Vier uitgevers voor elektronische maaltijdcheques officieel erkend | RetailDetail

Vier uitgevers voor elektronische maaltijdcheques officieel erkend

Vier uitgevers voor elektronische maaltijdcheques officieel erkend

In Het Staatsblad verschijnen vandaag de eerste namen van de officieel erkende firma's die elektronische maaltijdcheques mogen uitgeven: naast Sodexo en Edenred (het vroegere Accor) zijn dat de challengers Monizze en ook nog Scan Id.

Via klassieke betaalterminal

Na 7 jaar is het dus eindelijk zover. Binnen enkele weken kunnen de eerste bedrijven al overschakelen op de elektronische versie: hun personeelsleden zullen dan een soort van bankkaart krijgen, gekoppeld aan een rekening waarop hun bedrag aan maaltijdcheques elke maand wordt gestort. De kaarten zijn beveiligd met een geheime code en bij verlies te blokkeren via Card Stop. De handelaar kan de kaart lezen met zijn gewone betaalterminal. Beide versies - de papieren en de elektronische maaltijdcheque - zullen drie jaar naast elkaar blijven bestaan.

Tot 300 euro per maand extra

“De e-cheque is in principe een goede zaak – voor de consument, de werkgever en de handelaar. Op voorwaarde dat die laatste aanvaardbare tarieven krijgt van de uitgevers”, liet handelsfederatie Comeos eerder deze week al weten. En dat is niet het geval, zo berekende Unizo.

 

Volgens de ondernemersorganisatie jaagt de elektronische cheque de handelaars op kosten: de meeruitgave kan zelfs oplopen tot 300 euro extra per maand: “Een berekening voor een buurtsupermarkt, met een gemiddelde van 1.000 transacties per maand, 44 euro per transactie en drie werkende kassa’s brengt ons op een transactiekost van 301 euro méér voor de elektronische maaltijdcheque dan voor de gewone betaalkaart. Ook de meerkost in vergelijking met de papieren maaltijdcheque ligt in dat geval nog op 71 euro.”

“Handelaar heeft geen keuze”

Enkel uitgiftemaatschappij Monizze biedt volgens Unizo een transactiekost die niet hoger is dan de kost van een debetbetaling met bankkaart. Maar dat is theorie, want in de praktijk kan de handelaar niet kiezen om enkel met de goedkoopste uitgiftemaatschappij in zee te gaan: “Klanten komen met cheques van de verschillende uitgevers, de ondernemer kan niet anders dan ze allemaal aanvaarden”, aldus nog Unizo.

 

Al wijzen de uitgevers er wel meteen op dat de handelaars met de elektronische versie veel minder administratie hebben en niet alleen tijd winnen aan de kassa maar ook in de naverwerking: cheques tellen en opsturen is er immers niet meer bij.
 

In Het Staatsblad verschijnen vandaag de eerste namen van de officieel erkende firma's die elektronische maaltijdcheques mogen uitgeven: naast Sodexo en Edenred (het vroegere Accor) zijn dat de challengers Monizze en ook nog Scan Id.

Via klassieke betaalterminal

Na 7 jaar is het dus eindelijk zover. Binnen enkele weken kunnen de eerste bedrijven al overschakelen op de elektronische versie: hun personeelsleden zullen dan een soort van bankkaart krijgen, gekoppeld aan een rekening waarop hun bedrag aan maaltijdcheques elke maand wordt gestort. De kaarten zijn beveiligd met een geheime code en bij verlies te blokkeren via Card Stop. De handelaar kan de kaart lezen met zijn gewone betaalterminal. Beide versies - de papieren en de elektronische maaltijdcheque - zullen drie jaar naast elkaar blijven bestaan.

Tot 300 euro per maand extra

“De e-cheque is in principe een goede zaak – voor de consument, de werkgever en de handelaar. Op voorwaarde dat die laatste aanvaardbare tarieven krijgt van de uitgevers”, liet handelsfederatie Comeos eerder deze week al weten. En dat is niet het geval, zo berekende Unizo.

 

Volgens de ondernemersorganisatie jaagt de elektronische cheque de handelaars op kosten: de meeruitgave kan zelfs oplopen tot 300 euro extra per maand: “Een berekening voor een buurtsupermarkt, met een gemiddelde van 1.000 transacties per maand, 44 euro per transactie en drie werkende kassa’s brengt ons op een transactiekost van 301 euro méér voor de elektronische maaltijdcheque dan voor de gewone betaalkaart. Ook de meerkost in vergelijking met de papieren maaltijdcheque ligt in dat geval nog op 71 euro.”

“Handelaar heeft geen keuze”

Enkel uitgiftemaatschappij Monizze biedt volgens Unizo een transactiekost die niet hoger is dan de kost van een debetbetaling met bankkaart. Maar dat is theorie, want in de praktijk kan de handelaar niet kiezen om enkel met de goedkoopste uitgiftemaatschappij in zee te gaan: “Klanten komen met cheques van de verschillende uitgevers, de ondernemer kan niet anders dan ze allemaal aanvaarden”, aldus nog Unizo.

 

Al wijzen de uitgevers er wel meteen op dat de handelaars met de elektronische versie veel minder administratie hebben en niet alleen tijd winnen aan de kassa maar ook in de naverwerking: cheques tellen en opsturen is er immers niet meer bij.
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Multinationals gebuisd voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Lidl opent restaurant voor blokkende studenten

22/05/2018

Lidl wil studenten in de ‘blok’ helpen om gezond te eten: de supermarktketen opent een pop-uprestaurant in Gent, dat 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 open is om studenten door de examenperiode te loodsen.

Carrefour genoodzaakt om honderden Dia-winkels te sluiten

22/05/2018

Carrefour vindt geen kopers voor honderden van zijn voormalige Dia-winkels in Frankrijk. Bijna 230 vestigingen zullen daardoor waarschijnlijk de deuren moeten sluiten. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.