BELANGRIJK: RetailDetail heeft z’n website geüpgraded. Om opnieuw toegang te krijgen tot uw account en te genieten van onze plus-artikels, kies de knop ‘inloggen’, vul uw e-mailadres in en kies een nieuw wachtwoord.
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Abonneren
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Stormt een wereldwijde voedselcrisis op de supermarkt af?

iconFood14 maart, 2022

Van tarwe tot tomaten: schaarste en prijsstijgingen zijn de orde van de dag. Er is geen twijfel meer over dat de voedselprijzen zullen (blijven) stijgen, maar de gevolgen van een verstoord mondiaal systeem gaan nog veel verder dan dat – ook voor de supermarkten. 

 

Voedsel kost een vijfde meer

De wereldvoedselprijzen zijn in februari met 20,7% gestegen, zo giet Reuters in cijfers wat we allemaal al aanvoelden. Vorig jaar was het de non-food die leerde hoe fragiel de geglobaliseerde toeleveringsketen is en hoe dramatisch de gevolgen kunnen zijn van de kleinste verstoring. Dit jaar is het aan de food om dat aan den lijve te ondervinden.

 

Aangezien zowat een derde van alle tarwe uit Rusland en Oekraïne komt, mag het niet verwonderen dat de tarweprijs een absoluut historisch record heeft bereikt. Volgens de Vlaamse Bakkersfederatie wordt een gemiddeld brood ook hier 12,8% duurder in de loop van het jaar. 

 

Daar komen dan nog eens de torenhoge energieprijzen bij: Belgische vrachtwagenchauffeurs zagen de dieselprijzen in januari en februari net zoveel stijgen als over het hele jaar 2021. Vrachttransport kost bijgevolg bijna 5% meer, terwijl vissersboten soms gewoon niet uitvaren omdat de dieselprijzen de pan uitswingen. Het gevolg: ook vissen uit de Noordzeevis zijn in de groothandel al 20% duurder geworden.

 

Ook groenten en fruit kampen met dezelfde problemen: februari zag de helft minder Belgische tomaten op de markt komen, voor komkommers van eigen bodem geldt ook al dat er veel minder zijn. Door de exuberante energieprijzen konden veel telers in deze wintermaanden niet meer uit de kosten komen, weet De Tijd, zelfs toen de prijzen op de veilingen voor trostomaten verdubbelden en de helft hoger lagen voor losse tomaten en komkommers. 

 

Hoe Poetin palmolie duurder maakt

Het kan echter nog erger: geheel in de logica van de geglobaliseerde toeleveringsketen krijgen we nu ook een tekort aan palmolie. Als reactie op het Russisch-Oekraïens conflict, beperkt Indonesië immers de uitvoer van de zo belangrijke olie in de voedselproductie. Het land wil er zo voor zorgen dat bakolie voor de eigen bevolking betaalbaar blijft, nadat de palmolieprijzen dit jaar al met meer dan 50% stegen. Wat de Russen daarmee te maken hebben? Rusland en Oekraïne zijn goed voor bijna 80% van de mondiale export van zonnebloemolie…

 

Rusland is bovendien wereldwijd belangrijk voor de productie van kunstmest, waarvan dan weer quasi alle landbouw ter wereld afhangt. Gooi daar nog eens de piekende inflatie, de restanten van de coronacrisis en de milieuproblematiek (’s werelds grootste tarweproducent China kent de slechtste oogst in de geschiedenis) bij en het resultaat is duidelijk. Steeds meer media en experten zijn het erover eens: we stevenen af op een wereldwijde voedselcrisis.

 

Onderhandelen over het onvoorspelbare

Prijsstijgingen zijn dan ook onvermijdelijk en ze worden nu al voelbaar. Prijzen en levertijden zullen voorlopig blijven fluctueren en sterk verschillen per product, afhankelijk van de lokale beschikbaarheid en de afhankelijkheid van schaars wordende middelen. Alleen is het een moeilijkheid in foodretail om kort op de bal te spelen en de verschillende schakels in de waardeketen op elkaar af te stemmen. De jaarlijkse onderhandelingen tussen de producenten en de supermarktketens zijn nog maar net achter de rug, en die verliepen dit keer al bijzonder moeizaam.

 

Het ziet ernaar uit dat ze al opnieuw (moeten) beginnen: als supermarktketens “bevestigen noch ontkennen” dat ze weer rond de tafel zitten met de leveranciers, dan weet je wel hoe laat het is. Retailers, maar toch vooral producenten, zien bovendien Rusland en Oekraïne als afzetmarkten wegvallen, wat hen nog een bijkomende financiële opdoffer bezorgt. Maar hoe onderhandel je over onvoorspelbare onzekerheid? 

 

Het echte nieuwe normaal

Disruptie in vraag en aanbod is inmiddels twee jaar vaste prik: sinds de uitbraak van de coronapandemie is er nog geen moment rust en nog geen kans tot herstel geweest. De kans is klein een ommekeer zich gauw zal aandienen: de jaren 2020 staan voor trendwatchers nu al geboekstaafd als een decennium van transitie: het nieuwe normaal waar men het in coronatijden zo gretig over had, is er een van een wankelend mondiaal systeem. Als het geen politieke crisissituaties zijn, zijn het wel pandemieën of natuurfenomenen veroorzaakt door de klimaatverandering. 

 

Producenten en hun verkopers worden gedwongen zich tot meer lokale oplossingen te wenden. In plaats van “lean” en “just in time” investeren bedrijven in buffervoorraden en een groter aanbod van onderling inwisselbare leveranciers. Hetzelfde geldt voor magazijnen: omdat de bereikbaarheid van regio’s door crises kan fluctueren, moet de voorraad slim worden gespreid over meerdere locaties. Artificiële intelligentie wordt een belangrijk hulpmiddel om vraag en aanbod op de juiste locaties op elkaar af te stemmen. Non-food deed het eerder al, nu is het aan de foodsector om lessen te trekken uit de verregaande afhankelijkheid van een geglobaliseerde maar fragiele toeleveringsketen.

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

Van tarwe tot tomaten: schaarste en prijsstijgingen zijn de orde van de dag. Er is geen twijfel meer over dat de voedselprijzen zullen (blijven) stijgen, maar de gevolgen van een verstoord mondiaal systeem gaan nog veel verder dan dat – ook voor de supermarkten.    Voedsel kost een vijfde meer De wereldvoedselprijzen zijn in februari met 20,7% gestegen, zo giet Reuters in cijfers wat we allemaal al aanvoelden. Vorig jaar was het de non-food die leerde hoe fragiel de geglobaliseerde toeleveringsketen is en hoe dramatisch de gevolgen kunnen zijn van de kleinste verstoring. Dit jaar is het aan de food om dat...

Meer Food
Bekijk meer
  • iconFood27 juni, 2022
    Gorillas zoekt steun (en winst) bij grote retailers

    Er komen meer samenwerkingen zoals die tussen Gorillas en Jumbo. Flitsbezorger Gorillas heeft die partnerships nodig om winstgevend te worden.

  • iconFood27 juni, 2022
    Ook Lidl gaat voor digitaal kasticket

    Lidl wil de papieren kassabon geleidelijk afschaffen: via een nieuwe functie in de Lidl Plus-app kunnen klanten aangeven dat ze geen papieren ticket meer wensen te ontvangen. De discounter denkt jaarlijks tien ton papier te besparen.

  • iconFood27 juni, 2022
    Belgen kochten in 2021 meer fair trade

    Na het ‘rampjaar’ 2020 groeide de verkoop van fairtradeproducten vorig jaar opnieuw in België. Eerlijke chocolade en bloemen kennen een toenemend succes. Ook de merkbekendheid van het Fairtrade-label zit in de lift.

Evenementen
  • 14
    sep
    Captains of Retail 2022
  • 22
    sep
    RetailDetail Day 2022
  • 13
    okt
    Human Resources & People Congress
  • 20
    okt
    Trade & Shopper Marketing Congress
  • 24
    nov
    RetailDetail Night 2022
Meest gelezen
  • iconFood21 juni, 2022
    ‘Kleine Leeuwtjes’ onder vuur? Delhaize reageert
  • iconFood15 juni, 2022
    Kopers gevonden voor Metro en Makro – maar wat nu?
  • iconFood15 juni, 2022
    Delhaize verlaagt prijzen van 500 huismerken
  • iconFood17 juni, 2022
    Spontane stakingen breken uit bij Makro
Volg RetailDetail
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2022 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurOmschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN