Vier uitgevers voor elektronische maaltijdcheques officieel erkend | RetailDetail

Vier uitgevers voor elektronische maaltijdcheques officieel erkend

Vier uitgevers voor elektronische maaltijdcheques officieel erkend

In Het Staatsblad verschijnen vandaag de eerste namen van de officieel erkende firma's die elektronische maaltijdcheques mogen uitgeven: naast Sodexo en Edenred (het vroegere Accor) zijn dat de challengers Monizze en ook nog Scan Id.

Via klassieke betaalterminal

Na 7 jaar is het dus eindelijk zover. Binnen enkele weken kunnen de eerste bedrijven al overschakelen op de elektronische versie: hun personeelsleden zullen dan een soort van bankkaart krijgen, gekoppeld aan een rekening waarop hun bedrag aan maaltijdcheques elke maand wordt gestort. De kaarten zijn beveiligd met een geheime code en bij verlies te blokkeren via Card Stop. De handelaar kan de kaart lezen met zijn gewone betaalterminal. Beide versies - de papieren en de elektronische maaltijdcheque - zullen drie jaar naast elkaar blijven bestaan.

Tot 300 euro per maand extra

“De e-cheque is in principe een goede zaak – voor de consument, de werkgever en de handelaar. Op voorwaarde dat die laatste aanvaardbare tarieven krijgt van de uitgevers”, liet handelsfederatie Comeos eerder deze week al weten. En dat is niet het geval, zo berekende Unizo.

 

Volgens de ondernemersorganisatie jaagt de elektronische cheque de handelaars op kosten: de meeruitgave kan zelfs oplopen tot 300 euro extra per maand: “Een berekening voor een buurtsupermarkt, met een gemiddelde van 1.000 transacties per maand, 44 euro per transactie en drie werkende kassa’s brengt ons op een transactiekost van 301 euro méér voor de elektronische maaltijdcheque dan voor de gewone betaalkaart. Ook de meerkost in vergelijking met de papieren maaltijdcheque ligt in dat geval nog op 71 euro.”

“Handelaar heeft geen keuze”

Enkel uitgiftemaatschappij Monizze biedt volgens Unizo een transactiekost die niet hoger is dan de kost van een debetbetaling met bankkaart. Maar dat is theorie, want in de praktijk kan de handelaar niet kiezen om enkel met de goedkoopste uitgiftemaatschappij in zee te gaan: “Klanten komen met cheques van de verschillende uitgevers, de ondernemer kan niet anders dan ze allemaal aanvaarden”, aldus nog Unizo.

 

Al wijzen de uitgevers er wel meteen op dat de handelaars met de elektronische versie veel minder administratie hebben en niet alleen tijd winnen aan de kassa maar ook in de naverwerking: cheques tellen en opsturen is er immers niet meer bij.
 

In Het Staatsblad verschijnen vandaag de eerste namen van de officieel erkende firma's die elektronische maaltijdcheques mogen uitgeven: naast Sodexo en Edenred (het vroegere Accor) zijn dat de challengers Monizze en ook nog Scan Id.

Via klassieke betaalterminal

Na 7 jaar is het dus eindelijk zover. Binnen enkele weken kunnen de eerste bedrijven al overschakelen op de elektronische versie: hun personeelsleden zullen dan een soort van bankkaart krijgen, gekoppeld aan een rekening waarop hun bedrag aan maaltijdcheques elke maand wordt gestort. De kaarten zijn beveiligd met een geheime code en bij verlies te blokkeren via Card Stop. De handelaar kan de kaart lezen met zijn gewone betaalterminal. Beide versies - de papieren en de elektronische maaltijdcheque - zullen drie jaar naast elkaar blijven bestaan.

Tot 300 euro per maand extra

“De e-cheque is in principe een goede zaak – voor de consument, de werkgever en de handelaar. Op voorwaarde dat die laatste aanvaardbare tarieven krijgt van de uitgevers”, liet handelsfederatie Comeos eerder deze week al weten. En dat is niet het geval, zo berekende Unizo.

 

Volgens de ondernemersorganisatie jaagt de elektronische cheque de handelaars op kosten: de meeruitgave kan zelfs oplopen tot 300 euro extra per maand: “Een berekening voor een buurtsupermarkt, met een gemiddelde van 1.000 transacties per maand, 44 euro per transactie en drie werkende kassa’s brengt ons op een transactiekost van 301 euro méér voor de elektronische maaltijdcheque dan voor de gewone betaalkaart. Ook de meerkost in vergelijking met de papieren maaltijdcheque ligt in dat geval nog op 71 euro.”

“Handelaar heeft geen keuze”

Enkel uitgiftemaatschappij Monizze biedt volgens Unizo een transactiekost die niet hoger is dan de kost van een debetbetaling met bankkaart. Maar dat is theorie, want in de praktijk kan de handelaar niet kiezen om enkel met de goedkoopste uitgiftemaatschappij in zee te gaan: “Klanten komen met cheques van de verschillende uitgevers, de ondernemer kan niet anders dan ze allemaal aanvaarden”, aldus nog Unizo.

 

Al wijzen de uitgevers er wel meteen op dat de handelaars met de elektronische versie veel minder administratie hebben en niet alleen tijd winnen aan de kassa maar ook in de naverwerking: cheques tellen en opsturen is er immers niet meer bij.
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.