RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Walmart neemt hoge digitale vlucht

icon
Food16 augustus, 2019

Supermarktreus Walmart heeft er een sterk kwartaal opzitten: zowel de omzet als de winst stegen meer dan verwacht. Online stegen de verkopen zelfs met 37%. De Amerikaanse groep is vastberaden rivaal Amazon het vuur aan de schenen te leggen.

 

Beter dan ingeschat

Walmart verrast vriend en vijand met zijn resultaten van het voorbije kwartaal, dat eind juli eindigde. De omzet steeg met 1,8% tot 130,83 miljard dollar (120 miljard euro): de grootste retailer ter wereld deed daarmee beter dan de 130,11 miljard dollar die analisten hadden verwacht. 

 

Op vergelijkbare basis ging de omzet in de Verenigde Staten met 2,8% omhoog, volgens analisten een sterke verwezenlijking in een retaillandschap dat geplaagd wordt door de Amerikaans-Chinese handelsoorlog en online concurrentie van vooral Amazon. Ook de nettowinst ging erop vooruit naar 3,61 miljard dollar (3,2 miljard euro), daar waar de retailreus een jaar eerder nog 861 miljoen dollar aan verlies moest toegeven.

 

De groei leidt ertoe dat Walmart zijn prognoses voor dit boekjaar naar boven toe herziet: nu gaat de distributeur uit van een vergelijkbare omzetgroei rond de 3% in de Verenigde Staten en mogelijk licht stijgende winst. Voorheen ging het bedrijf uit van een lichte winstdaling. De nieuwe Amerikaanse importheffingen van liefst 10% op consumptiegoederen uit het buitenland spelen retailers in de VS flink parten: een derde van Walmarts thuisaanbod komt van overzeese gebieden.

 

E-commerce groeit onverminderd verder

“Consumenten reageren goed op de verbeteringen die we doorvoeren, de productiviteitsloop werkt en we winnen marktaandeel“, reageert CEO Doug McMillon volgens CNBC. Vooral online doet Walmart het echter opvallend goed: e-commerce groeide in de VS met liefst 37% en voor het volledige boekjaar gaat de groep uit van 35% groei. Vorig jaar steeg de online omzet ongeveer evenveel en de stijging houdt ook al enkele kwartalen op rij aan.

 

De nationale uitrol van thuislevering de volgende dag is daarbij een grote hulp, aldus McMillon. Al 75% van de Amerikaanse bevolking heeft nu toegang tot de service, dankzij 2700 afhaalpunten voor online bestelde boodschappen. In meer dan 1100 winkels is het ook al mogelijk om bestellingen nog de dag zelf op te halen.

 

Ook Walmart wil marktplaats

Walmart wil bovendien verder blijven investeren in zijn eigen marktplaats, die nu nog maar een fractie is van Amazons platform, maar sterk groeit: alleen al dit jaar heeft de retailer 1200 merken toegevoegd online, waaronder luxemerken zoals Michael Kors. Het bedrijf zegt potentieel te zien in categorieën met hogere marges, al blijven vooral boodschappen de onlineverkopen stuwen.

 

Al blijft online een verliespost – analisten ramen het e-commerceverlies op 1,7 miljard euro onder nul – toch wil McMillon nog nieuwe investeringen doen in het domein. De rentabiliteit verbetert volgens de topman door de voorraden dichterbij de consumenten te bewaren, wat de leveringen minder gefragmenteerd maakt en helpt besparen op vliegtuigtransport.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food15 december, 2025
    Lidl opent in Libramont na een totale heropbouw

    Lidl heropent woensdag zijn volledig nieuw opgebouwde supermarkt in Libramont. De winkel moet de klantenervaring duidelijk verbeteren, met nadruk op duurzaamheid, comfort en kwaliteit. De heropening onderstreept het langetermijnengagement van de retailer in de regio, waar de keten sinds 1998 aanwezig is.

  • icon
    Food15 december, 2025
    Walmart start proef met drones voor de ‘last mile’ in Atlanta

    Walmart zet een nieuwe stap in snelle levering: de Amerikaanse retailer is gestart met dronebezorging in Atlanta, Georgia. Daarmee lanceert het bedrijf voor het eerst een dergelijke dienst in een grote Amerikaanse stad.

  • icon
    Food12 december, 2025
    Eroski meldt forse omzet- en winstgroei

    De Spaanse foodretailer Eroski zag de omzet en de winst fors stijgen tijdens de eerste negen maanden van zijn boekjaar. De sterke resultaten zijn te danken aan prijsbeheersing, promotie-inspanningen en efficiëntieverbeteringen.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN