Vergist GAIA zich van vijand bij anti-onderbroekendag?

Vergist GAIA zich van vijand bij anti-onderbroekendag?

Dierenrechtenorganisatie GAIA roept mannen op om op 9 september géén onderbroek aan te trekken, uit solidariteit met biggen die onverdoofd worden gecastreerd. De actie, die de naam “Laat ze hangen” meekreeg, geniet stilaan internationale weerklank. Comeos, de federatie voor de handel en diensten in België, vindt dat GAIA zich van vijand vergist, maar de tijdelijke onderbroekenweigeraars zien dat uiteraard anders.

Vijf miljoen biggen per jaar

In radiospots maakt GAIA duidelijk waarom mannen solidair moeten zijn met biggen: jaarlijks worden zowat vijf miljoen biggen onverdoofd en nodeloos gecastreerd. GAIA wil “de krachten bundelen om supermarkten en varkensboeren te overtuigen over te stappen van onverdoofde castratie naar pijnloze vaccinatie”. 

 

Comeos sputtert tegen: “de supermarkten zijn in België goed voor amper 17% van het hier geproduceerde verse varkensvlees – het zijn dus niet zij die bepalen welke methodes worden gebruikt om de ‘berengeur’ te vermijden. Geen enkele supermarkt kweekt, slacht, verwerkt of castreert varkens. Dat gebeurt in vroegere stadia van de voedselketen.”

"Samenwerken in plaats van elkaar bestrijden"

Nochtans geeft GAIA te kennen de supermarkten niet als vijand te zien, en integendeel met de supermarkten te willen meewerken om de boeren te overtuigen. Zo roept het zijn leden onder andere op om Colruyt, de enige supermarktketen die sinds een jaar weigert nog vlees van gecastreerde biggen aan te komen, te feliciteren "met zijn diervriendelijke beslissing die jaarlijks een half miljoen biggen de onverdoofde castratie bespaart". 

Al 8.000 Facebook-fans “laten ze hangen”

Intussen staan Gaia en Michel Vandenbosch wel weer in het centrum van de belangstelling. “De Bulgaarse televisie is net weg. Een half uur geleden hing Le Monde, een van de belangrijkste Franse kranten, aan de telefoon. De grote Duitse zenders ZDF en WDR hebben ook al gebeld. Internationale persagentschappen stuurden een bericht rond. Intussen komt er reactie uit Oost-Europa en ik zag een artikel opduiken op een site in Bangkok”, zegt Vandenbosch in Het Nieuwsblad.

 

Of de actie ook in eigen land aanslaat? “Op onze Facebookpagina lieten alvast achtduizend sympathisanten weten deel te nemen. In een Brusselse disco en een Brugs ambiancecafé zullen ’s avonds no slip party’s worden georganiseerd”, lacht de Gaia-topman.

Dierenrechtenorganisatie GAIA roept mannen op om op 9 september géén onderbroek aan te trekken, uit solidariteit met biggen die onverdoofd worden gecastreerd. De actie, die de naam “Laat ze hangen” meekreeg, geniet stilaan internationale weerklank. Comeos, de federatie voor de handel en diensten in België, vindt dat GAIA zich van vijand vergist, maar de tijdelijke onderbroekenweigeraars zien dat uiteraard anders.

Vijf miljoen biggen per jaar

In radiospots maakt GAIA duidelijk waarom mannen solidair moeten zijn met biggen: jaarlijks worden zowat vijf miljoen biggen onverdoofd en nodeloos gecastreerd. GAIA wil “de krachten bundelen om supermarkten en varkensboeren te overtuigen over te stappen van onverdoofde castratie naar pijnloze vaccinatie”. 

 

Comeos sputtert tegen: “de supermarkten zijn in België goed voor amper 17% van het hier geproduceerde verse varkensvlees – het zijn dus niet zij die bepalen welke methodes worden gebruikt om de ‘berengeur’ te vermijden. Geen enkele supermarkt kweekt, slacht, verwerkt of castreert varkens. Dat gebeurt in vroegere stadia van de voedselketen.”

"Samenwerken in plaats van elkaar bestrijden"

Nochtans geeft GAIA te kennen de supermarkten niet als vijand te zien, en integendeel met de supermarkten te willen meewerken om de boeren te overtuigen. Zo roept het zijn leden onder andere op om Colruyt, de enige supermarktketen die sinds een jaar weigert nog vlees van gecastreerde biggen aan te komen, te feliciteren "met zijn diervriendelijke beslissing die jaarlijks een half miljoen biggen de onverdoofde castratie bespaart". 

Al 8.000 Facebook-fans “laten ze hangen”

Intussen staan Gaia en Michel Vandenbosch wel weer in het centrum van de belangstelling. “De Bulgaarse televisie is net weg. Een half uur geleden hing Le Monde, een van de belangrijkste Franse kranten, aan de telefoon. De grote Duitse zenders ZDF en WDR hebben ook al gebeld. Internationale persagentschappen stuurden een bericht rond. Intussen komt er reactie uit Oost-Europa en ik zag een artikel opduiken op een site in Bangkok”, zegt Vandenbosch in Het Nieuwsblad.

 

Of de actie ook in eigen land aanslaat? “Op onze Facebookpagina lieten alvast achtduizend sympathisanten weten deel te nemen. In een Brusselse disco en een Brugs ambiancecafé zullen ’s avonds no slip party’s worden georganiseerd”, lacht de Gaia-topman.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


AB InBev investeert kwart miljard in Nigeria

24/11/2017

Brouwer AB InBev gaat 250 miljoen euro investeren in Nigeria, om er een vierde brouwerij neer te poten. Die brouwerij wordt de op één na grootste van AB InBev in Afrika en moet volgend jaar al de deuren openen.

Aantal drankenhandels voorbije tien jaar met 6% gedaald

24/11/2017

Het aantal drankenhandelaars in België is de voorbije tien jaar met 6% gedaald, blijkt uit de cijfers van brancheorganisatie FEBED. Het aantal drankenhandels met personeel is daarentegen wel gestegen.

Filet Pur: Sympathieke snoodaards

24/11/2017

De prijzen stijgen, de supermarkt wordt in z’n voortbestaan bedreigd en merkfabrikanten mogen nog altijd de rekening betalen. Ja, foodretailers, het blijven bandieten hoor, zoals blijkt uit dit alweer vrolijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

FMCG-consumptie groeit, prijzen stijgen

24/11/2017

Voor dagelijkse producten als voeding, verzorging en huishoudproducten stegen de verkoopprijzen voor de Europese consumenten met 2,5% in het derde kwartaal van 2017. De sterkste stijging in vier jaar.

Nestlé Belgilux heeft een nieuwe CEO

23/11/2017

Nestlé heeft bekend gemaakt dat Michel Mersch aan de slag gaat als de nieuwe CEO van Nestlé Belgilux. Hij volgt in die functie Alexander von Maillot op, die een nieuwe positie krijgt op het hoofdkantoor in Zwitserland.

Dure cognacs van Rémy Cointreau doet het goed in Azië

23/11/2017

De Franse drankengroep Rémy Cointreau pakt uit met uitstekende cijfers: vooral de duurdere flessen cognac gaan vlot over de toonbank. Zeker in China, Japan en Singapore is de groei opzienbarend.

Back to top