WHO zet rood vlees op lijst kankerverwekkende stoffen

WHO zet rood vlees op lijst kankerverwekkende stoffen

De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) heeft rood vlees en verwerkte vleeswaren op de lijst van kankerverwekkende stoffen gezet. Volgens de organisatie kan 50 gram verwerkte vleeswaren per dag eten de kans op darmkanker met liefst 18% verhogen.

Evenwichtig dieet

Met verwerkt vlees bedoelt de WHO vlees dat bewerkt is om langer houdbaar te blijven, zoals worstjes, hamsoorten en ingeblikt vlees. Die komen nu op de lijst van schadelijkste producten te staan, samen met arsenicum, mosterdgas en tabaksrook. Ook rood vlees wordt als kankerverwekkend gezien, maar in mindere mate: consumptie van meer dan 500 gram per week wordt alleszins wel afgeraden, besliste de WHO op basis van 800 studies over het verband tussen kanker en vleesconsumptie.

 

De WHO wijst er wel op dat vlees ook positieve gevolgen heeft voor de gezondheid, als mogelijke bron van zink, ijzer en vitamine B12. De kans op nadelige gevolgen van het eten van rood vlees en verwerkt vlees stijgt naarmate er meer van wordt gegeten. Het WHO spreekt dan ook vooral van een evenwichtig dieet.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Lastig derde kwartaal voor Carrefour

18/10/2017

De kwartaalresultaten die Carrefour woensdagavond publiceerde, illustreren de grote uitdagingen waar de nieuwe CEO en zijn team voor staan, vooral dan in West-Europa. Ook in België daalde de vergelijkbare omzet.

Delhaize opent z’n stadsmoestuin

18/10/2017

Voortaan kunnen de klanten van Delhaize Boondael in Elsene groenten kopen die net geplukt zijn op het dak van hun supermarkt. Geen marketingstunt, wel een onderdeel van de duurzaamheidsstrategie van de retailer.

Sainsbury’s gaat 2.000 banen schrappen

18/10/2017

De Britse supermarktketen Sainsbury’s gaat in het Verenigd Koninkrijk ongeveer 2.000 banen schrappen. Zo wil het tot 500 miljoen pond (560 miljoen euro) besparen, in een poging om de concurrentie met de discounters aan te gaan.

Colruyt lanceert maaltijdbox

18/10/2017

Colruyt brengt een maaltijdbox voor gezinnen met kinderen op de markt, met alle nodige ingrediënten voor drie maaltijden. De kleinste maaltijdbox kost 52 euro, terwijl een iets grotere 59 euro kost. De keten maakt daarbij geen gebruik van een abonnementsformule.

63 banen op de tocht bij Coca-Cola Belgium

18/10/2017

Coca-Cola is van plan om in België 63 van de 2.200 banen te schrappen. De frisdrankenproducent gaat daarover overleg plegen met de vakbonden, om zo veel mogelijk naakte ontslagen te vermijden.

Ferrero en Unilever gaan Kinder-ijsjes maken

17/10/2017

Het Italiaanse Ferrero heeft een samenwerking afgesloten met Unilever voor de creatie van Kinder-ijsjes. Unilever heeft op die markt al heel wat ervaring en is onder andere de producent van het merk Magnum.

Back to top