WHO zet rood vlees op lijst kankerverwekkende stoffen | RetailDetail

WHO zet rood vlees op lijst kankerverwekkende stoffen

WHO zet rood vlees op lijst kankerverwekkende stoffen

De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) heeft rood vlees en verwerkte vleeswaren op de lijst van kankerverwekkende stoffen gezet. Volgens de organisatie kan 50 gram verwerkte vleeswaren per dag eten de kans op darmkanker met liefst 18% verhogen.

Evenwichtig dieet

Met verwerkt vlees bedoelt de WHO vlees dat bewerkt is om langer houdbaar te blijven, zoals worstjes, hamsoorten en ingeblikt vlees. Die komen nu op de lijst van schadelijkste producten te staan, samen met arsenicum, mosterdgas en tabaksrook. Ook rood vlees wordt als kankerverwekkend gezien, maar in mindere mate: consumptie van meer dan 500 gram per week wordt alleszins wel afgeraden, besliste de WHO op basis van 800 studies over het verband tussen kanker en vleesconsumptie.

 

De WHO wijst er wel op dat vlees ook positieve gevolgen heeft voor de gezondheid, als mogelijke bron van zink, ijzer en vitamine B12. De kans op nadelige gevolgen van het eten van rood vlees en verwerkt vlees stijgt naarmate er meer van wordt gegeten. Het WHO spreekt dan ook vooral van een evenwichtig dieet.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Delhaize krijgt saladebars van Foodmaker

19/06/2018

In de Delhaize-supermarkt van de Antwerpse Stadsfeestzaal is voortaan een saladbar van Foodmaker te vinden. De gezonde fastfoodketen zal daarnaast ook andere eilanden in Delhaizes krijgen: er liggen al een vijftal projecten vast.

Melkmerk Joyvalle gaat op in Campina

19/06/2018

Zuivelproducent FrieslandCampina wil de focus voortaan op één sterk melkmerk leggen: Joyvalle wordt geïntegreerd onder de Campina-paraplu.

Nieuw commercieel plan moet Makro reanimeren

18/06/2018

Met een professioneel assortiment en grote verpakkingen wil Makro meer consumenten vaker tot kopen verleiden. De retailer gaat ook lokale klanten beter bedienen. Maar de klok tikt: al eind 2019 moet de ommekeer zichtbaar zijn.  

Toch geen royale vertrekpremie voor ex-topman Carrefour

18/06/2018

Georges Plassat, de voormalige CEO van Carrefour, ziet af van de royale vertrekregeling die voor hem was voorzien. Hij doet dat onder druk van de publieke opinie.

Online supermarkt Wink.be stopt ermee

18/06/2018

De groep Louis Delhaize trekt de stekker uit zijn webshop Wink.be. De specialist voor online boodschappen kreeg sinds de start in 2013 nooit uitzicht op rentabiliteit.