergist, maar de tijdelijke onderbroekenweigeraars zien dat uiteraard anders.

Vijf miljoen biggen per jaar

In radiospots maakt GAIA duidelijk waarom mannen solidair moeten zijn met biggen: jaarlijks worden zowat vijf miljoen biggen onverdoofd en nodeloos gecastreerd. GAIA wil “de krachten bundelen om supermarkten en varkensboeren te overtuigen over te stappen van onverdoofde castratie naar pijnloze vaccinatie”. 

 

Comeos sputtert tegen: “de supermarkten zijn in België goed voor amper 17% van het hier geproduceerde verse varkensvlees – het zijn dus niet zij die bepalen welke methodes worden gebruikt om de ‘berengeur’ te vermijden. Geen enkele supermarkt kweekt, slacht, verwerkt of castreert varkens. Dat gebeurt in vroegere stadia van de voedselketen.”

"Samenwerken in plaats van elkaar bestrijden"

Nochtans geeft GAIA te kennen de supermarkten niet als vijand te zien, en integendeel met de supermarkten te willen meewerken om de boeren te overtuigen. Zo roept het zijn leden onder andere op om Colruyt, de enige supermarktketen die sinds een jaar weigert nog vlees van gecastreerde biggen aan te komen, te feliciteren "met zijn diervriendelijke beslissing die jaarlijks een half miljoen biggen de onverdoofde castratie bespaart". 

Al 8.000 Facebook-fans “laten ze hangen”

Intussen staan Gaia en Michel Vandenbosch wel weer in het centrum van de belangstelling. “De Bulgaarse televisie is net weg. Een half uur geleden hing Le Monde, een van de belangrijkste Franse kranten, aan de telefoon. De grote Duitse zenders ZDF en WDR hebben ook al gebeld. Internationale persagentschappen stuurden een bericht rond. Intussen komt er reactie uit Oost-Europa en ik zag een artikel opduiken op een site in Bangkok”, zegt Vandenbosch in Het Nieuwsblad.

 

Of de actie ook in eigen land aanslaat? “Op onze Facebookpagina lieten alvast achtduizend sympathisanten weten deel te nemen. In een Brusselse disco en een Brugs ambiancecafé zullen ’s avonds no slip party’s worden georganiseerd”, lacht de Gaia-topman.

Dierenrechtenorganisatie GAIA roept mannen op om op 9 september géén onderbroek aan te trekken, uit solidariteit met biggen die onverdoofd worden gecastreerd. De actie, die de naam “Laat ze hangen” meekreeg, geniet stilaan internationale weerklank. Comeos, de federatie voor de handel en diensten in België, vindt dat GAIA zich van vijand vergist, maar de tijdelijke onderbroekenweigeraars zien dat uiteraard anders.

Vijf miljoen biggen per jaar

In radiospots maakt GAIA duidelijk waarom mannen solidair moeten zijn met biggen: jaarlijks worden zowat vijf miljoen biggen onverdoofd en nodeloos gecastreerd. GAIA wil “de krachten bundelen om supermarkten en varkensboeren te overtuigen over te stappen van onverdoofde castratie naar pijnloze vaccinatie”. 

 

Comeos sputtert tegen: “de supermarkten zijn in België goed voor amper 17% van het hier geproduceerde verse varkensvlees – het zijn dus niet zij die bepalen welke methodes worden gebruikt om de ‘berengeur’ te vermijden. Geen enkele supermarkt kweekt, slacht, verwerkt of castreert varkens. Dat gebeurt in vroegere stadia van de voedselketen.”

"Samenwerken in plaats van elkaar bestrijden"

Nochtans geeft GAIA te kennen de supermarkten niet als vijand te zien, en integendeel met de supermarkten te willen meewerken om de boeren te overtuigen. Zo roept het zijn leden onder andere op om Colruyt, de enige supermarktketen die sinds een jaar weigert nog vlees van gecastreerde biggen aan te komen, te feliciteren "met zijn diervriendelijke beslissing die jaarlijks een half miljoen biggen de onverdoofde castratie bespaart". 

Al 8.000 Facebook-fans “laten ze hangen”

Intussen staan Gaia en Michel Vandenbosch wel weer in het centrum van de belangstelling. “De Bulgaarse televisie is net weg. Een half uur geleden hing Le Monde, een van de belangrijkste Franse kranten, aan de telefoon. De grote Duitse zenders ZDF en WDR hebben ook al gebeld. Internationale persagentschappen stuurden een bericht rond. Intussen komt er reactie uit Oost-Europa en ik zag een artikel opduiken op een site in Bangkok”, zegt Vandenbosch in Het Nieuwsblad.

 

Of de actie ook in eigen land aanslaat? “Op onze Facebookpagina lieten alvast achtduizend sympathisanten weten deel te nemen. In een Brusselse disco en een Brugs ambiancecafé zullen ’s avonds no slip party’s worden georganiseerd”, lacht de Gaia-topman.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Lidl schroeft Amerikaanse ambitie terug

18/01/2018

Lidl hoopte tegen deze zomer een honderdtal vestigingen te hebben in de Verenigde Staten, maar nu moet de discountketen zijn ambitie voor het eerste jaar over de plas terugschroeven. Momenteel hebben de Duitsers 49 vestigingen in de Verenigde Staten.

Carrefour zet punt achter moeilijk jaar

17/01/2018

Ondanks verbetering in het vierde kwartaal heeft de groep Carrefour een bijzonder moeilijk jaar achter de rug. Ook in België kon de retailer niet groeien. Het is nu uitkijken naar de maatregelen die CEO Bompard volgende week aankondigt.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

AB InBev doet twee Duitse bieren van de hand

17/01/2018

AB InBev doet met Diebels en Hasseröder twee Duitse biermerken van de hand. Die komen nu, samen met hun brouwerijen, in bezit van het investeringsfonds CKCF. Dat wil meer investeren in de twee bieren.

Back to top