Walmart wil Amazon-proof worden | RetailDetail

Walmart wil Amazon-proof worden

Walmart wil Amazon-proof worden

CEO Doug McMillon van Walmart heeft tijdens een aandeelhoudersvergadering op vrijdag de nieuwe strategie van de keten uit de doeken gedaan. Die moet er vooral voor zorgen dat ze de concurrentie met Amazon kunnen aangaan.

 

Investeren in e-commerce

Om te beginnen gaat het de prijzen op heel wat producten verlagen. Walmart beseft dat het de voorbije jaren minder agressief is geweest op vlak van lage prijzen en het wil daar opnieuw verandering in brengen. Het wordt daar ook licht toe gedwongen door de concurrentie van vooral Amazon, dat steeds meer klanten weet te overtuigen dat zij de laagste prijzen hanteren.

 

Om de concurrentie van Amazon nog verder af te slaan zal er ook stevig geïnvesteerd worden in e-commerce. Tegen het einde van de maand moeten nog eens meer dan 200 winkels in 55 markten de mogelijkheid aanbieden om online bestelde boodschappen af te halen in de winkel. Eerder wisten we al te melden dat Walmart ook gaat experimenteren met leveringen door bedrijven als Uber en Lyft.

 

Drones inzetten in distributiecentra

Daarnaast gaat Walmart ook zijn winkels aanpakken. Het aanbod verse producten wordt verbeterd en ook de bakkerij wordt aangepast. Het wil het ook gemakkelijker maken voor klanten om te navigeren in de winkels, door het zicht van de klant te verbeteren.

 

Het wil ook op vlak van logistiek nog stappen zetten en het is daarrond een proefproject gestart met een drone, die rondvliegt in een distributiecentrum en misplaatste producten opmerkt. Dankzij de drones zou het ook de inventaris kunnen opnemen in minder dan één dag, terwijl dat nu een maand in beslag neemt.

 

Tot slot blijft Walmart ook investeren in de opleiding van het personeel en hogere lonen. Het bevindt zich op dat vlak momenteel in het tweede jaar van een investering die in totaal 2,7 miljard dollar (2,4 miljard euro) zal bedragen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Belgische noedelshops Umamido trekken naar buurlanden

20/02/2018

De Belgische keten van noedelrestaurants Umamido trekt volgend jaar naar het buitenland en opent ook nieuwe vestigingen in ons land. Umamido serveert ramen, een Japans geïnspireerde noedelsoep. 

Jupiler verdwijnt voor enkele maanden uit de rekken

20/02/2018

AB InBev pakt uit met een ongewone marketingstunt: succesmerk Jupiler verdwijnt voor enkele maanden uit de rekken. Om de Rode Duivels te "steunen" op het WK voetbal (of, er een graantje van mee te pikken) heet het merk tot deze zomer Belgium. 

Colruyt stapt in boodschappendienst van PostNL

20/02/2018

Tweewekelijks brengt de postbode voortaan boodschappen aan huis: in samenwerking met PostNL gaat in Nederland de nieuwe boodschappendienst Stockon van start. Opvallend: de huismerkproducten zijn van Boni, het eigenmerklabel van Belgische supermarktketen Colruyt.

Carrefour: Kies zelf hoeveel je meer betaalt voor ‘faire’ melk

19/02/2018

Naar Frans voorbeeld lanceert Carrefour melk van ‘Het merk van de consument’, een nieuw merk waarvan consumenten zelf de prijs hebben bepaald. De melk gaat 1,05 euro kosten, zodat boeren een grotere marge krijgen.

Minister De Block wil gezondheidscodes op verpakkingen

19/02/2018

Minister van Volksgezondheid Maggie De Block bekijkt of het mogelijk is om eenvoudige labels op voedselverpakkingen te plaatsen, waardoor consumenten in een oogopslag kunnen zien of een product gezond is.

Europese inkoopgroep Agecore zet Nestlé onder druk

16/02/2018

De Europese inkoopgroep Agecore heeft ermee gedreigd om 160 producten van Nestlé van zijn lijst te schrappen, tenzij de Zwitsers betere voorwaarden toestaan. Onder andere Colruyt, Coop en Edeka maken deel uit van Agecore.

Back to top