Vier uitgevers voor elektronische maaltijdcheques officieel erkend

Vier uitgevers voor elektronische maaltijdcheques officieel erkend

In Het Staatsblad verschijnen vandaag de eerste namen van de officieel erkende firma's die elektronische maaltijdcheques mogen uitgeven: naast Sodexo en Edenred (het vroegere Accor) zijn dat de challengers Monizze en ook nog Scan Id.

Via klassieke betaalterminal

Na 7 jaar is het dus eindelijk zover. Binnen enkele weken kunnen de eerste bedrijven al overschakelen op de elektronische versie: hun personeelsleden zullen dan een soort van bankkaart krijgen, gekoppeld aan een rekening waarop hun bedrag aan maaltijdcheques elke maand wordt gestort. De kaarten zijn beveiligd met een geheime code en bij verlies te blokkeren via Card Stop. De handelaar kan de kaart lezen met zijn gewone betaalterminal. Beide versies - de papieren en de elektronische maaltijdcheque - zullen drie jaar naast elkaar blijven bestaan.

Tot 300 euro per maand extra

“De e-cheque is in principe een goede zaak – voor de consument, de werkgever en de handelaar. Op voorwaarde dat die laatste aanvaardbare tarieven krijgt van de uitgevers”, liet handelsfederatie Comeos eerder deze week al weten. En dat is niet het geval, zo berekende Unizo.

 

Volgens de ondernemersorganisatie jaagt de elektronische cheque de handelaars op kosten: de meeruitgave kan zelfs oplopen tot 300 euro extra per maand: “Een berekening voor een buurtsupermarkt, met een gemiddelde van 1.000 transacties per maand, 44 euro per transactie en drie werkende kassa’s brengt ons op een transactiekost van 301 euro méér voor de elektronische maaltijdcheque dan voor de gewone betaalkaart. Ook de meerkost in vergelijking met de papieren maaltijdcheque ligt in dat geval nog op 71 euro.”

“Handelaar heeft geen keuze”

Enkel uitgiftemaatschappij Monizze biedt volgens Unizo een transactiekost die niet hoger is dan de kost van een debetbetaling met bankkaart. Maar dat is theorie, want in de praktijk kan de handelaar niet kiezen om enkel met de goedkoopste uitgiftemaatschappij in zee te gaan: “Klanten komen met cheques van de verschillende uitgevers, de ondernemer kan niet anders dan ze allemaal aanvaarden”, aldus nog Unizo.

 

Al wijzen de uitgevers er wel meteen op dat de handelaars met de elektronische versie veel minder administratie hebben en niet alleen tijd winnen aan de kassa maar ook in de naverwerking: cheques tellen en opsturen is er immers niet meer bij.
 

In Het Staatsblad verschijnen vandaag de eerste namen van de officieel erkende firma's die elektronische maaltijdcheques mogen uitgeven: naast Sodexo en Edenred (het vroegere Accor) zijn dat de challengers Monizze en ook nog Scan Id.

Via klassieke betaalterminal

Na 7 jaar is het dus eindelijk zover. Binnen enkele weken kunnen de eerste bedrijven al overschakelen op de elektronische versie: hun personeelsleden zullen dan een soort van bankkaart krijgen, gekoppeld aan een rekening waarop hun bedrag aan maaltijdcheques elke maand wordt gestort. De kaarten zijn beveiligd met een geheime code en bij verlies te blokkeren via Card Stop. De handelaar kan de kaart lezen met zijn gewone betaalterminal. Beide versies - de papieren en de elektronische maaltijdcheque - zullen drie jaar naast elkaar blijven bestaan.

Tot 300 euro per maand extra

“De e-cheque is in principe een goede zaak – voor de consument, de werkgever en de handelaar. Op voorwaarde dat die laatste aanvaardbare tarieven krijgt van de uitgevers”, liet handelsfederatie Comeos eerder deze week al weten. En dat is niet het geval, zo berekende Unizo.

 

Volgens de ondernemersorganisatie jaagt de elektronische cheque de handelaars op kosten: de meeruitgave kan zelfs oplopen tot 300 euro extra per maand: “Een berekening voor een buurtsupermarkt, met een gemiddelde van 1.000 transacties per maand, 44 euro per transactie en drie werkende kassa’s brengt ons op een transactiekost van 301 euro méér voor de elektronische maaltijdcheque dan voor de gewone betaalkaart. Ook de meerkost in vergelijking met de papieren maaltijdcheque ligt in dat geval nog op 71 euro.”

“Handelaar heeft geen keuze”

Enkel uitgiftemaatschappij Monizze biedt volgens Unizo een transactiekost die niet hoger is dan de kost van een debetbetaling met bankkaart. Maar dat is theorie, want in de praktijk kan de handelaar niet kiezen om enkel met de goedkoopste uitgiftemaatschappij in zee te gaan: “Klanten komen met cheques van de verschillende uitgevers, de ondernemer kan niet anders dan ze allemaal aanvaarden”, aldus nog Unizo.

 

Al wijzen de uitgevers er wel meteen op dat de handelaars met de elektronische versie veel minder administratie hebben en niet alleen tijd winnen aan de kassa maar ook in de naverwerking: cheques tellen en opsturen is er immers niet meer bij.
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour accepte les sacs et les boîtes réutilisables aux comptoirs

20/11/2017

Après un projet pilote réussi à l’Hypermarché Carrefour de Bierges, tous les Hypermarchés Carrefour et les Carrefour Market en gestion propre acceptent désormais les sacs à vrac et boîtes réutilisables des clients aux comptoirs en service.

Greenpeace komt met kritische parodie op kerstreclame Coca-Cola

20/11/2017

Voor veel mensen betekent de kerstreclame van Coca-Cola op tv de echte start van de kerstperiode. Dit jaar heeft Greenpeace echter een parodie daarop gemaakt, waarin de organisatie de aandacht legt op de vervuiling waarvoor de frisdrankmaker verantwoordelijk is.

Tweede Leuvense foodhal De Smidse geopend

20/11/2017

Leuven is een foodhal rijker: dit weekend opende De Smidse aan het nieuwe Sluispark. In de voormalige smederij van Stella Artois zijn nu een verpakkingsvrije winkel, aperobags van Jeroen De Pauw, een pasta-atelier en meer te vinden.

Alibaba investeert 2,5 miljard in Auchan-dochter

20/11/2017

De Chinese e-commercereus Alibaba heeft een belang van 36% genomen in supermarktbedrijf Sun Art Retail Group. Met 450 supermarkten is dat de tweede grootste supermarktketen van China, en de Franse retailer Auchan is er de grootste aandeelhouder.

Colruyt controleert vleesleveranciers nu ook zelf

20/11/2017

Colruyt verscherpt de controle op zijn vleesproducten na de reeks schandalen die de vleessector de voorbije maanden alweer in een negatief daglicht stelde. In opdracht van de warenhuisketen licht een externe partner de slachthuizen onaangekondigd door.

Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Back to top