Walmart wil Amazon-proof worden | RetailDetail

Walmart wil Amazon-proof worden

Walmart wil Amazon-proof worden

CEO Doug McMillon van Walmart heeft tijdens een aandeelhoudersvergadering op vrijdag de nieuwe strategie van de keten uit de doeken gedaan. Die moet er vooral voor zorgen dat ze de concurrentie met Amazon kunnen aangaan.

 

Investeren in e-commerce

Om te beginnen gaat het de prijzen op heel wat producten verlagen. Walmart beseft dat het de voorbije jaren minder agressief is geweest op vlak van lage prijzen en het wil daar opnieuw verandering in brengen. Het wordt daar ook licht toe gedwongen door de concurrentie van vooral Amazon, dat steeds meer klanten weet te overtuigen dat zij de laagste prijzen hanteren.

 

Om de concurrentie van Amazon nog verder af te slaan zal er ook stevig geïnvesteerd worden in e-commerce. Tegen het einde van de maand moeten nog eens meer dan 200 winkels in 55 markten de mogelijkheid aanbieden om online bestelde boodschappen af te halen in de winkel. Eerder wisten we al te melden dat Walmart ook gaat experimenteren met leveringen door bedrijven als Uber en Lyft.

 

Drones inzetten in distributiecentra

Daarnaast gaat Walmart ook zijn winkels aanpakken. Het aanbod verse producten wordt verbeterd en ook de bakkerij wordt aangepast. Het wil het ook gemakkelijker maken voor klanten om te navigeren in de winkels, door het zicht van de klant te verbeteren.

 

Het wil ook op vlak van logistiek nog stappen zetten en het is daarrond een proefproject gestart met een drone, die rondvliegt in een distributiecentrum en misplaatste producten opmerkt. Dankzij de drones zou het ook de inventaris kunnen opnemen in minder dan één dag, terwijl dat nu een maand in beslag neemt.

 

Tot slot blijft Walmart ook investeren in de opleiding van het personeel en hogere lonen. Het bevindt zich op dat vlak momenteel in het tweede jaar van een investering die in totaal 2,7 miljard dollar (2,4 miljard euro) zal bedragen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Heineken en Bavaria zoeken geluk buiten Europa

19/04/2018

Hoewel de Europese biermarkt het lastig blijft hebben, tekenen brouwerijgroepen Heineken en Bavaria groeiende omzetcijfers op. Bavaria haalde vorig jaar een recordomzet, bij Heineken steeg het volume in het voorbije kwartaal met 4,3%.

Amazon telt al 100 miljoen Prime-abonnees

19/04/2018

E-commercegigant Amazon heeft de kaap van de honderd miljoen Prime-abonnees overschreden. En dat is maar een van de vele mijlpalen waarover CEO Jeff Bezos het heeft in zijn jaarlijkse brief aan de aandeelhouders.

Danone boekt sterkste vergelijkbare omzetgroei in 5 jaar

19/04/2018

De Franse voedingsreus Danone heeft er een beresterk eerste kwartaal op zitten. De omzet groeide op vergelijkbare basis met 4,9%, meteen de sterkste prestatie van de voorbije vijf jaar.

Sligro dankt omzetgroei aan overnames

19/04/2018

Sligro Food Group zag in het eerste kwartaal zijn omzet groeien met 8% tegenover dezelfde periode vorig jaar. De goede cijfers dankt het groothandelsbedrijf, dat begin vorige maand zijn supermarktketen Emté van de hand deed, volledig aan overnames.

Lidl breidt huismerkassortiment uit met babyproducten

19/04/2018

Lidl mag stilaan het jasje van discounter inruilen voor dat van een complete retailer. De warenhuisketen ontwikkelt nu ook voor zijn babyassortiment producten van de huismerken Lupilu en Cien, die alvast sterk scoren bij de klanten.

Lage dollar speelt Unilever parten

19/04/2018

Unilever zag zijn omzet over het eerste kwartaal met ruim 5% teruglopen als gevolg van negatieve wisselkoerseffecten. Zonder die impact zou de omzet van het levensmiddelen- en verzorgingsproductenconcern gestegen zijn met 3,4%.